Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Problemen koeling Vetus M2.06

Problemen koeling Vetus M2.06 15 mei 2021 13:31 #1285086

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2318
Onze zoon heeft vorige week een leuke 20 ft Spitgatter gekocht. Motor is een 2-cilinder Vetus M2.06 uit 2006 met bijna 900 draaiuren. Hij start na een paar seconden voorgloeien en draait daarna mooi regelmatig en pakt goed op bij gasgeven. Gisteren hebben we de boot overgevaren van Haarlem naar Amsterdam. Vlak voor het Noordzeekanaal sloeg de motor plotseling af en kwam er witte rook uit de motorruimte vandaan. Na controle bleek dat er veel te weinig koelwater in zat en hebben we ongeveer 2 liter bijgevuld totdat het niveau net onder de rand van de vulopening stond. Ook hebben we een kleine lek in één van de koelslangen hersteld. Daarna startte de motor weer makkelijk, liep weer soepel en zijn we met ongeveer 2000/ 2500 toeren naar Amsterdam gevaren. Vlak na Amsterdam sloeg de motor helaas weer plotseling af. Er kwam stoom uit het kleine rubberslangetje vlak onder de vuldop voor het koelwater. Weer zo’n 2 liter bijgevuld en gelukkig veilig aangekomen in zijn nieuwe haven. Uit de uitlaat kwam tijdens het varen regelmatig een grote slok koelwater, dus het externe koelcircuit lijkt in orde. Ook kwam er geen overmatige witte rook uit de uitlaat. Misschien een lek in de warmtewisselaar? Graag jullie advies.

Grt Hans

PS De verkoper zorgt ervoor dat er volgende week een monteur komt kijken.
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen koeling Vetus M2.06 15 mei 2021 15:19 #1285118

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Denk toch dat de warmte overdracht in de interkoeler onvoldoende is door vervuiling. Lekke koppakking kan ook.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen koeling Vetus M2.06 15 mei 2021 15:23 #1285120

Dag Hans,

Om te beginnen gelukgewenst met de aankoop, goed om te lezen dat de verkopende partij bereid is bij te dragen aan een monteur. Wat je waargenomen hebt is lekkage in een slang van het circulerende koelwater, wanneer je daar koelwater / koelvloeistof verliest neemt de koeling af en lopen de temperaturen op, in jou geval tot stoomvorming. (wees voorzichtig met het losdraaien van de dop!)

Nu weet ik niet hoe groot de motorruimte is, maar het is goed denkbaar dat de motor afslaat als gevolg van te weinig lucht om nog goed op te lopen, als gevolg van de stoomvorming / waterdamp in de motorruimte. Met een beetje geluk blijft het mankeren beperkt tot een koelwaterslang. Vooralsnog is een goed teken dat de motor goed blijft starten en er geen witte rook uit de uitlaat komt. Wat op problemen met de koppakkingen zou kunnen duiden.

Ben reuze benieuwd! Maar blijf voorzichtig met het losdraaien van de dop op het koelwaterreservoir, daar kan druk opstaan.

Johan
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 15 mei 2021 15:24 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen koeling Vetus M2.06 15 mei 2021 16:10 #1285143

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2318
Ook nog even wat verder aan het puzzelen geweest. Je wilt toch precies weten wat "we" gekocht hebben ;-)

De vorige eigenaar (niet de verkoper die de boot zelf als handelaar gekocht had in Noorwegen) heeft in het koelcircuit een extra radiator geplaatst die je kan openen/ sluiten met een afsluiter. Deze kun je gebruiken als verwarming voor de kajuit denken we. De afsluiter daarvan staat dicht en de radiator wordt ook nauwelijks warm. Op bijgaande foto's kun je deze modificatie mooi zien. Helaas blijkt het koelwatertemperatuuralarm niet te werken. Het lijkt erop dat de sensor niet is aangesloten. Dat is toch de sensor in het thermostaathuis met een enkele amp-aansluiting? Daardoor kregen we helaas geen waarschuwing van de te hoge koelwatertemperatuur.

Johan, als ik je goed begrijp hebben we geluk gehad dat de motor zelf afsloeg en niet kapotgedraaid is door te weinig koeling. De motorruimte is idd erg klein. De druk onder de vulknop viel gelukkig mee omdat deze afgevoerd wordt door het overloopslangetje. Daar kwam behoorlijk wat stoom uit dat toch duidt op kokend water. Ik heb de vulknop wel heel voorzichtig opengedraaid met een natte doek eroverheen.

We hebben nog niet echt een lek kunnen vinden in de koelwaterslangen. Dat moet toch wel een behoorlijk lek zijn omdat we 2 liter vloeistof zijn verloren in ongeveer 2 a 3 uur. Het lijkt er idd gelukkig op dat de koppakking nog goed is omdat we geen witte rook uit de uitlaat kregen. In de olie, die er na controle normaal zwart/ bruin uitzag, kun je ook niet zoveel water kwijt, gelukkig.

Ik heb in een ander draadje een stuk gelezen over de warmtewisselaar in de Vetus motoren die erg snel kunnen corroderen. Dat kan niet de oorzaak zijn van ons koelwaterverlies?

We zijn blij dat de verkoper zo goed reageert en we zijn heel benieuwd naar de bevindingen van de monteur. Daarnaast wil ik zelf ook goed de motor leren kennen voor toekomstig onderhoud en mogelijke storingen.

Grt Hans






Tempsensor?


Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 15 mei 2021 16:28 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen koeling Vetus M2.06 20 juni 2021 07:36 #1297213

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2318
Inmiddels weer wat meer ervaring met de motor opgedaan.

Vrijwel zeker zijn de koeling-problemen ontstaan doordat de V-snaar te los stond. Bij stilstaande motor kon je de pomp met de hand draaien. Eigenlijk is dit iets waar je als eerste naar zou moeten kijken. Ik had geen enkele ervaring met dieselmotoren maar je leert op deze manier wel erg snel.
Snaar staat nu goed op spanning. Als de pomp niet (goed) draait zal het koelwater langzaam gaan koken en de stoom ontsnapt dan door het ventiel bij de vuldop. Er gaat ongeveer 2 liter koelwater in, precies de hoeveelheid die we bijgevuld hebben.

We hebben het koelcircuit weer origineel gemaakt en de radiator en boiler (zat er ook nog in) losgekoppeld. Na een paar uur varen raken we nauwelijks water kwijt. De warmtewisselaar ziet er aan beide uiteinden niet lekker uit en lekt een beetje bij de uitlaatkant. Denk wel dat het buitenwater is. Met de verkoper afgesproken dat we een nieuwe complete warmtewisselaar aanschaffen en de kosten 50/50 delen. Erg mooi gebaar, alleen levering is op dit moment een probleem.

Hebben jullie ervaring met het toevoegen van een vloeistof die oplicht met UV-licht ? Op die manier zou je een lek goed kunnen opsporen.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen koeling Vetus M2.06 20 juni 2021 07:46 #1297222

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7688
Ik heb een Vetus M2O2 van 2012. in principe hetzelfde blok en dezelfde warmtewisselaar.
En dat is bij mij het probleem. Na 8 jaar op zout water is aan de uitlaatkant veel geoxideerd (aluminium) te zien.
En ik heb besloten om de warmtewisselaar te vervangen. Maar helaas hebben de watersportbedrijven op dit ogenblik de handen vol. En zal ik nog even geduld moeten oefenen.
Ondertussen kan ik dus maar heel beperkt varen.

Vetus warmtewisselaars van een bepaalde periode zijn volgens het bedrijf waar ik naar toe ben gegaan een gekend probleem. Blijkbaar een minder corrosiebestendig las-materiaal gebruikt.
Vetus levert de nieuwe warmtewisselaars met intern een coating op de las, zodat deze problemen opgelost zouden moeten zijn.

Heeft iemand anders nog ervaring met deze warmtewisselaars ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen koeling Vetus M2.06 20 juni 2021 07:51 #1297224

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2318
Raak je bij de warmtewisselaar water kwijt en kun je daardoor weinig varen ?
Het interne circuit kun je makkelijk controleren en bijvullen.
Ergens op het forum staat een draadje over deze wisselaar en het nut van het aanbrengen van een anode.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 20 juni 2021 07:51 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen koeling Vetus M2.06 20 juni 2021 08:05 #1297235

Ik heb voor mijn vetusje een jaar of 10 geleden bij drinkwaard een nieuwe wisselaar gekocht. Demotor is uit 1989
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen koeling Vetus M2.06 20 juni 2021 08:14 #1297237

omega schreef :
Met de verkoper afgesproken dat we een nieuwe complete warmtewisselaar aanschaffen en de kosten 50/50 delen. Erg mooi gebaar, alleen levering is op dit moment een probleem.

Op onze Drinkwaard Mitsubishi L2e motor zit een Bowman ML120 warmtewisselaar.
Kwalitatief echt een goed (engels) product! Koper-nikkel bundel.
Misschien past hij ook op de Vetus (zelfde basisblok)

Je zou eens bij Drinkwaard kunnen informeren.


This Bowman heat exchanger manifold assembly is suitable for direct fitting to Mitsubishi L2 engines.

The Bowman ML120-3992 heat exchanger unit features an aluminium LM6M body with a cupro nickel tubestack and neoprene end covers fitted. This heat exchanger has 22mm neoprene end caps for raw water.“

www.asap-supplies.com/products...itsubishi-l2-201241#

ej-bowman.com/wp-content/uploa...-Issue-N-English.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen koeling Vetus M2.06 20 juni 2021 13:52 #1297381

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7045
Misschien een gekke suggestie, maar je kunt de motor ook gewoon koelen zonder warmtewisselaar. Sluit de aanzuigkant van de koelwaterpomp (met de impeller) aan op de inlaat (wierpot ?) en van daar op de motor en aan de uitlaatkant op de spruit op de uitlaat. Toen mijn Yanmar 2GM20 met Martec watmtewisselaar onvoldoende koelde door een versleten electrisch pompje heb ik de Martec er tussenuit gehaald en de zaak kort gesloten. Na 2 jaar heb ik een nieuw pompje gekocht en de Martec weer gemonteerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen koeling Vetus M2.06 20 juni 2021 18:00 #1297441

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7688
jerry schreef :
Misschien een gekke suggestie, maar je kunt de motor ook gewoon koelen zonder warmtewisselaar. Sluit de aanzuigkant van de koelwaterpomp (met de impeller) aan op de inlaat (wierpot ?) en van daar op de motor en aan de uitlaatkant op de spruit op de uitlaat. Toen mijn Yanmar 2GM20 met Martec watmtewisselaar onvoldoende koelde door een versleten electrisch pompje heb ik de Martec er tussenuit gehaald en de zaak kort gesloten. Na 2 jaar heb ik een nieuw pompje gekocht en de Martec weer gemonteerd.

Voor varen op zout water lijkt me dat minder aangewezen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen koeling Vetus M2.06 25 juni 2021 18:11 #1299038

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
jerry schreef :
Misschien een gekke suggestie, maar je kunt de motor ook gewoon koelen zonder warmtewisselaar. Sluit de aanzuigkant van de koelwaterpomp (met de impeller) aan op de inlaat (wierpot ?) en van daar op de motor en aan de uitlaatkant op de spruit op de uitlaat. Toen mijn Yanmar 2GM20 met Martec watmtewisselaar onvoldoende koelde door een versleten electrisch pompje heb ik de Martec er tussenuit gehaald en de zaak kort gesloten. Na 2 jaar heb ik een nieuw pompje gekocht en de Martec weer gemonteerd.

Nooit zomaar doen. Motoren die direct gekoeld zijn hebben ook een lagere bedrijfstemperatuur om de vorming van ketelsteen te voorkomen. Om nog maar te zwijgen over de gevolgen van zout water in je motor.

Je kan nog even de 'doppen' op de warmtewisselaar checken. Ik bedoel de ronde doppen aan voor en achterkant. Er zijn een aantal series geweest waar de doppen van kunststof zijn, die vervormen naar verloop van tijd met koelvloeistofverlies richting het buitenwater (en dus ook niet te zien) als gevolg. Even met een krabbertje wat verf eraf krabben en je ziet het.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen koeling Vetus M2.06 25 juni 2021 20:21 #1299070

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7045
Mijn suggestie was bedoeld als tijdelijke oplossing. Zo heb ik dat destijds ook bij mijn motor gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl