Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Draairichting Vetus M2.04

Draairichting Vetus M2.04 04 juni 2021 18:42 #1292291

  • Johnson
  • Johnson's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Goedendag,

Kom er niet uit.

Heb een Vetus M2.04 op de kop getikt en was in de veronderstelling dat ik daar een rechtsdraaiende schroef voor nodig had.

Ik zie dat de keerkoppeling op de motor 2 ratio's heeft en denk zelf dat de richting waar op hij het snelst draait vooruit is. Dan draait de flens op de keerkoppeling en dus ook de schroef naar links (zie video). Dus zou ik een linksdraaiende schroef nodig hebben. Aangezien ik nergens documentatie kan vinden over de keerkoppeling weet ik dus niet zeker hoe en wat.

Welke schroef heb ik nu nodig????

Gegroet John.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 04 juni 2021 18:46 #1292292

Linksdraaiend
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 04 juni 2021 18:46 #1292293

Is een hurth kk. Je kan de draairichting veranderen maar dan moet de kk uitelkaar om de tussenas aan te passen. Je hebt er een pers bij nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 04 juni 2021 18:55 #1292296

Hurley Ruud schreef :
Linksdraaiend

Hurth is zowel links als rechtsdraaiend. Net hoe je de tussenas monteerd.

Als je de draairichting anders wil en haast hebt stuur maar een pb
Laatst bewerkt: 04 juni 2021 18:58 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 04 juni 2021 19:12 #1292301

  • Johnson
  • Johnson's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Das snel mannen, bedankt!

Ik denk niet dat ik perse een rechtsdraaiende schroef wil, verder neem ik aan dat de draairichting van de motor er voor zorgt dat er een voorkeurs richting is en deze nu van toepassing is. Volgens mij draait de krukas namelijk ook links om.

Toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 04 juni 2021 19:17 #1292305

Johnson schreef :
Das snel mannen, bedankt!

Ik denk niet dat ik perse een rechtsdraaiende schroef wil, verder neem ik aan dat de draairichting van de motor er voor zorgt dat er een voorkeurs richting is en deze nu van toepassing is. Volgens mij draait de krukas namelijk ook links om.

Toch?

Nee, draairichting van de krukas staat er los van. Uitgaande as kk wordt in jou geval dus bepaald door een evt aanwezige schroef of voorkeur eigenaar ivm voorkeur van wielwerking of andere zaken. Draairichting krukas is een constante en geen variabele. Er zijn een paar kk die in beide draairichtingen continue mag belasten. Een ervan is jou Hurth. Binnenwerk kan ik dromen ?
Laatst bewerkt: 04 juni 2021 19:19 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 04 juni 2021 20:44 #1292332

  • Johnson
  • Johnson's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
De Optimaal schreef :
Johnson schreef :
Das snel mannen, bedankt!

Ik denk niet dat ik perse een rechtsdraaiende schroef wil, verder neem ik aan dat de draairichting van de motor er voor zorgt dat er een voorkeurs richting is en deze nu van toepassing is. Volgens mij draait de krukas namelijk ook links om.

Toch?

Nee, draairichting van de krukas staat er los van. Uitgaande as kk wordt in jou geval dus bepaald door een evt aanwezige schroef of voorkeur eigenaar ivm voorkeur van wielwerking of andere zaken. Draairichting krukas is een constante en geen variabele. Er zijn een paar kk die in beide draairichtingen continue mag belasten. Een ervan is jou Hurth. Binnenwerk kan ik dromen ?

Is het wel slim om snel draaiende richting als vooruit aan te houden.?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 04 juni 2021 21:09 #1292336

Bij de hurth blijven de verhoudingen hetzelfde. In uit gaande assen wijzigen niet, tussenas is 1 op 1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 05 juni 2021 07:22 #1292371

  • Johnson
  • Johnson's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Ok,

Dus zoals de motor nu draait moet er een linksdraaiende schoef op. Ik weet genoeg.

Bedankt!!!

John
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 05 juni 2021 08:41 #1292400

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
De A draairichting is bedoeld voor continu gebruik.

Het handboek van de HBW 35 :

Bijlage:

Bestandsnaam: RepairManu...0M-2.pdf
Bestandsgrootte:2,428 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 05 juni 2021 10:28 #1292440

Als je hurth kk van binnen kent weet je dat dat niks uitmaakt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 05 juni 2021 16:21 #1292538

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
De Optimaal schreef :
Als je hurth kk van binnen kent weet je dat dat niks uitmaakt

Ik ken de Hurth alleen vanuit het handboek, daar staat dat de 'A' draairichting standaard is. Ik leer echter graag bij van jouw opvatting.

Bij twee tandwielen in ingrijping is de draairichting van de uitgaande as tegengesteld aan die van de ingaande as. Loopt de overbrenging via een derde (tussen) tandwiel, zijn de draairichtingen van in- en uitgaande as gelijk. De overbrengingsverhouding is echter verschillend doordat de schakeltandwielen op de uitgaande as een verschil in diameter en tandental hebben. Dit zie je terug op het typeplaatje, dus daar is geen discissie over.

Bij het standaard als vooruit gebruiken van het ingeschakelde tussentandwiel, is het verliesvermogen in de overbrenging 50% hoger, met een navenante toename van de werktemperatuur en de transmissiegeluiden. Hurth mag dat toelaatbaar achten, maar hoe kun je stellen dat 'het niets uitmaakt' ?


Laatst bewerkt: 05 juni 2021 17:03 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 05 juni 2021 17:39 #1292558

Hoe moeilijk willen jullie het maken??? De video geeft een links draaiende uitgaande as aan en dus hoort daar leen linkse schroef op.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 05 juni 2021 17:40 #1292559

CeesS schreef :
De Optimaal schreef :
Als je hurth kk van binnen kent weet je dat dat niks uitmaakt

Ik ken de Hurth alleen vanuit het handboek, daar staat dat de 'A' draairichting standaard is. Ik leer echter graag bij van jouw opvatting.

Bij twee tandwielen in ingrijping is de draairichting van de uitgaande as tegengesteld aan die van de ingaande as. Loopt de overbrenging via een derde (tussen) tandwiel, zijn de draairichtingen van in- en uitgaande as gelijk. De overbrengingsverhouding is echter verschillend doordat de schakeltandwielen op de uitgaande as een verschil in diameter en tandental hebben. Dit zie je terug op het typeplaatje, dus daar is geen discissie over.

Bij het standaard als vooruit gebruiken van het ingeschakelde tussentandwiel, is het verliesvermogen in de overbrenging 50% hoger, met een navenante toename van de werktemperatuur en de transmissiegeluiden. Hurth mag dat toelaatbaar achten, maar hoe kun je stellen dat 'het niets uitmaakt' ?



Klopt jij kent de hurth uit het boekje, ik ken hem van binnen en weet dat met het andersom monteren van de uitgaande as en tussenas je gewoon de draairichting kan veranderen. De overbreng verhoudingen blijven onveranderd. Ik heb zo al een stuk of 4 hurths aangepast....mijn basiskennis was overigens ook het boekje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 05 juni 2021 17:44 #1292560

Hurley Ruud schreef :
Hoe moeilijk willen jullie het maken??? De video geeft een links draaiende uitgaande as aan en dus hoort daar leen linkse schroef op.

Je zou maar een rechts draaiende schroef hebben liggen. Met een uurtje sleutelen kun je zonder een dure nieuwe schroef gewoon weer verder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 05 juni 2021 18:31 #1292583

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Hurley Ruud schreef :
Hoe moeilijk willen jullie het maken??? De video geeft een links draaiende uitgaande as aan en dus hoort daar leen linkse schroef op.

Daar zit nu precies het probleem. TS neemt aan dat de hoogste snelheid de 'vooruit' is. Dat is niet het geval. Als je naar de tekening in het handboek kijkt (een paar posts terug) hoort de 'vooruit' bij de langzaamste snelheid, en daar hoort dan een rechtsdraaiende schroef bij, overeenkomend met situatie A uit het handboek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 05 juni 2021 18:37 #1292586

CeesS schreef :
Hurley Ruud schreef :
Hoe moeilijk willen jullie het maken??? De video geeft een links draaiende uitgaande as aan en dus hoort daar leen linkse schroef op.

Daar zit nu precies het probleem. TS neemt aan dat de hoogste snelheid de 'vooruit' is. Dat is niet het geval. Als je naar de tekening in het handboek kijkt (een paar posts terug) hoort de 'vooruit' bij de langzaamste snelheid, en daar hoort dan een rechtsdraaiende schroef bij, overeenkomend met situatie A uit het handboek.

Cees, snap niet wat je probleem is...overbreng verhoudingen liggen vast, alleen draairichting kun je veranderen...wie zegt dat jou boek aanname gebaseerd is op een links draaiende schroef...schema geeft enkel de schakeling weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 05 juni 2021 20:01 #1292615

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Heel simpel, vliegwiel is linksdraaiend, hbw35 heeft reductie 'A' in principe als enige van de 2 geschikt voor continue bedrijf. Dat komt door het 'ontbreken' van het extra tandwiel in de aandrijflijn welke in reductie 'B' wel aanwezig is om de uitgaande as dezelfde richting als de motor te laten draaien.

Gewoon een rechtse schroef dus, zoals ook door vetus voorgeschreven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 05 juni 2021 20:10 #1292619

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
yannick schreef :
Gewoon een rechtse schroef dus, zoals ook door vetus voorgeschreven.

Dat probeer ik al een aantal posts de betrokkene(n) aan het verstand te brengen, tot nu toe zonder veel succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 05 juni 2021 21:48 #1292642

CeesS schreef :
yannick schreef :
Gewoon een rechtse schroef dus, zoals ook door vetus voorgeschreven.

Dat probeer ik al een aantal posts de betrokkene(n) aan het verstand te brengen, tot nu toe zonder veel succes.[/quote

Ik zou zeggen schroef eerst een hurth uitelkaar, zet hem in elkaar er roep da....wel even alle tandwielen lospersen...dan snap je dat je er wellicht naast zit. Trws Vetus is een verzamelnaam voor gemariniseerde motoren die gebruikt maakt van standaard bestaande keerkoppelingen dus wat vetus roept volgens jullie zegt niks over hurth...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 05 juni 2021 22:11 #1292649

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
@ Optimaal : ik begrijp wat je doet met je ingreep aan de tussenas en de uitgaande as. De 2 tandwielen op de ingaande as zijn identiek, maar tandenaantallen van de twee tandwielen op de uitgaande as verschillen.
Dat is noodzakelijk om een tussentandwiel te kunnen toepassen. Vandaar de twee verschillende overbrengingsverhoudingen die op de KK vermeld staan. Door je ingreep draai je inderdaad de draairichting om, maar je neemt ook de overbrengingsverhouding mee, waardoor het uitgaande toerental wijzigt.

En, zoals ik al eerder heb opgemerkt, bij het standaard als 'vooruit' gebruiken van het ingeschakelde tussentandwiel, is het verliesvermogen in de overbrenging 50% hoger, met een navenante toename van de KK temperatuur en de transmissiegeluiden. Hurth mag dat toelaatbaar achten, maar je kunt niet stellen dat 'het niets uitmaakt'
Laatst bewerkt: 05 juni 2021 22:16 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 05 juni 2021 23:15 #1292652

CeesS schreef :
@ Optimaal : ik begrijp wat je doet met je ingreep aan de tussenas en de uitgaande as. De 2 tandwielen op de ingaande as zijn identiek, maar tandenaantallen van de twee tandwielen op de uitgaande as verschillen.
Dat is noodzakelijk om een tussentandwiel te kunnen toepassen. Vandaar de twee verschillende overbrengingsverhoudingen die op de KK vermeld staan. Door je ingreep draai je inderdaad de draairichting om, maar je neemt ook de overbrengingsverhouding mee, waardoor het uitgaande toerental wijzigt.

En, zoals ik al eerder heb opgemerkt, bij het standaard als 'vooruit' gebruiken van het ingeschakelde tussentandwiel, is het verliesvermogen in de overbrenging 50% hoger, met een navenante toename van de KK temperatuur en de transmissiegeluiden. Hurth mag dat toelaatbaar achten, maar je kunt niet stellen dat 'het niets uitmaakt'

@Cees, als je ervaringen verder komen dan alleen boekjes en plaatjes weet je ook dat de tandwielen inclusief frictie pakket over te zetten zijn van uitgaande as naar de andere as en v.v ja je moet de tussenas dan ook omzetten anders passen de tandwielen niet....jou argument over de temp en geluid is natuurlijk b..sh... in deze. Aantal werkende tandwielen blijft nl gelijk, en overbreng verhoudingen ook.krachtenspel op de lagers idem. Ondercasette zit in kegellagers die hetzelfde belast blijven (X opstelling)
Mijn ervaringen zijn niet alleen boekjes maar ik reviseren oa hurth kk beroepsmatig...ik beschik dus ook over practijk ervaring. .
Mijn vakkennis deel ik met zf leden zodat ze kunnen kiezen in de mogelijkheden voordat ze schroeven ed gaan vervangen. Als ze nog geen schroef hebben idd dan gewoon een schroef kiezen die bij de meegeleverde draairichting van de kk hoort. Als er geen noodzaak is dan motoren en kk dicht laten ....
Laatst bewerkt: 05 juni 2021 23:32 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 06 juni 2021 05:21 #1292675

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
De Optimaal schreef :
@Cees, (..) Mijn ervaringen zijn niet alleen boekjes maar ik reviseren oa hurth kk beroepsmatig...ik beschik dus ook over practijk ervaring. ..
Met dat soort opmerkingen in een discussie, zonder de achtergrond van de ander te kennen, moet je voorzichtig zijn. Met mijn theoretische en praktische ervaring van en met tandwielen en tandwielkasten is niks mis.

De Optimaal schreef :
Mijn vakkennis deel ik met zf leden zodat ze kunnen kiezen in de mogelijkheden voordat ze schroeven ed gaan vervangen. Als ze nog geen schroef hebben idd dan gewoon een schroef kiezen die bij de meegeleverde draairichting van de kk hoort. Als er geen noodzaak is dan motoren en kk dicht laten ....

Dat bestaat geen misverstand over, en verdient alle waardering. Laten we vaststellen dat onze inzichten verschillen, deze discussie leidt verder tot niets.
Laatst bewerkt: 06 juni 2021 05:22 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 06 juni 2021 08:30 #1292745

CeesS schreef :
De Optimaal schreef :
@Cees, (..) Mijn ervaringen zijn niet alleen boekjes maar ik reviseren oa hurth kk beroepsmatig...ik beschik dus ook over practijk ervaring. ..
Met dat soort opmerkingen in een discussie, zonder de achtergrond van de ander te kennen, moet je voorzichtig zijn. Met mijn theoretische en praktische ervaring van en met tandwielen en tandwielkasten is niks mis.

De Optimaal schreef :
Mijn vakkennis deel ik met zf leden zodat ze kunnen kiezen in de mogelijkheden voordat ze schroeven ed gaan vervangen. Als ze nog geen schroef hebben idd dan gewoon een schroef kiezen die bij de meegeleverde draairichting van de kk hoort. Als er geen noodzaak is dan motoren en kk dicht laten ....

Dat bestaat geen misverstand over, en verdient alle waardering. Laten we vaststellen dat onze inzichten verschillen, deze discussie leidt verder tot niets.


"Met dat soort opmerkingen in een discussie, zonder de achtergrond van de ander te kennen, moet je voorzichtig zijn. Met mijn theoretische en praktische ervaring van en met tandwielen en tandwielkasten is niks mis.
"
eerder citaat
"ik ken de Hurth alleen vanuit het handboek, daar staat dat de 'A' draairichting standaard is. Ik leer echter graag bij van jouw opvatting."
Nou dat graag leren is wat verwarend van jou...lijkt meer op halstarrig aan je eigen ideeen blijven hangen,...daar zijn de ZF leden niet bij gebaat....en alles volgens het boekje,...Mao en Stalin riepen dat ook, de mensheid werd gelijk een stuk ontwikkeling en eigen initiatief ontnomen..Het boekje van Mao en de dictaten van Stalin....

Maar je hebt gelijk we verschillen nogal in inzichten.
Voor mijn inzicht durf ik mijn dagopbrengst van gisteren (€ 1600,=_) wel te riskeren in de vorm van een weddenschap.....als jou inzicht en je practijkkennis gelijk heeft ben je € 1600 rijker....anders ga je blut naar huis...
Laatst bewerkt: 06 juni 2021 08:30 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 06 juni 2021 08:34 #1292746

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Dit wordt volgens mij een eindeloze discussie.
Maar toch, hoe je de koppeling ook in elkaar zet, als je de uitgaande as linksom wilt laten draaien moet het vermogen over 3 ipv 2 assen lopen. Laat dát nu de reden zijn waarom er een vermogensbeperking op zit.
Dat maakt dus dat je vooruit wilt varen, met het vermogen zo kort mogelijk van de ingaande naar de uitgaande as. Dan heb je dus bij een linksdraaiend vliegwiel een rechtsdraaiende schroef.

En dat het misschien allemaal anders kan als je de hele koppeling verbouwt, ja, als je alles aanpast kan het inderdaad allemaal anders. Maar dat was de vraag niet volgens mij. En als ik zo even snel de video bekijk ziet de koppeling er ook niet uit alsof deze als eens open is geweest om eea aan te passen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.318 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl