Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Carterbouten gebroken - Ruggerini-motor

Carterbouten gebroken - Ruggerini-motor 07 juli 2021 17:02 #1302432

  • Eero
  • Eero's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Ik heb vorig jaar augustus de Mooie Mina in Zeeland gekocht. Het kwam met een aangeboren 2-cilinder Ruggerini-motor (model mm150). Ik heb het toen in totaal 5 dagen naar Lauwersoog gemotoriseerd. Aan het einde van de vijfde dag viel de motor onverwachts uit. Daarvoor had hij het grootste deel van de reis redelijk soepel gelopen, hoewel hij in neutraal en als hij niet warm was bij een laag toerental aanzienlijk zou trillen. Ik had een monteur die het probleem diagnosticeerde en zei dat het vliegwiel los was geraakt van de krukas. Ik bracht de boot naar zijn werkplaats en hij haalde de motor eruit. Hij ontdekte dat de vier bouten waarmee het vliegwiel met het carter was verbonden, waren afgebroken en dat ook de afdichting van het carter was gebroken. De monteur boorde de oude bouten uit en dacht dat hoewel de schroefdraad aan het begin van het carter licht beschadigd was, dieper erin sterk genoeg was om nieuwe bouten vast te houden. Hij zette er nieuwe originele bouten in en een nieuwe keerring op het carter. De motor liep op dat moment nog niet goed (te veel schudden). Daarna verving hij de brandstofslangen en de pompbal. Daarnaast haalde hij de injectoren eruit en maakte ze schoon. Hij verving ook de oude voorste steunen door nieuwe. Na al dat werk liep de motor ook bij lage toeren weer goed zonder veel schudden. Ik ging verder met het terugbrengen van de boot naar Groningen, waar ik hem overwinterde. Afgelopen weken heb ik er wat onderhoud aan gedaan en ben toen op weg gegaan richting het IJsselmeer. Ik heb het maar 13 km in de richting van Garnwerd gehaald voordat het weer kapot ging. Voordat het kapot ging, had het geweldig geklonken zonder veel te schudden. Na het afbreken deed ik opnieuw een snelle diagnose en het lijkt precies hetzelfde probleem te zijn als voorheen. Als ik de motor start, maakt het veel lawaai met het vliegwiel dat draait, maar de krukas beweegt helemaal niet. In de voorwaartse versnelling beweegt de propeller langzaam, maar de krukas nog steeds niet. Na het starten van het contact kan ik de motor niet meer handmatig afzetten, het vliegwiel blijft nog een tijdje zoemen voordat het langzaam dooft en afslaat. Ik vraag me af of iemand mij kan helpen bij het diagnosticeren van het probleem of mij kan doorverwijzen naar een goede monteur in de omgeving van Groningen/Garnwerd die mij kan helpen het probleem op te lossen. Een deel van het probleem waarvan de vorige monteur dacht dat het de eerste breuk zou kunnen veroorzaken, naast het schudden, was een soort verkeerde uitlijning van de motor, maar hij zorgde ervoor dat deze goed werd uitgelijnd toen hij hem weer inbracht. Zou er ergens een interne uitlijning kunnen zijn die dit nog steeds veroorzaakt of mogelijk de oude draad die de nieuwe bouten niet goed vasthoudt? Ik wil de motor graag repareren, maar wil dit natuurlijk niet doen, tenzij ik er zeker van kan zijn dat dit probleem zich niet meer zal voordoen.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carterbouten gebroken - Ruggerini-motor 07 juli 2021 17:54 #1302446

Het zijn hopeloos slechte motoren en er is niks meer voor te krijgen.

Sorry voor dit negatieve bericht, maar ik vrees dat investeren dweilen met de kraan open is.
Beter een nieuwe of goed gereviseerde motor van een gangbaar merk en model.
Laatst bewerkt: 07 juli 2021 17:55 door Laatmaarwaaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carterbouten gebroken - Ruggerini-motor 07 juli 2021 18:36 #1302456

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1397
Die negativiteit doe ik niet aan mee: misschien geen geniale motoren, maar ik ken meerdere mensen die ze al 20 jaar in boten hebben zonder echte problemen.

Het probleem hier klinkt overigens wel als een serieuzer probleem. Ik kan het, sorry, iewat warrige verhaal niet precies volgen, maar het klinkt alsof het vliegwiel niet meer (goed) vast zit aan de krukas.
Open maken en kijken wat er mis is!

Oh ja: carterbouten zijn echt iets heel anders :)
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Laatst bewerkt: 07 juli 2021 18:37 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carterbouten gebroken - Ruggerini-motor 08 juli 2021 04:48 #1302511

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
Zou het technisch niet beter zijn de gaten uit te boren, tappen en een helicoil er in? Daarnaast: ik heb geleerd de vliegwielbouten altijd met locktite vast te zetten. Maar daar zijn de geleerden het niet over eens.

Gr Rob

Gepost met de officiƫle Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carterbouten gebroken - Ruggerini-motor 08 juli 2021 06:13 #1302518

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Inderdaad, een zachte loctite op deze bouten is geen slecht idee. In auto's op vliegwielbouten meestal voorgeschreven.

Helicoil vind ik een minder plan. Dat is schroefdraad in schroefdraad, dubbel zo veel kans om speling te ontwikkelen. Als je toch gaat uitboren en daar voldoende vlees voor hebt, draai dan gewoon een maatje dikker erin, wel bouten van de juiste sterkteklasse. Of vaste schroefdraadbussen (bv Time-Sert)

Er vallen mij drie dingen op op de foto's.

1. Slecht schroefdraad. Zelfs op deze niet zo scherpe foto's is al te zien dat dit best wat te verduren heeft gehad.

2. Zeer kleine diameter van het boutpatroon. Dat vergroot alle krachten op de boutjes nogal uit.

3. Geen centreerrand achter het vliegwiel. Misschien zit daar een centrale pen in, die in dat gat in het midden valt? Die moet dan zo strak passen dat je het vliegwiel niet zomaar erin hangt maar met enige weerstand op z'n plek moet duwen. Goeie kans echter dat dat na twee van deze incidenten wat uitgelebberd is en dan krijg je dit niet meer zomaar goed.

Al met al matige constructie en als dat dan eenmaal wat speling gaat vertonen krijg je het niet meer goed zonder serieuze metaalbewerkingen. Alle drie de punten die ik noem versterken elkaar. Dan zijn de 20 probleemloze jaren die Daan noemt helaas definitief voorbij. Klusje revisiebedrijf. En dan moet je je echt afvragen, kan ik niet beter wat anders kopen.

En inderdaad, als je het vliegwiel aan het carter vastbout zal ie niet meer loskomen, maar je komt ook niet ver meer. Je bedoelt op een aantal plekken in de tekst waarschijnlijk de krukas ipv het carter ;-) En de afgebroken bouten zou ik vliegwielbouten noemen.
Laatst bewerkt: 08 juli 2021 06:19 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carterbouten gebroken - Ruggerini-motor 08 juli 2021 06:23 #1302519

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7214
ik ben wel benieuwd naar foto,s van het vliegwiel. zijn die boutgaten uitgelubbert?
sommigen vliegwielen worden gebalanceerd door er kleine plaatje op te lassen , hoe zit het bij dit vliegwiel?
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl