syLocura schreef :
Het is makkelijk om te controleren of je vlotternaald nog goed afsluit. Gewoon even de benzineslang aansluiten op de carburateur en het vlotterbakje eraf laten. Als je de vlotter indrukt mag er geen benzine doorheen komen.
Helaas werkt dat bij deze carburateur niet. De membraam pomp is (ondeelbaar) geintegreerd met de vlotterbak. De aanvoer van de benzine van pomp naar de vlotternaaldzitting gaat via een kanaaltje door de vlotterbak en carburateurhuis. Ik heb geprobeerd (met de vlotterbak verwijderd) met een rietje wat druk op het kanaaltje te zetten. Maar weet niet goed wat ik merk, lek langs de vlotternaald of gewoon tussen het rietje en de carburateurhuis.
henkvd schreef :
Gaatje op de flens is van de brandstofpomp, het gaatje laat de carterdruk wisselingen door en bedient hiermee het membraam van de brandstofpomp, die lekt nu.
De flens op de foto zit aan de luchtfilter kant. Het gaatje komt uit in de bovenkant van de vlotter kamer. Ik denk dan ook dat de vlotterkamer zo vol benzine wordt gepompt dat het er aan de bovenkant uitkomt.
In de flens aan de carterkant zit inderdaad ook een gaatje dat naar het membraampompje gaat. Maar ik heb niet kunnen constateren dat het daar lekt. Membramen zijn heel en dicht.
Ilex schreef :
Het begrip "vlotter" iets ruimer bekijken
Hij lijkt op zich goed zoals je beschrijft. Bij het vlotter-geheel hoort de vlotternaald, zitting etc.
Je bent goed bezig alles na te gaan. Membraanpomp ok?
Ik denk dat de membraampomp ok is. De membramen zijn oud maar heel en lekken zo te zien niet. Terugslagklepjes zijn schoon en zien er verder goed uit. De membraampomp werkt ook. Als de motor loopt wordt de benzine aangezogen/opgepompd.
Het is ook zo dat de carburateur pas gaat lekken als motor aanslaat. Ik vermoed dat het pompje dan de vlotterkamer vol pomp. Kan het zijn dat het pompje te veel druk levert en de vlotternaald naar beneden drukt?
Wat ik verder nog gedaan heb:
- vlotter getest of lekkage -> ok
- Vlotternaaldzitting en vlotternaald geinspecteerd met loep (5x en 10x). Zie geen vervuiling / gekke dingen. Zitting nogmaals schoongemaakt met WD40 en perslucht.
- Membraampomp bekeken. Membramen zien er oud uit maar zijn verder nog wel ok. Geen scheurtjes/lekken. Terugslagkleppen zien er verder netjes uit.
- Ik heb de vlotternaald een nacht in Aspen laten weken (werd gesuggeerd op een ander forum tegen uitdroging van het rubberen topje.
Dus kan de vinger niet op de zere plek leggen. Meest waarschijnlijke is dat de vlotternaald versleten is(?).
Ik ben even gaan kijken naar onderdelen:
- Vlotternaald incl verzendkosten ~15 euro
- Carburateur revisie set incl verzendkosten ~65 euro
- Gebruikte carburateur ~70 euro
- Nieuwe carburateur incl verzending ~90 euro.
Ik heb uiteindelijk maar een nieuwe carburateur besteld. Komt hopelijk van de week want ik wil graag weer varen.
Allemaal bedankt voor het meedenken!