Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Motor rampspoed en dilemma

Motor rampspoed en dilemma 19 apr 2021 17:39 #1275279

Hallo,

Vandaag is, na een lange winter klussen, mijn scheepje weer in het water gegaan. De eerste indruk was positief - alles bleef lekker droog. Tot ik de motor startte...

Er kwam met lopende motor een grote straal water naar binnen. Het bleek dat er een vriesdop was uitgevroren. Wat ik raar vond, want ik had echt al het koelwater afgelaten. Maar daarna werd het echt vervelend: toen ik het gat voor de vriesdop provisorisch had gedicht, bleef er water lekken, dit keer uit de cilinderkop zelf.

Advies gevraagd van de jachtservice op de jachthaven: zij raadden aan de motor - Hydromarine DM12, waarschijnlijk 50 jaar oud of meer - te vervangen, en daarmee de hele spullenboel die eraan vasthangt: andere schroefas, Volvoseal, andere schroef.

Het alternatief zou zijn cilinderkop en eventueel spruitstuk te vervangen.

Nu sta ik voor een dilemma - vervangen van motor en toebehoren gaat nogal wat kosten (4000 euro of meer). Cilinderkop+spruitstuk een stuk minder (1000 euro of minder). Maar als ik het laatste zou doen, dan zit ik nog steeds met een motor van 50 jaar oud, en blijft het mogelijk wachten op ellende (uiteraard wanneer je er echt niet op wacht). Het eerste is mogelijk vervangen van goede oude techniek die het mogelijk nog jaren zou blijven doen.

Wat is wijsheid? Wat zijn jullie gedachten?

Alvast bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 19 apr 2021 17:44 #1275283

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Als het goede techniek was zou het niet stuk zijn:-)
Ik zou serieus nadenken over vernieuwen.
Mijn ervaring is dat je in zulke situaties van de regen in de drup beland. Een goede betrouwbare motor is tenslotte ook een stukje veiligheid. Succes met de keuze.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 19 apr 2021 17:56 #1275288

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Wij hebben onze motor uit 1992 vervangen en dit was een van de beste investeringen ooit. Het is een enorm belangrijk veiligheidsmiddel en dit geeft ons heel veel rust. Wel een behoorlijke dure investering (ca 8.000 voor enkel vervanging van motor, een Yanmar 3YM20).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 19 apr 2021 17:58 #1275290

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1260
Jep, wij hebben onze oude motor, een Farymann, ook laten vervangen door een Vetus 3M.
Advies laat een offerte opstellen, dat voorkomt onaangename verassingen.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 19 apr 2021 19:31 #1275339

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27924
Even googelen leert dat die Hydromarine DM12 een gemariniseerde versie van een Kubota is (KUBOTA ZL600). Er zijn nog steeds scheepsmotoren die zijn gebaseerd op Kubota in de handel. Onder andere Nanni en Beta Marine.

Informeren bij de Nederlandse dealers van deze twee merken kan misschien iets opleveren in de vorm van een tweedehands of gereviseerde motor die past op de plek van je DM12.

Hier een ZL600 (niet gemariniseerd) te koop:
agrarisch.aanbodpagina.nl/kubo...k-zl600-iseki-yanmar

Een nieuwe motor aanschaffen kan altijd nog. Als je het geld ervoor over hebt is dat allemaal geen probleem. Maar ik vermoed wel dat het dan, alles bij elkaar, wat meer gaat kosten dan de € 4000,- die je noemt. Het dubbele daarvan of nog meer, denk ik.
Laatst bewerkt: 20 apr 2021 04:49 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 19 apr 2021 19:31 #1275340

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27924
MrP schreef :
Als het goede techniek was zou het niet stuk zijn:-)

Zo lust ik er nog wel paar!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 19 apr 2021 20:34 #1275370

Bedankt voor de reacties. Vervangen blijft een verleidelijke optie, maar ik ben wel een beetje huiverig voor de kosten.

@Wadloper: ja, Kubota ZL600 inderdaad. Ik zag op internet (shop4trac.com/motoronderdelen/...-kubota-b6000-zl600/) dat ik zo'n cilinderkop kan kopen voor krap 400 euro. Komt dan nog pakkingsetje bij a raison de 115 euro, Mits het spruitstuk nog ok is.

Ik wacht de offerte van de jachtservice af. En blijf twijfelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 19 apr 2021 20:49 #1275376

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
@Wadloper, grapje moet kunnen nietwaar;-)

Maar even serieus, als in de openings post geschreven wordt dat er water uit verschillende openingen de motor uit stroomt vind ik niet dat je kunt zeggen dat het een goede motor is. Daarnaast is de hoge leeftijd van de motor ook een factor van belang. De kans dat er meer aan de hand is of in de nabije toekomst zal gaan zou voor mij een serieus vraagteken vormen om met de huidige motor verder te gaan.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 19 apr 2021 21:06 #1275385

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27924
MrP schreef :
Maar even serieus, als in de openings post geschreven wordt dat er water uit verschillende openingen de motor uit stroomt vind ik niet dat je kunt zeggen dat het een goede motor is.

Bij de menselijke soort loopt er ook regelmatig water uit verschillende openingen. Toch vind ik de homo sapiens qua ontwerp en constructie niet slecht. We zijn alle andere soorten de baas!
Laatst bewerkt: 19 apr 2021 21:07 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 19 apr 2021 21:23 #1275391

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Zoals aangegeven lijkt € 4.000 aan de krappe kant voor een nieuwe motor en montage. Maar toch ... als je van plan bent langer met dit bbootje te varen is het wél een overweging - een motor met kwaaltjes vreet aan je gevoel van betrouwbaarheid en veiligheid. In onze Marieholm IF-e was de 40 jaar oude Volvo-plof vervangen door een Yanmar - waar we geen omkijken meer naar hadden. Heerlijk gevoel B)
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 19 apr 2021 21:27 #1275392

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
Als je het zelf kunt repareren en je vindt de goede onderdelen, dan zou ik het repareren.

Maar als genoemde zaken het al begeven, hoe staan andere onderdelen ervoor?: de keerkoppeling, Verstuivers, pompen, Leidingen, afdichtingen, wisselaar, en wat al niet nog meer kapot kan gaan?
Lijkt me handig deze zaken ook alvast mee te nemen in je berekening cq overweging, en dat afzetten tegen de prijs die je wilt of kan betalen voor een nieuwe motor en evt. gemoedsrust die een nieuwe motor je kan (hoeft niet) opleveren.

Bij mijn boot heeft de vorige eigenaar een sole mini 17 laten plaatsen. Daar kwamen een hoop meer kosten bij kijken dan alleen de motor, en de eigenaar heeft zelf de fundatie aangepast.
....Handig ook van die operatie een compleet en reëel  kostenplaatje te krijgen, en dan pas te beslissen.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 19 apr 2021 21:33 #1275394

met 4k ben je denk ik halverwege. Een nieuwe Sole Mini17 inclusief schroefas, schroef, fundatie en inbouwen kwam bij mij boven de 8k uit.
Laatst bewerkt: 19 apr 2021 21:34 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 20 apr 2021 18:59 #1275707

Bedankt voor de reacties.

Vrijdag ga ik naar de jachthaven om de cilinderkop er af te sleutelen en te zien wat de schade is. Vervangen van het hele spul kan altijd nog, maar ik wil eerst eens zien of ik het zelf nog kan herstellen.

Bij belangstelling volgen foto's later.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 20 apr 2021 19:23 #1275719

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 13835
kun je een donormotor vinden voor een paar honderd en sleutel zelf je de boel om, kost het weinig, heb je spares, en snap je hoe eea zit.
dit itt een 8k uitgeven.

het is maar de vraag of die "investering" van 8k het geld waard is
in elk geval niet bij een verkoop.

NB been there, got the T shirt
BMC 1,5L, een keer op hol gegaan, niet zo fris meer daarna.
voor 450E ander blok, omgebouwd, eea spares weer verkocht en netto voor ca. 250 E klaar, was 15jr geleden...
voordeel, alle bestaande appendages etc passen zonder ombouw.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 20 apr 2021 19:27 #1275722

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 13835
o ja, en ook een keer met 2 man, 1 dag sleutelen, van twee lijken van Perkins blokken een werkende gemaakt, week later Pinkstertrip naar UK gedaan.

kosten, geen exact plaatje, maar minder dan 500E
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 20 apr 2021 19:32 #1275727

sy helios schreef :
kun je een donormotor vinden voor een paar honderd en sleutel zelf je de boel om, kost het weinig, heb je spares, en snap je hoe eea zit.
dit itt een 8k uitgeven.

het is maar de vraag of die "investering" van 8k het geld waard is
in elk geval niet bij een verkoop.

NB been there, got the T shirt
BMC 1,5L, een keer op hol gegaan, niet zo fris meer daarna.
voor 450E ander blok, omgebouwd, eea spares weer verkocht en netto voor ca. 250 E klaar, was 15jr geleden...
voordeel, alle bestaande appendages etc passen zonder ombouw.

8k uitgegeven. krijg je niet meer terug bij verkoop. been there, got the T shirt ;) Wel nog 4 jaar lekker en veel mee gevaren. Vooruit maar. ;)
Laatst bewerkt: 20 apr 2021 19:32 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 20 apr 2021 19:41 #1275736

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 13835
fijn voor jou, maar TS heeft misschien niet het geld als meneer Andre
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 20 apr 2021 19:45 #1275737

sy helios schreef :
o ja, en ook een keer met 2 man, 1 dag sleutelen, van twee lijken van Perkins blokken een werkende gemaakt, week later Pinkstertrip naar UK gedaan.

kosten, geen exact plaatje, maar minder dan 500E

Goede tip! TS is niet vies van een beetje sleutelen. Je leert er sowieso veel van, ik zou het gewoon proberen. Een hele nieuwe motor laten plaatsen is ook niet 1-2-3 gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 20 apr 2021 19:49 #1275741

Stootwillie schreef :
Bedankt voor de reacties.

Vrijdag ga ik naar de jachthaven om de cilinderkop er af te sleutelen en te zien wat de schade is. Vervangen van het hele spul kan altijd nog, maar ik wil eerst eens zien of ik het zelf nog kan herstellen.

Bij belangstelling volgen foto's later.

Een wijs besluit. Stuk is stuk en gaat niet stukker. De techniek is meestal zo simpel dat het eeuwig mee kan gaan. Nieuwe techniek neemt ook nieuwe uitdagingen met zich mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 20 apr 2021 19:57 #1275746

We gaan het zien :). Maar los van de dikte van mijn portemonnee wil ik niet meer geld uitgeven dan nodig.

Voor nu heb ik drie alternatieven:

1. Alles nieuw. Nieuwe (of gereviseerde) motor. Impliceert waarschijnlijk ook andere keerkoppeling, schroefasdichting, en schroef (portemonnee: au, veel spullen wegsmijten).

2. Motor vervangen en mariniseren. Mijn blok is gebaseerd op een Kubota ZL600 blok. Die zijn gereviseerd voor redelijke bedragen te koop (ik zag er een voor iets minder dan 2000 euro.. Weinig draaiuren, alles gecontroleerd). Dan zit je alleen nog met de marinisering. Voor wat betreft het uitlaatspruitstuk lijkt me dat geen probleem. Maar de aandrijving voor de pomp blijft lastig (de tractoren hadden ueberhaupt geen pomp). Wordt boren in blok en iets hobby'en.

3, Repareren van wat is. Vermoedelijk is de kop aan gort, Nieuwe kop kost 400 euro. Doen we er nog vier kleppen en -seals bij a raison de 40 euro per klep, dan zitten we op 160 euro. Plus pakkingen a raison de 115 wordt het in totaal 675 euro (als ik me niet verreken, zoals zoveel informatici kan ik niet hoofdrekenen). Als ik daarbij nog de verstuivers vervang, dan vermoed ik dat ik misschien geen hypermoderne Yanmar terugkrijg, maar toch wel een motor die zo betrouwbaar is als-ie ooit was.

We gaan het zien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 20 apr 2021 20:03 #1275752

sy helios schreef :
fijn voor jou, maar TS heeft misschien niet het geld als meneer Andre

Meneer Helios, ik denk dat u mijn post verkeerd leest: ik waarschuw er juist voor om zo veel geld uit te geven, als het niet perse nodig is. Vooral na mijn ervaring dat je dat geld bij verkoop niet terugziet. Wellicht kan TS voor niet al te veel geld zijn oude motor weer (laten) repareren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 20 apr 2021 20:04 #1275754

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 13835
dan zijn we het eens Andre...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 20 apr 2021 20:04 #1275756

Hoi,
in die brommobielen zitten ook vaak 2 cylinder dieslmotortjes van Kubota.
Ik weet niet welk type helaas...
Misschien kan je eens een sloperij daarvan bellen? Staan op Marktplaats een paar advertenties van.
Met wat geluk vaart niemand wel, niet?

Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 20 apr 2021 20:07 #1275758

sy helios schreef :
dan zijn we het eens Andre...

zeker @ TS: ik zou voor optie 3 gaan. Je hebt dan relevante onderdelen vervangen, en je kunt wellicht nog heel lang plezier hebben van je oude diesel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor rampspoed en dilemma 20 apr 2021 20:10 #1275762

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 13835
en wat ik heb ervaren op optie 3; daarna houd je weer onderdelen over, leuk voor spares, of verkoop nog wat

gewoon sleutelen, werkt nu toch al niet meer..
en kan nog wel eens dik meevallen.
vergeet niet, zo'n sleutelbedrijf heeft ook niet altijd zin in oude meuk
nieuwe verkoopt beter
garantie beter
minder risico
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl