Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lagerschalen krukas MD7A

Lagerschalen krukas MD7A 02 aug 2021 10:24 #1310679

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Hans Camstra schreef :
Misschien ook goed om de oliedruk / pomp eens te bekijken. Slijtage duidt dus op een onvoldoende smering. Tenzij dit beeld hoort bij een motor van deze leeftijd. Uiteindelijk gaan onderdelen nu eenmaal een keer kapot.

Onder ideale omstandigheden zou een glijlager vrijwel onbeperkt mee moeten kunnen. Hoe kun je slechte bedrijfscondities zoveel mogelijk voorkomen :

- check je oliepeil voor iedere start, en wees bedacht op onverwachte daling (en ook stijging) daarvan. Stijging kan duiden op inwendige diesel of water lekkage waardoor de olie verdund raakt, en de smeereigenschappen dramatisch verslechteren

- na langere stilstand, torn de motor op de startmotor een paar omwentelingen met uitgetrokken stopknop. Hiermee breng je een oliefilm aan op de lagers voor het aanslaan van de motor

- in koude toestand, de motor niet onmiddellijk zwaar belasten : oliefilm nog niet optimaal, onverbrande diesel verdunt smeerolie via de cilinderwand

- als de motor eenmaal gestart is, laat die tenminste de werktemperatuur bereiken om inwendige condens te voorkomen

- bespaar niet op je motorolie : gebruik de voorgeschreven oliekwaliteit en viscositeit, en vervang die met regelmatige intervallen volgens fabrieksvoorschrift

- vervang de motorolie voor de winterstop, er kunnen zich in de loop van het vaarseizoen agressieve afvalstoffen hebben verzameld in de olie, die in de winter hun agressieve werk kunnen doen

- overweeg gebruik van GTL / HVO, je motorolie raakt minder snel vervuild
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 02 aug 2021 11:29 #1310695

CeesS schreef :

- als de motor eenmaal gestart is, laat die tenminste de werktemperatuur bereiken om inwendige condens te voorkomen

Dat geeft dus het probleem dat men de motor op een zeilboot vrijwel uitsluitend gebruikt om de haven in en uit te varen en daarna gaat zeilen .
Dan zal de motor nooit op temperatuur kunnen komen want dat duurt meer dan 5 minuten.
Hoe denk je dat dilemma op te lossen?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 02 aug 2021 11:33 #1310698

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Versneld de motor afschrijven. Op een zeilbootje gemiddeld 8 jaar levensduur, voor een normaal behandelde scheepsmotor gemiddeld 40 jaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 02 aug 2021 13:25 #1310748

Apae schreef :
Versneld de motor afschrijven. Op een zeilbootje gemiddeld 8 jaar levensduur, voor een normaal behandelde scheepsmotor gemiddeld 40 jaar.

Nou , die van mij ( vetus M2.C5) is al 20 jaar en dik 2300 motoruren nog springlevend . Enige reparatie is een lekek waterpomp , een keer kleppenstellen, kapotte uitlaat temperatuurmeter en controle en nieuw afstellen verstuivers.
De vorige leefde al 30 jaar ( VP MD5A uren onbekend) en doet nu nog steeds tot volle tevredenheid dienst in een andere zeilboot .

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 03 aug 2021 13:06 #1311168

Betreft de oliepomp:
Speling tussen binnen rotor en buiten rotor: 0,01-0,15 mm.
Axiale speling 0,01-0,15 mm

De MDA7 manuel zegt voor de axiale speling 0,048 - 0,084 mm ??
Ik meet waarden tussen 0,035 en 0,04 mm, dus volgens de manuel zou dit goed moeten zijn.
Dit is een voelbare speling.
Misschien goed om de pomp te testen op druk.
De manuel geeft een druk aan van 0,35 - 0,40 MPa bij 2600 o/m en 0,08 - 0,15 MPa bij stationair ca 700 o/m
Zeiler die zijn boot opknapt
Laatst bewerkt: 03 aug 2021 13:08 door Hans Camstra. Reden: correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 03 aug 2021 14:04 #1311189

Vraagje over de indirecte koeling.
De MD7A is een direct gekoeld dieseltje.
Wat heb je gebruikt om deze direct te maken?
Zeiler die zijn boot opknapt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 03 aug 2021 15:57 #1311231

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Op de motor in de boot heb ik een Martec koeler ingebouwd. Niet op de motor maar er naast op het schot. Heeft een elctrische Johnson koelwater pomp. Dit in verband met de inbouw van de motor.

Van mijn tweede motor heb ik nog een complete Volvo interkoeler set over. Want het gaat mij alleen om het reserve motorblok.

En uiteraard hoort daarbij een koelwater thermostaat van circa 80 o C.

Motor draait hiermee op een betere temperatuur.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 13 aug 2021 20:19 #1314700

  • Cesar
  • Cesar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Hallo Hans,
Ik heb het zelfde gehad met mijn MD7a, na veel zoeken ben ik uitgekomen op de drijfstangschalen van peugeot J7 voor een paar euro.(8 schalen)
deze zijn te breed maar ondat de nok verkeerd zit heb ik daar afgedraaid en een nieuwe nok geslagen.Daarnaast zijn deze lagerschalen iets dikker voor een iets grotere grondboring (0,1mm) dus wat slijpwerk met een goed passende buis met schuurpapier (steeds meten),en voor het hoofdlager nog een groef in het midden draaien. plastigage gebruiken en klaar is kees.
ik heb alleen de krukaslagers gedaan en niet de drijfstangen (niet nodig).
kortom voor een paar centen en wat huisvlijt klaar.
Gr Hans
Laatst bewerkt: 13 aug 2021 20:19 door Cesar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 13 aug 2021 20:49 #1314718

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Ik heb nog een gebruikt setje liggen van de hoofdlager van de krukas. Ik heb die vervangen. Of et ook nodig was ?

Kun je wel van mij krijgen en dan even opmeten.

Mogelijk nog goed bruikbaar.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 13 aug 2021 21:04 #1314722

Alvast bedankt, maar eerst wordt de krukas nog opgemeten en mogelijk geslepen. Pas dan weet ik wat nodig is. Ik kijk ook al naar niet VP Glyco lagerschalen, als alternatief, welke dan mogelijk aangepast moeten worden. Wordt vervolgd.
Zeiler die zijn boot opknapt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 16 aug 2021 17:02 #1315510

Weet iemand waar je Glyco lagerschalen kunt selecteren op basis van maatvoering?
Glyco is wel te vinden, maar ik vind alleen maar sites waar de verschillende lagers gerelateerd zijn aan een specifieke auto of motor en niet te selecteren zijn op basis van maatvoering.
Zeiler die zijn boot opknapt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 16 aug 2021 17:04 #1315511

Hans, hoe ben je bij Peugeot J7 uitgekomen?
Zeiler die zijn boot opknapt
Laatst bewerkt: 16 aug 2021 17:04 door Hans Camstra. Reden: correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 17 aug 2021 14:23 #1315874

  • Cesar
  • Cesar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Hallo Hans,
Ik heb een catalogus met lagerschalen gedownload en net zo lang gezocht tot dat ik bij schalen kwam met een krukashoofdlagerdiameter van 50mm ( is ook kruktap diameter.
Volvo heeft ook samengewerkt met peugeot indenor.
Alleen deze schalen hebben een buitendiameter die iets groter is dan de grondboring van het blok.
De schalen die ik gekocht heb zijn van de drijfstang van de peugeot J7 zonder groef en oliegaatje.
setje van 8 schalen dus en pasmaken.
Als je interesse hebt zoek ik de juiste details van de schalen op.
De motor draait er al weer een paar jaar mee en werk geweldig.
Tot overmaat heb ik er een voorsmeerpomp opgezet aangezien het mij te lang duurt voordat de oliedruk op peil is, zeker als hij wat langer stilgestaan heeft en de grootste slijtage zit in dit gedeelte.Anderen zullen zeggen dat dit totaal overbodig is maar ik heb die spullen toch liggen.
Dus als de krukas nog goed is...............
Gr. Hans
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 17 aug 2021 15:19 door Cesar. Reden: foto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 18 aug 2021 08:56 #1316173

Hans, bedankt voor de info.
Lagerschalen ga ik verder uitzoeken, maar hoe heb je de buitendiameter aangepast en wat heb je met de groef gedaan?
Olievoorsmeerpomp begrijp ik goed, zeker voor zeilboot. Het is starten en belasten en voordat de motor warm is wordt hij al weer uitgezet. Heb je ook nog info over de voorsmeerpomp en hoe je dat gedaan hebt?
Groet Hans
Zeiler die zijn boot opknapt
Laatst bewerkt: 18 aug 2021 08:59 door Hans Camstra.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 18 aug 2021 10:09 #1316198

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Als je na langere stilstand extra slijtage door het ontbreken van een oliefilm in glijlagers wilt voorkomen, en je hebt een mechanische stopknop die de opbrengst van de injectiepomp naar nul regelt, kun je, met uitgetrokken stopknop, de startmotor een paar omwentelingen laten maken.
De smeeroliepomp zal dan vast in onbelaste toestand smeerolie pompen naar die plaatsen die belangrijk zijn. Als je daarna normaal start, is er vrijwel meteen oliedruk aanwezig.
Zeker na langere stilstand zoals b.v. de winterstop, aan te bevelen.
Laatst bewerkt: 18 aug 2021 14:38 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 18 aug 2021 14:07 #1316290

  • Cesar
  • Cesar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Hallo Hans en anderen,
De grondboring van het motorblok heb ik bewerkt met een buis, pasgemaakt op de draaibank en met schuurpapier bekleed voor die krukaslager die nodig is en de anderen passing om goed in lijn te blijven, af en toe iets opdikken en een honende beweging maken. tussendoor veel meten want te ver is foute boel.
lekker nauwkeuring werken maar dan heb je ook wat.
de groef in de schaal heb in een mal op de draaibank (2 schalen) geklemd en gedraaid.
meteen zo ook de breedte van de schalen op maat gebracht.
dan nog een oliegaatje op de juiste plaats boren.
Daarna alles opmeten met plastigage en zien de de krukas nog steeds soepel draait.
De zelfde buis kan ook gebruikt worden op de draaibank om eventueel de drijfstangen te bewerken.
In die schalen zit geen groef en gaatje.
controleer ook of de schalen niet boven het raakvlak van de lagerkap uitsteekt. maar als het goed is gebeurt dat ook niet als alles goed bewerkt is.

Nooit aan de buitenzijde van de schalen iets afhalen wat dan verliest het de spankracht.

Wat betreft de voorsmeerpomp heb ik een tandwielpomp 0,5cc per onwenteling op internet besteld en daar een 12V motor, bv ruitenwissermotor of in mijn geval een stuurbekrachtiging motor (=iets groter) gemonteerd met een tussenflens (draaibank), dat een tussenplaat op het oliefilter gezet en de schroefdraad verlengd, nippel op de carterpan en de juiste gaten in de tussenplaat met groef voor extra O-ring, pomprichting bepalen en te bedienen met een zg deurbelschakelaar.
Handig is dan ook een oliedrukmeter.

Ook een mogelijkheid is te starten met de kleplichter omhoog, dus zonder compressie en dus weinig lagerbelasting tot de oliedruk daar is.
Zeker aan te bevelen na oliewissel met filterwissel.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
gr. Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 19 aug 2021 05:44 #1316456

Bedankt voor de uitleg, maar ik denk dat dit mij iets te ver gaat.
Ik bedoel dat ik er onvoldoende vertrouwen in heb dat het mij gaat
lukken, ook al omdat ik niet de beschikking heb over bijvoorbeeld
een draaibank. Ik zal hier toch de hulp moeten inroepen van een
gespecialiseerd bedrijf en dan is het natuurlijk maar de vraag of ik
er veel mee op ga schieten t.o.v. nieuwe originele onderdelen.
Wordt vervolgd.
Zeiler die zijn boot opknapt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Lagerschalen krukas MD7A 19 aug 2021 10:46 #1316551

@Cesar: Slim gedaan.
Ben benieuwd waar je die spullen voor de aparte voorsmeerpomp hebt gekocht.
Laatst bewerkt: 19 aug 2021 10:46 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Lagerschalen krukas MD7A 22 aug 2021 14:00 #1317615

  • Cesar
  • Cesar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Hallo Jollenbaas,
Sorry voor de late reactie, paar dagen weg.
De bedoelde pomp kocht ik bij hyhrauliek24.nl, 0,5cc rechtsdraaiend. De motor is een stuurbekrachtigingsmotor van een willekeurige kleine auto,ev sloop.
de verbinding zelf maken brok aluminium.
De aansluitingen zijn bsp gasdraad (volgens mij).
Gr. Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 22 aug 2021 20:12 #1317754

CeesS schreef :
Als je na langere stilstand extra slijtage door het ontbreken van een oliefilm in glijlagers wilt voorkomen, en je hebt een mechanische stopknop die de opbrengst van de injectiepomp naar nul regelt, kun je, met uitgetrokken stopknop, de startmotor een paar omwentelingen laten maken.
De smeeroliepomp zal dan vast in onbelaste toestand smeerolie pompen naar die plaatsen die belangrijk zijn. Als je daarna normaal start, is er vrijwel meteen oliedruk aanwezig.
Zeker na langere stilstand zoals b.v. de winterstop, aan te bevelen.

Goed advies. Als je motor een decompressiehendel heeft dan werkt dat nog beter omdat er geen compressie wordt opgebouwd en er daardoor minder druk op de lagers wordt uitgeoefend.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 23 aug 2021 07:31 #1317841

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Allemaal nog al ver gezocht hoor. Er blijft na stoppen van de motor genoeg oliefilm over in de lagers om de smering te verzorgen bij een volgende start. Voorsmeren is alleen zinvol bij een éérste start na montage.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 23 aug 2021 08:09 #1317859

  • Cesar
  • Cesar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Iedereen heeft gelijk, bij mij is het beroepsdeformatie door werk aan gasmotoren van 1 tot 4 Mw.
en het duurde mij te lang voordat het olielampje uitging na het starten, en teveel versleten lagerschaaltjes gezien bij bootmotoren.
gr. Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 23 aug 2021 10:59 #1317936

Beroepsdeformatie?
Het is waardevolle ervaring!
Zeiler die zijn boot opknapt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 23 aug 2021 11:44 #1317954

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Jutter schreef :
Allemaal nog al ver gezocht hoor. Er blijft na stoppen van de motor genoeg oliefilm over in de lagers om de smering te verzorgen bij een volgende start. Voorsmeren is alleen zinvol bij een éérste start na montage.
Zelfs dan nog niet echt nodig. Als je de lagers monteert smeer je ze eerst in met een laagje olie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagerschalen krukas MD7A 23 aug 2021 14:40 #1317999

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Ja maar bezitters van oldtimers (auto's) doen het toch ook.
Zo mogelijk eventjes starten zonder brandstof zodat al wat olie wordt rondgepompt.
Maar nu is dat ineens onzin?

Bijvoorbeeld auto's die in de oldtimerregeling zitten en dec-jan-feb niet mogen rijden. Drie maanden stilstand.

Die van mij staat meestal 5-6 maanden stil.
Ik ga er ook eens mee experimenteren, zekering brandstofpomp trekken?
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.358 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl