Nachtvlinder schreef :
Vicprop geeft een leuke indicatie maar klopt lang niet altijd. Zie holtere's en mijn eigen ervaringen elders op dit forum. Maar als je huidige schroef lijkt te passen dan dit proberen natuurlijk; dat zou je soweizo doen. Daar vanuit kun je altijd verder zien, mocht daar aanleiding toe zijn.
Ik heb met vicprop eigenlijk alleen goede ervarinegn , niet alleen voor mijn boten in twee gevallen maar ook bij diverse andere leden van de Engelse Leisureclub die ik ermee geholpen heb. Ook bij het vergelijken met berekeningen van andere fabrikanten ( Vicprop is tenslotte ook een grote schroevenfabrikant) verschillen de uitkomsten meestal niet zoveel .( uitgezonderd natuurlijk bij speciale schroeven zoas Maxprop , Autoprop e.d.) .
Wat wel nogal vaak voorkomt is dat gebruikers de verkeerde waarden invullen , met name de LWL wordt nog al eens vervangen door de romplengte wat totaal verkeerde uitkomsten oplevert.
ook het niet exact omrekenen van het gewicht naar pounds of lengtes naar feet gaat nog wel eens mis ( even ongeveer is hier altijd fout dus even echt rekenen met de juiste omrekenfactoren ).
En dan is het ook belangrijk niet zo maar het designgewicht te nemen uit bijv. Sailboatdata of de folder van een boot maar er wat bij optellen voor bemanning , uitrusting , extra accu's andere lading e.d. . Je zit zo aan 500 bij een 28 voeter tot wel 1000 kg of meer bij een grotere boot .Dat nog afgezien van het designgewicht wat nogal eens fors kan verschileln met het werkelijke gewicht.
Dat is vaak het probleem bij wat gecompliceerdere programmaatjes als je niet zelf ook wat inzicht in een materie hebt.
In het voorhavige geval maakt het niet zoveel uit omdat het om een vergelijking gaat of de bestaande schroef ook bij de nieuwe motor past. Daarom gebruik ik ook gewoon het designgewicht.
Ad