Yellow Boat schreef :
Klopt ,
Als je toch een noeuwe schroef koopt , laat dan de leverancier hem voor je laten berekenen doro de fabrikant.
Dat is de enige manier om zo exact mogelijk de juiste maat te krijgen mits je de exacte maten van je boot opgeeft .
Ad
Niet altijd hoor. Mijn eerste boot was een (de originele) Pionier, gekocht in Curacao in 1974.
De vorige eigenaar had de originele Fare Gota tweetaktmotor vervangen door een Farymann A40, 10 pk.
Schroef berekend en geleverd door Vetus, drieblads 12 x 12. Deze schroef bleek veel te zwaar, met wind en golven tegen begon de motor toeren te verliezen en zwart te roken.
Contact met Vetus opgenomen en deze adviseerden toen een tweeblads 14 x 12. Dit leek wel erg op die 12 x 12 dus contact opgenomen met de Farymann importeur, en die zei dat hier een 13 x 9 tweeblads op hoorde te zitten - nogal een verschil dus. Uiteindelijk een 12 x 9 tweeblads erop gezet en dit was een wereld van verschil: op stil water bleef de snelheid gelijk maar met alles tegen bleef de motor toeren houden en het schip snelheid. Bewust een wat kleinere schroef genomen: op stil water werkt alles en je hebt maximale stuwkracht nodig wanneer je alles tegen hebt of wanneer je aan de grond zit.
Wat dat betreft begrijp ik die rompsnelheidsfixatie niet helemaal.
Ik heb overigens nog nagelnieuwe (uit 1982) Radice schroefjes liggen, tweeblads 12 x 10 en 12 x 12, mangaanbrons, conus 1:10, 25 mm as. Nog van een onbemand duikbootjesproject maar ze mogen nu toch wel eens weg.