pascal1097 schreef :
Bedankt voor alle reacties. Ik heb inderdaad de oude accu doorgemeten onder belasting en die gaf aan dat dit onvoldoende was, vandaar dat ik toen een nieuwe had gekocht. Ook heb ik de motor zelf gedraaid en hier zat wel beweging in. Het leek dus meer een probleem van de startmotor.
Gelukkig kon er vanmiddag nog een monteur langskomen. Deze heeft geconstateerd dat er waarschijnlijk water in de compressor zat. Hij heeft nu de motor met de hand doorgedraaid (ging daarna wel soepeler dan toen ik het probeerde, maar wist eerst ook niet goed wat te verwachten qua stroefheid). Ook ontlucht met de ontluchtingskleppen.
Gelukkig kan ik nu weer naar de thuishaven varen. Het bleek dus inderdaad te helpen om hem door te draaien maar dan met minimaal twee slagen in plaats van een paar centimeter.
Mooi dat hij weer loopt!
Andere mensen met meer ervaring in Diesel zullen ook wel antwoorden en happy to stand corrected maar ik vind dit een heel vreemd verhaal... Komt deels ook omdat de termen die je gebruikt niet helemaal de standaard termen zijn: Waarom zou de startmotor de motor niet rond krijgen als er water in de dieselleiding zit? Water is net zo onsamendrukbaar als diesel.. Het maakt die compressor (ik neem aan dat je de inspuitpomp bedoelt overigens) echt niet veel uit of hij diesel of water pompt. Je motor zal niet starten op water maar ik zie echt niet waardoor hij dan zwaarder zou draaien en de startmotor niet gewoon rond draait.
Het klinkt meer als of er water in je cylinders zat en daarom de startmotor niet door de compressieslag kon duwen. Dan zou de monteur niet ontlucht hebben (of misschien OOK ontlucht) maar vooral de motor rondgedraaid met de kleppen lichters open zodat het water eruit kan. Ik vermoed dit ook omdat jij het woord 'ontluchtingskleppen' gebruikt, die term ken ik niet. Je hebt ontluchtingsnippels, kleine schroefjes die je open kan zetten om de lucht uit de dieselleiding te laten, en je hebt kleppen, die de cylinder openen en afsluiten. Totaal iets anders en niks met elkaar te maken.
Het is wel belangrijk om dit te begrijpen want water in de cylinders kan behoorlijk wat schade doen als de motor wel aanslaat, zoek maar eens op zogenaamde 'waterslag'. Dus je wilt absoluut voorkomen dat dit opnieuw zou gebeuren. (ALS ik gelijk heb)
Het is belangrijk te weten hoe er water in je cylinder kwam. Er zijn eigenlijk maar 2 mogelijkheden:
1) Heb je lang moeten starten met koelwater afsluiter open? Dan kan het zijn dat de uitlaat vol (buiten/zee) water is gelopen en die in je cylinder kwam. Als je motor niet meteen start ALTIJD eerst de afsluiter dicht en dan verder starten. Als dit het is: prima, gewoon niet meer doen
2) of erger: er is koelwater in je cylinder gelopen en dan lekt er ergens wat in je motor. Hou je koelvloeistofpeil even goed in de gaten. Als dit niet meer normaal staat is er een probleem.
Als ik jou was zou ik de monteur nog even terugbellen en precies vragen wat nou het probleem was en hoe dat kwam. Er komt niet zomaar water in, ook niet in je dieselleiding, maar zeker niet in je cylinders.