Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Kleppen gesteld?

Kleppen gesteld? 16 mei 2021 09:51 #1285417

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7050
Mijn Farymann eencylinder heeft de eigenschap na een dag draaien de volgende dag heel slecht aan te slaan. Gisteren was het weer zo ver: maandag in Leiden met moeite gestart, gevaren naar de Braassemer zonder problemen. Gisteren geprobeerd te starten: geen resultaat. Accu is prima, diesel toevoer is in orde, dus kan alleen compressie de oorzaak zijn. Er zit geen koudstart knop op.
Net toen ik er over dacht dan maar een monteur te zoeken, dacht ik : laat ik eens naar de kleppen kijken. Bij deze motor is door de inbouw van de Farymann de mogelijkheid met een zwengel de motor te tornen verdwenen. Het deksel van de kleppen ging er goed van af en alles zat goed in de olie. Omdat ik de motor niet kon tornen en daarmee de kleppen in de goede stand (? ) zetten heb ik op goed geluk de beide stelschroeven een beetje aangedraaid en weer vastgezet. Na montage van het kleppendeksel de motor gestart. Liep onmiddellijk! En zonder problemen een half uur in zijn werk laten draaien.
Wat kan de oorzaak zijn geweest? Kunnen kleppen na een paar uur draaien zichzelf verstellen?
Wat heb ik verkeerd gedaan door zelf de kleppen te verstellen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 16 mei 2021 10:10 #1285425

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3725
jerry schreef :
Mijn Farymann eencylinder heeft de eigenschap na een dag draaien de volgende dag heel slecht aan te slaan. Gisteren was het weer zo ver: maandag in Leiden met moeite gestart, gevaren naar de Braassemer zonder problemen. Gisteren geprobeerd te starten: geen resultaat. Accu is prima, diesel toevoer is in orde, dus kan alleen compressie de oorzaak zijn. Er zit geen koudstart knop op.
Net toen ik er over dacht dan maar een monteur te zoeken, dacht ik : laat ik eens naar de kleppen kijken. Bij deze motor is door de inbouw van de Farymann de mogelijkheid met een zwengel de motor te tornen verdwenen. Het deksel van de kleppen ging er goed van af en alles zat goed in de olie. Omdat ik de motor niet kon tornen en daarmee de kleppen in de goede stand (? ) zetten heb ik op goed geluk de beide stelschroeven een beetje aangedraaid en weer vastgezet. Na montage van het kleppendeksel de motor gestart. Liep onmiddellijk! En zonder problemen een half uur in zijn werk laten draaien.
Wat kan de oorzaak zijn geweest? Kunnen kleppen na een paar uur draaien zichzelf verstellen?
Wat heb ik verkeerd gedaan door zelf de kleppen te verstellen?

Volgens mij heb je geluk gehad door de klepstel schroef niet teveel aangedraaid te hebben. Je moet wel degelijk die klepspeling meten als ze echt volledig dichtstaan. Dus dat de stoter niet gedeeltelijk op de nok van de nokkenas staat maar op de grondcirkel.

Te weinig klepspeling geeft lekke kleppen die verbranden.
Mazzel,mazzel,mazzel. ;)
De oorzaak dat de motor niet goed starten was vermoedelijk een veel te grote klepspeling waardoor de compressiedruk te laag is geweest.
Vermoedelijk oorzaak:" Een losse borgmoer van de stelschroef waardoor de klepspeling kon verlopen. Verder moeilijk te bepalen op 150 km afstand
Laatst bewerkt: 16 mei 2021 10:35 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 16 mei 2021 10:10 #1285427

Lijkt mij wel verstandig om er nu de motor draait als nog ff naar de afstelling te kijken.
En goed vast te draaien.
Dan kunnen ze zeker uit zichzelf niet veranderen.
Voorheen Domper voorheen Re-fresh
Lid sinds 2011
Met vriendelijke groeten Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 16 mei 2021 11:06 #1285451

Is er een mogelijkheid om de opening van de startslinger toegankelijk te maken, met bijvoorbeeld een wegneembaar deksel? Het ‘op stand’ kunnen zetten bij het kleppenstellen is echt noodzakelijk. Het geluk was aan je zijde. Kijk maar eens bij ‘klepdiagram’ of ‘kleptiming’. Inderdaad, de klepspeling veranderd ook omdat tuimelaar, klepsteel en klepzitting continu ‘hamertje tik’ doen. Bij een toerental van 1800 omwentelingen per minuut 15 tikken per seconde ...
Lid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 16 mei 2021 11:16 #1285453

Ik heb nu 2 boten gehad met zo'n motor.
1x in de past jaar gekeken en nooit hoeven stellen.
Perfecte motoren, heb zelfs nog een gereduceerde staan voor nood maar nooit hoeven gebruiken.
Voorheen Domper voorheen Re-fresh
Lid sinds 2011
Met vriendelijke groeten Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 16 mei 2021 11:26 #1285458

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7406
Tornen met sleutel op dynamo poelie
Tornen met korte druk op startknop, te ver van de motor?
Tornen met schroevendraaiet op start relais
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 16 mei 2021 11:46 #1285469

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7050
JeePee schreef :
Tornen met sleutel op dynamo poelie
Tornen met korte druk op startknop, te ver van de motor?
Tornen met schroevendraaiet op start relais
Dank voor de tips JeePee. De motor heeft geen aparte dynamo, omdat die ingebouwd is in het vliegwiel. De startknop zit in de kuip, dus te ver weg. Ik kan niet bij het startrelais. Ik denk dat ik maar een soort zwengel ga maken van een stuk buis of stang met een inkeping die past in het gat waar normaal een slinger in zou moeten. Misschien stonden gisteren beide kleppen wel dicht :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 16 mei 2021 15:32 #1285577

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6681
Kan je bij het vliegwiel? Zo ja, daaraan tornen.
Je MOET om kleppen te stellen de juiste stand hebben. Het 'op de gok' aandraaien wat je nu hebt gedaan kan binnen een seizoen tot voldoende schade leiden om een revisie of vervanging nodig te maken.
Als beide kleppen tegelijk dicht staan heb je je probleem te pakken: er deugt van die hele klepspeling geen donder...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 16 mei 2021 15:36 #1285581

Metaal zet uit en krimpt.

Dus je moet de kleppe stellen volgens fabriek waarde.

Waarom moet kleppen gesteld worden ?
Simpel de kleppen slijten en de afsluiting in je kop.
Dit zorgt voor speling en moet je de kleppen bij stellen.

Wat is het gevaar wat je nu heb gedaan ?
Wel de gevaar is dat de kleppen kunnen breken omdat de kop is gaan uitzetten en geen speling is omdat op te vangen.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 16 mei 2021 15:42 #1285586

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3725
Apae schreef :
Kan je bij het vliegwiel? Zo ja, daaraan tornen.
Je MOET om kleppen te stellen de juiste stand hebben. Het 'op de gok' aandraaien wat je nu hebt gedaan kan binnen een seizoen tot voldoende schade leiden om een revisie of vervanging nodig te maken.
Als beide kleppen tegelijk dicht staan heb je je probleem te pakken: er deugt van die hele klepspeling geen donder...

Tijdens de compressie- en arbeids slag staan beide kleppen dicht, anders doet de motor het absoluut niet ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 16 mei 2021 15:50 #1285593

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3725
suijkerbuijk schreef :
Metaal zet uit en krimpt.

Dus je moet de kleppe stellen volgens fabriek waarde.

Waarom moet kleppen gesteld worden ?
Simpel de kleppen slijten en de afsluiting in je kop.
Dit zorgt voor speling en moet je de kleppen bij stellen.

Wat is het gevaar wat je nu heb gedaan ?
Wel de gevaar is dat de kleppen kunnen breken omdat de kop is gaan uitzetten en geen speling is omdat op te vangen.
Tijdens bedrijf worden de kleppen heter dan de cilinderkop. Ze worden dus langer dan dat de kop uitzet. Om dat op te vangen moet je tussen de klepstoters en de klepsteel de speling hebben.
Laatst bewerkt: 16 mei 2021 15:51 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 16 mei 2021 15:50 #1285594

Juist. En tussen uitlaatslag en inlaatslag in staan uitlaat- en inlaatklep beiden op een kier. De ene klep is aan het sluiten, de andere aan het openen. Mooi hè.
Lid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 16 mei 2021 15:56 #1285600

Heel mooi ;-)

De kans dat je ze in de juiste stand gesteld hebt is ruim boven de 50% denk ik zo.

- tijdens compressie en verbranding staan ze beide dicht. Dat is al 50% van de tijd
- vermoedelijk gaat een stoppende motor (toen hij de laatste keer is uit gezet) niet nog even veel moeite doen om een klepveer in te drukken. De nok op de nokkenas gaat vast niet nét maximaal de klepstoterstang wegdrukken. Hij stopt ervoor of, als hij over de nok is, loopt nog even verder.

Bij een eenpitter vast zomaar 80% kans dat de stand goed is om kleppen te stellen, zonder rondtornen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 16 mei 2021 16:07 #1285605

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7050
Even ter geruststelling: ik heb echt niet de beide kleppen zonder enige speling vastgedraaid. Zoveel begrijp ik nog wel van werktuigbouw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 16 mei 2021 17:57 #1285652

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6161
Vooral de uitlaatklep wordt heet en moet die warmte kwijt door kontakt met de klepzitting in de ciliderkop. De klep moet dus compleet aanliggen in de zitting om voldoende te koelen. Als de klepspeling niet juist is kan de klep verbranden.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 16 mei 2021 20:04 #1285690

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8325
madoc schreef :
Apae schreef :
Kan je bij het vliegwiel? Zo ja, daaraan tornen.
Je MOET om kleppen te stellen de juiste stand hebben. Het 'op de gok' aandraaien wat je nu hebt gedaan kan binnen een seizoen tot voldoende schade leiden om een revisie of vervanging nodig te maken.
Als beide kleppen tegelijk dicht staan heb je je probleem te pakken: er deugt van die hele klepspeling geen donder...

Tijdens de compressie- en arbeids slag staan beide kleppen dicht, anders doet de motor het absoluut niet ;)

Was dat maar waar, helaas. En bovendien: dat dat koud zo is, zegt niets over warm.

Klepspeling MOET GOED staan!

Ik weet niet hoveel features ik aan die tekst kan toevoegen zo dat het gezien en geloofd wordt.

Bij te veel klepspeling komt de klep te hard op de zitting terecht, met inslaan als gevolg.

Bij te weinig klepspeling kan de klep niet meer de zitting raken. Vooral de uitlaat klep kan dan verbranden.

Beide is niet mee te spotten en kan je motor volstrekt ruïneren. "Op goed geluk" is garantie voor hoge kosten.

EDIT: Ik neem dat hij een kleplichter heeft? Anders de injector even los maken. Dan kun je met de hand tornen met het vliegwiel.
Laatst bewerkt: 16 mei 2021 20:34 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 16 mei 2021 20:33 #1285703

Tornen anders met een griptang op de schroefas? Niet sjiek, maar als het echt niet anders gaat beter dan lukraak gestelde kleppen.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 16 mei 2021 22:01 #1285734

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3725
alweereengijp schreef :
Tornen anders met een griptang op de schroefas? Niet sjiek, maar als het echt niet anders gaat beter dan lukraak gestelde kleppen.....

Bij firma Barca BV in zwijndrecht kun je slingers kopen voor farymann motoren.
Zo,n Farymann heeft een waarschijnlijk een automatische kleplichter, te bedienen met een nokje op de slinger. Het vliegwiel zit binnen in een vliegwielhuis.
Laatst bewerkt: 16 mei 2021 22:06 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 17 mei 2021 03:54 #1285749

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
Apart die percentages die ik lees waarvan men stelt dat t goed zou moeten zijn.......! Ik zou er toch een monteur bij laten komen en de kleppen goed laten afstellen. Anders heb je kans om straks nog veel verder van huis te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 17 mei 2021 04:59 #1285754

Bij Farymann stellen met koude motor, in - en uitlaatklep verschillen, nodig: voelermaten.
Let op: het instructieboek is niet helemaal eensluidend over de klepspeling,
zie ‘technische gegevens’ en de tekst bij de foto.





www.varen4u.nl/pdfs/farymann/farymannmanual.pdf
Lid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 17 mei 2021 05:16 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 17 mei 2021 07:21 #1285773

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7050
Allen bedankt voor de tips en suggesties. Ik ga Barca in Zwijndrecht bellen voor een passende slinger waarmee ik de motor kan tornen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 17 mei 2021 08:21 #1285799

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 428
Kleppen kun je makkelijk zelf stellen. Je kunt eventueel de motor verdraaien door de dynamo te verdraaien. Wanneer per cilinder de ene klep helemaal open staat kun je de andere stellen, of als je de handleiding van een motor hebt deze volgen. Het voelmaatje kun je ,wanneer de klep goed staat, nog net er tussen laten schuiven. Om te controleren kun je een dikkere en dunnere er tussen steken. Normaal meet je de speling tussen klepsteel en tuimelaar. Voelmaatjes zijn niet duur maar wel opbergen met een vetpapiertje in een gesloten plastiekzakje tegen roest. Wanneer er een probleem een met een motor is de klepspeling hetgeen wat eerst moet worden gecontroleerd maar meestal vergeet men deze basis. Bij een foute klepspeling kloppen de openingstijden van de kleppen niet waardoor het rendement van de motor afneemt.
Zorg voor nieuwe dichtingen en vloeibare dichting. Zet de borgmoeren niet te vast, ook het kleppendeksel niet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 17 mei 2021 08:28 #1285806

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 559
Als je Barca belt, vraag dan even naar de juiste klepspeling. Want zoals hierboven terecht wordt opgemerkt spreken de beide documenten elkaar tegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 17 mei 2021 08:31 #1285810

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7050
Etap28i schreef :
Als je Barca belt, vraag dan even naar de juiste klepspeling. Want zoals hierboven terecht wordt opgemerkt spreken de beide documenten elkaar tegen.
In de manual die bij deze motor werd geleverd staat als klepspeling 0,2 mm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kleppen gesteld? 17 mei 2021 08:40 #1285818

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8325
jerry schreef :
Allen bedankt voor de tips en suggesties. Ik ga Barca in Zwijndrecht bellen voor een passende slinger waarmee ik de motor kan tornen.

Ik wil je er best mee helpen, als het niet al te idioot ver weg is voor me.

Waar woont je boot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl