Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 1 schoepje impeller verdwenen.

1 schoepje impeller verdwenen. 04 juni 2021 08:29 #1292116

Hallo allemaal,

Er is 1 schoepje van mijn impeller verdwenen.

Na het vervangen van de dieselfilters, heb ik gecontroleerd of de motor weer wou starten. Helaas zonder water. Daarna heb ik de motor nietsvermoedend nog doorgespoeld met Starbrite motor ontkalker en ook met schoon leidingwater. P.s. ik vervang elk jaar de impeller. Maar ik begrijp ook dat het starten zonder water geen handige actie was.

Ik heb de slangen en het thermostaathuis al uit elkaar gehad. Daar kon ik geen schoepje vinden. Ik verwacht dat het stukje in het blok zit. Of heel misschien er weer uitgespoeld is. Ik heb geen warmtewisselaar ofzo.

Wat moet ik doen? Ik trek liever niet het blok uit elkaar. Ik ben zelf van plan om met een infraroodtemperatuurmeter het blok te controleren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 schoepje impeller verdwenen. 04 juni 2021 08:52 #1292129

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1681
Vast een domme opmerking: je kan toch met een tuinslang "terug-spoelen"?
Dan spoel je het er weer uit bij de ingang.??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 schoepje impeller verdwenen. 04 juni 2021 08:57 #1292133

Ronaldl schreef :
Vast een domme opmerking: je kan toch met een tuinslang "terug-spoelen"?
Dan spoel je het er weer uit bij de ingang.??

Wel zeker weten dat alle kleppen (in- en uitlaat) dicht staan!
Dan zou het kunnen werken.

Ik zou me er geen zorgen over maken, dat schoepje.
En als je het zou vinden, wat zou je er dan mee gaan doen ;-) ?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 04 juni 2021 08:58 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 schoepje impeller verdwenen. 04 juni 2021 09:02 #1292138

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5324
Stel dat schoepje zit ergens nog, dan is het de vraag of het veel koelwater tegenhoudt.
Zou gewoon de temperatuur monitoren en lekker gaan varen.

Ik heb wel warmtewisselaar en ben op zoek gegaan omdat de motor licht warmer werd.
En ja ik vond diverse schoepjes voor de warmtewisselaar....
Laatst bewerkt: 04 juni 2021 09:02 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 schoepje impeller verdwenen. 04 juni 2021 09:06 #1292141

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8314
Niks aan doen. Lekker varen.

Het koelsysteem zit waarschijnlijk meer dicht door kalk aanslag (ondanks je doorspoelaktie) dan van dat schoepje.

Als je iets in het karter laat vallen, is er wel meteen paniek.

Dit valt wel mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 schoepje impeller verdwenen. 04 juni 2021 09:41 #1292161

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
als er een normale plons water uit de uitlaat komt en het blok wordt niet heul erg heet dan is er niks aan de hand.
Dikke kans dat het schoepje allang het blok heeft verlaten

Overigens kost een ir thermometer nu ook weer geen wereld, ze waren bij de Lidl iets van 17 euro en doet t ook nog.
Hoeft niet tot 3 cijfers achter de komma precies, maar als indicatie zeker bruikbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 schoepje impeller verdwenen. 04 juni 2021 09:49 #1292164

HPV schreef :
[...]

Overigens kost een ir thermometer nu ook weer geen wereld, ze waren bij de Lidl iets van 17 euro en doet t ook nog.
Hoeft niet tot 3 cijfers achter de komma precies, maar als indicatie zeker bruikbaar.

Goede tip die ik ook nogmaals onderstreep. Zo bij de Hide-Away vastgesteld na reparatie van de impellerpomp dat de motor niet te warm wordt, gezien er geen temperatuuruitlezing op het motorpaneel zit.

Ook te gebruiken bij schilderwerk in het voorjaar om te zien of je boven het dauwpunt zit en het oppervlak genoeg is opgewarmd is voor een laagje 2comp verf bijv. Zo vorig voorjaar het gehele verfsysteem opnieuw opgebouwd van de hele kiel en roerblad van de Orange Sunset. Kun je weer een laagje extra per dag aanbrengen precies volgens voorschriften.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 schoepje impeller verdwenen. 04 juni 2021 10:31 #1292184

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Dat stelt me gerust.

Dat van die IR thermometer lijkt me ook een goed plan. Ik heb er al een besteld :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 schoepje impeller verdwenen. 05 juli 2021 13:23 #1301800

Hallo allemaal,

Ik heb met een IR thermometer de temperatuur van het blok gecontroleerd.
Bij de overgang van het blok naar de kop wordt hij 94 graden.
Wellicht heeft dit meer met roest en kalk dan met het verloren schoepje te maken.

De motor start direct, rookt niet of nauwelijks, heeft ook voldoende vermogen en gebruikt geen olie. Ik zou het jammer vinden als hij kapot loopt. Bijvoorbeeld op het wad met stroom en wind tegen. Er zit een nieuwe thermostaat in.

Daarom de vraag: wat zal ik doen? Van een monteur kan ik een reeds gereviseerde kop krijgen. Deze kan hij er op zetten als ik dat wil.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 schoepje impeller verdwenen. 06 juli 2021 14:30 #1302126

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
94gr is wel aan de hoge kant denk ik. Zijn er anderen met dezelfde motor die dat eens kunnen verifiëren? Bij mijn VP MD7A was de hoogste temp iets van 85gr, ook de kop trouwens.
Ik heb destijds mijn blok ook gespoeld met Starbrite (en later met zoutzuur). Dat Starbrite spul heeft toen zeker wel zijn werk gedaan, maar ik heb toen het koelwater opgevangen en rondgepomt door het blok. Steeds een minuutje rond pompen, motor weer een kwartier uit, weer een minuutje rondpompen en zo een paar uur lang. Zo wordt het blok en de uitlaat niet te heet en kan het spul langer zijn werk doen en hopelijk uiteindelijk overal komen.

Gereviseerde kop, wel een heel lekker idee natuurlijk. Kan je gelijk de andere kanalen even goed bekijken. Dat wel. Maar vast niet goedkoop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 schoepje impeller verdwenen. 06 juli 2021 15:46 #1302151

Hoi Koko,

Bedankt voor je reactie.

Die gereviseerde kop bleek toch niet goed meer. Dat gaat dus helaas niet door.

Ik ben nu van plan om het inlaat/ uitlaatspruitstuk er af te schroeven en vanaf daar de in en uitlaatkanalen schoon te maken. Ik heb al een nieuwe uitlaatpakking en spruitstukpakking besteld bij de dieseldokter.

Daarnaast wil ik hem dan nogmaals spoelen met Starbrite motorontkalker. Dat heb ik afgelopen winter ook al geprobeerd. Jouw manier lijkt me goed. Hoe heb je de motoronkalker weer op weten te vangen? Een emmer onder de uitlaat is bij mij wel lastig.

Daarnaast wil ik mijn nieuwe geplaatste thermostaat in een pan warm water leggen en de temperatuur in de gaten houden. Om zodoende zeker te weten of deze thermostaat wel is bedoeld voor directe koeling. Deze nieuwe thermostaat zat namelijk bij de reservespullen toen ik de boot kocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 schoepje impeller verdwenen. 06 juli 2021 18:14 #1302193

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Het circuleren met de motorontkalker, of koelwater, ging bij mij de VP MD7a vrij makkelijk doordat de afvoer op de uitlaatbocht was aangesloten met een slang.
Zo kon ik de aanvoerslang loskoppelen en in een emmertje hangen en met een wat langere tijdelijke afvoerslang kon ik ook de emmer bereiken.
Je thermostaat checken is een goed idee. Kost niks en kan zomaar de oorzaak zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 schoepje impeller verdwenen. 06 juli 2021 21:50 #1302250

  • DaveSula
  • DaveSula's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 10
Joop66 schreef :
Niks aan doen. Lekker varen.

Het koelsysteem zit waarschijnlijk meer dicht door kalk aanslag (ondanks je doorspoelaktie) dan van dat schoepje.

Als je iets in het karter laat vallen, is er wel meteen paniek.

Dit valt wel mee.

that is precisely why the paddle can block things acutely, common sense is still hard to find here.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 schoepje impeller verdwenen. 12 juli 2021 06:45 #1303810

@ Dave, het schoepje kan het probleem zijn, ik trek alleen liever niet vlak voor mijn vakantie de kop er af. Ik zou echter wel graag met de boot op vakantie gaan, zonder de motor te slopen.

@ Koko, bedankt voor je tip. Ik heb het blok gespoeld, zoals je dat voorstelde. Het blok wordt na +/- 15 minuten vrijwel vol gas in box nog 83 graden. Zonder thermostaat wordt het blok nog 73 graden. Op de meeste overige punten haal ik de 70 graden niet. Omdat de thermostaat ook pas begin te openen bij 60 graden, is dat toch niet zo heel warm?

Het afvoerkanaaltje aan de onderkant van mijn blok is verstopt. Ik heb er al uitvoerig met een massieve kokerdraad in gepoerd. Alleen na ongeveer 10 cm wil het draadje niet verder. Het voelt zo hard, dat het lijkt als het kanaaltje zich daar vertakt. Ik las dat jij hem in 2017 met een compressor hebt uitgeblazen? Zal ik dat ook proberen? Kan ik daar gewoon 8 bar opzetten? Ik zou net als jij in 2017 deed, het zuur graag van boven naar beneden door het blok laten lopen.

Als andere zeilers ideeën hebben, hoor ik het natuurlijk ook graag :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 schoepje impeller verdwenen. 21 juli 2021 08:26 #1306919

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
83 graden……lijkt mij keurig. Destijds kwam ik ook aan die temperatuur ongeveer. Er is een plekje waar hij het heetst wordt. Bij mij was dat aan de vliegwielkant de kop, op een vriesdop. Een kwartiertje volgas is zeker een mooi begin, maar ga er liever minstens een uur mee motoren ergens heen. In de box, in zijn versnelling hoop ik, is toch anders qua weerstand dan varen. Een kwartier nog een beetje kort voor zo’n zwaar blok om goed door te warmen. Maar absoluut hoopvol hoor!

Ik kan het mij niet herinneren dat ik de compressor er op heb gezet, maar het zou zomaar kunnen. Ik heb zo’n ding en ik ben er ondernemend genoeg voor :)

Je bedoelt neem ik aan het aftapkraantje, kijkend vanaf het vliegwiel links? Daar heb ik destijds wel wat prut uit weggepeutert, maar bij mij was die wel open. Ik kon daar aftappen.
Compressor er op blijft wel linke soep. De druk moet ergens heen kunnen. Met wat pech druk je bij een blokkade er ergens een pakkinkje uit. Zorg er in elk geval voor dat beide uitlaatkleppen in de kop dicht zijn. Anders pers je misschien water in je cilinders. Dat wil je echt niet.

Compressor er op: nu ik er opnieuw over nadenk twijfel ik of dat echt een goed idee was. Wat zeggen anderen?
Laatst bewerkt: 21 juli 2021 08:32 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl