Dag mede-forummers,
Ik wil graag onderstaand probleem even "tegen jullie aanhouden".
Ik heb een Cornish Shrimper uit 1987 met een Yanmar 1GM10 uit hetzelfde bouwjaar. Aangezien de vorige eigenaar geen doehetzelver was, is de boot en de motor altijd professioneel onderhouden geweest. Ik heb de boot nu 4 jaar. Ik doe het basale onderhoud aan de motor tot nu toe zelf: om de twee jaar olie + oliefilter, dieselfilters en impeller vervangen. Dit voorjaar ook weer gedaan. De motor start en loopt in het algemeen prima.
Maar... vanaf van de zomer loopt hij soms na het starten even onregelmatig, komt niet lekker op toeren en maakt veel lawaai. Dat duurt meestal maar even (minuutje of zo), daarna is het over en loopt ie weer als een zonnetje. Ook met meer/veel gas en onder belasting. Of de motor koud of warm is maakt eigenlijk niet zo veel uit, de momenten waarop het gebeurt is nogal onvoorspelbaar.
Natuurlijk dacht ik meteen aan verstopte filters en troep in de diesel (hoewel ik er altijd een beetje Grotamar bij gooi). Dus tijdens de zomervakantie grof- en fijnfilter losgehaald en gecheckt, er leek geen troep in te zitten. De boel weer aangesloten en ontlucht. Daarna leek het even weg te zijn. Toch is het daarna nog een paar keer gebeurd. Geen reden om de vakantie te onderbreken, maar het zat toch niet helemaal lekker.
Toen we afgelopen weekend weer wilde gaan varen (na de boot een paar weken niet gebruikt te hebben), kreeg ik de motor niet lekker op gang. Hetzelfde patroon als eerst, maar nu leek het niet meer weg te gaan. Geprobeerd een monteur te vinden, maar die zaten allemaal vol op korte termijn. Niet zeilen dus afgelopen weekend...
Inmiddels in afwachting van een monteur toch maar weer op zoek naar een potentiële oorzaak. Na veel zoekslagen hier op het forum (de 1GM10 is een veelbesproken motortje
), is mijn vermoeden dat het een probleem met lucht in de brandstofleiding is. Ik verdenk de afdichting van het groffilter (Delphi), de ontluchting van het fijnfilter of de HD-pomp (banjobout) of een poreuze slang of slechte slangklem. Ik begrijp dat de 1GM10 daar heel gevoelig voor is. Misschien van het weekend alles toch nog een keer nalopen.
Het zou ook iets kunnen zijn als een slechte verstuiver of klepspeling, maar daar waag ik me zelf niet aan. Dat is dan voor een monteur. De motor rookt niet (behalve tijdens het hier boven beschreven gedrag, beetje witte rook) en gebruikt geen olie. Mijn gedachte is dat als het iets met compressie of zo is, dat je het dan vaker moet merken. Klopt dat? Als de motor eenmaal loopt, dan loopt ie prima.
Iemand nog ideeën?