Vandaag alweer lopen kl*ten in de sluis en dwars gelegen. Sluiswand pittig geraakt, geen andere boten gelukkig. Deels omdat er voor ons twee schepen ook min of meer dwars gingen en een ander minder ver doorvoer dan ik verwachte. Hierdoor verloor ik de rust en precies op de moment een lekkere vlaag (20+kts) plat van achter. Ben er best wel van slag door, want het is allemaal zo niet nodig. Met de vorige boot ging het beter omdat de motor bediening aan de zelfde kant zat als waar de schroefwerking de kont heen trekt in zijn achteruit.
Bij de nieuwe boot zit het verkeerd. Om een klapje achteruit te kunnen geven sta ik aan de ene kant, maar om daarna het lijntje over de bolder te leggen moet ik om het roer heen naar de andere kant. Vorig jaar ben ik al eens gevallen en nu weer dit. Het is niet de oorzaak, maar het helpt niet bepaald. Vandaag dus dikke wind van achter waardoor ik bewust koos voor de kant waar de kont heen trekt, maar de onrust nekte me. Dat laatste moet ik afleren, maar als ik de schroefwerking kan omdraaien.......
We hebben een Europrop drieblads vaanstandschroef. Zijn die links of rechts draaiend, of wordt dat bepaald bij instellen van de schroef?
Verder hebben we een Beta Marine model TTMC35A2-A keerkoppeling. Kan je die straffeloos andersom schakelen, zodat de “vooruit” van nu de “Achteruit” kan worden?
Ik ben bekend met de achterlijn eerst vast en het klapje vooruit, de middenbolder enz enz. Daar gaat het nu even niet om, met uw permissie