Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Elektriek

Elektriek 20 juni 2021 08:01 #1297231

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
(hoort dit hier?)

I bravely did it, sinds gisteren de trotse eigenaar van een 22ft Westerly Nomad. Binnenboord er uit (schroef er af) en een outboard Torquee 2.0 RT met 4x210Ah 12V accu's (het is 24V motor).

Gisteren voor het eerst mee gevaren over de vecht. Observaties:
- lekker stil
- accelaratie lijkt minder in vergelijking met brandstof (komt langzamer tot kruissnelheid?) kan ook aan de plek motor liggen etc?
- op 500W (25%) vaar ik 5 km/u, op 750W 6km/u en daarna stijgt het langzaam met toenemend bromgeweld tot 8 km/u?

Is 3.5knt genoeg voor een zich zeewaardig noemend jacht? (Vroeger ging het ook zonder motor?) dat wel eventjes in een haven met stroming wat extra kan geven, maar niet voor lange tijd?

Toch maar een brandstof bbm-tje? Of, hell and high water, een inboard er weer in?

Eerst maar eens heel veel genieten en zeilen op het Gooimeer, voor we overgaan tot nautisch doel 2: (1 is: kennismaken schip) de tocht naar Lauwersmeer... Binnendoor of buitenom, daar heb ik nog een paar weken de tijd voor om eens over na te denken! Wat denken jullie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektriek 20 juni 2021 08:55 #1297260

Wen er maar aan. :-)
En dat is positief bedoeld hoor.
Met elektriek varen vergt gewenning, niet meer op de motor tegen rompsnelheid aan.
Meer zeilen, goed plannen, etc.
Voor mij is het ook nog wat wennen, maar gaat steeds beter. :-)

Www.hansfix.nl/electric
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 20 juni 2021 08:56 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektriek 20 juni 2021 09:47 #1297283

Thijs1971 schreef :
(hoort dit hier?)

I bravely did it, sinds gisteren de trotse eigenaar van een 22ft Westerly Nomad. Binnenboord er uit (schroef er af) en een outboard Torquee 2.0 RT met 4x210Ah 12V accu's (het is 24V motor).

Gisteren voor het eerst mee gevaren over de vecht. Observaties:
- lekker stil
- accelaratie lijkt minder in vergelijking met brandstof (komt langzamer tot kruissnelheid?) kan ook aan de plek motor liggen etc?
- op 500W (25%) vaar ik 5 km/u, op 750W 6km/u en daarna stijgt het langzaam met toenemend bromgeweld tot 8 km/u?

Is 3.5knt genoeg voor een zich zeewaardig noemend jacht? (Vroeger ging het ook zonder motor?) dat wel eventjes in een haven met stroming wat extra kan geven, maar niet voor lange tijd?

Toch maar een brandstof bbm-tje? Of, hell and high water, een inboard er weer in?

Eerst maar eens heel veel genieten en zeilen op het Gooimeer, voor we overgaan tot nautisch doel 2: (1 is: kennismaken schip) de tocht naar Lauwersmeer... Binnendoor of buitenom, daar heb ik nog een paar weken de tijd voor om eens over na te denken! Wat denken jullie?

8 kmh is geen 3,5 knopen maar 4,3 knopen en 3,5 knopen is 5,55 kmh.
Heb je in knopen gemeten dan was dus je maximum snelheid maar 6,5 kmh wat dan heel aardig klopt als die E-motor 2kW heeft. De snelheid gaat namelijk tot de romsnelheid van ca. 10,4 kmh ongeveer met de wortel van het vermogen omlaag .
Ad
Laatst bewerkt: 20 juni 2021 09:50 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektriek 20 juni 2021 10:02 #1297292

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2173
Thijs1971 schreef :
Is 3.5knt genoeg voor een zich zeewaardig noemend jacht? (Vroeger ging het ook zonder motor?) dat wel eventjes in een haven met stroming wat extra kan geven, maar niet voor lange tijd?

Een beetje afhankelijk van je vaargebied allicht, maar je zult met een zeilboot niet vaak in situaties komen waar je genoodzaakt bent om op de motor tegen meer dan 2 kn stroom in te varen, meestal heb je dan wel genoeg ruimte om te zeilen. Wat ik kritischer zou vinden, is of je met deze combinatie van boot en motor in staat bent om op een beetje hobbelig water de kop genoeg in de wind te houden om de zeilen te hijsen en strijken, evt. ook op stuurautomaat als je alleen vaart.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektriek 20 juni 2021 10:07 #1297298

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6681
Lees de post van TS nog eens aandachtig Ad...
Hij maakt hier geen enkele fout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektriek 20 juni 2021 10:44 #1297312

Zou ook even kijken of je tegen wat wind in kan komen. Als dat niet lukt zou ik een BBM achter de hand houden. Je moet wel van lagerwal weg kunnen komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektriek 20 juni 2021 11:26 #1297332

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Nou ik ga het in ieder geval aan. Gisteren 4Bft op een open watertje ging heel goed, hoor. En ja, je kan stroom tegen wind tussen de tijen echt vermijden, als in het is niet noodzakelijk dat je daar vlot lang tegenop kan. En dat is juist een sport die ook met goed gemotoriseerde scheepjes graag aanga (roei liever dan dat ik motor in een Drascombe).

Dus we gaan het proberen, stap voor stap opbouwen, straks steeds verder het Ijsselmeer op/de sluis uit en kijken wat we samen veilig voelend aankunnen. Maar het moet wel veilig zijn!

Zeer sympathiek aanmoedigend antwoord, ik ga het niet makkelijk opgeven, en er is in de huidige setup vast nog veel te verbeteren (plaats motor etc).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektriek 20 juni 2021 11:28 #1297335

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Ja daar heb ik wel goed gevoel bij, ze haalde gisteren (vlagen 4Bft op Wijde Blick (best ruim water en wat hobbelig) tegen de wind in makkelijk 5 km/u. Het is eigenlijk vooral dat ze niet makkelijk tot sneller komt.

Ja voor kort manouvreren geen probleem. Voor het oversteken van een shipping lane bij windstilte een ander verhaal (nou ja, eigenlijk ook niet, want bij windstilte durf ik wel op 3 knp voortstuwing te rekenen en dat zou OK moeten zijn)

spannend, hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektriek 20 juni 2021 12:48 #1297367

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
Buurman Sunday had achter zijn zware Deense spitsgatter van 22ft ook een Torqueedo 2kW. Daarmee heeft hij meerdere malen de SSR gewonnen en retourtjes 'Far Oer' gevaren. Accu capaciteit van 270Ah, spanning 24V, 100Wp zonnepaneel.
Een elektromotor (in- of outboard) is een manier van leven en zoals It Paradyske zegt: 'Je moet er aan wennen.'
Ik vaar een 24 voeter kimkieler met een 4kW outboard en voor 'op de plas' gaat dat prima. Op de rivier kan dat ook wel, maar als je tegen de IJssel op moet varen, maak je wel de accu leeg (of de wind moet gunstig staan) voor varen op de Maas geldt dat ook. IJsselmeer en de Randmeren kennen niet veel stroming en daar kom je met een laag vermogen prima uit de voeten.
Voor 'op zee' moet je de stroming zien te vermijden, maar daar is de wind vaak wel in je voordeel. Twijfel je... Outboard en benzine mee. Of een 24V dieselgenerator uit China. Maar ik hoor nu al forummers schreeuwen dat die Chinezen dan een zender in je generator bouwen om je af te luisteren... Je bent gewaarschuwd! :laugh:
Oh, en een plastic zak uit je schroef halen gaat makkelijker met een outboard dan met een inboard...
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektriek 20 juni 2021 13:23 #1297374

Ik heb een Torqeedo Travel 1103CL en dus 1100w. Hiermee haalde ik op de Orange Sunset (26voet,1500kg waterverplaatsing volgens spec, wekelijkheid ~2ton) vergelijkbare snelheden dus volgas tot zo’n 4,4 knopen.

Echter zit op de travel de schroef: prop v10/p1100 (10km/u)

En op de Cruise 2.0 RT: prop v13/p4000 (13km/u)

Ik zou verwachten dat je icm met bijna 2 keer zoveel vermogen wel wat hoger zou moeten uitkomen.

Echter kan het ook zijn dat een andere propeller voor je Cruise beter past, maar dan zou ik eerst even informeren met je leverancier:
  • Replacement propeller v19/p4000 – fast, efficient, weedless (Art no. 1916-00)
  • Replacement propeller v30/p4000 – for high speed or more thrust with lower maximum power (Art. no. 1923-00)
  • Replacement propeller v8/p350 – less speed, greater thrust (Art. no. 1901-00)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 20 juni 2021 13:24 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl