Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lagerschalen krukas MD7A

Lagerschalen krukas MD7A 30 juli 2021 11:29 #1309793

- De schalen zijn helaas niet 180 gr te verdraaien i.v.m. de uitsparingen in de lagerblokken.
- Met plastigage nog niet gecontroleerd.
- Er is ook een link met Albin motoren, maar ik weet niet precies of het dus een Albin blok is van origine. Wanneer dat zo is, dan zou ik de corresponderende onderdeelnummers moeten zien te achterhalen. Ik vrees echter dat Volvo Penta deze route heeft geblokt.
Zeiler die zijn boot opknapt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 30 juli 2021 12:24 #1309805

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
je zou natuurlijk ook met t hele zooitje naar een goede (klassieke auto's) revisie boer kunnen gaan en daar een blik laten werpen, die hebben ook alle documentatie over maatvoeringen van lagers enzo.
misschien ben dan voor een paar honderd euro wel klaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 30 juli 2021 12:57 #1309816

Kan iemand een bedrijf aanbevelen?
Zeiler die zijn boot opknapt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 30 juli 2021 13:17 #1309827

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7270
Het is inderdaad van oorsprong een Albin motor.

Alle toleranties staan in het werkplaats handboek, dat je gratis kunt downloaden.

Hierbij de pagina betreffende de lagerschalen en kru
kas tappen.

Bram

Bijlage:

Bestandsnaam: bearings.pdf
Bestandsgrootte:341 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 30 juli 2021 13:25 #1309830

Hans Camstra schreef :
- De schalen zijn helaas niet 180 gr te verdraaien i.v.m. de uitsparingen in de lagerblokken.
- Met plastigage nog niet gecontroleerd.
- Er is ook een link met Albin motoren, maar ik weet niet precies of het dus een Albin blok is van origine. Wanneer dat zo is, dan zou ik de corresponderende onderdeelnummers moeten zien te achterhalen. Ik vrees echter dat Volvo Penta deze route heeft geblokt.
Nee hoor , zijn zo te zien ook nog gewoon te bestellen: haisma.marinepartseurope.com/P...nd%20Related%20Parts
Ze hebben wel de website , met name de startpagina nogal gewijzigd: www.marinepartseurope.com/
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 30 juli 2021 14:02 #1309840

Super!
Zeiler die zijn boot opknapt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 30 juli 2021 14:07 #1309842

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3082
Hans Camstra schreef :
Super!

Haisma is een grote Volvo Penta dealer in Harlingen, dus VP prijzen die jou al bekend waren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 30 juli 2021 14:11 #1309844

Ze zijn inderdaad te bestellen, maar dan ben ik alleen al voor de lagerschalen €750 kwijt en als ik daar de rest bij optel, dan is het geen haalbare kaart. Dat was ook de reden van mijn oorspronkelijke vraag, maar wel goed dat je mee helpt bij het vinden van een oplossing. Ik waardeer alle hulp zeer.
Zeiler die zijn boot opknapt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 30 juli 2021 14:13 #1309845

Super sloeg op de Albin reactie en verwijzing naar de specs.
Zeiler die zijn boot opknapt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 30 juli 2021 14:20 #1309846

Hans Camstra schreef :
Super!

Mulder motoren in Ridderkerk ( zaten vroeger in rotetrdam) heeft ze ook : muldermotoren.nl/catalogsearch/result/?q=3875307
Maar ik denk dat elke VP dealer ze kan bestellen. Wel goed op de prijs letten want er zijn dealers die er flink wat bovenop gooien :angry:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 30 juli 2021 18:41 #1309956

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4450
Vergeet niet ook de astappen met een micrometer te meten en te checken op onrondheid. Bij revisie worden onronde astappen soms geslepen, waarbij dan overmaat lagerschalen worden toegepast.

In een ideaal lager vindt onder ideale bedrijfsomstandigheden geen metaal op metaal contact plaats, maar is er sprake van hydrodynamische smering (zie bijgaand plaatje). Of dat in deze lagers in de huidige toestand nog mogelijk is, kan ik moeilijk inschatten. Misschien kan een revisiebedrijf hier iets over zeggen. In ieder geval is duidelijk dat deze lagers een zwaar leven achter de rug hebben.


Laatst bewerkt: 30 juli 2021 18:43 door CeesS. Reden: Tikfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 31 juli 2021 13:11 #1310112

Het besluit is genomen. De motor wordt goed gereviseerd en dat wil zeggen dat ik ook de lagerschalen zal vervangen. De dikte op de versleten plekken, waar het rood (onderlaag) er dus doorheen komt, valt net buiten de tolerantie (schaal te dun 0,05 mm).
Natuurlijk zal ik de krukas opmeten op diameter, (on)rondheid en tapsheid en afhankelijk hiervan laten bijwerken. Verder zijn alle koeldoppen verwijderd en wordt het inwendige zoveel mogelijk ontdaan van roest. Het verder ontroesten met een fosforzuuroplossing laat ik het liefst achterwege. Wat ik laat doen is het honen van de cilinders, het opknappen van de ingesleten tuimelaar contactvlakken, de kleppen en zittingen frezen en het vlakken van de kop. De zuigers zijn nog prima en worden voorzien van nieuwe zuigerveren.
Al met al een mooie aankomende winterklus, zodat de motor er in het voorjaar weer in kan.
Nogmaal iedereen bedankt voor alle hulp.
Zeiler die zijn boot opknapt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 31 juli 2021 13:26 #1310115

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7561
Ineens goed, voor 30 jaar goed B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 31 juli 2021 13:47 #1310122

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
CeesS schreef :
hydrodynamische smering (zie bijgaand plaatje)[/attachment]
Eerlijk is eerlijk; ik vind het een geweldig plaatje.
Maar zonder uitleg kan ik er geen koekjes van bakken.
Wat is ω en wat is het gele gebied?
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 31 juli 2021 14:17 #1310129

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3082
Gijper schreef :
CeesS schreef :
hydrodynamische smering (zie bijgaand plaatje)[/attachment]
Eerlijk is eerlijk; ik vind het een geweldig plaatje.
Maar zonder uitleg kan ik er geen koekjes van bakken.
Wat is ω en wat is het gele gebied?

Geel geeft het heersende smeeroliedruk ter plaatse aan.
w is vermoedelijk gekoppeld aan het toerental van een draaiende as in een lager. hieronder nog wat aanvullende info. Misschien wat moeilijk te lezen
Laatst bewerkt: 31 juli 2021 16:07 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 31 juli 2021 16:42 #1310158

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Hans Camstra schreef :
Het besluit is genomen. De motor wordt goed gereviseerd ………..

Wijs besluit.
Heb je de kosten nog vergeleken met een nieuwe motor? Een Sole of Beta Marine vallen nog wel mee. En dan ben je weer voor een hele poos gedekt qua onderdelen, die vaak ook wel wat goedkoper zijn dan de VP-prijzen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 31 juli 2021 16:53 #1310159

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Madoc, inderdaad, ω (kleine letter omega) staat voor hoeksnelheid.
In het plaatje van Cees heb je rechtsonder oneindige hoeksnelheid en daardoor oneindige (dynamische) druk. De olie verdeelt zich daardoor symmetrisch rond de as en de as draait precies in het midden van de lagerschalen.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 31 juli 2021 17:18 door Gijper. Reden: toegevoegd: dynamische
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 31 juli 2021 17:23 #1310163

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7270
Hans Camstra schreef :
Het besluit is genomen. De motor wordt goed gereviseerd en dat wil zeggen dat ik ook de lagerschalen zal vervangen. De dikte op de versleten plekken, waar het rood (onderlaag) er dus doorheen komt, valt net buiten de tolerantie (schaal te dun 0,05 mm).
Natuurlijk zal ik de krukas opmeten op diameter, (on)rondheid en tapsheid en afhankelijk hiervan laten bijwerken. Verder zijn alle koeldoppen verwijderd en wordt het inwendige zoveel mogelijk ontdaan van roest. Het verder ontroesten met een fosforzuuroplossing laat ik het liefst achterwege. Wat ik laat doen is het honen van de cilinders, het opknappen van de ingesleten tuimelaar contactvlakken, de kleppen en zittingen frezen en het vlakken van de kop. De zuigers zijn nog prima en worden voorzien van nieuwe zuigerveren.
Al met al een mooie aankomende winterklus, zodat de motor er in het voorjaar weer in kan.
Nogmaal iedereen bedankt voor alle hulp.

De situatie met Volvo P onderdelen wordt wel steeds nijpender. Zijn de benodigde onderdelen nog wel te krijgen ?

Motor is al 10 tallen jaren oud.

Ben ook bezig mijn tweede reserve MD7A motor te reviseren.

Cylinders waren niet meer op maat. Overmaat zuigers waren niet meer te krijgen. Er zijn nieuwe cylinder bussen in aangebracht. Nu blijkt de situatie andersom overmaat zuigers zijn wel te krijgen echter de originele maat niet meer.

Pakkingsets zijn er nog wel.

Mocht het nodig blijken, zijn dan overmaat lagerschalen nog wel verkrijgbaar ?

Ben nog steeds blij met mijn originele scheepsmotor.

Groet,

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 31 juli 2021 18:54 #1310184

Het plaatje geeft aan dat het risico op lagerschade het grootst is bij een laag toerental. Het kortstondig gebruik (zeilboot), met steeds weer starten en stoppen is ook niet echt gunstig. Slecht ook voor de dynamische oliedruk (tijdens het starten) en dus slecht voor de lagers, maar dat hoort nu eenmaal bij het leven van een zeilbootmotor. Komt nog bij dat de motortemperatuur eigenlijk ook te laag wordt gehouden i.v.m. het voorkomen van afzetting in het koelsysteem vanwege de direkte koeling.
Toch heeft hij het vanaf 1977 volgehouden, dus wel een heel mooie prestatie, vind ik.
Zeiler die zijn boot opknapt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 01 aug 2021 07:26 #1310308

Vraag aan Brambo: Hoe zagen de lagers er bij de twee MD7A er uit, of heb je ze niet zover uit elkaar gehaald?
Zeiler die zijn boot opknapt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 01 aug 2021 07:50 #1310327

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7270
Lagerschalen zagen er op een na goed uit. Er zaten wat vuildeeltjes in. Een setje van het krukaslager heb ik vervangen.

Het gaat allebei om indirect gekoelde motoren met een thermostaat op 80 o

Verder gebruik ik in mijn eerste originele motor altijd volledig synthetisch olie. Probleem was een vastzittende zuigerveer tengevolge van koolaanslag. Nu draait de motor al geruime tijd op GTL, met als gevolg minder koolaanslag.

Er staat in de botenloods nog een motor te koop die vervangen is door een nieuwe.

Als je de MD7A wilt houden, dan heb je in een klap vrijwel alle onderdelen.

Groet,


Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 01 aug 2021 08:11 #1310338

madoc schreef :
Misschien wat moeilijk te lezen

Zo misschien iets beter?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 02 aug 2021 09:18 #1310655

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4450
Onderstaand nog een paar simpele plaatjes die duidelijk maken waardoor hydrodynamische smering zonder contact tussen de onderdelen mogelijk is (uit publicatie van Mil, TU-E).

De wig in het lager wordt gevormd door het verschil in diameter tussen as(tap) en lager, en de aanvankelijke verschuiving van het hart van beide diameters. De reden dat de drukopbouw in de lengte van de wig na een piek sterk afneemt is het zijdelings wegstromen van het smeermiddel.



Laatst bewerkt: 02 aug 2021 09:29 door CeesS. Reden: Verduidelijking tekst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 02 aug 2021 09:39 #1310660

Misschien ook goed om de oliedruk / pomp eens te bekijken. Slijtage duidt dus op een onvoldoende smering. Tenzij dit beeld hoort bij een motor van deze leeftijd. Uiteindelijk gaan onderdelen nu eenmaal een keer kapot.
Zeiler die zijn boot opknapt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 02 aug 2021 10:04 #1310675

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3082
Hans Camstra schreef :
Misschien ook goed om de oliedruk / pomp eens te bekijken. Slijtage duidt dus op een onvoldoende smering. Tenzij dit beeld hoort bij een motor van deze leeftijd. Uiteindelijk gaan onderdelen nu eenmaal een keer kapot.

Als je daar toch mee bezig gaat.
Speling tussen binnen rotor en buiten rotor: 0,01-0,15 mm.
Axiale speling 0,01-0,15 mm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.259 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl