Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Console Volvo Penta inboard vervangen

Console Volvo Penta inboard vervangen 17 apr 2021 07:58 #1274456

Hoi, eerste post hier. Dus even voorstellen.

Wij hebben net een Friendship 26 gekocht en zijn bezig deze klaar te maken voor een zomer op het water. De ligplaats word Almere Muiderzand. En vaargebied in eerste instantie randmeren en ijmeer, markermeer.

Een van de klussen die te doen zijn is de motor. En dan vooral de bediening ervan. Als je nu de boot op loopt en je drukt op de startknop, gaat de motor lopen. Daar zou ik wel iets van een slot voor willen hebben. Daarnaast doen na 40 jaar de lampjes en alarmpjes niets meer. Dus daar mag ook wel wat nieuws voor komen.

Ik heb besloten een volledig nieuw dashboard te bouwen met een paar klokjes en knopjes. Toeren, brandstofniveau. Start/stop contactsleutel. Lampjes voor oliedruk en temperatuur.

Nu vraag ik me af: ben ik de eerste die dit gaat ondernemen, of zijn er andere mensen op dit forum die dit ook gedaan hebben.

De motor is de Honda/Volvo MB2/50S 4 takt benzine. Deze start beroerd, maar als hij loopt is hij heerlijk stil. Dus een wissel naar diesel zit er voor ons niet in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Console Volvo Penta inboard vervangen 17 apr 2021 14:52 #1274547

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Allereerst: welkom B)

Bestaat er nog een Friendship Club? Ik heb er ooit twee gehad, een 25 en 33 en toen was de club vrij actief. Altijd wel iemand die ‘het al eens gedaan had’ of een slimme verbetering had uitgevonden. Ze moeten een best archief hebben.
Proberen waard?
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Laatst bewerkt: 17 apr 2021 14:53 door Sailabout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Console Volvo Penta inboard vervangen 17 apr 2021 15:36 #1274558

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 384
De simpelste oplossing is om altijd je massasleutel los te zetten als je van de boot gaat. Als de stroom eraf is, kun je niet starten. Die contactsleutel is alleen maar lastig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Console Volvo Penta inboard vervangen 17 apr 2021 16:40 #1274579

De massasleutel is een beetje wonderlijk aangesloten. Want er zijn een aantal dingen die wel werken, ook als die sleutel er uit is. Ik ben nog niet zo diep onder de banken gekropen om te zien hoe dat allemaal zit.

Momenteel ligt de boot nog in de verkoophaven. Als ik m in Almere heb durf ik wat meer overhoop te halen.

Gelukkig ligt de electra techniek mij goed. Dus daar kom ik wel uit. Ook de mast electra heeft wat liefde nodig. Want bij raymarine schermpje heeft ook geen contact met de windex op de mast.

Ik heb nog een vraag wat betreft de motor:

Wat is de consensus betreffende een dodemans koord. Op de motorboot is dat heel gebruikelijk. Maar op een zeilboot zie ik ze eigenlijk nooit. Het kost maar 12,50 dus ik neig er naar om het er wel op te zetten. Misschien dan inderdaad geen contactslot. Als dat koord binnen ligt start hij ook niet zo 1.2.3
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Console Volvo Penta inboard vervangen 17 apr 2021 17:22 #1274596

Een dodemanskoord op een zeilboot heb ik nog nooit gezien. Je valt toch ook niet snel van boord als je (toch langzaam) op de motor vaart?

Ik zou er wel voor kiezen om de hoofdschakelaar zo te verbinden dat er niks (of hooguit een bilgepomp) aan kan als die schakelaar ‘uit’ staat. Anders weet je nooit zeker dat er niet iets aan kan blijven en je accu(‘s) leegtrekt, of onbedoeld heel lang aanstaat en bijv brand veroorzaakt.
De kans is ook groot dat als er al aansluiting gen voor de hoofdschakelaar zitten, deze niet gezekerd zijn, en dat is uiteraard ook niet de bedoeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Console Volvo Penta inboard vervangen 17 apr 2021 17:38 #1274604

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1397
Er zijn maar weinig zeilschepen met een dodemanskoord. Ik zou het ook persoonlijk super onhandig vinden als ik de steiger op spring met een lijn en mijn motor meteen afslaat. Ik zou het daarom nooit dragen.
Als je het wel handig vindt kun je het er natuurlijk op maken! Maar echte diefstalbeveiliging is het niet: iemand anders kan zo'n ding makkelijk meenemen en op je boot klikken.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Console Volvo Penta inboard vervangen 17 apr 2021 17:40 #1274605

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Ik maak de hoofdschakelaar alleen voor de motor als die uit staat start de motor niet. boord electra zit op een andere schakelaar.

En verder eens een contact sleutel is irritant liever een knop. Als je in de boot bent kan je de motor toch altijd starten en de massa schakelaar zit altijd binnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl