Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Koeling Volvo Penta 2003T

Koeling Volvo Penta 2003T 04 apr 2021 14:18 #1269717

  • mboumans
  • mboumans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Tijdens het vaarklaar maken van de boot heb ik een fout gemaakt bij het installeren van de nieuwe impeller, na de werkzaamheden ben ik vergeten de waterklep open te zetten, erg stom!

Met als gevolg dat de impeller waaiertjes zijn afgebroken, ik heb de impeller ondertussen gewisseld en het huis schoongemaakt, echter koelt de de motor nog slecht, boven de 1500 rpm loopt de temp over de 10 graden heen.

Het betreft een VP 2003T met heatexchanger, ik heb alle slangen losgehaald welke ik kan zien en de vacuum valve schoongemaakt.

Ik denk dat de resterende delen nu in de heatexcganger een blokkade vormen.
Heeft iemand hier ervaring mee om deze los te maken en te spoelen, zo ja hoe doe ik dat en wat moet er precies los, het lijkt wel of hier ook de olie koeling door heen loopt.

Wie kan me helpen?

Mvrgr,

Mark
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koeling Volvo Penta 2003T 04 apr 2021 14:30 #1269720

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 364
Om er bij te komen, moet eerst je dynamo er af. Daarna krijg je te maken met de beruchte Volvo koppelingen. Er zit inderdaad ook een oliekoeler (waar je pas bij kan als de warmtewisselaar eraf is). Die koppelingen krijg je wel los, maar zijn erg lastig weer goed in elkaar te krijgen. Zorg dat je in ieder geval de pakkingringen daar vernieuwt. Als die koppelingen gaan lekken, heb je een probleem, want ze lekken rechtstreeks op de startmotor die daar ongelukkig genoeg precies onder zit.
Je zou het kunnen uitbouwen, dan de bladen uit de warmtewisselaar vissen (want daar zitten ze waarschijnlijk) en het door een volvo monteur weer kunnen laten monteren.
Succes ermee. Trek er maar een dagje voor uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koeling Volvo Penta 2003T 04 apr 2021 15:29 #1269737

  • mboumans
  • mboumans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Hoi Tilikum,

pff zoiets vermoede ik al, lastige klus, zou je hem van de achterkant kunnen doorspoelen denk, zo de ruber schoepje eruit te spoelen?

Welke monteur zo je dit toevertrouwen, heb je een adresje?

Mvrgr,

Mark
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koeling Volvo Penta 2003T 04 apr 2021 18:46 #1269803

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 364
Ik heb het ooit in Middelburg deels laten doen, zoals ik boven omschreef - omdat ik daar als passant lag. Met een prima monteur, die ik via die drijvende watersportzaak daar (Boon?) kreeg, eentje die alles van de 2003T afwist.
Jachtservice Flevoland zal het ook wel kunnen.
En van achteruit spoelen: dan komt er waarschijnlijk water in je cilinders. Ben je nog verder van huis. Slecht idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koeling Volvo Penta 2003T 04 apr 2021 19:27 #1269826

Een paar foto zal helpen
Als ik zo bekijkt zie ik het probleem niet om via de uitgang van de water als ingang te gebruiken om te spoelen ???

Ding is afgesloten van de koelwater van de motor zelf.






dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Laatst bewerkt: 04 apr 2021 19:29 door account op verzoek verwijderd 1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koeling Volvo Penta 2003T 05 apr 2021 13:10 #1270072

  • mboumans
  • mboumans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Wauw die foto's helpen zeker, plaat 7 en 8 zitten aan de achter kant van de motor, dus zou ik misschien in situ bij moeten komen.

Wat ik me nog afvraag wat de juiste "flow" is van het zeewater systeem is, zit de oliecooler na de warmtewisselaar of ervoor?;
1) Inlaat afsluiter
2) Wierfilter
3) Impeller
4) Vacuum valve
*) Warmtewisselaar
*) Oliekoeler
7) Uitlaat

Ik denk dat de oliekoeler achter de warmtewisselaar zit.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koeling Volvo Penta 2003T 05 apr 2021 15:44 #1270150

Gewoon 1 leiding los maken zodat het gaat druppelen.
Is het water of het koelvloeistof .
De motor bezit gewoon koelvloeistof namelijk.

De warmte wisselaar is niks anders dan een container waar de buiten zijde water van buiten in stroomt .
En binnen zijde de koelvloeistof .
Kan ook andersom

www.dedieseldokter.nl/c-4226647/uitlaat/

baanhofman.com/lp/warmtewisselaar-scheepsmotor/

Betere uitleg
Zelf niet zo in thuis namelijk
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koeling Volvo Penta 2003T 05 apr 2021 17:45 #1270209

Als je plaat 7/8 loshaalt, moet je eerst de koelvloeistof aftappen zo te zien.. (plaat 7/8 dicht namelijk de ruimte in de pijpen, en ruimte om de pijpen af. (Of niet aftappen, misschien blijft de pijpenbundel zitten..)

Met een beetje geluk zie je de schoepjes dan hier:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koeling Volvo Penta 2003T 05 apr 2021 17:47 #1270210

Als je pech hebt zijn de schoepjes meegezogen, en zitten ze in een pijp vast...
Dan moet je de pijpenbundel uit te warmtewisselaarhuis verwijderen..

Goed de oude kapotte impeller bewaren.
Door de missende schoepen te tellen, weet je of je ze allemaal gevonden hebt! (Soort paasei-zoeken, maar dan anders ;) )

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koeling Volvo Penta 2003T 05 apr 2021 17:49 #1270211

(Ben er wel vanuit gegaan dat het plaatje van jou met zeewater in/out klopt!)

Kan je makkelijk zelf checken, volg vanaf de huiddoorvoer afsluiter de slang, dan kom je vanzelf voorbij impeller pomp etc, en warmtewisselaar huis...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koeling Volvo Penta 2003T 17 apr 2021 14:25 #1274539

Sorry l that I write in English, it´s easier for me. I am German, speak Dutch as well, but writing is not that easy for me.
I have a 2003T which used to have real problems with cooling….(somebody dropped a gasket into the internal cooling system and the gasket was milled by the water pump into little pieces). I took the system several times apart, it took 2 seasons until I fixed it. Got now lots of experience…wit VP2003T cooling.
I would use a dive bottle with 200bars air. Connect a hose to the output next to exhaust and the other end to the dive bottle. Open the tap on the bottle and blow lots of air into the cooling system. I can insure you that all pieces will fly back into the water pump (200bars…). Forgot to mention that you have to remove the impeller.
Hope you know that the internal cooling system needs to be vented. The venting screw is on top of the engine next to the turbo.
On top of the engine, you will find a pipe going to the thermostat housing. Inside this 15mm pipe is a shim which reduces the diameter of the 15 mm pipe down to 3 mmm. If there is any dirt is in the internal cooling system, then this little hole will be blocked. Had the system blocked several times …..fixed it with the air out of the dive bottle …no joke…
Now the temperature on my engine is absolutely stable, 74 degrees plus mins 0.5 degrees., even after 10 hours of engine use. I have a digital sensor and temperature meter installed (Amazon € 10).
You need new gaskets in order to seal the cooling system. (There are two different kind of rubber rings be careful). If you use the wrong ones you can start to disassemble again. The rubber ring are ridiculers expensive from VP. You can buy them for a reasonable price from www.parts4engines.com/volvo-pe...eal-fuel-washer-kit/
Wish you luck for the repair.
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koeling Volvo Penta 2003T 17 apr 2021 16:16 #1274569

suijkerbuijk schreef :

De warmte wisselaar is niks anders dan een container waar de buiten zijde water van buiten in stroomt .
En binnen zijde de koelvloeistof .
Kan ook andersom

Da's wel een heel simpele voorstelling van een warmtewisselaar . Die zijn bijv. meestal ook zogenaamd meerpass ( google daarom maar eens afbeeldingen met "warmtewisselaar") . En het buitenwater , wat dus vervuilt kan zijn en ook kalkaangroei kan veroorzaen , gaat altijd dóór de pijpen om die bij vervuiling makkelijk te kunnen reinigen . In princiepe gaat daarom bij elke warmtewisselaar altijd de meest vervuilende vloeistof dóór de pijpen. Daarnaast is dient het huis van de warmtewisselaar van een motor meestal ook als buffervat en zit daar de vuldop bovenop. Zo niet , dan is het ding door een zeer ondeskundige DHZer geinstalleerd.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koeling Volvo Penta 2003T 17 apr 2021 16:31 #1274576

Yellow Boat
I think you have no idea about a Volvo Penta 2003T. There is nothing to install…the pipes are plug in and very difficult to assemble without leakage. Real trouble….
Even if not assembled in the right order it leaks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koeling Volvo Penta 2003T 17 apr 2021 17:38 #1274603

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 364
Baltic Sailor schreef :
Yellow Boat
I think you have no idea about a Volvo Penta 2003T. There is nothing to install…the pipes are plug in and very difficult to assemble without leakage. Real trouble….
Even if not assembled in the right order it leaks.

i can certainly confirm that. Why the designer of this engine ever thought this was a clever idea for connecting pipes, is one of the great mysteries of life ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koeling Volvo Penta 2003T 17 apr 2021 23:52 #1274719

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Inderdaad zullen de schoepjes waarchijnlijk voor of in de pijpenbundel van de warmtewisselaar zitten. Vervelende klus. Ik heb het 1x meegemaakt en heb sindsdien op de verschillende boten die ik gehad heb een in-line filtertje achter de waterpomp gezet. Af en toe controleren. Alleen gebruiken i.c.m. een grof wierfilter!





Ik kan ook sterk een flowmeter aanraden.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 17 apr 2021 23:54 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koeling Volvo Penta 2003T 18 apr 2021 10:50 #1274804

@Waltb
If you look at the drawings, you will find that the cooling on the VP 2000 Series is done with cooper pipes…..there is no way to use a filter between the pipes. All pipes are plug in, not even screwed together. As said before, many people wonder about this design…..guess somebody had to come up with a new idea……it´s just trouble for maintenance.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koeling Volvo Penta 2003T 18 apr 2021 13:27 #1274825

WaltB proposes to put the filter after the pump and before the pipes :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koeling Volvo Penta 2003T 18 apr 2021 13:40 #1274829

Baltic Sailor schreef :
Yellow Boat
I think you have no idea about a Volvo Penta 2003T. There is nothing to install…the pipes are plug in and very difficult to assemble without leakage. Real trouble….
Even if not assembled in the right order it leaks.

I do know about the difficult assembly of the piping with those rubber rings and that indeed is horror. Its done that way with many Volvo Penta's that way.
But thats not what I was writing about heat exchangers with more than one pass and always the water from outside going through the pipes and not around them.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.235 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl