madoc schreef :
FRAWAR schreef :
Hoi allemaal, nieuw op dit forum.
Heb ik juli een Dufour 35 overgenomen. Leukschip, beetje werk
Motor loopt eigenlijk prima echter zijn er tochtjes waarbij er zich witte rook ontwikkeld en uitlaatgas echt stinkt. Duidt op koppakking en timing. Maar vreemd genoeg is het er ook op tochten totaal niet. Vind het wat vreemd.
Ben benieuwd naar reacties
Timing verandert niet uit zichzelf.
Koppakking is goed of lek.
Ligt het wel of niet stinken misschien in het feit dat je op verschillende toerental vaart?
Zit meer aan een of meerdere slechte verstuivers te denken.
Witte rook hoeft niets met een lekke koppakking te maken te hebben . Immers er komt altijd koel water in de uitlaat wat deels verdampt en buiten condenseert , afhankelijk van de temperatuur .Bij een auto is dat uiteraard anders en daar klopt het wel dat vaak witte rook op een lekke koppakking duidt.
Witte rook wordt echter ook gevormd als een of meer verstuivers niet helemaal sluiten na het verstuiven waardoor er onverbrande diesel in de uitlaat komt die samen met het warme water daar tot die witte damp leidt . In dit geval lijkt me dat d emeest waarschijnlijke oorzaak, ook al vanwege het efit dat de uitaatgassen naar diesel ruiken.
In feite kan het uitlaatgas drie kleuren hebben , wit door de hiervoor beschreven oorzaak , grijs door een slechte verbrandig door slecht verstuivende of verkeerd afgestelde verstuivers en zwart bij overbelasting van een motor . En dan natuurlijk nog blauw wat duidt op olie n het uitlaatgas , vaak een gevolg van lekke klepafdichtingen.
Vraagje , zijn de verstuivers wel eens getest want eens per 1000-2000 draaiuren is dat eigenlijk wel nodig . Kost niet zoveel , een paar tientjes per verstuiver inclusief eventueel afregelen maar natuurlijk exclusief nieuwe binnenwerken ( de eigenlijke verstuiver zit binnenin de verstuiverhuls die je altijd ziet ) mocht dat nodig zijn . Die kosten meestal ergens tussen €75 en €150 per stuk .
Ad