Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: diesel retourleiding

diesel retourleiding 27 juni 2021 08:36 #1299410

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3381
Op mijn Vetus M3.10 loopt de dieselretour naar een glazen bokaal hoger dan de motor en dieseltank. Vanuit die bokaal loopt een leiding terug de tank in.
Wat is het nut hiervan? De bokaal zit bij ctl vol met diesel. Ok of niet?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel retourleiding 27 juni 2021 08:44 #1299414

Nu heb ik een twee cilinder SABB in mijn boot staan en daar loopt de retour leiding naar het filter vlak voor de brandstof inspuitpomp. Ik heb mij laten vertellen door een oud gediende dat dit gedaan is met de gedachte dat je dan de brandstof tank niet opwarmt met de retour diesel. Als je hier logisch over na denk zit er wel wat in. Koude brandstof bederft minder snel dan warme. Uw bokaal zou er voor kunnen dienen om de brandstof af te laten koelen. Mijn twee cent ;)


Grt. Mark





Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Laatst bewerkt: 27 juni 2021 08:47 door Freetime1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel retourleiding 27 juni 2021 08:47 #1299416

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27838
DavidS schreef :
Op mijn Vetus M3.10 loopt de dieselretour naar een glazen bokaal hoger dan de motor en dieseltank. Vanuit die bokaal loopt een leiding terug de tank in.
Wat is het nut hiervan? De bokaal zit bij ctl vol met diesel. Ok of niet?

Wat het nu van die bokaal is, weet ik niet.
De diesel die erin terecht komt heeft het hele brandstofcircuit doorlopen en kan nauwelijks nog vuil of andere ongerechtigheden bevatten.
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat het idee is dat diesel in die bokaal enigszins kan afkoelen voor het doorstroomt naar de tank, als de inlaat bovenin zit en de uitlaat onderin. De diesel die via de retourleiding in je tank komt is namelijk warm en warmt dus ook de brandstof in de tank op. Zeker als de motor vele uren achter elkaar draait. Ik heb nooit gehoord dat dit op enig moment een probleem kan opleveren, maar het is wel zo dat allerlei organismem vaak sneller groeien naarmate de temperatuur stijgt.
Maar als tussentijdse koeling het doel van de bokaal zou zijn, dan zijn er nog wel effectievere bokalen te bedenken. Van metaal en desnoods met koelribben, bijvoorbeeld.

Op mijn eigen M3.09 loopt de retourleiding rechtstreeks naar de tank. Tot nu toe heeft dat niet tot problemen geleid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel retourleiding 27 juni 2021 08:59 #1299421

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15113
Best een interessante vraag. Waarschijnlijk maakt het ook uit hoe het brandstof systeem van de betreffende motor is ontworpen. Er zijn grofweg twee manieren om de brandstof pomp te ontwerpen. De ene manier is dat de pomp slechts heel weinig extra brandstof oppompt dan wat de motor nodig heeft. Deze motoren zijn over het algemeen niet zelf ontluchtend. Men kan er ook voor kiezen om de brandstof in ruime overmaat op te pompen. Er moet dus ook een aanzienlijke hoeveelheid brandstof terug. Deze motoren zijn vaak zelf ontluchtend. Thermisch voert zo'n hoog debiet ook veel meer warmte.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 27 juni 2021 09:21 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:diesel retourleiding 27 juni 2021 10:31 #1299442

Heb je er een foto van?
Laatst bewerkt: 27 juni 2021 10:31 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel retourleiding 27 juni 2021 15:36 #1299498

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
DavidS schreef :
Op mijn Vetus M3.10 loopt de dieselretour naar een glazen bokaal hoger dan de motor en dieseltank. Vanuit die bokaal loopt een leiding terug de tank in.
Wat is het nut hiervan? De bokaal zit bij ctl vol met diesel. Ok of niet?
Het nut lijkt mij dat als de Bokaal vol is , je kunt zien dat het systeem ontlucht is.
Volle bokaal = goed ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl