Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Schroeveninnovatie

Schroeveninnovatie 04 sept 2021 02:13 #1321699

Daar slijten je zeilen van en die zijn ook van aardolieproducten gemaakt ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroeveninnovatie 04 sept 2021 03:24 #1321700

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Freetime1970 schreef :
De beste brandstof besparing is zeilen omhoog en motor uit. Niets meer en niets minder. :evil:

Grt. Mark

Je mist het punt, het gaat erom dat Jooren claimt dat de aanwezigheid van een anti-zingrand ook behoorlijk brandstofbesparend zou zijn. In de publicaties over dit onderwerp wordt gesteld dat dit niet het geval is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroeveninnovatie 04 sept 2021 04:28 #1321703

'Zingen' is onnodige turbulentie. Als je dat kan elimineren dan gaat de efficientie altijd wat omhoog. Of het echter meetbaar is durf ik te betwijfelen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroeveninnovatie 04 sept 2021 08:43 #1321767

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Erikdejong schreef :
'Zingen' is onnodige turbulentie. Als je dat kan elimineren dan gaat de efficientie altijd wat omhoog. Of het echter meetbaar is durf ik te betwijfelen.

Als ik de onderzoekresultaten juist interpreteer, ontstaan de waterwervels (vortexen) die de herrie veroorzaken pas nadat de waterstroom is losgekomen van het blad, en wordt de resulterende audiofrekwentie door het water terug aan het blad doorgegeven. De invloed van de anti-zingrand op het geluid ligt dus buiten het blad. Dat zou de reden zijn dat de schroefbelasting en daarmee het schroefrendement niet, of hooguit marginaal en nauwelijks meetbaar worden beinvloed.


Laatst bewerkt: 04 sept 2021 08:51 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroeveninnovatie 04 sept 2021 09:39 #1321781

Kortom het blijft voor mij geneuzel op moleculair niveau. Mischien dat het interessant is voor de vracht en container vervoer slepers crouseschepen en al die andere grote drijvende bakbeesten daar gaat over iets andere brandstof hoeveel heden.Maar voor onze drijvende caravan maakt een liter meer of minder toch geen zier uit. :lol:



Grt. Mark




Verstuurd vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroeveninnovatie 04 sept 2021 11:20 #1321802

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Dit is de categorie motoren op een zeilersforum, sowieso een buitenbeentje. Niemand verplicht je die aan te klikken. Als er voor geïnteresseerden geen verdieping in discussies meer zou zijn, verlaagt het niveau zichzelf naar prietpraat en stokpaardjes, en slaat de verveling snel toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroeveninnovatie 04 sept 2021 15:16 #1321827

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Iedere wervel is verlies. Dat is de reden dat vliegtuigen winglets hebben.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroeveninnovatie 04 sept 2021 20:20 #1321928

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Mijn werkgever zet een (kleine) schroef achter de vaste of verstelbare schroef om de efficientie te verbeteren.


Bijlage:

Bestandsnaam: leaflet-en...ofin.pdf
Bestandsgrootte:548 KB
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroeveninnovatie 04 sept 2021 20:38 #1321931

Bij Wartsila zullen ze ook niet zomaar iets op ‘fingerspitzengefühl’ doen, en zoals in je link te zien is wordt daar aan gerekend en getest om te zien of en hoe goed het werkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroeveninnovatie 04 sept 2021 20:39 #1321932

Gijper schreef :
Iedere wervel is verlies. Dat is de reden dat vliegtuigen winglets hebben.

Hmm winglets op de bladen èn rand slijpen van de schroef dan maar?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroeveninnovatie 04 sept 2021 20:44 #1321936

Er zijn wel schroeven met winglets erop, maar ik geloof dat het niet zo’n goed idee is. Ik gok dat het niet zo gunstig is ivm cavitatie, maar dat weet ik niet zeker…
Uiteraard zie je wel veel schroeven in straalbuizen, daarbij kan de tipwervel ook niet zomaar om het blad heen krullen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroeveninnovatie 04 sept 2021 23:09 #1321949

ReinierZeilt schreef :
Er zijn wel schroeven met winglets erop, maar ik geloof dat het niet zo’n goed idee is. Ik gok dat het niet zo gunstig is ivm cavitatie, maar dat weet ik niet zeker…
Uiteraard zie je wel veel schroeven in straalbuizen, daarbij kan de tipwervel ook niet zomaar om het blad heen krullen

Het zal zeker geen ‘silver bullet’ zijn nee. Ik ben ook wel wat sceptisch als ik het artikel lees. Ik begrijp ook niet dat de schroeffabrikanten dit niet al heel lang geleden ontdekt hebben, of ze kennen het truukje wel en er is een reden waarom ze het niet toepassen. Je kunt immers de blits maken als fabrikant door je (professionele) klanten flink wat kosten te kunnen laten besparen en zo concurrerende kunnen opereren in de markt.

In het achterlijk van je zeilen zit vaak ook een regulierlijntje waarmee je een vergelijkbare krul er in kunt trekken. Lijkt mij wel vergelijkbaar.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 04 sept 2021 23:13 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroeveninnovatie 05 sept 2021 02:18 #1321950

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
ReinierZeilt schreef :
Er zijn wel schroeven met winglets erop, maar ik geloof dat het niet zo’n goed idee is. Ik gok dat het niet zo gunstig is ivm cavitatie, maar dat weet ik niet zeker…
Uiteraard zie je wel veel schroeven in straalbuizen, daarbij kan de tipwervel ook niet zomaar om het blad heen krullen

Forumlid Calidris heeft aan het begin van dit draadje een bijdrage geplaatst, die helaas alleen toegankelijk is voor leden van het platbodem forum. Hij beschrijft daar de ombouw van de schroef van z'n schokker door toepassing van tipplaten. Hiermee beinvloed je stroming op en rond het schroefblad. Dit is uiteraard andere koek dan het afschuinen van de bladrand, waarmee je het benedenstroomse gedrag van vortexen een handje helpt.





Bijlage:

Bestandsnaam: Tipplaat-s...ag-1.pdf
Bestandsgrootte:2,686 KB
Laatst bewerkt: 05 sept 2021 02:29 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroeveninnovatie 05 sept 2021 05:28 #1321956

Interessant!

Voor ‘grote’ schepen waar de schroef enorm duur voor is, en waarbij een paar % brandstofbesparing over enorme bedragen gaat, is het gebruikelijk om per schip een schroef te ontwerpen. In de zeevaart dus echt heel normaal, bij binnenvaart soms al niet meer.
Uiteraard wil je dan niet dat er (enorme) trillingen ontstaan of dat de beoogde snelheid niet gehaald wordt enz.

Toch komt het uiteraard voor dat de schroefontwerper z’n werk niet goed gedaan heeft, maar ook dat er ‘iets’ aan het schip veranderd is waardoor er toch ongewenste effecten zijn. In zo’n geval kan je dan de al aanwezige schroef proberen aan te passen of een hele nieuwe ontwerpen en laten maken.

Zoals gezegd: schroeven zijn niet mijn specialisme, maar ik zie en hoor wel heel wat voorbij komen op ‘t werk. En ik zie geen nieuw-gemaakte schroeven met bladtips voorbij komen.

Het kan dus best een verbetering van een niet-optimale schroef zijn, maar waarschijnlijk is er dan ook nog wel een ontwerp mogelijk zonder tips dat het alsnog beter doet dan de verbeterde schroef.
En uiteraard zal een nieuwe schroef ontwerpen en maken veel duurder zijn dan een bestaande aanpassen, en zal een aanpassing maken ook wel veel sneller zijn (dus dan hoeft er minder lang met de slechte schroef gevaren te worden)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroeveninnovatie 05 sept 2021 19:29 #1322102

ReinierZeilt schreef :
bij binnenvaart soms al niet meer.
In de binnenvaart is het nog veel gekker. Als je een eigenaar hebt met meerdere schepen dan willen ze in alle schepen dezelfde motoren, zelfde schroeven en andere componenten gebruiken, ongeacht of ze geschikt zijn. Ze houden 'op kantoor' overal een reserve van op voorraad en dat betekend dat ze altijd reserve onderdelen hebben zonder wachttijd. Ik heb heel wat binnenvaartschepen moeten ontwerpen met verkeerde motoren en verkeerde schroeven zodat ze in een catastrofale schade niet maanden lang op een motorblok of schroef hoefden te wachten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroeveninnovatie 05 sept 2021 20:10 #1322125

De binnenvaart is soms wel erg…euh…traditioneel, idd. Maar toch zie je de laatste jaren daar ook steeds meer innovatie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroeveninnovatie 05 sept 2021 20:54 #1322141

Er zijn inderdaad een hoop subsidies beschikbaar voor inovatie, maar ook meer en meer druk om 'schoner' te worden. Toen ik in de branche werkte (2005-2009) was het vooral vergroting van de schepen om zo meer lading per liter brandstof te kunnen verplaatsen. Ik heb toen een flink deel van het ontwerp van de Vorstenbosch en de Vinotra 10 gedaan, toen (2009) revolutionair groot. En als ik me niet vergis is de Vorstenbosch nog steeds de grootste binnevaart tanker.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.294 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl