Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: VP MD17D

VP MD17D 27 aug 2021 13:24 #1319200

  • FRAWAR
  • FRAWAR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Hoi allemaal, nieuw op dit forum.

Heb ik juli een Dufour 35 overgenomen. Leukschip, beetje werk ;)

Motor loopt eigenlijk prima echter zijn er tochtjes waarbij er zich witte rook ontwikkeld en uitlaatgas echt stinkt. Duidt op koppakking en timing. Maar vreemd genoeg is het er ook op tochten totaal niet. Vind het wat vreemd.

Condens zou toch vrij snel weg moeten zijn.

Oh...nog een ander probleempje; ëén van de kleppendeksel zit het inbusboutje (10)vast en dol.iemand ervaring met een linkksdraaiend uitboorsetje?

Ben benieuwd naar reacties
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD17D 27 aug 2021 14:20 #1319215

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
FRAWAR schreef :
Hoi allemaal, nieuw op dit forum.

Heb ik juli een Dufour 35 overgenomen. Leukschip, beetje werk ;)

Motor loopt eigenlijk prima echter zijn er tochtjes waarbij er zich witte rook ontwikkeld en uitlaatgas echt stinkt. Duidt op koppakking en timing. Maar vreemd genoeg is het er ook op tochten totaal niet. Vind het wat vreemd.





Ben benieuwd naar reacties

Timing verandert niet uit zichzelf.
Koppakking is goed of lek.

Ligt het wel of niet stinken misschien in het feit dat je op verschillende toerental vaart?
Zit meer aan een of meerdere slechte verstuivers te denken.
Laatst bewerkt: 27 aug 2021 14:22 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD17D 27 aug 2021 14:38 #1319221

madoc schreef :
FRAWAR schreef :
Hoi allemaal, nieuw op dit forum.

Heb ik juli een Dufour 35 overgenomen. Leukschip, beetje werk ;)

Motor loopt eigenlijk prima echter zijn er tochtjes waarbij er zich witte rook ontwikkeld en uitlaatgas echt stinkt. Duidt op koppakking en timing. Maar vreemd genoeg is het er ook op tochten totaal niet. Vind het wat vreemd.





Ben benieuwd naar reacties

Timing verandert niet uit zichzelf.
Koppakking is goed of lek.

Ligt het wel of niet stinken misschien in het feit dat je op verschillende toerental vaart?
Zit meer aan een of meerdere slechte verstuivers te denken.

Witte rook hoeft niets met een lekke koppakking te maken te hebben . Immers er komt altijd koel water in de uitlaat wat deels verdampt en buiten condenseert , afhankelijk van de temperatuur .Bij een auto is dat uiteraard anders en daar klopt het wel dat vaak witte rook op een lekke koppakking duidt.
Witte rook wordt echter ook gevormd als een of meer verstuivers niet helemaal sluiten na het verstuiven waardoor er onverbrande diesel in de uitlaat komt die samen met het warme water daar tot die witte damp leidt . In dit geval lijkt me dat d emeest waarschijnlijke oorzaak, ook al vanwege het efit dat de uitaatgassen naar diesel ruiken.
In feite kan het uitlaatgas drie kleuren hebben , wit door de hiervoor beschreven oorzaak , grijs door een slechte verbrandig door slecht verstuivende of verkeerd afgestelde verstuivers en zwart bij overbelasting van een motor . En dan natuurlijk nog blauw wat duidt op olie n het uitlaatgas , vaak een gevolg van lekke klepafdichtingen.

Vraagje , zijn de verstuivers wel eens getest want eens per 1000-2000 draaiuren is dat eigenlijk wel nodig . Kost niet zoveel , een paar tientjes per verstuiver inclusief eventueel afregelen maar natuurlijk exclusief nieuwe binnenwerken ( de eigenlijke verstuiver zit binnenin de verstuiverhuls die je altijd ziet ) mocht dat nodig zijn . Die kosten meestal ergens tussen €75 en €150 per stuk .
Ad
Laatst bewerkt: 27 aug 2021 14:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD17D 27 aug 2021 14:58 #1319231

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Die motor heeft gewoon een goede servicebeurt nodig. Denk aan olie verversen, verstuivers controleren, klepspeling controleren en afstellen, impellor vernieuwen, alle filters verschonen en compressie meten. Afhankelijk van de uitslag daarvan weet je of de motor goed is of verdere revisie nodig heeft. Wat weet je van de onderhouds historie?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD17D 27 aug 2021 15:36 #1319239

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1756
Herken ik wel een beetje van mijn MD11C, waarbij de witte rook waterdamp was waarbij het verschijnsel vooral optrad bij een bepaalde omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid. De stank was er altijd, doch drong pas tot je door bij krachtige rugwind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD17D 28 aug 2021 06:07 #1319314

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8314
Niet om t een of ander, maar deze motortjes zijn van een ontwerp ergens uit 1965 of zo. En waren toen al niet ontworpen als heel geavanceerd. Heb je wel eens aan de uitlaat van een diesel auto uit die tijd geroken?

Meurt dodelijk.

Witte rook doet mijn MD11C ook.

Naar diesel stinken, doet hij ook.

Dieselgate daargelaten, is er echt wel iets gebeurd in de tussentijd, kwa doorontwikkeling.
Laatst bewerkt: 28 aug 2021 06:13 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD17D 28 aug 2021 07:49 #1319341

"Oh...nog een ander probleempje; ëén van de kleppendeksel zit het inbusboutje (10)vast en dol.iemand ervaring met een linkksdraaiend uitboorsetje?" Geen linkse tap gebruiken ! 10mm torx erintikken en linksom draaien, wrikken, kruipolie evt verhitten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl