Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Motor rampspoed en dilemma

Motor rampspoed en dilemma 20 apr 2021 20:17 #1275766

Als het waterpompje lastig is: een elektrische plaatsen? Voor weinig te vinden op de sloop.
Zou zelf kiezen voor zoektocht naar identiek gebruikt blok. Maar idd eerst kijken hoe je huidige blok eraan toe is.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 21 apr 2021 08:17 #1275884

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15819
Van heel andere orde, maar toch geef ik het maar mee.
Als je inderdaad eerst wil gaan sleutelen en wellicht beoordelen hoe de motor er aan toe is na 50 jaar; neem na een eerste goeie blik de moeite de motor uit je boot te takelen. Je kan dan ruim om de motor heen sleutelen, overal goed bij en echt goed kijken, alles schoonmaken, inclusief je motorruimte enz enz. Dat in en uitbouwen kost een paar uurtjes, maar levert je meer op door het gemak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 21 apr 2021 16:56 #1276103

  • gURBe
  • gURBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 284
Is geloof ik nog niet genoemd:

Het vierde alternatief; een gereviseerde tweedehands. Scheelt vaak ook in de kosten
Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 22 apr 2021 06:45 #1276264

Een paar batterijen erbij plaatsen en overstappen op elektrisch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 22 apr 2021 07:47 #1276286

Waarschip 870 toch? Volgens mij past daar van alles in en fundaties zijn toch vrij gemakkelijk aan te passen in al dat hout.
Ik zou voor een 2 cilinder revisie motortje gaan. Een VP of Yanmar of zo. Genoeg te koop.
Anders de optie van Helios, maar dan blijf je volgens mij wel klungelen aan een erg oud blok.

Zomaar van MP: www.marktplaats.nl/a/waterspor...html?previousPage=lr
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 22 apr 2021 07:47 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 22 apr 2021 08:33 #1276316

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6165
Die is behoorlijk antiek hoor.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 22 apr 2021 09:07 #1276334

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8119
Een goede gebruikte motor is zeker een optie maar dan zou ik inderdaad wat recenters nemen waarbij je nog lang de onderdelen op elke straathoek kan kopen. Maar die vind ik over het algemeen belachelijk overprijst in nederland. Ik heb destijds een keer een veel betaalbaardere Yanmar 3GM30 uit de UK gehaald maar dat is nu wat lastiger.
Nu toch maar voor een nieuwe gegaan maar dat is geen goedkope hobby zonder goed inruilmateriaal.


Optie 3 klinkt niet eens zo heel verkeerd als je sleutelen aan motoren leuk vindt. Verstuivers eerst maar eens laten testen en afpersen. Dat kost enkele tientjes en kan je al een hoop mee bereiken.
Laatst bewerkt: 22 apr 2021 09:07 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 22 apr 2021 09:21 #1276341

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29628
zuipschuit schreef :
Een paar batterijen erbij plaatsen en overstappen op elektrisch?

En dan het NOK door met een generator aan dek?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 22 apr 2021 11:05 #1276379

Een stevige dieselgenerator, kan je eventueel ook nog huren. Of beter nog, stoomgenerator..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 22 apr 2021 17:09 #1276514

Hmmm. Mijn vorige post wordt niet getoond. Opnieuw dan maar... Kan dat aan de bijgesloten foto's liggen? Ik kreeg verder geen foutmelding. Ik probeer het even zonder foto's

Zoals ik al schreef, lekte het blok water tussen cilinderkop en klepdeksel.

Ik vond gisteren een onderdelenboek van de Kubota B6000 tractor, waarin dezelfde motor zit. Daar zag ik dat er *onder* het kleppendeksel nog een vriesplug zit. Hoopvolle hypothese: dat is de schuldige.

Vandaag even het kleppendeksel eraf geschroefd, en warempel: daar lag-ie. Toch maar even de kop eraf gehaald, om te zien hoe het er eronder uitziet. Verstuivers los, uitlaatspruitstuk los, thermostaathuis los, kopbouten, en de kop was eraf.

Daarna blok schoongemaakt en onder het blok schoongemaakt. En natuurlijk olie afgetapt, want daar zat water in. Naar schatting een halve liter. Ik heb er meteen nieuwe ingedaan om de pijn voor de lagers wat te verzachten.

Morgen gaan de kop en de verstuivers naar een revisiebedrijf dat ze voor een vriendelijke prijs wil reviseren. Hopelijk is het probleem daarmee opgelost. Monteren ga ik doen met nieuwe pakkingen en slangen, en dan pak ik meteen de electra mee.
Laatst bewerkt: 22 apr 2021 17:11 door Stootwillie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 22 apr 2021 17:20 #1276519

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13835
goed bezig!
succes


edit; foto's mogen niet te groot zijn, anders kun je ze niet plaatsen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 22 apr 2021 17:21 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 22 apr 2021 17:29 #1276524

Dat klinkt dan mogelijk als goed nieuws...

Heb je wel goed gekeken of je nergens een scheur ofzo in je blok hebt?
Als er (tenminste) 2 doppen uit zijn gevroren, heeft de motor het mogelijk toch nog wel aardig voor z’n kiezen gekregen...

Die ‘vriesdoppen’ noemen ze wel zo, en soms heb je er mazzel mee dat ze er bij bevriezen van het koelwater in de motor uitspringen en dat daardoor het blok heel blijft, maar daar zijn ze helemaal niet voor: die zijn nodig om de koelkanalen in het blok te kunnen maken tijdens het gieten van het blok. Het is dus ook geen garantie dat de vriesdoppen verdere schade aan de motor voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 22 apr 2021 20:34 #1276573

Ja, daar heb ik uitgebreid op gecheckt. Ik zie nergens scheuren.

Ik denk trouwens ook dat die vriesdoppen er niet door bevroren water zijn uitgeperst, want er *was* nergens water. Dat heb ik er voor de winter uitgeblazen. Het hele blok is leeg. Misschien hebben die dopjes (meestal staal) een andere uitzettings- en krimpingscoefficient dan de gegoten cilinderkop, en dat ze er daarom uitvallen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 23 apr 2021 05:16 #1276612

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2741
Bij mij is er ook wel eens eentje uitgevroren. Na het terug plaatsen was er niks meer aan de hand, ik denk dat je geluk hebt. Kan het blokje weer 50 jaartjes mee.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 23 apr 2021 07:02 #1276632

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8119
Stootwillie schreef :
Ja, daar heb ik uitgebreid op gecheckt. Ik zie nergens scheuren.

Ik denk trouwens ook dat die vriesdoppen er niet door bevroren water zijn uitgeperst, want er *was* nergens water. Dat heb ik er voor de winter uitgeblazen. Het hele blok is leeg. Misschien hebben die dopjes (meestal staal) een andere uitzettings- en krimpingscoefficient dan de gegoten cilinderkop, en dat ze er daarom uitvallen?
Bij een van mijn auto's is er ook wel eens eentje vanzelf uitgekomen. Midden in de zomer dus vriezen was ook niet echt aan de orde. Misschien juist door het uitblazen toen ze al niet meer al te vast zaten?
Dat er meteen 2 tegelijk uit vallen is dan wel weer appart.
Roest help natuurlijk ook niet en worden blokjes vaak gevuld met corrosie werende koelvloeistof ipv lucht in de winter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 23 apr 2021 08:04 #1276658

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28001
Stootwillie schreef :
Daarna blok schoongemaakt en onder het blok schoongemaakt. En natuurlijk olie afgetapt, want daar zat water in. Naar schatting een halve liter. Ik heb er meteen nieuwe ingedaan om de pijn voor de lagers wat te verzachten.

Morgen gaan de kop en de verstuivers naar een revisiebedrijf dat ze voor een vriendelijke prijs wil reviseren. Hopelijk is het probleem daarmee opgelost. Monteren ga ik doen met nieuwe pakkingen en slangen, en dan pak ik meteen de electra mee.

Goed gedaan. Gewoon rustig even kijken. Soms valt het dan mee.
Ik help je hopen dat het probleem hiermee uit de wereld is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 26 apr 2021 19:30 #1277788

Zo, alle onderdelen zijn binnen. Revisiebedrijf is woensdag klaar met de kop (ben erg blij met die man. Reclame maken mag niet, denk ik, maar wie meer informatie wil mag een PB sturen). Vrijdag kop er weer in beunen, en hopelijk is het dan weer gedaan.

@wadloper: ben jij Hans Valk van nl.sport.varen? Met die - destijds - Victoire 22?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 26 apr 2021 19:42 #1277795

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28001
Stootwillie schreef :
@wadloper: ben jij Hans Valk van nl.sport.varen? Met die - destijds - Victoire 22?

Ja, dat was ik. En wie ben jij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 26 apr 2021 19:53 #1277801

Ik heb daar weinig gepost, maar was o.m. die gast (onder eigen nasm die ik en plein pubic liever niet noem) die met een Centaur het IJsselmeer op wilde. En dat heb ik ook gedaan. Waddenzee ook, trouwens :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 27 apr 2021 07:47 #1277889

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28001
Stootwillie schreef :
Ik heb daar weinig gepost, maar was o.m. die gast (onder eigen nasm die ik en plein pubic liever niet noem) die met een Centaur het IJsselmeer op wilde. En dat heb ik ook gedaan. Waddenzee ook, trouwens :-)

Hahaha.. Ik kan me er vaag iets van herinneren.
Ik zal wel gezegd hebben dat het best kon, als je je verstand gebruikte en zelf een beetje zeewaardig was..
En dat het wad, buiten de diepe geulen met veel stroom, bij dezelfde wind vaak minder ruw is dan het IJsselmeer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 27 apr 2021 10:49 #1277923

  • NiLa
  • NiLa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 212
WADnWIND schreef :
zuipschuit schreef :
Een paar batterijen erbij plaatsen en overstappen op elektrisch?

En dan het NOK door met een generator aan dek?

Roozeboos met een standfast Loper 27 is er blij mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 27 apr 2021 18:25 #1278009

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2247
MrP schreef :
Daarnaast is de hoge leeftijd van de motor ook een factor van belang.
Ik reageer wel meer, wanneer iemand het over "een hoge leeftijd" (in jaren) heeft. Immers, dat zegt op zichzelf niet zoveel. Hoeveel draaiuren zijn er gemaakt en hoe is er met iets omgegaan; dat lijkt mij belangrijker. Ik ben zelf ook van "een hoge leeftijd" en mijn schip van nog "veel hogere leeftijd", maar beiden zijn in veel betere conditie dan anderen en andere boten die nog niet de helft van die leeftijd hebben. Dus, laat je niet verblinden door leefjaren! Slechte verkopers, die denken met een naieve consument te maken te hebben, vragen ook vaak heel snel: "Hoe oud is ie?". Het best kun je dan daarop geen antwoord geven maar een wedervraag stellen, zoals: "Hoelang zou ie mee kunnen gaan?".
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 27 apr 2021 18:40 #1278022

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Ik doelde meer op de beschikbaarheid van onderdelen. Ik weet dat van sommige merken de onderdelen van 30, 40, 50 jaar oude motoren moeilijk of niet te krijgen zijn, en dat ze soms peperduur zijn. Dan kan revisie in sommige gevallen helemaal niet zo veel goedkoper zijn dan een nieuwe en zit je nog steeds met een oudere motor.
Maar volgens mij heeft TS al een prima oplossing gevonden:-)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 27 apr 2021 18:46 #1278030

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29628
zuipschuit schreef :
Een stevige dieselgenerator, kan je eventueel ook nog huren. Of beter nog, stoomgenerator..

Toch wel op vette bruinkool hé....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 04 mei 2021 09:34 #1280555

Update:

Vrijdag de gereviseerde cilinderkop (nieuwe klepzetels, kleppen ingefreesd, kop gevlakt, kop schoongemaakt, en verstuivers getest) opgehaald bij het revisiebedrijf. Zaterdag alles teruggemonteerd met nieuwe pakkingen, slangen en wat electra netter gemaakt.

Gisteren ging de boot er weer in. Startte even moeilijk, maar na een paar pogingen liep het motortje weer prima. Eigenlijk beter dan het voorheen deed. Daarna waren de startproblemen ook over (na een paar uur opnieuw getest, startte onmiddelijk).

De boot ligt weer in het water.

Kosten vielen enorm mee. Minder dan 200 euro voor de revisie en een pakkingsetje en wat slangen voor rond de honderd euro. Toch een stuk prettiger voor de portemonnee dan de duizenden euro's waar ik het draadje mee begon :-).

Bedankt voor het meedenken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl