Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Piepsignaal bij uitschakelen Yanmar soms wat later

Piepsignaal bij uitschakelen Yanmar soms wat later 22 aug 2021 08:59 #1317494

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Hoi technici,

Zoals de titel al aangeeft, bij het stoppen van de motor (Yanmar 2GM20 uit 1989) horen we normaal eigenlijk na een seconde al direct een piep. Het viel me op dat af en toe dat signaal nu soms pas na een seconde of 3-5 komt. Wat is het, kan het kwaad en wat doe ik eraan.

Als de eerste vraag beantwoord is zal de derde vraag ook wel helder worden. :laugh:

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piepsignaal bij uitschakelen Yanmar soms wat later 22 aug 2021 09:10 #1317499

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2744
Dan duurt het kennelijk wat langer tot de oliedruk beneden de grenswaarde komt. Bijvoorbeeld door een terugslagklep in het oliefilter.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piepsignaal bij uitschakelen Yanmar soms wat later 22 aug 2021 09:12 #1317503

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
Als het erg warm is, komt bij mij dat piepsignaal soms helemaal niet.
De volgende dag werkt het dan weer gewoon.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piepsignaal bij uitschakelen Yanmar soms wat later 22 aug 2021 09:55 #1317529

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17698
Is normaal inderdaad, niets om je ongerust over te maken. Ik heb er nooit een patroon in kunnen ontdekken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piepsignaal bij uitschakelen Yanmar soms wat later 22 aug 2021 10:58 #1317559

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2744
PvO schreef :
Als het erg warm is, komt bij mij dat piepsignaal soms helemaal niet.
De volgende dag werkt het dan weer gewoon.

Het uitblijven van het piepsignaal kan ook komen doordat de contactsleutel per ongeluk in de neutraalstand is gezet.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piepsignaal bij uitschakelen Yanmar soms wat later 22 aug 2021 11:32 #1317576

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
Arcadia schreef :
PvO schreef :
Als het erg warm is, komt bij mij dat piepsignaal soms helemaal niet.
De volgende dag werkt het dan weer gewoon.

Het uitblijven van het piepsignaal kan ook komen doordat de contactsleutel per ongeluk in de neutraalstand is gezet.
Zou kunnen, maar bij mij is dat zeker niet het geval.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piepsignaal bij uitschakelen Yanmar soms wat later 22 aug 2021 11:52 #1317583

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7419
Even logisch nadenken.
Het piepsignaal komt van een zoemer, die piept zodra er een spanning op komt staan.
Deze spanning kan komen van verschillende schakelaars.
Bij mijn motor :
- Van de Uitlaattemperatuur.
- Oliedruk
- Koelvloeistof temperatuur
- Alternator werking ( geen schakelaar maar door opgewekte spanning )
Als een van die schakelingen de zoemer aangestuurd zal die piepen.
Bij het afzetten van de motor meestal al het wegvallen spanning op de L klem van de alternator het snelst zijn denk ik. ( deze valt weg zodra de alternator / motor stopt met draaien . ) ( laadcontrole )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piepsignaal bij uitschakelen Yanmar soms wat later 22 aug 2021 16:25 #1317681

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Bij mijn Yanmar (1GM10) gaat de pieper alleen maar bij te lage oliedruk en te hoge koelwatertemperatuur.
Als ik het elektrisch schema bekijk, dan zie ik geen verbinding met de dynamo. De L en R aansluitingen van de dynamo gaan wel naar een controlelampje, maar niet naar de pieper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piepsignaal bij uitschakelen Yanmar soms wat later 22 aug 2021 17:19 #1317692

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Uiteraard piept niks als de sleutel in de neutraal stand wordt gezet. Het gebeurt wanneer ik de motor stop door die trekknop uit te trekken, de motor stopt en dan normaal na een seconde een piep. Normaal hoor ik die piep even omdat wanneer ik alles met 1 hand doe ik even van de ene plek naar de andere moet gaan om de sleutel om te draaien. Nu hoorde ik even geen piep voordat ik de sleutel omdraaide. Ik ben dat gaan testen door te wachten met omdraaien totdat die weer ging piepen, dat was steeds of zoals ik gewend ben na een seconde en heel soms na een sonde of 3-5. Nooit langer.

Ik hoef me er dus in ieder geval geen zorgen over te maken.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piepsignaal bij uitschakelen Yanmar soms wat later 22 aug 2021 21:07 #1317769

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3078
Ik zet altijd eerst de sleutel terug en trek dan pas de knop uit. Ik begrijp nu dat dat eigenlijk niet de manier is dus? :blush:
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piepsignaal bij uitschakelen Yanmar soms wat later 22 aug 2021 23:08 #1317793

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17698
Nee, altijd eerst met de stopknop de motor stoppen en dan pas het contact uitzetten. Als de motor draait en het contact staat uit kan je de alternator beschadigen omdat die zijn stroom niet meer kwijt kan. Althans, zo is het mij uitgelegd.
Ik trek de stopknop uit, wacht op de piep en zet dan het contact uit.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piepsignaal bij uitschakelen Yanmar soms wat later 23 aug 2021 05:12 #1317802

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7789
ilCigno schreef :
Nee, altijd eerst met de stopknop de motor stoppen en dan pas het contact uitzetten. Als de motor draait en het contact staat uit kan je de alternator beschadigen omdat die zijn stroom niet meer kwijt kan. Althans, zo is het mij uitgelegd.
Ik trek de stopknop uit, wacht op de piep en zet dan het contact uit.
Dat is niet helemaal waar. De laadstroom (die je inderdaad niet mag onderbreken) loopt helemaal niet via contactslot of paneel. Wel het laadstroom lampje die voor bekrachtiging van de alternator zorgt. Maar als je die onderbreekt, stopt het laden gewoon. Je kunt dus prima eerst paneel uit zetten en dan de motor als je dat zou willen. Als de laadstroom via hoofdschakelaar loopt, moet je daar wel van afblijven bij lopende motor. Misschien dat daar de verwarring vandaan komt.

Modernere motoren met een electrische stop solenoid kun je helemaal niet uitzetten zonder stroom uit het paneel. Maar ook daar kan het geen kwaad.
Laatst bewerkt: 23 aug 2021 05:15 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piepsignaal bij uitschakelen Yanmar soms wat later 23 aug 2021 05:17 #1317803

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7789
Overigens heeft het paneel van mijn nieuwe motor expres en vertraging van de piep ingebouwd zodat je de kans krijgt om de motor aan te zetten voor de luide piep begint. Zie de vertraging maar als een feature :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piepsignaal bij uitschakelen Yanmar soms wat later 23 aug 2021 05:26 #1317804

Piepertje wil wel eens wat vast zitten, dan duurt het soms wat langer voor ie begint.
Meet de spanning over de pieper eens, en kijk of de spanning er (veel) eerder is dan het signaal.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piepsignaal bij uitschakelen Yanmar soms wat later 23 aug 2021 06:09 #1317810

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4451
Bij mijn Yanmar 1GM10 is er een duidelijke relatie tussen de motor temperatuur en de tijd tussen het stopmoment en het inkomen van het alarmsignaal (dat getriggerd wordt door de oliedruk). Bij een relatief koude motor duurt het wegvallen van de oliedruk na de stop langer dan wanneer de motor, en dus de olie na een lange tocht helemaal goed doorgewarmd zijn. De viscositeit van je olie verandert hierdoor, en daarmee de tijd waarin de oliedruk afneemt tot alarmniveau.
Ik gebruik een goede kwaliteit semi-syntheet multigrade met een hoge VI. Voor goedkope minerale, en single grade oliesoorten zal het temperatuureffect door een lagere VI groter zijn.

Van de Q8 website :
'De viscositeit van een smeermiddel wordt beïnvloed door de temperatuur: hoe hoger de temperatuur, hoe lager de viscositeit. De formulering en kwaliteit van het smeermiddel bepaalt hoeveel de viscositeit afneemt bij toenemende temperatuur.

De viscositeitsindex van een smeermiddel wordt bepaald door de kinematische viscositeit te meten bij 40 °C en 100 °C. Deze metingen worden vervolgens vergeleken met de resultaten van twee referentieoliën.

Een traditionele minerale olie heeft een viscositeitsindex tussen 95 en 100. De VI van een zeer geraffineerde minerale olie (met waterstof behandeld) kan oplopen tot 120. Waterstofgekraakte basisolie heeft een VI hoger dan 120, terwijl synthetische oliën een hogere VI kunnen hebben
.'

Laatst bewerkt: 23 aug 2021 06:34 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piepsignaal bij uitschakelen Yanmar soms wat later 23 aug 2021 13:16 #1317976

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Misschien handig om het elektrisch schema erbij te hebben.
Zie bijlagen
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 23 aug 2021 13:18 door zapp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piepsignaal bij uitschakelen Yanmar soms wat later 23 aug 2021 22:19 #1318127

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4451
Dit is geen elektrisch probleem. Bijgaand principeschema van de 2GM20 helpt misschien te begrijpen hoe de smeerolievoorziening geregeld is.
De oliedruk wordt opgewekt met een door een distrubutie tandwiel aangedreven lobbenpomp, die direkt is gekoppeld met het oliefilter. In de uitvoerpijp waarop het oliefilter is gemonteerd bevindt zich een veergecontroleerde overstortklep / terugslagklep, die de maximum oliedruk bepaalt, en bij het stoppen van de motor er voor zorgt, dat olie niet kan terugstromen via de oliepomp het carter in. Via inwendige boringen, ook via de krukas, worden de krukas- en big end lagers van olie voorzien. Via een uitwendige olieleiding worden in de cilinderkop de tuimelaars op de tuimelaaras gesmeerd. De speling in de diverse lagers is gering, waardoor de oliedruk na de motorstop via de lagers langzaam afbouwt.








Laatst bewerkt: 24 aug 2021 10:29 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piepsignaal bij uitschakelen Yanmar soms wat later 24 aug 2021 09:08 #1318185

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
Bij mijn Perkins Prima 50 gebeurt exact wat CeesS schrijft:
Bij koude motor blijft de piep lang uit, bij warme motor komt ie direct.
Ik gebruik ouderwetse minerale olie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.276 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl