Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: wat doet de STOP knop eigenlijk effectief? VP D1

wat doet de STOP knop eigenlijk effectief? VP D1 06 aug 2021 12:57 #1311984

Natuurlijk stopt de motor dan; dat had ik al begrepen B) B)

Maar ik vroeg me af wat er dan effectief gebeurt, waarom de motor abrupt stopt?
Brandstof afsluiten zal het niet zijn, want ik gok dat de motor nog even door zou lopen...
Westerly Longbow, thuishaven bij de Limonadefabriek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wat doet de STOP knop eigenlijk effectief? VP D1 06 aug 2021 13:08 #1311987

waterteus schreef :
Natuurlijk stopt de motor dan; dat had ik al begrepen B) B)

Maar ik vroeg me af wat er dan effectief gebeurt, waarom de motor abrupt stopt?
Brandstof afsluiten zal het niet zijn, want ik gok dat de motor nog even door zou lopen...

Nee hoor , als je stopt sluit je wel degelijk de dieseltoevoer af maar dan niet vóór de motor maar bij de hogedruk/inspuit pomp of op de verstuiver(s) zelf waardoor de verstuivers direct geen diesel meer toegevoerd krijgen en dus de motor direct stopt , afgezien misschien van een slagje doodraaien op de massa van zijn vliegwiel.

Hier kun je de stop solenoid zien die de inspuitpomp op nul zet.
Ad
Laatst bewerkt: 06 aug 2021 13:17 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wat doet de STOP knop eigenlijk effectief? VP D1 06 aug 2021 13:10 #1311989

De (elektrische) stopknop activeert een solenoïde (elektromagnetische spoel) waardoor de plunjers van de hoge druk brandstofpomp in de stand ‘opbrengst nihil’ worden gedraaid. Bij een stophandel en kabel idem dito.

Johan
Lid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wat doet de STOP knop eigenlijk effectief? VP D1 06 aug 2021 13:13 #1311990

Zie de ‘stopgleuf’ of ‘nullastgroef’ in de brandstofplunjer.



Uitleg: de plunjer van de hogedruk brandstofpomp begint te persen zodra de bovenzijde van de plunjer de beide openingen in de cilinder is gepasseerd. Door de nullastgroef wordt er ook druk opgebouwd onder de helix. Maar zodra de helix, de spiraalgevormde groef de opening van de inlaat passeert valt de druk en daarmee de opbrengst naar de verstuiver toe weg. Door de stand van de plunjer en daarmee de positie van de helix wordt de opbrengst van de plunjerpomp geregeld. Door de plunjer zo te plaatsen dat de nullastgroef voor de inlaat staat wordt er geen opbrengt voortgebracht.
Lid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 06 aug 2021 13:38 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wat doet de STOP knop eigenlijk effectief? VP D1 06 aug 2021 18:37 #1312097

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Waterrimpels schreef :
zodra de helix de inlaat passeert valt de druk weg
Ik ken deze specifieke pomp niet maar op de tekening lijkt het alsof de helix de uitlaat passeert en daardoor de druk wegvalt.
Dat zou betekenen dat de plunjer nu in de vollaststand staat en dat hij, van boven gezien, linksom draait om gas te minderen.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wat doet de STOP knop eigenlijk effectief? VP D1 06 aug 2021 18:48 #1312104

@ Gijper Dat zie je goed, op de tekening staat de plunjer inderdaad afgesteld op vollast, linksom draaien van de plunjer brengt een mindere opbrengst op bij dezelfde plunjerslag. Doordraaien van de plunjer brengt de ‘nullastgroef’ voor de brandstofopening en laat de motor stoppen. Hieronder nog een tekening met de plunjer in verschillende posities:



In plunjerstand A is de nullastgroef voor de brandstofpoort gedraaid. Wanneer de brandstofplunjer naar boven wordt bewogen door de brandstofnok onder de brandstofpomp wordt er geen druk opgebouwd en wordt er geen brandstof naar de verstuiver geperst. De motor stopt en start niet. In stand B is de brandstofplunjer zodanig gedraaid dat er een gedeeltelijke effectieve slag is van de brandstofplunjer. Zodra de helix de brandstoftoevoerpoort bereikt valt de persdruk weg via de nullastgroef. In stand C levert de brandstofplunjer de maximale opbrengst. De motor werkt op vollast.
Lid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wat doet de STOP knop eigenlijk effectief? VP D1 06 aug 2021 19:06 #1312112

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Waterrimpels schreef :
Zodra de helix de brandstoftoevoerpoort bereikt
Met "toevoer" bedoel jij dus de retour? De retour naar de tank, of waar het dan ook heen gaat.
Mooie plaatjes trouwens :)
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 06 aug 2021 19:07 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wat doet de STOP knop eigenlijk effectief? VP D1 06 aug 2021 19:11 #1312115

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1404
@waterrimpels wat een verdraaid goeie uitleg! Ik begreep het bij eerste lezing en dat is zeldzaam.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wat doet de STOP knop eigenlijk effectief? VP D1 06 aug 2021 19:22 #1312121

Gewetensvraagje … Ik heb de term ‘retour’ in de tekening gelaten voor wat het is, maar de genoemde ‘retour’ staat gewoon in verbinding met de ‘inlaat’. Gaat dus niet terug naar een tank of anderszins, maar staat direct in verbinding met de ‘inlaat’. Feitelijk zijn beide openingen een ‘toevoer’.

Ter illustratie: wanneer een vierslag dieselmotor 1500 omwentelingen per minuut maakt, betekent dat, dat er 12,5 maal per seconde brandstof wordt geperst. (1500 : 2) / 60 Met andere woorden 12,5 maal per seconde moet de ruimte worden gevuld met brandstof. Aannemelijk dat constructeurs daarom een tweede opening aanbrengen. Ergens is de aanduiding ‘retour’ discutabel.
Lid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 06 aug 2021 19:29 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wat doet de STOP knop eigenlijk effectief? VP D1 06 aug 2021 19:25 #1312126

@ Ironman Dank voor het compliment!
Lid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wat doet de STOP knop eigenlijk effectief? VP D1 06 aug 2021 21:49 #1312169

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4553
Mooie uitleg idd. Als er geen stroom is kan je je motor dus ook niet uitzetten met de stopknop , heb ik moeten ervaren.

Dan moet ik een grote knop indrukken bij het luchtfilter. Sluit je de toevoer dan met de hand af?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:wat doet de STOP knop eigenlijk effectief? VP D1 07 aug 2021 18:01 #1312381

Een heldere en nette uitleg. :)
Laatst bewerkt: 07 aug 2021 18:01 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl