jmarinis schreef :
Via de zoekfunctie van het forum zie ik dat het ook te maken kan hebben met vuile smeerolie.
Deze heb ik net ververst, de oude was best smerig. Een oliefilter zit niet op de motor. De gebruikte olie is een SAE30 monograde. Deze werd geadviseerd door iemand met veel ervaring met oude motoren. Moet ook wel kunnen dacht ik, gezien de geadviseerde vloeistoffen in het onderhoudsboekje.
Ik zal morgen eens proberen of de situatie verbetert na een tijdje flink doormotoren, zodat de schone olie goed doorwarmt en alle hoeken en gaten bereikt.
Motor heeft waarschijnlijk spatsmering waarbij olie niet wordt rondgepompt, vandaar dat er geen oliefilter op zit. Let op dat bij de SAE30 monograde de buitentemperatuur wel warm genoeg moet zijn zodat de olie vloeibaar genoeg wordt. Dus niet wisselen in de winter/erg koude temperaturen voor andere. Zelf gebruikte ik 10w30 olie in mijn Farymann L30M, kun je het hele jaar mee varen.
Maar ik denk niet dat de olie het probleem in deze is.