Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Van 110s naar nieuwe saildrive

Van 110s naar nieuwe saildrive 17 mrt 2021 19:10 #1263781

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Vraagje mijn 110s heeft minder bout gaten voor de saildrive clamp.


Ik mis 4 bout gaten om een moderne saildrive volgens spec vast te zetten.




Ik vraag mij af of de fundatie onder die rand waar de bouten in draaien verstevigd zijn met metaal. Als dat zo is kan ik mischien gaten boren en schroefdraad tappen.

Als het alleen polyester is heeft dit weinig zin. Heb al wel contact gehad met verschillende volvo centers sommigen geven aan dat ze tappen anderen dat ze de saildrive vastzetten met alleen de originele 110s bout gaten. Is er hier toevallig iemand die weet hoe dit zit. Volvo zelf heeft specifieke kits voor md7a saildrive naar nieuwe d motoren op bestaande fundatie. Maar hier is niks over te vinden.
Laatst bewerkt: 17 mrt 2021 19:12 door mithras.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 17 mrt 2021 20:20 #1263824

met een metaal detector kun je snel achterhalen of dat er rondom een stalen versterking onder je polyester zit. Evt met een sterke (neodinium) mageneet kun je voelen of dat de krachtveld constant blijft (dus er zit staal onder) of dat het afneemt. Ik verwacht dat er gewoon een stalen versterkingsring ingelamineerd zit waar later draadgaten in geboord en getapt is.

Als de ring van RVS is zul je aan een magneet niets hebben, in dat geval een metaaldetector voor muren gebruiken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 17 mrt 2021 20:55 #1263835

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Ik ga even kijken met een meter, en anders boor ik een heel klein gaatje.
Laatst bewerkt: 17 mrt 2021 20:58 door mithras.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 17 mrt 2021 21:00 #1263839

Misschien werkt het niet, hoor, maar: draai in 2 gaten een stalen bout, en meet de weerstand (dus of ze elektrisch verbonden zijn). Hoge weerstand, weet je weinig, direct contact, dan moet er dus wel een metalen verbinding onder zitten, dus kun je waarschijnlijk ook wel op een andere plaats een gat boren en in die plaat tappen.
Of probeer het gewoon met een dun boortje. Als je metaal tegenkomt, dan merk je dat wel. Zo niet: dan gewoon ff een draadjes in het gat lijmen met epoxy? Zoveel kracht zal er toch ook niet op komen te staan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 17 mrt 2021 21:04 #1263841

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
De 110s heeft het 40jaar volgehouden met de bouten die er nu inzitten. Dus de rest van de bouten is meer voor de nette afwerking en wat extra versteviging. De kans dat ik mijn saildrive aan de grind vaar is 0 want er zit een 1700kg kiel voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 17 mrt 2021 21:09 #1263845

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6662
Is het een serieboot? Dan helpt het waarschijnlijk om te vermelden wat voor schip het is.
Verder vraag ik me af wat voor winst je haalt met meer bouten. Ook in de 110 specificatie kan de saildrive nergens heen kantelen. Zolang je er hetzelfde vermogen op zet als voorheen, en de overbrenging vergelijkbaar blijft, zal de belasting op de nieuwe saildrive niet anders zijn dan voorheen. Die extra bouten zullen vooral nodig zijn bij verhoging van het motorvermogen en/of verzwaring van de reductie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 17 mrt 2021 21:15 #1263849

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Vermogen wordt max 5pk meer. Reductie is wel anders want nieuwe motoren draaien niet op 2600 rpm. Dus de rpm van de nieuwe motor zal max 3600 rpm zijn en de reductie zal omhoog gaan van 1:1.66 naar 1:2.20-30

Pionier 930, polymarin casco gebouwd. Afgebouwd door eerste eigenaar.
Laatst bewerkt: 17 mrt 2021 21:16 door mithras.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 17 mrt 2021 21:15 #1263850

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ze zitten er niet voor niets!
Kleine moeite om wat gaten te boren, en te tappen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 17 mrt 2021 21:18 #1263851

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Sonador schreef :
Ze zitten er niet voor niets!
Kleine moeite om wat gaten te boren, en te tappen.

Als het kan doe ik het zeker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 17 mrt 2021 21:21 #1263852

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik vermoed dat de stalen ring anders vervormt, Je zou de oude ring eens op kunnen meten qua dikte, en dat vergelijken met de nieuwe.

Tappen in polyester kan prima, je kan er zelfs helicoils in maken.
Laatst bewerkt: 17 mrt 2021 21:22 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 17 mrt 2021 21:45 #1263865

Maar dat frame waar de saildrive op gebout wordt en dat in de boot gelamineerd zit is toch niet massief? Dat zou loodzwaar zijn, en waarom?
En als het niet massief is gaat tappen niet werken voor wat grotere draaddiameters
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 17 mrt 2021 23:20 #1263892

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
Eens met Sonador
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 18 mrt 2021 06:53 #1263907

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8314
@ Sonador: Je kunt er waarschijnlijk best wat schroefdraad in krijgen, maar echt op sterkte... Geloof ik niet zo.

@ Apea: Het zadel van de saildrive is meer dan waarschijnlijk door VP gemaakt en door de werf ingelamineerd. Boottype doet dus niet zoveel ter zake.

@ Mithras: Metaaldetector of gaat je prikken. Als de ingelamineerde ring RVS of aluminium is, doe je niks met een magneetje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 18 mrt 2021 08:10 #1263932

"@ Mithras: Metaaldetector of gaat je prikken. Als de ingelamineerde ring RVS of aluminium is, doe je niks met een magneetje."

Vandaar dus ook een verwijzing naar een metaal detector ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 18 mrt 2021 08:50 #1263955

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Joop66 schreef :
@ Sonador: Je kunt er waarschijnlijk best wat schroefdraad in krijgen, maar echt op sterkte... Geloof ik niet zo.

Moet je er in deze applicatie een boot aan op kunnen hangen dan? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 18 mrt 2021 09:29 #1263968

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Volgens de installation manual moeten ze wel op 20nm vast gezet worden.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 18 mrt 2021 09:37 #1263971

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Dat is niets (qua kracht), de bouten zorgen er puur voor dat de flens het rubber overal evenredig aandrukt en dus ook zo afdicht.

Dat kan polyester prima hebben, eventueel met helicoil erin.
Waar het wel crucialer word is met de motorsteun achter, maar ook daar verwacht ik er geen problemen mee.
Die word niet zo belast als op de motorsteunen bij het blok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 18 mrt 2021 09:38 #1263972

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8314
Dat is tamelijk standaard voor M8.

En daarmee heb je er ongeveer 1,5 ton aan voorspanning in zitten.

Excel sheet heb ik en keer als tool voor mijn werk opgesteld.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 18 mrt 2021 10:15 #1263982

mithras schreef :

Ik vraag mij af of de fundatie onder die rand waar de bouten in draaien verstevigd zijn met metaal. Als dat zo is kan ik mischien gaten boren en schroefdraad tappen.

Niet dat ik het ooit getest heb maar dat er een stalen ( geen rvs) plaat in zit is wel zeker gezien het voorgeschreven aanhaalmoment van 30 NM ( 8mm bouten als ik het goed heb) .Althans bij de 110S en de 120S volgens de workshop manual( bijlage 1 ) In de workshop manual van de 130S staat het niet zo duidelijk maar wel dat voor 8mm 2,5NM wordt voorgeschreven. Zie bavariayacht.org/downloads/eng...Manual%207742984.pdf
En pas op dat je de originele bouten gebruikt! Ik heb al eens nieuwe gegalcaniseerde uit d ebouwmarkt genomen en draaide er prompt een finaal af toen ik de laatse slag met 30NM probeerde. Leuk klusje om dat het afgebroken stuk er weer uit te krijgen :evil:
Ad

Bijlage:

Bestandsnaam: volvo-pent...nual.pdf
Bestandsgrootte:3,830 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 18 mrt 2021 14:51 #1264066

mithras schreef :
Vermogen wordt max 5pk meer. Reductie is wel anders want nieuwe motoren draaien niet op 2600 rpm. Dus de rpm van de nieuwe motor zal max 3600 rpm zijn en de reductie zal omhoog gaan van 1:1.66 naar 1:2.20-30

Pionier 930, polymarin casco gebouwd. Afgebouwd door eerste eigenaar.

De enige reden van deze bouten is toch de afdichting van je saildrive manchet? Of zijn deze er ook voor om de voorstuwing op te vangen? Volgens mij vang je de voorstuwing op via de motor en de steun aan de achterzijde... Wanneer alleen voor de afdichting kan je je afvragen of de contraflens voldoende dik is om met minder bouten toe te komen. En eventueel kan je het manchet kitten op de polyester montage flens. Toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 18 mrt 2021 15:07 #1264068

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8314
I am Roaring schreef :
De enige reden van deze bouten is toch de afdichting van je saildrive manchet? Of zijn deze er ook voor om de voorstuwing op te vangen? Volgens mij vang je de voorstuwing op via de motor en de steun aan de achterzijde... Wanneer alleen voor de afdichting kan je je afvragen of de contraflens voldoende dik is om met minder bouten toe te komen. En eventueel kan je het manchet kitten op de polyester montage flens. Toch?

Dat issie niet, en het rubber van de manchet te stug om er een bout echt tussenuit te halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 18 mrt 2021 17:27 #1264114

I am Roaring schreef :
mithras schreef :
Vermogen wordt max 5pk meer. Reductie is wel anders want nieuwe motoren draaien niet op 2600 rpm. Dus de rpm van de nieuwe motor zal max 3600 rpm zijn en de reductie zal omhoog gaan van 1:1.66 naar 1:2.20-30

Pionier 930, polymarin casco gebouwd. Afgebouwd door eerste eigenaar.

De enige reden van deze bouten is toch de afdichting van je saildrive manchet? Of zijn deze er ook voor om de voorstuwing op te vangen? Volgens mij vang je de voorstuwing op via de motor en de steun aan de achterzijde... Wanneer alleen voor de afdichting kan je je afvragen of de contraflens voldoende dik is om met minder bouten toe te komen. En eventueel kan je het manchet kitten op de polyester montage flens. Toch?

Wat er in de montagemanual van de 120S en 130S staat weet ik niet maar in die van de 110S staat duidelijk dat je geen "sealant"( vloeibare pakking o,i.d.) of siliconenvet mag gebruiken. Is ook helemaal niet nodig als de montageoppervlakken schoon en glad zijn.
Hier de betreffende handleidng.
Ad

Bijlage:

Bestandsnaam: 110s_seal-2-3.pdf
Bestandsgrootte:537 KB
Laatst bewerkt: 18 mrt 2021 17:28 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 18 mrt 2021 17:32 #1264117

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Yellow Boat schreef :
I am Roaring schreef :
mithras schreef :
Vermogen wordt max 5pk meer. Reductie is wel anders want nieuwe motoren draaien niet op 2600 rpm. Dus de rpm van de nieuwe motor zal max 3600 rpm zijn en de reductie zal omhoog gaan van 1:1.66 naar 1:2.20-30

Pionier 930, polymarin casco gebouwd. Afgebouwd door eerste eigenaar.

De enige reden van deze bouten is toch de afdichting van je saildrive manchet? Of zijn deze er ook voor om de voorstuwing op te vangen? Volgens mij vang je de voorstuwing op via de motor en de steun aan de achterzijde... Wanneer alleen voor de afdichting kan je je afvragen of de contraflens voldoende dik is om met minder bouten toe te komen. En eventueel kan je het manchet kitten op de polyester montage flens. Toch?

Wat er in de montagemanual van de 120S en 130S staat weet ik niet maar in die van de 110S staat duidelijk dat je geen "sealant"( vloeibare pakking o,i.d.) of siliconenvet mag gebruiken. Is ook helemaal niet nodig als de montageoppervlakken schoon en glad zijn.
Hier de betreffende handleidng.
Ad

Bijlage:

Bestandsnaam: 110s_seal-2-3.pdf
Bestandsgrootte:537 KB

Lijkt mij dat dit ook voor de overige saildrives geld. De manchetten zijn namelijk identiek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 18 mrt 2021 19:53 #1264169

Mocht er geen ijzer onder zitten dan zou je naar het volgende kunnen kijken:



Bron: kopje “Epoxy Bonding Studs” in
www.westsystem.com/instruction...-fasteners-hardware/

Vorige maand eens mee geëxperimenteerd in een stuk hout, maar mijn vulmiddel voor de epoxy was hier niet voor geschikt (katoen ipv west system 404 high density filler). Verticaal kan dat best veel hebben, staat ook op de site wat daar de max nm van is wat je er mee kunt aandraaien en hoeveel geschat wordt wat het kan hebben.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 18 mrt 2021 19:54 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 19 mrt 2021 06:51 #1264236

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8314
Orange Sunset schreef :
Bron: kopje “Epoxy Bonding Studs” in
www.westsystem.com/instruction...-fasteners-hardware/

Geinig dit.

Even rekenen?

www.westsystem.com/404-high-density/

Shear strength: 800 PSI = 5.5 N/mm2

Om de voorspanning van M8, 15kN kwijt te kunnen:
15e3 / 5.5 = 2727mm2.

Omtrek M8 ~ 8 x pi = 25 mm
Benodigde lengte: 2727 / 25 = 108 mm.

Dat is niet praktisch, denk ik. En dan heb je alleen nog maar de voorspanning van de bout. In dynamische toepassingen zijn de piekbelastingen nog veel hoger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl