Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Kleppen gesteld?

Re:Kleppen gesteld? 18 mei 2021 08:04 #1286268

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6165
Zeerover schreef :
Vandaar je bij een onderliggende nokkenas de kleppen kan stellen op deze manier: inlaatklep volledig ingedrukt: uitlaatklep stellen en omgekeerd.
Dat is niet juist! Kleppen op wisselen en krukas 360 graden doordraaien, dan speel je op zeker. Het is hier al vele keren uitgelegd.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 18 mei 2021 19:02 #1286491

BobG schreef :
Jerry niet zelf gaan klungelen, haal er iemand bij met verstand van zaken, kleppenstellen en algehele check kost minder dan 100 euro

Euhm, ik weet niet hoor Bob. Maar voor minder dan €100 een diesel-monteur naar je bootje laten komen, die voor dat geld de kleppen stelt en ook nog de rest van de motor “checked”? Ik hoor graag waar ik die monteur kan vinden?
Ik denk dat je eerder 3x zo veel kwijt bent (wat overigens een redelijke prijs is, voorrijkosten, uurtarief en die monteur moet er ook nog wat aan overhouden...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 18 mei 2021 19:13 #1286496

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7060
Sjoerd heeft gelijk: kijk eens in de tarievenlijst van een watersportbedrijf. Gaat vaak per cylinder. Als voorbeeld: vd Wansem Sevicecenter heeft een heldere tarievenlijst voor binnen- en buitenboordmotoren.
Laatst bewerkt: 18 mei 2021 19:18 door jerry. Reden: Voorbeeld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kleppen gesteld? 19 mei 2021 13:57 #1286735

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8351
markjoostveen schreef :
Ik zit even mee te lezen en er rijst een vraag.

Hoe bepalen jullie BDP? Je kan immers de zuigers niet zien. Welke merktekens of andere indicatoren gebruiken jullie?

Mark

Omdat je de motor moet kunnen tornen, moet de compressie verdwijnen. Het simpelste is dat door de injectors tijdelijk te verwijderen.

Als die weg zijn, kun (!voorzichtig!) met een schroevendraaier voelen. Typisch houdt je die vast in de cilinder. Draait voorzichtig de zuiger er tegenaan, tekent af op t vliegwiel,, en draait de andere kant op, doet t zelfde. Het midden is het BDP. Die teken vervolgens duidelijk en permanent af.

De methode "andere klep helemaal ingedrukt" kan ook, maar betekent meer tornen. Immers: je moet dat per klep doen, ipv per cilinder.

Als je stelt op "klepoverlap plus 1 slag" komt de exacte positie van de krukas helemaal niet spits. Daar mag je dan best een kwart slag naast zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kleppen gesteld? 19 mei 2021 14:18 #1286742

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6165
Joop66 schreef :



De methode "andere klep helemaal ingedrukt" kan ook, maar betekent meer tornen. Immers: je moet dat per klep doen, ipv per cilinder.

Dat is pertinent onjuist. Als de uitlaat klep open staat, gaat of staat de inlaatklep op het punt om ook te openen. Afhankelijk van de nok vorm is dan de speling niet meer maximaal. Er is zelfs een overlap in de klep openingen, ze staan beide een aantal kruk graden tesamen open. Dat is zeker niet het juiste tijdstip om te stellen.
nl.wikipedia.org/wiki/Kleptiming
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 19 mei 2021 14:21 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kleppen gesteld? 19 mei 2021 14:25 #1286745

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3747
Joop66 schreef :
markjoostveen schreef :
Ik zit even mee te lezen en er rijst een vraag.

Hoe bepalen jullie BDP? Je kan immers de zuigers niet zien. Welke merktekens of andere indicatoren gebruiken jullie?

Mark

Omdat je de motor moet kunnen tornen, moet de compressie verdwijnen. Het simpelste is dat door de injectors tijdelijk te verwijderen.

Als die weg zijn, kun (!voorzichtig!) met een schroevendraaier voelen. Typisch houdt je die vast in de cilinder. Draait voorzichtig de zuiger er tegenaan, tekent af op t vliegwiel,, en draait de andere kant op, doet t zelfde. Het midden is het BDP. Die teken vervolgens duidelijk en permanent af.

De methode "andere klep helemaal ingedrukt" kan ook, maar betekent meer tornen. Immers: je moet dat per klep doen, ipv per cilinder.

Als je stelt op "klepoverlap plus 1 slag" komt de exacte positie van de krukas helemaal niet spits. Daar mag je dan best een kwart slag naast zitten.

Je gaat toch geen verstuivers trekken om je kleppen te stellen.
Jullie hebben er verstand genoeg van om te weten dat dat absoluut niet nodig is.
Ik ga langzamerhand maar aan iedereen het advies geven om het te laten doen.
Laatst bewerkt: 19 mei 2021 14:29 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kleppen gesteld? 19 mei 2021 14:29 #1286746

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6165
madoc schreef :



Je gaat toch geen verstuivers trekken om je kleppen te stellen.
Jullie hebben er verstand genoeg van om te weten dat dat absoluut niet nodig is.

Bij kleine diesels is dat meestal niet nodig maar bij wat zwaardere motoren is dat zeker wel een manier om door de compressie heen te tornen.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kleppen gesteld? 19 mei 2021 14:33 #1286747

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3747
Jutter schreef :
madoc schreef :



Je gaat toch geen verstuivers trekken om je kleppen te stellen.
Jullie hebben er verstand genoeg van om te weten dat dat absoluut niet nodig is.

Bij kleine diesels is dat meestal niet nodig maar bij wat zwaardere motoren is dat zeker wel een manier om door de compressie heen te tornen.
Die hebben meestal een indicateurkraan op elke cilinder waardoor je de compressie kun laten ontsnappen als je aan het tornen bent en je kunt horen aan de ontsnappende lucht dat je met de compressieslag bezig bent, dus de kleppen van de betreffende cilinder kunt afstellen.
Laatst bewerkt: 19 mei 2021 14:37 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kleppen gesteld? 19 mei 2021 14:35 #1286748

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Jutter schreef :
madoc schreef :



Je gaat toch geen verstuivers trekken om je kleppen te stellen.
Jullie hebben er verstand genoeg van om te weten dat dat absoluut niet nodig is.

Bij kleine diesels is dat meestal niet nodig maar bij wat zwaardere motoren is dat zeker wel een manier om door de compressie heen te tornen.

Geen idee op welke diesels je doelt maar ik kan mij geen bootdieseltje wat in plezierjachten gebruikt word voorstellen wat niet(langzaam) door de compressie heen is te duwen zelf een 6,2 l en die draait gewoon ,oke kost wat kracht maar er is een schema bij en met een paar keer draaien kkun je alle kleppen stellen.Verstuivers verwijderen voor kleppen stellen op een plezierjacht lijkt mij overkill voor een karweitje van een kwartiertje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kleppen gesteld? 20 mei 2021 19:51 #1287172

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8351
joyce schreef :
Jutter schreef :
madoc schreef :



Je gaat toch geen verstuivers trekken om je kleppen te stellen.
Jullie hebben er verstand genoeg van om te weten dat dat absoluut niet nodig is.

Bij kleine diesels is dat meestal niet nodig maar bij wat zwaardere motoren is dat zeker wel een manier om door de compressie heen te tornen.

Geen idee op welke diesels je doelt maar ik kan mij geen bootdieseltje wat in plezierjachten gebruikt word voorstellen wat niet(langzaam) door de compressie heen is te duwen zelf een 6,2 l en die draait gewoon ,oke kost wat kracht maar er is een schema bij en met een paar keer draaien kkun je alle kleppen stellen.Verstuivers verwijderen voor kleppen stellen op een plezierjacht lijkt mij overkill voor een karweitje van een kwartiertje.

Juist met een 6,2 l zal dat makkelijker gaan: vliegwiel groter, en meer cilinders waardoor de compressie niet in 1 keer komt.

Juist onze 1 of 2 cilindertjes zijn lastig. Elke motorrijder die wel eens een kickstarter gebruikt, weet dat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kleppen gesteld? 20 mei 2021 20:21 #1287188

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
nahh beetje vergezocht een 6.2 l 6 cilinder heeft 6 cilinders met ruim 1l inhoud daar komen de meeste bootjes nooit aan.
Een vliegwiel moet dan ook eerst op gang komen dus dat argument? En of je een 750cc 4 cilinder aantrapt of een 600cc eencilinder dan snapt iedereen waarom dat wat lastiger is.(haal je eerst de bougie eruit voor je begint te trapppen?)
hiervoor had ik een penta met 3 cilinders en die draai je ook zo rond .
Maar jij mag van mij de injectors eruit halen hoor net als een ieder ander die dat wil ,tis niet nodig en geeft je een bult meerwerk maar als je dat niet erg vind neemt niet weg dat het advies opzich voor de bootdieseltjes die door de meeste gebruikt worden gewoon onnodig is.
Laatst bewerkt: 20 mei 2021 20:33 door joyce.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 20 mei 2021 20:58 #1287202

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7060
Hebben de meeste 2 cylinders dan geen kleplichters? Mijn Vorige boot had een YanMar 2GM met twee kleplichters en een zwengel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 21 mei 2021 06:53 #1287256

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8119
@Jerry, ook de opvolger van de GM serie (de YM serie) heeft geen kleplichters meer :(
Aanslingeren was bij de F modellen van de GM serie al niet meer mogelijk. Niet alles gaat vooruit.

Om dat een beetje goed te maken zit er bij de YM per cilinder een mooie markering op het vliegwiel die ook nog eens goed bereikbaar zodat je gemakkelijk je zuigers/kleppen in het goede standje kan zetten voor het stellen:

In tegenstelling tot de GM serie, hoef je dan niet je startmotor(!) te demonteren maar alleen je luchtfilter (eitje). Dus er is ook vooruitgang.
Afhankelijk van de keerkoppeling/saildrive kan bij GM series ook vanaf achteren markeringen op vliegwiel lezen maar daar kwam ik niet goed genoeg bij om dat betrouwbaar af te lezen.
Laatst bewerkt: 21 mei 2021 06:58 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 21 mei 2021 09:17 #1287317

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3747
Voor mensen die niet bekwaam zijn in kleppen stellen of te weinig van motorwerking weten zijn kleplichters levensgevaarlijk(voor de motor).
De mogelijkheid is dan aanwezig dat je de kleppen gaat stellen met gelichte kleppen.
Laatst bewerkt: 21 mei 2021 09:22 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl