Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: VP TMD31B schudt onvoorspelbaar

VP TMD31B schudt onvoorspelbaar 30 juni 2021 09:59 #1300365

Hallo forumleden,

Sinds een maand of twee heeft onze volvo TMD31B de neiging om bij stationair toerental te gaan schudden. De periode daarvoor is dit nooit voorgekomen. Meestal gebeurt dit na een dag varen/zeilen, en met een warme motor, het is echter niet voorspelbaar. Nooit bij het eerste starten (bij koude motor dus). De 4 verstuivers zijn een maand geleden opnieuw afgeperst en in orde. Als ik het stationaire toerental iets (echt minimaal) verhoog met de gashendel is het direct weg en loopt ze weer als een zonnetje. Zelf denk ik aan de belasting op de dynamo. Door de belasting wordt het toerental net iets te laag waardoor het schudden begint. Het gebeurt namelijk niet altijd, vandaar het onvoorspelbare. Is dit een redelijke aanname?
Indien ja, wat is de reden dat nu gebeurt en eerder nooit? Er is veel veranderd aan de boot het afgelopen jaar, maar niets verklaarbaars waardoor dit ineens voorkomt. alleen heb ik een Argofet accuscheider geplaatst een maand of 4 geleden, de nieuwe zonnepanelen zitten direct via een MPPT op de service accu's.
Indien nee, wat zou er dan aan de hand kunnen zijn?

Als de oplossing is; het stationaire toerental iets verhogen, hoe doe ik dat? Ik heb geen werkplaats handboek (en kan ik online ook niet vinden, zonder hele vage websites te gebruiken) en de brandstof pomp heeft een aantal stelmogelijkheden...

Ik ben benieuwd naar jullie input.
Laatst bewerkt: 30 juni 2021 10:14 door I am Roaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP TMD31B schudt onvoorspelbaar 30 juni 2021 10:06 #1300367

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5949
Ik denk aan versleten of te zachte motorsteunen. Als de motorruimte warm is wordt het rubber zachter. Stationair toerental is te verhogen door de minimun aanslag van het gashandel iets te verstellen.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP TMD31B schudt onvoorspelbaar 30 juni 2021 13:47 #1300426

bij je inspuitpomp zit een stelschroef als aanslag voor je gasbediening. die iets opschroeven, dat is je stationair regeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP TMD31B schudt onvoorspelbaar 30 juni 2021 20:16 #1300539

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Of het de belasting door je dynamo is zou je kunnen aflezen aan het vermogen dat hij aflevert. Met het plaatsen van de ArgoFET kan de dynamo desgevraagd ook meer vermogen kwijt, immers meer accu’s om aan te leveren. Als je een accumonitor hebt zou je die tussen de dynamo en de Argofet kunnen zetten. Dan kan je aflezen hoeveel de dynamo echt levert op dat moment. En dan een poosje bijhouden en kijken of er een correlatie is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP TMD31B schudt onvoorspelbaar 30 juni 2021 21:20 #1300579

of even je V snaar van de dynamo loshalen en kijken of dat het euvel dan opgelost is....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP TMD31B schudt onvoorspelbaar 30 juni 2021 23:15 #1300596

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Eerste verdachte is inderdaad de motorsteunen.
Het iets verhogen (of verlagen) van het stationair toerental is meestal een kwestie van een stelboutje bij het pieletje op de motor waar de gaskabel aan trekt. In je manual staat wat het toerental moet zijn, maar ergens rond de 750 - 850 rpm is meestal een goede gok. Misschien staat hij gewoon te laag afgesteld of is het borgmoertje van het stelboutje losgetrild. Een drupje Loctite kan dat voorkomen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 30 juni 2021 23:17 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP TMD31B schudt onvoorspelbaar 01 juli 2021 05:54 #1300603

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
De Optimaal schreef :
of even je V snaar van de dynamo loshalen en kijken of dat het euvel dan opgelost is....
Dat is wat lastiger omdat het probleem zich niet telkens voor doet. Dan zou TS een langere tijd zonder dynamo moeten varen. Kan wel, maar dan moet je weer opletten met laadnivo startaccu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP TMD31B schudt onvoorspelbaar 01 juli 2021 07:29 #1300635

ilCigno schreef :
Eerste verdachte is inderdaad de motorsteunen.
Het iets verhogen (of verlagen) van het stationair toerental is meestal een kwestie van een stelboutje bij het pieletje op de motor waar de gaskabel aan trekt. In je manual staat wat het toerental moet zijn, maar ergens rond de 750 - 850 rpm is meestal een goede gok. Misschien staat hij gewoon te laag afgesteld of is het borgmoertje van het stelboutje losgetrild. Een drupje Loctite kan dat voorkomen.

Motorsteunen is een interessante... Deze zijn uit 2013 nadat de motor is overhaald. Hoe lang gaan motorsteunen mee? qua draai uren zitten ze pas op 400 uur ongeveer... En hoe weet je of ze versleten zijn?

Ik zal in ieder geval het toerental een paar rpm opschroeven bij het pieletje van de gaskabel :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP TMD31B schudt onvoorspelbaar 01 juli 2021 07:47 #1300643

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Motorsteunen zijn slijtageonderdelen, maar bij normaal gebruik (zeg pakweg 50-100 motoruren/jaar) moeten ze toch wel een jaar of 10 meegaan. Daar zit jij nog lang niet aan dus. Indicaties voor vervangen zijn scheurtjes of (te) ver doorgezakt. Dit laatste kan je visueel vaststellen als je bekend bent met de 'normale' situatie of door de staal-staal afstand te meten. In het manual van je motor moet de minimale waarde staan.

NB stel het stationair toerental ook weer niet te hoog af. Naast onnodig geluid en brandstofverbruik krijgt je keerkoppeling of saildrive het zwaarder te verduren bij het schakelen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 01 juli 2021 07:54 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP TMD31B schudt onvoorspelbaar 06 juli 2021 08:12 #1302026

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
vwb toerental:
voor een paar centen koop je tegenwoordig een IR toerentalmeter. Stickertje met reflectie materiaal op iets dat ronddraait, er op "schijnen" met de meter en je kent het aantal toeren. Eventueel delen/vermenigvuldigen met de vertraging/versnelling op specifiek dat ronddraaiende onderdeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP TMD31B schudt onvoorspelbaar 07 juli 2021 14:38 #1302395

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1573
Had vergelijkbaar probleem echter bij een ruggerini, ik heb de brandstofpomp vervangen (lage druk pomp dus) dat loste het probleem op.

overigens ook de motorsteunen, maar dit lost niks op aan te lag of onvoorspelbaar toerental
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP TMD31B schudt onvoorspelbaar 06 sept 2021 14:46 #1322437

Graag wil ik jullie bijpraten over wat de oorzaak was... De morsekabel zit middels een boutje/moertje op een levertje op de regulator gemonteerd. Tussen de bout en het levertje zit een rubber bus (spacer). Hierop zat behoorlijk veel ruimte. De motor stond te schudden omdat de morsekabel niet voldoende druk gaf op deze spacer. Nu de zaak vervangen en de morsekabel iets strakker gezet. het schudden is voorbij! Dank voor jullie tips!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.273 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl