Philip stipt het al even aan, maar misschien goed om iets meer info te geven over de functie van de beluchter.
Bij draaiende motor wordt er koelwater door het blok en de kop gepompt om de boel te koelen. Duh
Dat er geen water in de cylinders kan komen bij draaiende motor komt omdat bij het open gaan van de klep er uitlaatgas naar buiten geperst wordt. Echter, bij stilstaande motor kan een van de uitlaatkleppen open blijven staan. Wanneer door hevelwerking het motorblok dan langzaam vol zou lopen, kan er ook water in de cylinder terecht komen. En bij de eerste startpoging draai je als gevolg van “waterslag “ (Google er even op) meest waarschijnlijk de boel kapot.
De antihevel aansluiting moet dit voorkomen en doet dat door bij stilstaande motor ( =geen koelwater doorstroming) lucht toe te laten in het koelwater systeem. Hierdoor kan hevelen niet meer plaatsvinden. De plaatsing van de antihevelbeluchter, meestal kortweg beluchter genoemd, komt niet zozeer super super kritisch, maar moet zeker wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Kijk dat na bij Vetus bijvoorbeeld. Het dunne slangetje moet zo geplaatst worden dat het goed leeg kan druppelen als de motor niet meer loopt, zodat het daarna lucht kan toevoeren aan de beluchter.
Bij mij aan boord is het slangetje aangesloten op een T stukje (op zijn kant) . Aan het naar onderen wijzende pootje is het slangetje aangesloten op de schroefas tbv watersmering. Aan het naar boven wijzende pootje gaat een slangetje verder omhoog, zodat daar lucht kan worden aangezogen voor de beluchter. Het horizontale pootje (T op zijn kant hé
is vanzelfsprekend aangesloten op de beluchter.