Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Betamarine 13.5hp BZ482

Betamarine 13.5hp BZ482 19 juli 2021 14:29 #1306190

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 70
Hallo,

Mijn Beta BZ482 loopt al eens warm ... telkens moet ik de kanaaltjes van de warmtewisselaar vrijmaken en dan is het weer voor een tijdje oké.

Ook de wierpot loopt leeg wanneer de motor een tijdje gedraaid heeft en stil gelegd wordt. De uitlaat zit boven de waterlijn maar heeft toch een beluchter.

Heeft iemand een idee om dit probleem een duurzame oplossing te geven? Ik hoorde al eens iemand suggereren een andere thermostaat in de in de primaire koelcircuit te steken. Zou dat helpen?
Koen
Laatst bewerkt: 19 juli 2021 19:48 door KK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine 13.5hp BZ482 19 juli 2021 16:56 #1306249

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Wat blijft er in je warmtewisselaar achter dat die telkens dichtloopt? Kalk, of iets anders? En moet je het motor-circuit of het buitenwater-circuit telkens schoonmaken? Of beide?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine 13.5hp BZ482 19 juli 2021 19:42 #1306345

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 70
Hallo,

Het zijn de kanaaltjes van de warmtewisselaar dus het secundaire (zeewater) koelwatercircuit. Volgens mij is het kalk/zout. Maar er is ook een tweede probleempje met het primaire koelcircuit. De BZ482 heeft geen expansievat en de overloop van het koelwater zit door de montagehoek van de motor redelijk laag, daardoor staat een deel van de warmtewisselaar boven het normale niveau van het primaire koelcircuit.

Als ik het primaire koelwatercircuit helemaal tot de top vul is het na een uurtje motoren flink geleegd in de bilge.

Misschien zou het installeren van een expansievat al veel verhelpen? Ik weet het niet, graag jullie inzichten.

Koen
Koen
Laatst bewerkt: 19 juli 2021 19:51 door KK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine 13.5hp BZ482 20 juli 2021 06:06 #1306454

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Een expansievat in het primaire (dus motor-)circuit lijkt me wel noodzakelijk. In sommige ontwerpen fungeert de warmtewisselaar als zodanig.
Thermostaat hoort een hoge-temperatuur exemplaar te zijn, dus ergens tussen de 70 en 95 graden (geen idee wat er precies in hoort, hoger=efficienter). In elk geval dus geen thermostaat voor directe koeling, die hooguit 65 graden mag zijn.
Als je veel kalkafzetting in het secundaire circuit hebt, wordt dat water eigenlijk te warm. Dat wijst erop, dat je te weinig doorstroming in het zeewatercircuit hebt. Ik zou controleren of het wierfilter geen lucht trekt en of de buitenwaterpomp nog goed is.
Meten van de temperatuur van het water dat uit de wisselaar komt kan geen kwaad: dat mag niet boven de 50-60 graden komen, liever veel minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine 13.5hp BZ482 20 juli 2021 08:56 #1306529

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 70
Mja, meten is weten in elk geval voelt het water dat uit de uitlaat komt niet echt warm aan, het stoomt ook niet ... De zeewaterpomp lekt een beetje aan de as maar ik heb een servicesetje dus dat zou moeten kunnen oplossen.

Jij denkt dus dat het lucht zuigen van de wierpot hiervan de oorzaak kan zijn? Tja die loopt inderdaad wel steeds leeg. Wat zijn de mogelijke lekkageplaatsen? Zou ik meer succes hebben als ik 'm op de waterlijn zou monteren misschien?
Koen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine 13.5hp BZ482 20 juli 2021 11:16 #1306608

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Als de wierpot lekt, kan de zeewaterpomp onvoldoende druk opbouwen, en heb je daardoor waarschijnlijk vrij weinig koelwater. Wat dan dus de kans krijgt om flink op te warmen in de wisselaar.
Heb je zo'n vetus filter met een schroef door het deksel, dan lekt het vrijwel altijd. Of te vast aangedraaid, of te oude ringen, of het deksel is al gekraakt. De wierpotten met schroefdraad in de rand van het deksel zijn beter, ook die van Vetus.
Montage op, onder of boven de waterlijn is een hele wetenschap, of een hele discussie. Ik waag me niet aan wat er beter is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine 13.5hp BZ482 20 juli 2021 18:16 #1306748

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 70
Mijn wierpot heeft geen schroefjes door het deksel. Het deksel zelf zit op de pot geschroefd. Er zit een dikke O ring onder get deksel ik smeerde er ook wat siliconenvet aan. Die zit ook keivast als ik 'm wil openmaken heb ik heel wat spierkracht voor nodig. Het lijkt me sterk dat hij daar zou lucht zuigen. Maar ik sluit niets uit.
Koen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine 13.5hp BZ482 24 juli 2021 20:43 #1307938

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Dat je het deksel maar moeilijk los krijgt zegt echt niet dat hij dan ook luchtdicht is. Te strak aandraaien kan de O ring ook zodanig vervormen dat hij juist gaat lekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine 13.5hp BZ482 24 juli 2021 21:04 #1307942

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 70
Oke hartelijk dank voor de suggesties. Ik ga een dezer dagen weer naar de boot en zal het allemaal grondig controleren ... wordt vervolgd.
Koen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine 13.5hp BZ482 25 juli 2021 07:08 #1307964

koko schreef :
Dat je het deksel maar moeilijk los krijgt zegt echt niet dat hij dan ook luchtdicht is. Te strak aandraaien kan de O ring ook zodanig vervormen dat hij juist gaat lekken.

Als je het deksel van een Vetus filter met deksel wat er omheen zit te vast aandraait krijg je kem altijd lastig weer los maar daar is een truukje voor.
Dat vast zitten komt door de wrijving van het vrij grove schroefdraad op elkaar doordat de ingedrukte O-ring het deksel omhoog en de schroefdraad strak op elkaar duwt . Als je tijdens het begin van het losdraaien ook flink op het deksel drukt maak je gebruik van de geringe speling in de schroefdraad om die wrijving te verminderen en gaat het deksel meestal veel makkelijker los.

Overigens staat in de handleiding ( hier te vinden: www.vetus.com/nl/technical-documentation bij "cooling water strainers") ook een waarschuwing het deksel niet te strak vast te draaien.
Ad
Laatst bewerkt: 25 juli 2021 07:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine 13.5hp BZ482 11 aug 2022 09:11 #1413801

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 70
Dag allemaal,

Ik pik dit draadje na een jaar weer op, vooral om mijn ervaringen neer te schrijven en te delen, wie weet kan het ooit iemand van dienst zijn.
De problemen met mijn motor zijn opgelost, dat is goed nieuws. Nadat ik de keerring en het dekseltje van mijn Jabsco zeewaterpomp vervangen had liep ook het wierfilter niet meer leeg.
Ondertussen had ik ook voor de zoveelste keer de warmtewisselaar gereinigd. Ik ontdekte dat er steeds een beetje koelvloeistof in de bilge lekte dus heb ik heel het externe koelwatercircuit gedemonteerd en ook de thermostaat (72°) gecontroleerd. Ik merkte op dat er van de aluminium ringen die op de warmtewisselaar zitten om de "tubestack" te dichten, eentje haast helemaal opgevreten was door corrosie. https://photos.app.goo.gl/i8MmuCWo8MnCqDTW9, https://photos.app.goo.gl/KFisbPM4tiepMmJw5,
https://photos.app.goo.gl/KFisbPM4tiepMmJw5,
Na contact met Betamarine in het VK werd er gezegd dat ik best de hele warmtewisselaar vervang omdat de alu-ringen niet meer verkrijgbaar zijn. Ik heb aan een collega gevraagd om me te helpen om er een af te draaien op de draaibank.
Wanneer die klaar was heb ik 'm met epoxy in de warmtewisselaar verlijmd (speciale 2K metaallijm, zoals die origineel werd ingebouwd).
https://photos.app.goo.gl/En3MJB8JgJvXFPtb6
Daarna probeerde ik de motor te spoelen met zuiver water omdat er flink wat zoutaanslag waar te nemen was aan de binnenzijde van de warmtewisselaar.
https://photos.app.goo.gl/kKcuiirh3Cp1efPg6,
https://photos.app.goo.gl/WFzmgzaRFStnSXB58,
Het spoelen van de motor lukte echter niet omdat er geen druppel koelwater uit de aflaatstop kwam. Ik vind het enigszins vreemd, als iemand daar wat op kan zeggen hoor ik het graag.
Ik heb me voorgenomen om de koelvloeistof dan maar enkele keren kort na elkaar te vervangen in de hoop dat die de meeste smurrie meeneemt, of ik daar goed aan doe hoor ik graag van jullie.
Ik heb daarna de motor ook getest, een 30 tal minuten in de haven vol vooruit aan de trossen, ik maakte daarna wat warmte beelden van de motor om te zien of alles een beetje te verklaren was met mijn beperkte dieselkennis. Op die beelden zie je dat het blok een uniforme warmteverdeling heeft en van buitenaf een 71° bereikt. De zeewatercircuits blijven rond de 25°. Missie geslaagd, zou ik zeggen.
https://photos.app.goo.gl/Fdkv4sEyfcAyxEDh6,
https://photos.app.goo.gl/uZ8zn5PXEx5DaKvG8,
https://photos.app.goo.gl/dtAM9JupUkWZJUqa9,
Nu, ik ben geen motorspecialist, wel technisch geschoold maar verre van een dieselmonteur, dus ... Als ik iets over het hoofd gezien heb, of als je commentaar hebt over het spoelen van het motorblok en vooral het aftappen van de koelvloeistof aan het aftappunt, dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt,

Koen

[edit: sorry, het lukt me niet om de foto's rechtstreeks in te voegen. Het werden URL's]
Koen
Laatst bewerkt: 11 aug 2022 09:15 door KK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine 13.5hp BZ482 11 aug 2022 11:49 #1413842

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Keurig opgelost zeg! En zo’n alu ring, wat een idioterie dat BM dan zegt dat die niet meer gemaakt wordt…….
Nog 1 ding: ik heb ook een BM, maar dan de 20pk (model722 uit mijn hoofd). Is nagenoeg dezelfde motor als jij hebt. Daar zit in het koelhuis, bij de warmte wisselaar, een anode. Simpel dingetje hoor. Een messing bout met een stukje alu of zink dat uitsteekt de warmtewisselaar in. Heb je die nog nagekeken? Verder, ook uit mijn hoofd, hoort er niet een O ring tussen de deksel en het huis van de warmtewisselaar? Ik zou denken dat die mee helpt galvanische corrosie tegen te gaan.

Wat betreft het aftappunt: heb je geprobeerd of binnenin het gat niet verstopt zit door er even met een ijzerdraadje oid in te porren?
Laatst bewerkt: 11 aug 2022 11:52 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine 13.5hp BZ482 11 aug 2022 12:30 #1413847

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 70
Hallo,

Ja ik heb er in proberen te porren maar ik krijg er niets uit. Ik ga dan nog wel eens proberen hoor. Wanneer ik over een maand nog eens nieuwe koelvloeistof er in doe. Weet jij eigenlijk wat het verschil is tussen de blauwe en de roze koelvloeistof. Ik kreeg bij Brezan de blauwe mee.
De anode's heb ik vervangen, maar ik vind die dingen wel heel duur ik kocht voor dezelfde prijs 20cm 99,8% zuiver zink staaf. Ik draai er even een persvatting aan en steek die gewoon opnieuw in de messing moer.
De O-ringen heb ik vervangen door nieuwe. Het systeem is nu helemaal lekvrij.

Maar dat aftappunt daar blijf ik wel wat mee zitten.

Koen.
Koen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine 13.5hp BZ482 11 aug 2022 21:01 #1414010

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
KK schreef :
Hallo,

Ja ik heb er in proberen te porren maar ik krijg er niets uit. Ik ga dan nog wel eens proberen hoor. Wanneer ik over een maand nog eens nieuwe koelvloeistof er in doe. Weet jij eigenlijk wat het verschil is tussen de blauwe en de roze koelvloeistof.

Koelvloeistof heb je net als olie in veel verschillende varianten. Je hebt de 'ouderwetse' demi water met antivries, British Standard met wat basis corrosie bescherming (goed voor de eenvoudige motoren) en allemaal moderne varianten als G11,G12,G12+,G13 e.d. die zijn gemaakt voor motoren uit allerlei soorten aluminium legering en andere speciale legeringen. Afgezien van dat ze duur(der) zijn, zijn de additieven ook schadelijk voor veel pakkingen dit er niet speciaal voor gemaakt zijn.

Grofweg kan je zeggen blauw is oude koelvloeistof en roze nieuwe. Maar kijk altijd even op het etiket.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.231 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl