Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Inboard diesel start niet. Nog tips?

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 19:13 #1331923

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
En de uitlaat slang?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 19:40 #1331925

De ontluchting van mijn brandstoftank zit verstopt in een scepterpaaltje. Uit het zicht, geen doorvoer en lekker hoog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 20:19 #1331934

koko schreef :
En de uitlaat slang?

Wat bedoel je? Wat met de uitlaat slang?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 20:20 #1331935

Nachtvlinder schreef :
De ontluchting van mijn brandstoftank zit verstopt in een scepterpaaltje. Uit het zicht, geen doorvoer en lekker hoog.

Maar wat heeft dat met dit verhaal te maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 20:33 #1331938

Je zocht een zo hoog mogelijke plek...
Laatst bewerkt: 10 okt 2021 20:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 10 okt 2021 21:34 #1331944

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Bas van Dijk schreef :
Onder helling natuurlijk niet.
De beluchter zit ongeveer parallel met de uitlaat.
25-30 cm uit het midden.

Ja, daar heb je de oorzaak. Je vaart weg met de koelwater afsluiter open. Met draaiende motor hijs je de zeilen. Daarna maakt de boot een flinke helling en het geheel komt onder de waterlijn. Je koelwaterpomp mist ook nog delen en laat gemakkelijk water door.

Koelwater komt in het uitlaatspruitstuk en als eerste in de laagst gelegen cilinder.

Gelukkig is het kennelijk een geringe hoeveelheid, ander heb je waterslag met veelal ernstige gevolgen voor de drijfstang.

Het vervelende van de verschijnselen is, als je de oorzaak niet ontdekt, het verschijnsel opnieuw kan optreden.

In een bepaald geval is er tweemaal een nieuwe motor gemonteeerd, omdat men in de motoruimte niet heeft vastgesteld wat de stand is van het buitenwater onder helling.

Er was eerder nog een geheel nieuw uitlaatsysteem aangelegd omdat men dacht dat het daardoor kwam.

Beluchters zittem som ergens weggebouwd en wordt er geen onderhoud aan gepleegd.

De uitlaat slang moet voldoende buffer bezitten en ook laag gelegen zijn. Ook hier moet je kijken hoe de situatie is als de boot onder een flinke helling komt.

Een diep gelegen waterlock kan hiervoor nuttig zijn.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 11 okt 2021 05:46 #1331950

Het probleem zit echter in de hoogst gelegen cylinder

Waterlock: deze is toch alleen om te voorkomen dat water in de uitlaat doorvoer terug stroomt? Maw heeft dat hier iets mee te maken?
brambo schreef :
Bas van Dijk schreef :
Onder helling natuurlijk niet.
De beluchter zit ongeveer parallel met de uitlaat.
25-30 cm uit het midden.

Ja, daar heb je de oorzaak. Je vaart weg met de koelwater afsluiter open. Met draaiende motor hijs je de zeilen. Daarna maakt de boot een flinke helling en het geheel komt onder de waterlijn. Je koelwaterpomp mist ook nog delen en laat gemakkelijk water door.

Koelwater komt in het uitlaatspruitstuk en als eerste in de laagst gelegen cilinder.

Gelukkig is het kennelijk een geringe hoeveelheid, ander heb je waterslag met veelal ernstige gevolgen voor de drijfstang.

Het vervelende van de verschijnselen is, als je de oorzaak niet ontdekt, het verschijnsel opnieuw kan optreden.

In een bepaald geval is er tweemaal een nieuwe motor gemonteeerd, omdat men in de motoruimte niet heeft vastgesteld wat de stand is van het buitenwater onder helling.

Er was eerder nog een geheel nieuw uitlaatsysteem aangelegd omdat men dacht dat het daardoor kwam.

Beluchters zittem som ergens weggebouwd en wordt er geen onderhoud aan gepleegd.

De uitlaat slang moet voldoende buffer bezitten en ook laag gelegen zijn. Ook hier moet je kijken hoe de situatie is als de boot onder een flinke helling komt.

Een diep gelegen waterlock kan hiervoor nuttig zijn.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 11 okt 2021 05:47 #1331951

Nachtvlinder schreef :
Je zocht een zo hoog mogelijke plek...
Nachtvlinder schreef :
Je zocht een zo hoog mogelijke plek...

Ik had geantwoord maar zie die zelf niet meer terug dus nog eens:
Ja, voor de beluchter. Maar die past echt niet in een skepter paaltje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 11 okt 2021 08:18 #1331979

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Beste Bas,

Problemen zijn als volgt:

koelwaterleiding vanaf de impollerpomp moet voorzien zijn van een boven de waterlijn geplaatste beluchter. Die kan voorzien zijn van een beluchterventiel of van een dunne leiding naar buiten. Deze leiding wordt dan door het geringe uitstromende water open gehouden.

Een beluchtings ventiel moet goed onderhouden worden. Op zout water blijft er snel wat zout achter.

Problemen ontstaan pas als de impellor pomp water gaat doorlaten. Als men echter direct de koelwater afsluiter dicht draait stopt het natuurlijk ook. Maar dat is veelal niet gebruikelijk.

Een optie is om direct achter het uitlaatspruitstuk een zogenaamde "riser" aan te brengen.

Een metalen constructie met een leiding die eerst omhoog gaat en daarna met een bocht weer naar beneden. Hierdoor is de uitlaat altijd boven de waterlijn en is hevelen niet meer mogelijk. Het injectiepunt van het koelwater moet dan uiteraard ook altijd boven de waterlijn blijven.

Want dat is het punt waar het om draait. Het injectie punt van het koelwater.

Bij mij heb een riser van RVS aangebracht. Zal hiervan nog wel een afbeelding van laten zien.
Die zijn voor de motor niet standaard verkrijgbaar.

De uitlaatslang moet in de diepte worden aangebracht eventueel met een diepgelegen waterlock. Wat in een aantal gevallen lastig is te realiseren.

Er is altijd water onderweg naar de spiegel of anders. Als de motor wordt gestopt is er altijd nog water in de slang aanwezig. Dit water moet niet terug kunnen komen in demotor als de boot een flinke helling maakt.

Er komt nog bij, dat als een motor niet wil aanslaan en men heel lang blijft starten, koelwater zich ophoopt in de slang omdat deze niet door de uitlaatgassen wordt weg geblazen.

Dan is er mogelijk nog een ander probleem bij VP motoren met een kleplichter. Als de klep wat inslaat dan de neemt de speling tussen het kleplichter handle af.

De kleplichter handle moet circa 30 graden vrij te bewegen zijn. De eenvoudigeste oplossing is twee pakkingen tussen het kleppen-deksel te plaatsen of de kleplichter anders in te stellen, zover dit mogelijk is.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 11 okt 2021 08:27 #1331985

Bedankt Brambo maar ik ben nog niet helemaal mee:

- Mijn beluchter zit niet na de pomp, maar na de motor, voor het injectiepunt.
- Mijn uitlaat licht diep, injectiepunt zit zeker onder de waterlijn.
- Wat is het verschil tussen de genoemde riser en de waterlock?

Groet
Bas

brambo schreef :
Beste Bas,

Problemen zijn als volgt:

koelwaterleiding vanaf de impollerpomp moet voorzien zijn van een boven de waterlijn geplaatste beluchter. Die kan voorzien zijn van een beluchterventiel of van een dunne leiding naar buiten. Deze leiding wordt dan door het geringe uitstromende water open gehouden.

Een beluchtings ventiel moet goed onderhouden worden. Op zout water blijft er snel wat zout achter.

Problemen ontstaan pas als de impellor pomp water gaat doorlaten. Als men echter direct de koelwater afsluiter dicht draait stopt het natuurlijk ook. Maar dat is veelal niet gebruikelijk.

Een optie is om direct achter het uitlaatspruitstuk een zogenaamde "riser" aan te brengen.

Een metalen constructie met een leiding die eerst omhoog gaat en daarna met een bocht weer naar beneden. Hierdoor is de uitlaat altijd boven de waterlijn en is hevelen niet meer mogelijk. Het injectiepunt van het koelwater moet dan uiteraard ook altijd boven de waterlijn blijven.

Want dat is het punt waar het om draait. Het injectie punt van het koelwater.

Bij mij heb een riser van RVS aangebracht. Zal hiervan nog wel een afbeelding van laten zien.
Die zijn voor de motor niet standaard verkrijgbaar.

De uitlaatslang moet in de diepte worden aangebracht eventueel met een diepgelegen waterlock. Wat in een aantal gevallen lastig is te realiseren.

Er is altijd water onderweg naar de spiegel of anders. Als de motor wordt gestopt is er altijd nog water in de slang aanwezig. Dit water moet niet terug kunnen komen in demotor als de boot een flinke helling maakt.

Er komt nog bij, dat als een motor niet wil aanslaan en men heel lang blijft starten, koelwater zich ophoopt in de slang omdat deze niet door de uitlaatgassen wordt weg geblazen.

Dan is er mogelijk nog een ander probleem bij VP motoren met een kleplichter. Als de klep wat inslaat dan de neemt de speling tussen het kleplichter handle af.

De kleplichter handle moet circa 30 graden vrij te bewegen zijn. De eenvoudigeste oplossing is twee pakkingen tussen het kleppen-deksel te plaatsen of de kleplichter anders in te stellen, zover dit mogelijk is.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 11 okt 2021 08:30 #1331987

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5945
Bas van Dijk schreef :
Nog wat foto's




Nogmaals, hier zie je duidelijk dat de uitlaatklep dieper in de zitting ligt dan de andere. De zitting is verbrandt, aan de klep zie ik dat niet goed maar wel veel koolaanslag. een verbrande klep is doorgaans schoon gebrand en vertoond plekken waar het materiaal weggebrand is. De focus op water op de zuiger is begrijpelijk maar ik zie daar nog geen aanwijzingen voor. Heb ook nergens gelezen dat er water is gevonden in de olie. Is er echt sprake van corrosie of is het allemaal kool aanslag wat we zien. Dat is makkelijk te constateren als je het wegkrabt.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 11 okt 2021 08:45 #1331991

Jutter schreef :
Nogmaals, hier zie je duidelijk dat de uitlaatklep dieper in de zitting ligt dan de andere. De zitting is verbrandt, aan de klep zie ik dat niet goed maar wel veel koolaanslag. een verbrande klep is doorgaans schoon gebrand en vertoond plekken waar het materiaal weggebrand is. De focus op water op de zuiger is begrijpelijk maar ik zie daar nog geen aanwijzingen voor. Heb ook nergens gelezen dat er water is gevonden in de olie. Is er echt sprake van corrosie of is het allemaal kool aanslag wat we zien. Dat is makkelijk te constateren als je het wegkrabt.

Mee eens, ik wacht even bericht van de verzekering af voor ik ga krabben (waterschade is gedekt, verbrande klep niet natuurlijk). In eerste instantie zou ik door corrosie ook niet verwachten dat de klep dieper komt te liggen? tenzij er door corrosie > slechte sluiting> onvoldoende koeling > verbranden klepzetel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 11 okt 2021 08:46 #1331992

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Een vergissing mijnerzijds. De beluchter zit uiteraard nadat het koelwater door de koeler of motor is gepompt. De riser staat los van een waterlock. Is niet anders dan een bocht omhoog en weer omlaag direct na het uitlaatspruitstuk. Waterinjectie is na de boocht naar beneden. Het opgaande deel is ongekoeld en moet voorzien worden van een isolatie.

Bij alles moet je nagaan hoe de situatie zich voordoet als de boot onder een flinke helling zeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 11 okt 2021 08:59 #1331996

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Ik heb geen afbeelding van mijn constructie bij de hand. Maar hierbij een voorbeeld van een riser. Deze is wel erg hoog en zeker op een zeilboot niet nodig. Maar afbeelding geeft wel het principe weer.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 11 okt 2021 08:59 #1331997

brambo schreef :
Een vergissing mijnerzijds. De beluchter zit uiteraard nadat het koelwater door de koeler of motor is gepompt. De riser staat los van een waterlock. Is niet anders dan een bocht omhoog en weer omlaag direct na het uitlaatspruitstuk. Waterinjectie is na de boocht naar beneden. Het opgaande deel is ongekoeld en moet voorzien worden van een isolatie.

Bij alles moet je nagaan hoe de situatie zich voordoet als de boot onder een flinke helling zeilt.

Ok maar wat is dan de waterlock? Heb je die nog steeds nodig na die riser?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 11 okt 2021 09:29 #1332002

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Een waterlock is niets anders dan een opvangbak waar water en de uitlaatgassen gemengd worden voor geluid demping. Als de uitlaat slang voldoende diep ligt, heb je in principe geen verdere voorziening nodig.

Met een riser komt dit allemaal niet meer zo kritisch.

Heb hier nog een oude rvs riser liggen van mijn VP MD7a. Zie afbeelding. Het droge gedeelte moet wel goed geiosleerd worden. Het schroefdraad gedeelte zit aan de uitlaatflens van het spruitstuk.


Laatst bewerkt: 11 okt 2021 09:29 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 11 okt 2021 09:43 #1332008

brambo schreef :
Een waterlock is niets anders dan een opvangbak waar water en de uitlaatgassen gemengd worden voor geluid demping. Als de uitlaat slang voldoende diep ligt, heb je in principe geen verdere voorziening nodig.

Met een riser komt dit allemaal niet meer zo kritisch.

Heb hier nog een oude rvs riser liggen van mijn VP MD7a. Zie afbeelding. Het droge gedeelte moet wel goed geiosleerd worden. Het schroefdraad gedeelte zit aan de uitlaatflens van het spruitstuk.



En dat hij diep ligt is om te voorkomen dat water uit de uitlaat terug de motor in stroomt bij afzetten?

Ik moet eens aan boord kijken maar in mijn herinnering zit de demper ongeveer op de hoogte van de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 11 okt 2021 10:41 #1332020

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Hier nog een vergelijking van de riser en het originele spruitstuk van Volvo Penta.

De gele streep is het injectiepunt van koelwater.


Laatst bewerkt: 11 okt 2021 10:43 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 11 okt 2021 10:44 #1332021

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Waarschijnlijk ten overvloede, maar toch. Hou bij de discussie of een riser een waterslot overbodig kan maken wel in beeld dat het waterslot het water dat in die stijgbuis zit opvangt als de motor uit gaat.

Heb je daar niet genoeg volume, dan loopt het in de motor...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 11 okt 2021 10:47 #1332022

swblom schreef :
Waarschijnlijk ten overvloede, maar toch. Hou bij de discussie of een riser een waterslot overbodig kan maken wel in beeld dat het waterslot het water dat in die stijgbuis zit opvangt als de motor uit gaat.

Heb je daar niet genoeg volume, dan loopt het in de motor...

Deels mijn verwarring, ik dacht dat het was:
Spruitstuk > injectie koelwater > demper > waterslot (= zwanehals) > huiddoorvoer.

Blijkbaar is wat ik demper noem het waterslot, en kan je los daarvan nog een zwanehals hebben daarna.

Dus wat Fer hier: www.dedieseldokter.nl/c-4226647/uitlaat/ waterlift noemt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 20 okt 2021 15:35 #1334042

Hoi Bas,

Gewoon uit nieuwsgierigheid. Hoe is het met het motertje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 20 okt 2021 15:58 #1334047

Thijsnoort schreef :
Hoi Bas,

Gewoon uit nieuwsgierigheid. Hoe is het met het motertje?

Nog niet verder dan wat hierboven staat.
Zaterdag komt de verzekering kijken.

Bedankt voor de interesse :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 31 okt 2021 22:15 #1336599

Bas van Dijk schreef :
Thijsnoort schreef :
Hoi Bas,

Gewoon uit nieuwsgierigheid. Hoe is het met het motertje?

Nog niet verder dan wat hierboven staat.
Zaterdag komt de verzekering kijken.

Bedankt voor de interesse :-)


En wat zei de expert?

Eigenlijk ben ik meer nieuwsgierig naar de oplossing van het probleem dan naar wat de expert gezegd heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 01 nov 2021 16:25 #1336790

Expert van de verzekering is langs geweest, was niet overtuigd dat het water was (het bleek mijn buurman te zijn in de haven... :-) ).

Iig rapport naar de verzekering en die zoeken het verder wel uit.

Vandaag naar een revisiebedrijf geweest ermee, die gaan proberen wat er nog te redden valt van de kop, monteur was er wel van overtuigd dat het vocht was, maar eerder vochtig en dan lang stilgestaan dan echt water in de motor. Ze dacht dat de klepzetel mogelijk te redden was, volgende week weet ik meer.

Ondertussen Prinssen in Maasdijk gebeld om te vragen wat eventueel een nieuwe Kubota kop kost.

Ik kreeg als antwoord dat ze geen onderdelen voor kubota mogen leveren en ook niet kunnen opzoeken elke kop er op dit blok zit. Afsrpaak tussen betamarine en Kubota.

Wel kon hij me vertellen dat een 'soortgelijke kop' kaal (zonder kleppen etc) tegen de 2000 euro kost... Wat een bizarre prijs. Het complete blokje nieuw met keerkoppeling kost 6500.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inboard diesel start niet. Nog tips? 01 nov 2021 21:30 #1336896

Gezien de prijs van een “soortgelijke “ kop hoop ik dat de ouwe te reviseren valt.
Ik heb al,eens eerder de geschreven dat als je een motor voor langere tijd stil legt je moet zorgen dat hij in een stand staat waarbij de kleppen zoveel mogelijk gesloten zijn.
Dit gaat natuurlijk voor meer cilinders niet op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.293 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl