Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Temperatuurmeters geven te hoge waarde aan.

Temperatuurmeters geven te hoge waarde aan. 18 juni 2021 21:00 #1296809

  • DZ
  • DZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Temperatuurmeters geven te hoge waarde aan.

Ik heb een boven en onderbesturing met elk een temperatuurmeter.
Als de accu's aan de walstroom hebben gelegen, (28V) geven de meters als de motor warm is 75-80 graden aan. Prima.
Na een dag, of 2 stijgt de temperatuur tijdens het varen naar 90 of net iets hoger. Op beide meters. Infrarood meter op de sensor geeft rond de 76 graden aan. spanning is gezakt naar 26/27 volt. Ook na gebruik v.d. boegschroef zie ik de temperatuur op de meter stijgen.

Klopt het dat door spanningsverlies de temperatuur op de meter een foutieve waarde aangeeft?
Hoe is dit te verhelpen?

Bij spanningsmeting op de temperatuursensor => hogere temperatuur, lagere spanning.

Oh ja nog even een toevoeging, als ik de motor uitzet en op contact houdt, zakt de temperatuur op de meter van 90 naar 75.

Verdere gegevens:
DAF 575
Meters VDO

Heeft jaren goed gewerkt, zonder zaken te hebben veranderd, werkt het niet meer goed.
Laatst bewerkt: 19 juni 2021 10:05 door DZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuurmeters geven te hoge waarde aan. 18 juni 2021 21:08 #1296817

Tsja... dat wordt een beetje raden voor ons allen hier.
Het kan op zoveel verschillende manieren zijn aangesloten met net zoveel verschillende meters en sensors dat er niet zomaar iets te zeggen is.

Kan je wat meer info geven?
Merk en type meter
Merk en type sensor
Hoe aangesloten?

Of desnoods merk en type boot en motor?

"hogere temperatuur, lagere spanning"

En als je dit omdraait: "lagere spanning = hogere temperatuur"
Dan zou een lagere accuspanning een hogere temperatuur te zien KUNNEN geven.
wel een beetje goedkoop opgelost door de leverancier dan...

Richard
Laatst bewerkt: 18 juni 2021 21:10 door Alabastine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuurmeters geven te hoge waarde aan. 19 juni 2021 08:08 #1296890

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1681
De voeler op de heetwaterbuis is alleen maar een weerstand. Er bestaan verschillende types, Pt100, PTC, NTC, thermokoppel....
Ieder met z'n eigen karakteristieken, maar uiteindelijk allemaal niks anders dan een weerstand die bij verschillende temperaturen een andere weerstand kennen.

Dan is er de uitleesunit, met digitaal of analoog uitlezing, die weerstand omzet in een getal. Dst kan met een wheatstone brug bijvoorbeeld.
Hoe dan ook, die uitleesunit behoort de omzetting van weerstand naar een getal uit te voeren bij een voedingsspanning die binnen een range ligt.

En in dat laatste (die range) zitten in de boot-electronica nog wel eens problemen. Ons LED driekleuren licht stopte er mee bij een spanning boven de 27,8V. Terwijl laden van de accu toch echt tot een hogere spanning leidt dan 27,8V. Dus laden, lampje uit, stoppen met laden (of naar float), lampje weer aan. Dat was toch ff lastig storing zoeken, voor je dat verband toevallig zier.... Maar goed, beetje off-topic.
Volgens mij schrijft de ISO norm een bovenwaarde van de range voor van (uit 't hoofd) 32V. Daar voldoet 90% van de watersport electronica niet aan denk ik zo.

Als in je universeelmeter de batterij opraakt, worden de uitlezingen ook onnauwkeurig.

Dus die voedingspanning afhankelijkheid zou best kunnen, maar hoort niet.
Zelf heb ik veel mini dc/dc in elkaar geknutseld om per apparaat de voedingsspanning te reguleren onafhankelijk van de boordspanning.

Zou zeggen, zet eens een dc/dc tussen de accu en het uitleesapparaat en kijk of jou probleem dan weg is.
Laatst bewerkt: 19 juni 2021 08:11 door Ronaldl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuurmeters geven te hoge waarde aan. 19 juni 2021 08:16 #1296894

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6662
Ik vraag me af hoeveel de misaanwijzing echt is.
De voeler meet de temperatuur van de koelvloeistof (of olie) die passeert, de infrarood thermometer per definitie de buitenkant van de buis. Daar zit altijd een verschil tussen, al is het maar omdat die buis aan de buitenlucht is blootgesteld. Wat geeft de infraroodmeter in de walstroom-situatie aan?
Dat de motortemperatuur varend, dus als de motoren belast worden, hoger ligt dan stilliggend (na stationair warmdraaien denk ik?) lijkt me niet meer dan normaal. Negentig graden is daarbij geen reden tot zorg, als je thermostaat ook in die reeks zit.
Laatst bewerkt: 19 juni 2021 08:22 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuurmeters geven te hoge waarde aan. 19 juni 2021 08:35 #1296901

Ronaldl schreef :
De voeler op de heetwaterbuis is alleen maar een weerstand. Er bestaan verschillende types, Pt100, PTC, NTC, thermokoppel....

Dat klopt voor de eerste drie , dat zijn weerstandsmetingen maar niet voor de thermokoppel. Een thermokoppel is geen weerstandsmeting maar een voltagemeting die werkt met een element waar twee verschillende metalen/legeringen aan elkaar gelast/gekoppeld zijn .Vaak zijn dat constantaan en ijzer. Die dingen werken in geite hetzelfde als een Peltier element van een goedkope koelbox, alleen omgekeerd een peltier element koelt af als je er een stroom door stuurt maar omgekeert levert een thermokoppel een kleine spanning af ,afhenkelijk van de temperatuur. Daarvoor moet er echter een tweede thermokoppel aan gekoppeld zijn die op een vaste temperatuur gehouden wordt waardoor er een spanningsverschil kan worden bepaald wat dan afhankelijk is van de teperatuur van het meetkoppel. Vroeger werd daar wel bijv. een ijs/water mengsel ( altijd precies nul graden dus) voor gebruikt, de zogenaamde koude las, maar tegenwoordig ( nou ja , al vele tientallen jaren hoor) wodt daar een stukje electronica voor gebruikt die een constante spanning levert. Om deze redenen zul je op een boot zelden een thermokoppel vinden.
De eerste drie zijn dus weerstandsmetingen en de laatste is een voltmeting. Daarom zijn ook de eerste drie gevoelig voor de spanning ( waardoor de afwijkingen dus ontstaan) en ook de weerstand van de draden en de laatste niet . Daarom worden thermokoppels in de industrie veel gebruikt vanwege het feit dat daar de afstanden vrijwel geen rol spelen . Bij gebruik van PT 100 wordt er daarom meestal direct na de PT100 een omvormertje van stroonm naar spanning gezet om geen afwijkingen te krijgen bij grotere lengtes tussen opnemer en aanwijsinstrument of computer.
Ad
Laatst bewerkt: 19 juni 2021 08:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuurmeters geven te hoge waarde aan. 19 juni 2021 09:41 #1296925

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Yellow Boat schreef :
Bij gebruik van PT 100 wordt er daarom meestal direct na de PT100 een omvormertje van stroonm naar spanning gezet om geen afwijkingen te krijgen bij grotere lengtes tussen opnemer en aanwijsinstrument of computer.

Bijna goed, het is net andersom, om geen invloed van lengtes te hebben is stroom (4-20mA) de standaard in de meet en regel techniek.
Laatst bewerkt: 19 juni 2021 09:44 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuurmeters geven te hoge waarde aan. 19 juni 2021 09:54 #1296928

  • DZ
  • DZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Maar om even terug te komen op mijn probleem...
Kan een spanningsverschil een verkeerde waarde op een temperatuurmeter geven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuurmeters geven te hoge waarde aan. 19 juni 2021 09:55 #1296929

Ja dat kan.
En je ziet het zelf ook, toch? ;-)

Heb je de meters en de andere apparaten op aparte accus? Of zit alles op 1 accu?
Het zal al beter worden als je de meters op de start-accu zet, en al het andere op een andere accu.

Verder kan je nog eens alle bedrading langslopen om te zien of er niet ergens een slechte verbinding zit...

Richard
Laatst bewerkt: 19 juni 2021 10:08 door Alabastine. Reden: Fout hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuurmeters geven te hoge waarde aan. 19 juni 2021 10:06 #1296934

  • DZ
  • DZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Maar hoe kan je dit verhelpen, wat kan er defect zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuurmeters geven te hoge waarde aan. 19 juni 2021 10:08 #1296936

Sorry, had mijn antwoord net aangepast...
R.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuurmeters geven te hoge waarde aan. 19 juni 2021 10:10 #1296939

henkvd schreef :
Yellow Boat schreef :
Bij gebruik van PT 100 wordt er daarom meestal direct na de PT100 een omvormertje van stroonm naar spanning gezet om geen afwijkingen te krijgen bij grotere lengtes tussen opnemer en aanwijsinstrument of computer.

Bijna goed, het is net andersom, om geen invloed van lengtes te hebben is stroom (4-20mA) de standaard in de meet en regel techniek.

Foutje , bedankt . Inderdaad , dat omvormertje gaat uiteraard van volt naar stroom ( 4-20 milliamp) . Die 4-20 milliampere is ook inderdaad noet alleen de standaard voro alle metingen , niet alleen temoeraturu, maar ook voor regelingen . Overigens gaat dat omvormertje voor regelingen uiteraard andersom van 4-20 mamp naar bijv. presluchtdruk , motorspanning , frequentie enz enz , dus een beetje klopte het dus wel :whistle:
Ik heb er tenslotte 40 jaar dagelijks mee te maken gehad , in de Twaronfabriek in Delfzijl zitten vele duizenden meet en regelcircuits van 4-20 milliamp , dus...
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuurmeters geven te hoge waarde aan. 19 juni 2021 10:10 #1296940

DZ schreef :
Maar hoe kan je dit verhelpen, wat kan er defect zijn?

Een stabiele spanningsregelaar gebruiken die er voor zorgt dat de instrumenten altijd vanuit de zelfde spanning gevoed worden.
Is dat overkill? Ja vind ik wel.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl