Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Inboard diesel start niet. Nog tips?

Re:Inboard diesel start niet. Nog tips? 30 juli 2021 08:22 #1309737

Kock1964 schreef :
Wadloper schreef :
Bas van Dijk schreef :
Zoals beloofd even een wat uitgebreider verslag:

Bedankt voor je uitgebreide verhaal. Heel leerzaam!

+1
René

Heel graag gedaan hoor, ik heb zoveel geleerd van dit forum..

En ik weet zelf hoe vervelend het soms is om een draadje te lezen zonder 'conclusie' aan het einde. Dan is het probleem blijkbaar voorbij voor TS maar weet je als lezer nog niks. :-)

Zal hier ook verslag doen van het vervolg iig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 30 juli 2021 08:57 #1309742

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
ik weet niet hoe je de motor normaliter gebruikt maar veel problemen lijken gerelateerd aan een te lichte belasting gedurende langere tijd. Het kan geen kwaad een motor die op bedrijfstemperatuur is gedurende enige minuten maximaal te belasten voordat deze weer -na afkoelen- wordt uitgezet.
Motor brandt schoon en er komt maximale druk op zuiger en cilinderwand waardoor verglazing wordt voorkomen.

Het advies om m nu een paar uur flink te belasten zou daarmee te maken kunnen hebben.

Spreken ze niet van een "Italiaanse revisie" als een motor extreem wordt belast waarna compressie opeens weer een stuk verbeterd is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 30 juli 2021 08:59 #1309743

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Wat ik ook is als ik iets merk aan de motor, zelfs als ik het een kleinigheid, ik dit vermeld in mijn logboek. Dingen zoals, lijkt minder koelwater door te komen, of slechter starten, oliepeil te hoog of te laag, water in de bildge.
Soms zijn die dingen aan andere zaken te wijten, maar soms kunnen ze helpen om een probleem te onderzoeken.
( Ik zou dan ook de moeite nemen om dit voorvalletje met symptomen, akties, en uiteindelijke oplossing samen te vatten en bij je documentatie te stoppen. Tegen dat je het weer eens nodig hebt ben je de meeste tips weer vergeten. Tenminste zo vergaat het mij soms. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 30 juli 2021 09:46 #1309758

Tony2920 schreef :
Wat ik ook is als ik iets merk aan de motor, zelfs als ik het een kleinigheid, ik dit vermeld in mijn logboek. Dingen zoals, lijkt minder koelwater door te komen, of slechter starten, oliepeil te hoog of te laag, water in de bildge.
Soms zijn die dingen aan andere zaken te wijten, maar soms kunnen ze helpen om een probleem te onderzoeken.
( Ik zou dan ook de moeite nemen om dit voorvalletje met symptomen, akties, en uiteindelijke oplossing samen te vatten en bij je documentatie te stoppen. Tegen dat je het weer eens nodig hebt ben je de meeste tips weer vergeten. Tenminste zo vergaat het mij soms. )

Zeker een goeie tip ja, ik wist al niet eens meer precies wanneer ik hem voor het laatst had gestart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 30 juli 2021 09:47 #1309760

HPV schreef :
ik weet niet hoe je de motor normaliter gebruikt maar veel problemen lijken gerelateerd aan een te lichte belasting gedurende langere tijd. Het kan geen kwaad een motor die op bedrijfstemperatuur is gedurende enige minuten maximaal te belasten voordat deze weer -na afkoelen- wordt uitgezet.
Motor brandt schoon en er komt maximale druk op zuiger en cilinderwand waardoor verglazing wordt voorkomen.

Het advies om m nu een paar uur flink te belasten zou daarmee te maken kunnen hebben.

Spreken ze niet van een "Italiaanse revisie" als een motor extreem wordt belast waarna compressie opeens weer een stuk verbeterd is?

Tja, ik weet niet wat 'te licht' is maar ik vaar eigenlijk vrijwel nooit langer dan 5 min op de motor. We zijn dan niet voorzichtig of zo, hou de vaart er goed in, maar echt goed warm worden idd niet vaak nee, even de haven uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 30 juli 2021 10:02 #1309766

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Dat is dus sowieso amper belasting, en als je het wel doet, dan ben je die motor behoorlijk aan het vermoorden. Veel kracht vragen van een ijskoude motor is bepaald niet goed voor de motor.
Denk bij een ' italian tune-up' aan een motor die om te beginnen goed op bedrijfstemperatuur is, en DAN een kwartier op driekwart gas en belasting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 30 juli 2021 10:07 #1309768

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Ja dan sloop je denk ik uiteindelijk je motor...

Af en toe een kort stukkie okee maar als dat meer regelmaat is dan uitzondering is dat echt niet goed.
Starten, zo snel mogelijk wegvaren, buiten de haven minimaal half gas om op te warmen en dan is ie na een minuut of wat op bedrijfstemp.

In de box stationair opwarmen is niks, je kunt wel voor je afvaart in de box de motor in zijn werk zetten en afhankelijk van de motor en verhoudingen in de aandrijving met pak m beet 1500 toeren een beetje opwarmen maar dat moet ook niet te lang duren.

Werken moet ie, vind ie heerlijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 30 juli 2021 10:12 #1309771

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Apae schreef :
Dat is dus sowieso amper belasting, en als je het wel doet, dan ben je die motor behoorlijk aan het vermoorden. Veel kracht vragen van een ijskoude motor is bepaald niet goed voor de motor.
Denk bij een ' italian tune-up' aan een motor die om te beginnen goed op bedrijfstemperatuur is, en DAN een kwartier op driekwart gas en belasting.

Ijskoud-starten-wegvaren en buiten de haven half gas om op te warmen moet de motor snel op temperatuur brengen. Meeste motoren doen ca 3000 a 3600 toeren dus rond de 1500 a 2000 moet zonder meer kunnen.
Maximale belasting vanzelfsprekend pas als het hele orgel op bedrijfstemp is.
Ik doe meestal 1 a 2 minuten volgas met een warme motor voordat ik de haven inkom. tegen de tijd dat we vastliggen is ie afgekoeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 30 juli 2021 23:08 #1310003

In mijn gebruikshandleing van de Sabb diesel staat dat als ie slecht wilt starten er even een paar pompjes motor olie door het gat van de start lontjes op de zuiger gesproeid mag worden. Er wordt specifiek vermeld dat dit compressie verhoogt dmv het beter afdichten tussen cilinderwand en zuigerveren.



Grt. Mark





Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 31 juli 2021 06:46 #1310021

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7587
Jij hebt dan ook nog startlontjes :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 31 juli 2021 09:11 #1310061

Precies. Dit is een vrij moderne motor dus zou niet nodig moeten zijn allemaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 31 juli 2021 09:55 #1310076

Ik heb mijn opmerking geschreven met de gedachte op de achtergrond, dat we tegenwoordig veel oplossingen vergeten zijn. Dat terwijl die gewoon in de wat oudere manuals en techniek boeken te vinden zijn.
De motor waar ik het over heb is van 1972 en loopt prima zonder te walmen. Startlontjes slinger maar ook gewoon met gloeistiften en start motor werkt het prima. Dus als mijn accu plat zou staan geen probleem. De klep lichten acht keer rond en pof pof pof lopen de twee cilinder. En droge uitlaat dus ook geen water ellende. Verder gewoon koelvloeistof geen water inname geen wierpot. Kielkoeling. Dus eigenlijk altijd winterklaar :whistle:

Maar ik vrees dat bij TS het toch een lichte revisie zal worden. Ik mag hopen voor hem dat de veren heel zijn. Dan zou het alleen op het blok uit ekaar trekken worden en de cilinders honen uitkomen en nieuwe set schrapers en veren. Mischien gelijk kop even laten vlakken. Nieuwe paking set. En als erverder geen dringende zaken aangetroffen worden de boel weer ingeklaard. Hoewel ik persoonlijk liever ook de lagers zou vervangen tenzij ze binnen de specs zijn. Inderdaad zoals menig al gezegt heeft korte stukjes voor diesel is funest op de lagere termijn ivm verglazing. Een diesel moet werken om de boel happy te houden.


Grt. Mark



Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Laatst bewerkt: 31 juli 2021 10:00 door Freetime1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 26 aug 2021 07:51 #1318730

Even korte update, toen de monteur aan boord was hebben we ook de warmtewisselaar uit elkaar gehaald want die begon wat verstopt te raken, pakking brak en moest besteld worden. Dus dat duurde even.
Gisteren heeft de monteur (ik was er niet bij) de motor weer in elkaar gezet en gestart. Dit keer starte hij in 1 keer. So far so good, misschien heb ik dus geluk en was het idd een vastzittende veer die na starten vorige keer toch los gekomen is.

Binnenkort 2 uurtjes op de motor varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 14 sept 2021 06:59 #1324996

Nieuwe update:

2 weken geleden een uur of 2 gevaren op de motor. Bleef behoorlijk roken bij veel toeren en ook wat vermogenverlies lijkt het, kwam niet meer boven de 2200 toeren. Er hingen wel wat mosselen onder maar nou ook weer niet zoveel. Kwam niet over de 3.5 kts SOG.

Dit weekend starte hij weer niet.

Ben dus bang dat er verdere actie nodig is.

Dit is een BetaMarine 14 en ik zie dat die compleet rond de 6000 euro kosten.

Ik heb nu 2 keer een monteur aan boord gehad die eigenlijk heel weinig heeft gedaan:
- Motor aan de praat gekregen met de olie truc (zie hierboven).
- geconstateerd dat er te weinig koelwater uitkwam.
- warmtewisselaar eraf gehaald en meegenomen
- schoon gemaakt
- teruggekomen met nieuwe pakkingen en een nieuw stuk uitlaatslang (want die had hij moeten afzagen).
- alles weer gemonteerd, motor weer gestart en tijdje proefgedraaid.

Rekening was al 800 euro...
:sick:

Een revisie gaat dus best in de papieren lopen neem ik aan.

Mijn plan zou eerder dan uitgaan van:
- Nieuwe motor kopen (zelfde zodat alles lekker past).
- zelf in- en uitbouwen
- dan zelf oude blokje uit elkaar halen en kijken wat het probleem is, eventueel zelf repareren (kleppen slijpen en kop erop en eraf en zo dat kan ik wel.
- oude blokje verkopen.

Wat denken jullie? Goed plan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 14 sept 2021 07:41 #1325014

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Waarom begin je niet met deze winter het blok er uit slopen en kijken wat er mis is? Mocht dat heel dramatisch zijn kun je nog altijd een nieuwe kopen.

Ik heb niet de hele draad gelezen dus misschien dubbelop, Beta Marine gebruikt Kubota blokken. Ik vermoed dat het flink voordeliger is om als je voor nieuw wil gaan een nieuw Kubota blok te kopen en alle marinisatiedelen inclusief keerkoppeling over te zetten.
Die Kubota's worden veel gebruikt in andere sectoren (landbouw, grondverzet, 45 km wagentjes, ...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 14 sept 2021 07:57 #1325021

swblom schreef :
Waarom begin je niet met deze winter het blok er uit slopen en kijken wat er mis is? Mocht dat heel dramatisch zijn kun je nog altijd een nieuwe kopen.

Ik heb niet de hele draad gelezen dus misschien dubbelop, Beta Marine gebruikt Kubota blokken. Ik vermoed dat het flink voordeliger is om als je voor nieuw wil gaan een nieuw Kubota blok te kopen en alle marinisatiedelen inclusief keerkoppeling over te zetten.
Die Kubota's worden veel gebruikt in andere sectoren (landbouw, grondverzet, 45 km wagentjes, ...)

Dat zijn twee goede tips!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 14 sept 2021 11:22 #1325090

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Nog even een puntje dat ik vergat te noemen. Mocht je voor een nieuw Kubota blok willen gaan, er schijnt een verschil in brandstofpompen te kunnen zijn.
Een stationair motor (aggregaat, hydrauliek) kan een andere brandstofpomp hebben dan een motor gebouwd voor een varierend toerental (tractor, boot, 45 km karretje).

Ik ben hierin niet de specialist maar ben deze waarschuwing eens tegengekomen toen ik zelf de mogelijkheden onderzocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 14 sept 2021 20:21 #1325200

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7587
Motor eruit slopen zou ik nog niet doen. Deze winter de kop eraf om in de cilinders te kijken wel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 14 sept 2021 20:24 #1325201

Ilex schreef :
Motor eruit slopen zou ik nog niet doen. Deze winter de kop eraf om in de cilinders te kijken wel...

Het probleem daarmee is dat als de motor er toch uit moet ik niet meer naar het revisie bedrijf kan varen.
Maar ik zie wel even hoe ik dit ga regelen. Misschien winter ligplaats aldaar en dan eerst de kop er af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 14 sept 2021 20:25 #1325202

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6728
Eerst maar eens de kleppen stellen :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 14 sept 2021 20:29 #1325203

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7587
jerry schreef :
Eerst maar eens de kleppen stellen :whistle:

Moest er roet aangekoekt zijn op de klepzitting dan helpt stellen niet (veel).
Met de kop eraf kan je ook dat controleren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 14 sept 2021 20:33 #1325206

jerry schreef :
Eerst maar eens de kleppen stellen :whistle:

Sorry had ik dat niet verteld? Heb ik uiteraard inmiddels gedaan.
Bedankt voor het meedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 14 sept 2021 20:38 #1325207

Als ik zelf de kop eraf trek kan ik dan mocht het blok er toch af moeten even de kop teruf zetten zonder vlakken en met dezelfde pakking? Ik moet een uur of 2 varen naar de werf. Mijn winter in wemeldinge is al betaald dus als ik heen nieuwe ligplaats hoef te betalen scheelt dat alweer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 14 sept 2021 20:54 #1325211

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7587
Als de koppakking niet op voorhand stuk was, zou ik dat durven.
Overigens hoeft het vlakken niet veel meer dan 30 euro te kosten.

Edit 1: bedenk me net dat de tijd sneller gaat dan ingeschat... prijs kan hoger zijn.

Edit 2: hoewel...
rtcmaasenwaal.nl/werkzaamheden

Wat bedoel je met "naar de werf varen"?
Je ligt toch in Wemeldinge?
Laatst bewerkt: 14 sept 2021 21:06 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 14 sept 2021 21:06 #1325212

Ilex schreef :
Als de koppakking niet op voorhand stuk was, zou ik dat durven.
Overigens hoeft het vlakken niet veel meer dan 30 euro te kosten.

Edit: bedenk me net dat de tijd sneller gaat dan ingeschat... prijs kan hoger zijn.

Wat bedoel je met "naar de werf varen"?
Je ligt toch in Wemeldinge?

Wemeldinge doet geen betamarine
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.355 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl