Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Monteur A’dam: gestrand met kapotte oliekoeler

Monteur A’dam: gestrand met kapotte oliekoeler 11 aug 2021 09:15 #1313641

De oliekoeler van mijn VP 2003T lekt. Binnen een 1/2 uur 3 liter. Het is een bekend probleem bij deze motor helaas. Gelukkig op tijd ontdekt en geen vastloper gehad. Het ding zit op een onmogelijke plek (achter/onder warmtewisselaar/turbo) en is stervensduur, als die al leverbaar is. Dat ga ik niet meer doen, er staat 6000 uur op en het design blijft kwetsbaar: dat wordt ‘bite the bullet’ en een nieuwe motor. Maar dat kan niet in de vakantie en ik moet naar een locatie waar we er aan kunnen werken. Ik lig nu in A’dam, dat was een paar dagen tussenstop tijdens rondje NL en onderweg naar IJsselmeer/Wadden. De 2 pubers vinden Amsterdam voor de rest van de vakantie OK, maar ik wil zeilen.
Dus zit ik te denken aan een noodoplossing: een bypass maken bij die oliekoeler. Er zijn meer die zo varen, het zal niet goed zijn maar met lage toeren durf ik het wel aan. Maar ik heb te weinig kennis om dat zelf te kunnen doen.
In de link staat de tekening van de koeler. Het gaat om de 2 aansluitingen op het blok, die wil doorverbinden. Wie weet een adresje hiervoor?
www.volvopentashop.com/epc/bg-...00_349%2F7726000_362
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Monteur A’dam: gestrand met kapotte oliekoeler 11 aug 2021 09:21 #1313643

en waar lekt de koeler op ?...banjo bouten, slang, flens,...wisselaar ? niet te repareren ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Monteur A’dam: gestrand met kapotte oliekoeler 11 aug 2021 09:27 #1313649

Da’s snel:-)
De behuizing (aluminium) is door. De ‘buis’ zeg maar. Kopse kanten / aansluiting zijn OK.
Het zit gemonteerd tussen de warmtewisselaar en het blok. Alles zou er af moeten en terug geplaatst met al die fijne rubberen Volvo-ringetjes bij dit blok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Monteur A’dam: gestrand met kapotte oliekoeler 11 aug 2021 09:39 #1313656

denk dat de buitenmantel van aluminium te repareren is,..evt vervangen voor een stalen of RVS uitvoering, dan is datr zwakke punt ook van de baan....stuur maar een PB als er interesse is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Monteur A’dam: gestrand met kapotte oliekoeler 11 aug 2021 09:45 #1313661

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 13835
en tijdelijk dichtprutten met iets van 2C spul?
lekkage is buitenzijde neem ik aan dan..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Monteur A’dam: gestrand met kapotte oliekoeler 11 aug 2021 09:53 #1313665

sy helios schreef :
en tijdelijk dichtprutten met iets van 2C spul?
lekkage is buitenzijde neem ik aan dan..

blijft denk ik lekken....is de olie kant, krijg je nooit vetvrij dus hechting blijft prut. Als noodoplossing neopreen met een slangklem erop....een brede slangklem wel te verstaan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Monteur A’dam: gestrand met kapotte oliekoeler 11 aug 2021 09:54 #1313666

OK, thx! Het is alleen niet bepaald de enige zwakke plek. Warmtewisselaar bestaat ook uit verschillende soorten metaal (zonder anode), de turbo is nog origineel, etc. Bijna alle marinisatie is al wel een keer vervangen of gereviseerd, het blok zelf (nog) niet. Compressie is nog OK, tenminste ook in de winter start hij nog steeds makkelijk (zelfs zonder de koudstart-functie). Ik ben er de wereld mee rond geweest, heb altijd goed en op tijd geserviced en met beleid mee gevaren, maar het vertrouwen is wel aangetast zeg maar. En onderdelen krijgen wordt ook steeds lastiger. En duurder.
Lang verhaal, maar vandaar de noodoplossing-gedachte voor nu. Is dat haalbaar denk je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Monteur A’dam: gestrand met kapotte oliekoeler 11 aug 2021 10:03 #1313671

Rondom met slangklem kan niet, het zit strak tegen het blok gebout.
En ook dan moet er eerst veel van de motor af om er bij te kunnen. Dat kan/durf ik niet zelf meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Monteur A’dam: gestrand met kapotte oliekoeler 11 aug 2021 10:13 #1313675

Pinical1212 schreef :
Rondom met slangklem kan niet, het zit strak tegen het blok gebout.
En ook dan moet er eerst veel van de motor af om er bij te kunnen. Dat kan/durf ik niet zelf meer.

een staalplaatje erover met neopreen ertussen.Plaatje vasttrekken met popnagels.
Als het kan zou je er ook een aluplaat overheen kunnen solderen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Monteur A’dam: gestrand met kapotte oliekoeler 11 aug 2021 10:40 #1313686

Voorop gesteld, ik ben helemaal geen monteur......
Maar jouw noodoplossing lijkt mij helemaal niet verkeerd.
Volgens mij kan die ook prima zonder oliekoeler werken, dus gewoon een permanente oplossing van maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Monteur A’dam: gestrand met kapotte oliekoeler 11 aug 2021 11:34 #1313715

CaptainRob schreef :
Voorop gesteld, ik ben helemaal geen monteur......
Maar jouw noodoplossing lijkt mij helemaal niet verkeerd.
Volgens mij kan die ook prima zonder oliekoeler werken, dus gewoon een permanente oplossing van maken.

Turboloze versie draaid zonder olie koeler. Deze heeft een turbo....dat de turbo versie wel een koeler heeft geeft aan dat er wel een noodzaak is. Elk extra component aan een motor genereerd extra productie kosten. VP kennende zullen ze dat soort kosten zoveel mogelijk mijden als het niet strikt nodig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Monteur A’dam: gestrand met kapotte oliekoeler 11 aug 2021 12:25 #1313736

Eens. Bij dit blok komt de turbo er pas in vanaf ca 2200 toeren, met 2000 toeren doe ik ca 4,5 knoop, genoeg voor haven in/uit, sluis en brug. Bypass blijft gokje met de turbo, maar OK. Veel dank nu al aan Optimaal voor info en meedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Monteur A’dam: gestrand met kapotte oliekoeler 11 aug 2021 12:34 #1313740

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6249
Is een losse oliekoeler geen optie?
Met flexibele slangen tegen een schot
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Monteur A’dam: gestrand met kapotte oliekoeler 12 aug 2021 21:29 #1314329

Met veel dank aan De Opimaal is er een bypass op het blok gemaakt.
Een externe koeler (van bijv. Bowman) was een alternatief geweest, maar ook dat betekent veel werk gezien de onmogelijke positie en aansluitingen op dit blok. Morgen uitproberen, ik heb een extra temperatuurmeter aan de olieleiding gemaakt om het te monitoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Monteur A’dam: gestrand met kapotte oliekoeler 12 aug 2021 22:49 #1314342

Was aan het kijken naar de blok.
Maar die olie koeler word gekoelt via een warmte wisselaar.

Wat je zal kunnen doen als optie.
Maar dan moet je even kijken naar je olie filter.
Als het goed is dan is dit een stalen filter.

Een optie is om olie filter water koeler te plaatsen.
Maar dat kan alleen als je een indirecte gekoelde blok heb.

Dan kan je zo eens plaatsen zie link
cdn4.carpartsdirect.nl/parts/P...-3/00311/14550_1.jpg
Die sluit je tussen de olie koeler en het blok in.
De leiding sluit je aan via de gewonen koelvloeistof van het blok.

Even knutselen als je de ruimte heb er voor.

Deze gevonden
Die is dunner en gelijk een olie koeler sensor.

m.nl.aliexpress.com/item/32367...ail2mobilesitedetail
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Laatst bewerkt: 12 aug 2021 23:32 door account op verzoek verwijderd 1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Monteur A’dam: gestrand met kapotte oliekoeler 13 aug 2021 21:13 #1314723

Nog ff het vervolg voor wie er ook mee te maken krijgt:
Uurtje het IJ af gevaren, 2200 toeren en olietemperatuur niet boven 75 Gr. 3/4 uur motor om sluis te halen en paar flinke klappen moeten geven om met 5-6 Bft op de kont lekker in de sluis en daarna haven te parkeren, temp is niet boven de 70 gekomen. Gemeten op olieleiding naar/naast de turbo. Lijkt dus prima kunnen als tijdelijke oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Monteur A’dam: gestrand met kapotte oliekoeler 13 aug 2021 21:20 #1314724

Die Optimaal is weer goed bezig geweest! Creatieve oplossing...
En mooi dat je het hebt terug gekoppeld!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Monteur A’dam: gestrand met kapotte oliekoeler 13 aug 2021 21:27 #1314726

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2668
En als je daar gewoon een lange slang tussen zet die in een mooie krul op het vlak ligt dan koelt ie nog wat meer en is het misschien zelfs wel een permanente oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl