Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Alternator/ dynamo 1gm10

Alternator/ dynamo 1gm10 29 aug 2021 21:28 #1319829

Hoi Allen.

De laadspanning van onze etap 26 is pas vanaf nagenoeg volgas boven de 13,5 volt.
Halfgas is het een magere 12,5 volt.
Dit lijkt mij nu niet echt geweldig.
Ik heb de accu uit de boot gehaald en ga die eens aan nader onderzoek laten onderwerpen bij de accuboer.
Toch heb ik wat twijfels bij de stroommaker van de yanmar.
Heeft iemand daar ervaring mee of moet ik het ding eraf sleutelen en ter revisie aanbieden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 30 aug 2021 02:54 #1319839

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4672
Hangt er ook vanaf hoe oud deze is. Voor revisie kan ik je ASE in Vlaardingen aanbevelen. Voor een nieuwe AB MARINE.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 30 aug 2021 08:58 #1319908

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Een laad spanning van rond de 14 volt moet met een Yanmar haalbaar zijn.
Zelfs 14,4 volt word hier met de volt meter getoond.
Laatst bewerkt: 30 aug 2021 08:59 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 30 aug 2021 11:28 #1319952

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Zolang de accu niet vol is bepaalt deze de spanning, de spanningsregelaar op de dynamo wordt pas bepalend als de accu vol raakt en niet meer de volle stroom van de dynamo afneemt.
Je moet dus niet alleen naar de dynamo kijken, de laadtoestand van de accu speelt ook een rol in het verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 30 aug 2021 12:56 #1319976

Afgelopen zomer liet mijn alternator het leven op een 2gm20. Dat zag ik bij toeval omdat de laadspanning op dashboard niet opliep met een draaiende motor. Er een nieuwe ingezet (revisie exemplaar, onderweg geregeld via de lokale autogarage in Willemstad) en voor 200 euro kon ik de volgende dag met een goed ladende alternator weer verder.
In jouw situatie lijkt het dat deze wel gaat laden hoog in de toeren. Zou het kunnen zijn dat de riem versleten is/ te los zit? Dan zou met aanspannen deze eerder moeten gaan laden...
Ik denk dat ook met een volle accu de laadspanning hoger is dan 12.5 volt (Gemeten op de accu polen, niet perse op een voltmeter in het dashboard)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 30 aug 2021 14:31 #1320007

12,5 volt duidt op een bijna lege accu.

Dat de spanning oploopt naar 13,5 volt bij volgas is normaal gedrag. De alternator gaat dan meer stroom leveren waardoor de spanning stijgt. Jouw alternator lijkt dus oké.

Als de accu meer dan 80% vol raakt, zal de spanning verder stijgen tot of boven de 14 volt.

En zoals al eerder aangegeven, moet je de spanning meten op de accu.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 30 aug 2021 14:34 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 30 aug 2021 17:08 #1320064

Thijs maar de laad spanning op een bijna lege accu zal met een goede alternator toch boven de 14volt liggen lijkt me. 12.5 in rust.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 30 aug 2021 17:12 #1320067

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1337
Nee. Als een grote accu zo veel stroomt trekt dat dr dynamo niet meer kan leveren, zal de spanning gewoon inzakken.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 30 aug 2021 17:42 #1320076

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6924
Thijsnoort schreef :
Hoi Allen.

De laadspanning van onze etap 26 is pas vanaf nagenoeg volgas boven de 13,5 volt.
Halfgas is het een magere 12,5 volt.
Dit lijkt mij nu niet echt geweldig.
Ik heb de accu uit de boot gehaald en ga die eens aan nader onderzoek laten onderwerpen bij de accuboer.
Toch heb ik wat twijfels bij de stroommaker van de yanmar.
Heeft iemand daar ervaring mee of moet ik het ding eraf sleutelen en ter revisie aanbieden?

schroef de dynamo eraf en laat het testen bij een revisieboer, kost meestal niks en je weet tenminste zeker dat ie kapot is.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 30 aug 2021 18:00 #1320085

Dat kan zeker b100 altijd een goed en veilig advies.
Mijn ervaring is dat wanneer in rust de accuspanning richting de 12.4 gaat de laagspanning hoog is.. maar wellicht wanneer de ( grote) accu’s verder ontladen zijn dat de alternator het ook niet meer trekt..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 30 aug 2021 20:22 #1320162

Even ter verduidelijking; ik was met wat draadjes van het schakelpaneeltje aan het prutsen en mat tussen de plus en massa nog maar 11,7 volt.
Dus vervolgens maar eens op de accu gemeten en daar het zelfde verhaal.
Toen de motor gestart om te zien wat er zou gebeuren. Stationair niets, pas vanaf half gas liep de spanning een beetje op en pas bij volgas 13,5 volt.
Als ik de boot “thuis” heb ga ik de bedrading nazien mogelijk word de dynamo door een slecht contact pas laat geactiveerd of hij is slecht. De accu neem ik deze week wel mee naar een goede accuhandel ter controle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 30 aug 2021 20:31 #1320169

Bij een accuspanning van 11,7 volt is je accu helemaal leeg.

Dus dan klopt het dat je dynamo de spanning niet veel hoger krijgt dan 13,5 volt. Pas als de accu een beetje vol raakt (>80%) zal de spanning verder oplopen richting 14 of hoger.

Je dynamo(=alternator) heeft soms even wat extra toeren nodig om te starten( hangt van je stationair toerental af). Dit is ook normaal, want elke alternator moet eerst een magneetveld opbouwen voordat deze stroom kan leveren. Noemt men ook wel de “kick-in speed”.
Kortom, volgens mij is je alternator oké.

Het lijkt er meer op dat je accu niet goed is. Of anders gewoon leeg is getrokken.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 30 aug 2021 20:46 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 31 aug 2021 09:16 #1320317

Alle goed geinstaleerde generatoren leveren vrijwel GEEN stroom bij stationair toeren.
De reden hiervoor is dat bij starten de startmotor OOK de genersatorstroom moet leveren en dus onnodig veel stroom uit de accu zou trekken.

De generatorstroom bij ongeveer 800 toeren zal rond de 2A zijn bij een goed afgesteld geheel.

Tussen 1500 en 2000RPM zal de stroom z´n maximum naderen.
"Stroom draaien" doe je dus op 1500 RPM.

Mijn accu alarm gaat soms af zodra de motor loopt, heel even een klein beetje meer toeren en het alarm stopt.

Eenmaal draaiend zal de generator stroom/spanning zich aanpassen aan wat er gevraagd wordt door accu´s en verbruikers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 31 aug 2021 10:25 #1320338

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Controleer ook de kabel van de alternator/lader naar de accu, indien deze beschadigd of niet dik genoeg is kan de laadspanning ook afnemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 31 aug 2021 21:55 #1320604

vandaag met de accu naar drie verschillende accu boeren geweest om de accu te laten testen.
1 gebruikte alleen een multimeter en die gaan we vergeten.
De andere twee hebben netjes een vermogenstest gedaan en daar kwam de accu goed uit.
Acc/en 815( geen idee wat het betekent) gegeven en bij de testen beide keren ruim boven de 800.
Volgens degenen die getest hebben is er niets mis met de accu.
Eén van de twee zei ook niet iets anders verwacht te hebben van deze accu. Redtop agm.
Dus gevolg hiervan is dat de alternator waarschjnlijk gefabriceerd is door de firma lucas.
Lucas; The inventor off darkness :P

Of natuurlijk gewoon stuk.

Ik zit net in de handleiding van yanmar te lezen dat de alternator maar 40A levert.
Nu begint hij voor mijn idee laat te laden maar ik kan laten reviseren, of een nieuwe kopen. Heeft een groter vermogen dan veel nut?
Laatst bewerkt: 31 aug 2021 22:10 door Thijsnoort. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 01 sept 2021 06:47 #1320637

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7428
Heeft een groter vermogen dan veel nut ?
- Misschien wel, maar kan je motor dat grotere vermogen wel leveren.
Want als de alternator hoger vermogen moet leveren, dan zal hij dat bij de motor vandaan halen.
Om hierop een gedegen advies te kunnen geven is het handig om te weten hoeveel en van wat voor capaciteit ( Ah ) accu's aangesloten zijn. En hoe veel Pk je motor kan leveren.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 01 sept 2021 08:36 #1320688

Komt nou niemand op het idee om naast de spanning ook eens de stroom te meten die er geleverd wordt door de dynamo?

Spanning alleen zegt gewoon veel te weinig!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 01 sept 2021 08:42 #1320690

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6924
It Paradyske schreef :
Komt nou niemand op het idee om naast de spanning ook eens de stroom te meten die er geleverd wordt door de dynamo?

Spanning alleen zegt gewoon veel te weinig!

blijkbaar is het leuker om er dagenlang over te debatteren dan gewoon dat ding laten testen. :laugh:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 01 sept 2021 08:53 #1320698

Die 815 slaat op de koudstartstroom. De accu moet minimaal 815 Ampere kunnen leveren onder bepaalde condities.

De alternator van een Yanmar is van het merk Hitachi. En voor een 1GM10 is een 40A model goed gedimensioneerd. Je haalt met die alternator 1 pk (max) van je motorvermogen af.

Je kunt wel een grotere alternator monteren, maar bedenk dat je accu maar een beperkte hoeveelheid vermogen op kan nemen. Bij mijn 300Ah huisaccubank en een 3GM30F met 65A alternator heb ik nooit meer dan 35A tijdens het laden gezien.

Ook al zet je er een 200A alternator op, je accu is de beperkende factor.

Je kunt je alternator laten testen. Wellicht zijn er een of twee diodes gesneuveld, waardoor de laadstroom niet meer de 40A haalt. Dat zou dan ook de lage “kick-in speed” verklaren.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 01 sept 2021 09:01 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 01 sept 2021 18:52 #1320937

b100 schreef :
It Paradyske schreef :
Komt nou niemand op het idee om naast de spanning ook eens de stroom te meten die er geleverd wordt door de dynamo?

Spanning alleen zegt gewoon veel te weinig!

blijkbaar is het leuker om er dagenlang over te debatteren dan gewoon dat ding laten testen. :laugh:

Zeker is dit leuk en ook nuttig, als je uit alle antwoorden wat haalt word je meestal een hele hoop wijzer.
De accu heb ik laten testen en de dynamo ga ik zeker ook laten testen zodra de boot in Giesbeek op de kant staat. Nu is ligt de boot niet echt binnen een avondje sleutelen afstand.
Het idee is dat er volgend jaar een start en huishoud accu in zitten met argodiode en eventueel nog een 230volt acculader.
De berekening van de huishoudaccu moet nog gaan plaatsvinden maar zal zeker niet idioot groot worden.
Hoe groter hoe zwaarder en de beschikbare ruimte is ook beperkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 01 sept 2021 19:30 #1320946

Je moet ze samen testen, op de boot, spanning EN stroom.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 05 sept 2021 03:01 #1321951

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
It Paradyske schreef :
Je moet ze samen testen, op de boot, spanning EN stroom.

Let ook op het volgende als je een niet al te bejaarde 1GM10 bezit : een fabrieksmodificatie in 1992 heeft tot doel de 1GM10C bij een koude start sneller op toeren te laten komen. Er is een temperatuurvoeler in het carter gemonteerd, die het laadproces van de dynamo onderbreekt tot de motorolie op temperatuur is. Dit is uiteraard alleen merkbaar in relatief koude omstandigheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 15 sept 2021 15:57 #1325369

Soms duurt het krijgen van antwoorden even.
Afgelopen weekend de alternator uit de boot gesleuteld en deze week naar het revisie bedrijf gebracht.
De alternator levert 13,8 volt en zou daarmee dus goed zijn volgens het revisie bedrijf.
Zijn conclusie was, met deze alternator zal het nooit lukken een agm accu voldoende te laden daarvoor is je laadspanning te laag.
Optie is een andere maar die is dan gelijk 70A en levert dan wel de 14,6.
Dit is wel een kostbare oplossing, denk in de richting van 600 euro.
Andere oplossing is een “gewone” lood accu te kopen.
Wat denken jullie hierover?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 15 sept 2021 16:37 #1325381

Thijs, het is zinvol om de accu- en laadcapaciteit af te stemmen op het vaargedrag. Een dynamo met een hoge laadstroom maar met weinig draaiuren (boxje in boxje uit) heeft verhoudingsgewijs weinig zin. Dan zou een startaccu met een capaciteit van 45 a 65 Ah in combinatie met de blijkbaar goed werkende dynamo weleens voldoende kunnen zijn. En dan een aparte accu voor ‘licht en geluid’. Heeft je dynamo een laadstroom van Max 40 Ampère, dan kan deze een accu van genoemd formaat in één a anderhalf uur volledig laden.
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 15 sept 2021 16:40 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 15 sept 2021 17:04 #1325391

Het is in beginsel natuurlijk een zeilboot, en ‘s nachts varen zal voorlopig in ieder geval niet gebeuren.
Hooguit in de schemer naar een haven.
Dus eigenlijk heb ik genoeg aan een startaccu en een huishoud, voor de yanmar heb ik niet een hele dikke accu nodig lijkt mij. Voorgloeien zit er niet op dus dat scheelt stroom. Huishoudaccu zal dan voor de navigatie verlichting zijn en een lampje in de boot. Het idee is om zover mogelijk overal led-lampen in te zetten zodat het verbruik zo laag mogelijk is, verder in de toekomst een marifoon en een mogelijkheid om Een telefoon of tablet op te laden als dan niet via een omvormer. En natuurlijk zal er best nog iets bij komen voor wat dan ook maar dat zullen we moeten afstemmen op de beschikbare capaciteit.
Dus het idee is nu de optima verkopen deze is nog in meer dan prima conditie en twee accu’s terug te kopen en een argo diode. De accu’s zullen dan hele gewone lood accu’s worden denk ik, deel cyclus heeft ook een hoger laadspanning nodig heb ik gezien.
Is het dan verstandig om de huishoud in ah groter te kiezen of is beide gelijk verstandiger?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.295 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl