Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: dagtank onderweg bijvullen, hoe?

dagtank onderweg bijvullen, hoe? 14 mrt 2021 18:53 #1262517

  • Wadrover
  • Wadrover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
rooiedirk schreef :
Mijn 2c. .

deze oplossing had ik in gedachten, zie openingspost. Ik kan hem blijkbaar zonder problemen op de retourleiding aansluiten. Mooier is om een extra aansluiting op de tank te maken, nog mooier om het koperen kraantje te vervangen door RVS.

Bedankt allemaal voor het meedenken! Ik ga dit binnenkort maar eens zo uitvoeren.

Groet
Wadrover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dagtank onderweg bijvullen, hoe? 14 mrt 2021 19:14 #1262520

Goed plan!

Succes, en hierbij een paar foto’s hoe ik het heb gedaan (het kan op veel manieren natuurlijk, alleen voor wat ideeën..)

Let trouwens op met het vervangen van het koperen kraantje, dat je een fitting hebt met dezelfde schroefdraad...(kostte mij veel moeite de juiste te vinden... uiteindelijk opgeboord en nieuwe draad getapt :) )








Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dagtank onderweg bijvullen, hoe? 29 okt 2022 19:06 #1433613

  • Wadrover
  • Wadrover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
Even een update van dit projectje.

Ik wilde dus mijn kleine 17L dagtank op langere reizen bij kunnen vullen zonder gebruik te maken van de vuldop in het gangboord.

Afsluiters en fitwerk besteld, net als een Vetus inspectiedeksel en een kunststof 22L BBM tank.

Eerst het gat voor het inspectiedeksel zagen. In de Vetus handleiding wordt aangeraden dat met een 120mm gatzaag te doen. Dus geleend van een vriend, maar niet te doen. Je hebt een enorm koppel nodig en moet wegens RVS met lage snelheid en koeling werken. Toen de Dremel gepakt, en een paar minuten en 10 slijpschijfjes later zat er een mooi gat in.



Toen schoonmaken. Best wel een koek ondanks schoonmaken door het vulgat 3 jaar geleden en een relatief hoge doorloopsnelheid van de diesel doordat het een kleine tank is.





Koperen kraantje vervangen voor een RVS afsluiter. Schroefdraad kwam inderdaad niet overeen, dus een laskoppeling erop gelast.



Bovenop een vulopening gemaakt met een afsluiter en T-stuk. Hieraan een doorzichtige brandstofslang die naar de afsluiter aan de onderkant loopt. Dit is mijn KISS niveau meter en kan eindelijk mijn houten peilstokje weg.
Aan de vulopening hangt een vulslang met knijpballetje en aansluitstuk voor de draagbare brandstoftank.



Het overpompen van de diesel middels het knijpballetje duurt een minuut of 10. Is best te doen, maar hevelen kan ook. Ik wil er nog een extra BBM tank bij kopen, dan zou ik voldoende moeten hebben om ongeveer 40 uur te kunnen motoren.





PS Het fitwerk heb ik afgedicht met Loctite 577. Na het lezen van de handleiding dacht ik dat het OK was om na een nachtje drogen de diesel er in te gooien. Helaas, het lekte toch een klein beetje. Bij uit elkaar halen allemaal slijmerige Loctite draden. Die wil je ook niet in je brandstofleiding.
Daarom al het fitwerk maar vastgelast, behalve de afsluiters wegens de kunststof bal. Dus veel minder Loctite nodig om het dieseldicht te krijgen. Na lang genoeg wachten was de boel nu wel dicht.

Deze zomer eea getest: het werkt allemaal prima, ben er blij mee.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Laatst bewerkt: 29 okt 2022 19:13 door Wadrover. Reden: tiepfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl