Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Binnenkant propeller Saildrive aangetast.

Binnenkant propeller Saildrive aangetast. 04 juni 2021 15:40 #1292258

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 347
Bij de eerste demontage van de 2-bladspropeller van de Volvo Penta Saildrive MS25S-A (doorontwikkeling van de 120S) viel op dat de metalen vulling aan de voorkant gedeeltelijk aangetast.







Enkele jaren later was de toestand niet verergerd.

Het zou kunnen gaan om electrolyse die zich voordeed bij de vorige eigenaar.

(De motor trilt niet abnormaal.)

Herkent iemand deze toestand?
Wat is de functie van die opvulling?
Wat is de een goede oplossing?
Laatst bewerkt: 04 juni 2021 15:43 door nepal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenkant propeller Saildrive aangetast. 04 juni 2021 15:42 #1292260

Een foto zegt 1000 woorden ;)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenkant propeller Saildrive aangetast. 04 juni 2021 15:45 #1292261

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 347
Dat is een reactie onmiddellijk na het plaatsen. Sneller dan ik kon zien dat de foto niet uit de verf kwam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenkant propeller Saildrive aangetast. 04 juni 2021 16:20 #1292268

nepal schreef :
Bij de eerste demontage van de 2-bladspropeller van de Volvo Penta Saildrive MS25S-A (doorontwikkeling van de 120S) viel op dat de metalen vulling aan de voorkant gedeeltelijk aangetast.







Enkele jaren later was de toestand niet verergerd.

Het zou kunnen gaan om electrolyse die zich voordeed bij de vorige eigenaar.

(De motor trilt niet abnormaal.)

Herkent iemand deze toestand?
Wat is de functie van die opvulling?
Wat is de een goede oplossing?

Daar zit volgens mij rubber tussen als demper. Is zeker een 17,11 L 2blads. Die heb ik nog liggen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenkant propeller Saildrive aangetast. 04 juni 2021 16:29 #1292269

De Optimaal schreef :
nepal schreef :
Bij de eerste demontage van de 2-bladspropeller van de Volvo Penta Saildrive MS25S-A (doorontwikkeling van de 120S) viel op dat de metalen vulling aan de voorkant gedeeltelijk aangetast.







Enkele jaren later was de toestand niet verergerd.

Het zou kunnen gaan om electrolyse die zich voordeed bij de vorige eigenaar.

(De motor trilt niet abnormaal.)

Herkent iemand deze toestand?
Wat is de functie van die opvulling?
Wat is de een goede oplossing?

Daar zit volgens mij rubber tussen als demper. Is zeker een 17,11 L 2blads. Die heb ik nog liggen

Rubber? Ik heb de mijne net gedemonteerd en er zit een metalen afstandbus tussen schroef en de as. Zijn hier tekeningen van?
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenkant propeller Saildrive aangetast. 04 juni 2021 17:18 #1292275

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Dit is een vaste 2 blads aluminium saildrive schroef zoals bv. Radice die levert. De massieve binnenste naaf is inwendig voorzien van een spline vertanding, die past op de schroefas. Het buitenste huis met de bladen is gekoppeld met de naaf via rubber elementen, die verhinderen dat bij hard contact van de schroefbladen met uitwendig onheil, de tanden uit de saildrive aandrijving breken.

dit zegt VP ervan :




De beschadigingen van de dunne rand zijn waarschijnlijk terug te voeren op het verwijderen van een lijn of vislijn uit de schroef.
De grotere ontbrekende stukken in de naaf zijn typische electrolyse gevolgen, de naaf is via de saildrive en de motor direkt verbonden met de minpool van de boord-elektra.

De montage voorschriften van VP heb ik niet bij de hand, voor de Yanmar SD20 geldt het volgende :

Laatst bewerkt: 04 juni 2021 22:16 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenkant propeller Saildrive aangetast. 04 juni 2021 21:36 #1292340

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18225
Waarbij opgemerkt kan worden dat je de bout (nr 6) niet zorgvuldig genoeg kan borgen. Aandraaien met een momentsleutel en Loctite (270 of zo) gebruiken. Als deze bout losraakt ben je je schroef vroeger of later gegarandeerd kwijt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenkant propeller Saildrive aangetast. 04 juni 2021 22:49 #1292347

Helder. Alleen is bij VP volgens mij de saildrive electrisch geisoleerd gemonteerd tov de motor dmv een grote plastic ring ( heb ik op diverse Youtube filmpjes gezien). Je kan dit checken door weerstand te meten tussen beide onderdelen.
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenkant propeller Saildrive aangetast. 05 juni 2021 05:15 #1292353

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Ce est parti schreef :
Helder. Alleen is bij VP volgens mij de saildrive electrisch geisoleerd gemonteerd tov de motor dmv een grote plastic ring ( heb ik op diverse Youtube filmpjes gezien). Je kan dit checken door weerstand te meten tussen beide onderdelen.

Oorspronkelijk monteerden alle merken saildrives direct tegen de motor, dus electrisch verbonden. Op een gegeven moment is Volvo Penta ze electrisch gaan isoleren, dat is nog niet eens heel lang geleden, ik schat zo'n jaar of tien terug :

'Volvo Penta sail drives are designed to provide the sail boat owner with many years of trouble free boating enjoyment.There are two main components to the galvanic protection system on your Volvo Penta sail drive. First off, the entire sail drive is electrically isolated from the engine and engine grounding system. This isolation is accomplished by the use of plastic bushings, gaskets and washers in the sail drive mounting hardware. Never compromise this protection by placing any type of ship’s ground wire on the sail drive housing or mounting bolts. Don’t use wire wound hose in the water pickup system, and don’t use the sail drive as an SSB ground plane.'
Laatst bewerkt: 05 juni 2021 05:16 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenkant propeller Saildrive aangetast. 05 juni 2021 05:21 #1292354

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Het is vrij eenvoudig om ook een yanmar saildrive elektrisch te isoleren.
Plaats een dubbelpolige hoofdschakelaar tussen je accu en (start)motor.
Op deze wijze is de saildrive meest van de tijd elektrisch geisoleerd, alleen als je vaart even niet.
Ik heb dit een aantal jaar geleden gedaan bij de eerste tekenen van galvanische corrosie aan mij SD20 saildrive.
Daarna geen last meer gehad.

(laad je met je dynamo ook je service accu's via een laadstroomverdeler wordt het wat lastiger)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 05 juni 2021 05:22 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenkant propeller Saildrive aangetast. 05 juni 2021 13:51 #1292497

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 347
Kan dit gerepareerd worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenkant propeller Saildrive aangetast. 05 juni 2021 14:35 #1292512

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18225
nepal schreef :
Kan dit gerepareerd worden?
Dat lijkt me vrij kansloos. Ik zou eens met Optimaal gaan praten.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenkant propeller Saildrive aangetast. 07 juni 2021 14:49 #1293118

ilCigno schreef :
nepal schreef :
Kan dit gerepareerd worden?
Dat lijkt me vrij kansloos. Ik zou eens met Optimaal gaan praten.

Dit is niet op te lossen, de variabele krachten zijn groot. a fabriek wordt het rubber erin gevulcaniseerd onder hoge temepraturen en druk. dat is na het verlaten van de fabriek eigenlijk niet goed meer te doen. voor een prijs beneden een nieuwe schroef.
Alle andere (zelf rubber achtig gieten, verpennen ed is lapwerk, rubber zit er niet voor niets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenkant propeller Saildrive aangetast. 08 juni 2021 07:49 #1293357

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 347
De Optimaal schreef :
[quote="nepal" post=1292258
Daar zit volgens mij rubber tussen als demper. Is zeker een 17,11 L 2blads. Die heb ik nog liggen

Het is de originele schroef (2003), een 16 x 13 L. Maakt dat iets uit voor de conclussies?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenkant propeller Saildrive aangetast. 08 juni 2021 08:02 #1293364

nepal schreef :
De Optimaal schreef :
[quote="nepal" post=1292258
Daar zit volgens mij rubber tussen als demper. Is zeker een 17,11 L 2blads. Die heb ik nog liggen

Het is de originele schroef (2003), een 16 x 13 L. Maakt dat iets uit voor de conclussies?

je gaat in diameter een inch terug maar je hebt meer spoed....ik denk dat dat elkaar opheft. je zou het moeten proberen.

Ik heb wel een klapschroef 16x13 L liggen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenkant propeller Saildrive aangetast. 08 juni 2021 08:27 #1293377

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 347
Even proberen zit er niet in want de boot ligt aan de overkant van de oceaan. Ik denk en hoop dat ik het nog even zal moeten doen met de bestaande. Alvast bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenkant propeller Saildrive aangetast. 08 juni 2021 08:34 #1293381

nepal schreef :
Even proberen zit er niet in want de boot ligt aan de overkant van de oceaan. Ik denk en hoop dat ik het nog even zal moeten doen met de bestaande. Alvast bedankt.

Je kan de schroef meenemen met achterlating van een borg.
als je dan aan de overkant van de oceaan aangekomen bent kun je het dan testen. werkt het dan laat je het eronder zitten, werkt het niet dan de orginele schroef er weer onder en de mijne terugbrengen.

Voor de inschatting even hierbij de gegevens van deze schroef
Schroef specs,
17x11 L met spline as voor VP
Motor VP MD11C 25PK bij 2200rpm met Saildrive S110
Boot, Dehler 98 AK
Lengte Dehler 9,80 meter

Misschien dat je je eigen situatie hiermee kan vergelijken, dan weet je of het allemaal overeenkomt.
Als motorvermogen, toerental, overbreng verhouding saildrive en afmetingen en gewicht schip ongeveer hetzelfde zijn kun je genoeglijk aannemen dat de 17x11 L gewoon gaat werken.

Schroef heb ik over (ligt als reserve) omdat er nu een 16x12L klapschroef onder mijn boot hangt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl