Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gesloten koelsysteem Yanmar 1gm10 ?

Gesloten koelsysteem Yanmar 1gm10 ? 22 sept 2021 02:45 #1327007

  • Klein245
  • Klein245's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 568
Hoi,
Ik heb een 1gm10 Yanmar motor aan boord met waterkoeling. 'S winters op de kant gooide ik antivries in motor en drukwaterleiding. Maar deze winter wil ik gewoon door blijven varen. Kan deze motor veranderd worden in een gesloten antivries/koeling systeem?
Zo ja, wat moet er dan aan gedaan worden ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gesloten koelsysteem Yanmar 1gm10 ? 22 sept 2021 04:39 #1327009

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Dan moet je het buitenwaterkoelsysteem vervangen door een gesloten koelsysteem dat zijn warmte op een andere manier kwijtraakt.

Hiervoor kun je een buis onder de boot langs laten lopen, als je een stalen boot hebt een bak op het vlak maken, soms kun je ook gebruik maken van een al bestaande holte als kielbalk of steven.
Omdat het een gesloten circuit is moet je ook nog iets toevoegen om de temperatuurverschillen op te vangen. Een open of gesloten expansievat.

Misschien moet je ook nog iets bedenken voor de uitlaat. Als daar nu het koelwater door afgevoerd wordt kan dat ook niet zo blijven. Denk daarvoor aan een volledig stalen uitlaat met een demper en isolatie. waterslot kan dan vervallen.

Al met al nog best een beetje werk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gesloten koelsysteem Yanmar 1gm10 ? 22 sept 2021 06:17 #1327016

Zoals swblom al schrijft is dat geen probleem.

Onze Yanmar 3GM30eu - de gewone zeewatergekoelde - heeft dat ook. Ben er erg blij mee! Op het Wad en in prutslootjes nooit last van vuil in het koelsysteem.

De bestaande impellerpomp kan je hiervoor prima gebruiken. De impeller vervang ik elke 5 jaar preventief bij het verversen van de koelvloeistof, mankeert nooit iets aan. :)

Yanmar verkoopt expansievaatjes om het uitzetten van de koelvloeistof op te vangen ook los. Deze is dan zowat leeg bij afgekoelde en vrijwel vol bij een bedrijfswarme motor. De koelvloeistof wordt onderwater door twee gestroomlijnde stroken (met twee buizen gaat dat natuurlijk ook) gepompt. Bij ons elk 3 meter lang.

Op de motor is de temperatuursensor vervangen door één van 95°C. De bedrijfstemperatuur is rond de 60 a 85°C.

Zou zelf voor de 1GM10 een gekoeld uitlaatspruitstuk fabriceren om de temperatuur bij de aansluiting op de motor te verlagen. Een gekoeld uitlaatspruitstuk wordt dan maximaal 95°C. De uitsluiting op de motor wordt anders te heet, minimaal zo'n 450 graden...
Bij een polyesther boot moet je de uitlaatopening in de romp daarom ook erg goed gaan isoleren.

En idd met een geïsoleerde stalen uitlaatpijp met (om de trillingen op te vangen) compensator, spiraaldemper (van Blokland) en zwanenbocht om achterop komend water te weren.

Wat foto's ter inspiratie. Veel werk dus...







Laatst bewerkt: 22 sept 2021 15:52 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gesloten koelsysteem Yanmar 1gm10 ? 22 sept 2021 10:10 #1327091

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Een droge uitlaat zoals de heren hier boven adviseren is wellicht de moooiste weg maar die omvat nogal wat werk op een polyester boot met die buizen onder je boot en de droge uitlaat zelf.

De motor voorzien van een warmtewisselaar en de uitlaat wel nat houden is een stuk simpeler en met een goede aftapmogelijkheid is het vorstklaar maken van je motor peanuts. Aan mijn 3GM30 had ik een Bowman warmtewisselaar zitten met een simpele aftap functie waar je een kraantje op kan zetten. Zet die ergens goed bereikbaar neer en je bent al een eind. Je zoutwaterpomp moet je dan ook aftappen. Dekseltje va de pomp voorzien van vleugelmoeren en die draai er ook zo af.
Als je dan nog een vorstestendige kraan monteerd (bijv trudesign), is het vorstklaar maken van je motor minuten werk.


Bij mij was de blauwe pijl de aftap. Gewoon BSP draad dus simpel kraantje aan te maken.
Laatst bewerkt: 22 sept 2021 10:12 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gesloten koelsysteem Yanmar 1gm10 ? 22 sept 2021 10:21 #1327095

Niets veranderen, enkel een klein kacheltje erbij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gesloten koelsysteem Yanmar 1gm10 ? 22 sept 2021 11:23 #1327115

  • Klein245
  • Klein245's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 568
Zo,n electrische met een fannetje ?
Of een electrische radiator?
Is dat voldoende?
Laatst bewerkt: 22 sept 2021 11:25 door Klein245.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gesloten koelsysteem Yanmar 1gm10 ? 22 sept 2021 11:43 #1327119

Het gaat erom dat het buitenboordwater in de afsluiters, motor en uitlaat niet bevriest... Afgelopen jaar hebben we volgens mij 1 serieuze week met vorst gehad (-12)



Een kachel vraagt uiteraard ook wel wat controle. Als de stroom uitvalt heb je niets... Maar een polyester boot zonder buitenboordwater binnen bestaat niet, want dat betekent een droge uitlaat en een kiel- of bunkoeling. Dat is meer voor motorboten en binnenvaart- en zeevaartjongens. Je zal ook iets met de andere afsluiters moeten als het heel koud wordt...(kombuis, toilet)... Een kachel van 1000 tot 1500 watt (ik zou met een fannetje doen) is het meest eenvoudig, hoewel niet alle havens dit toestaan...
Laatst bewerkt: 22 sept 2021 11:44 door I am Roaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gesloten koelsysteem Yanmar 1gm10 ? 22 sept 2021 13:10 #1327145

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Een elektrisch kacheltje van 1 kW kost bij continue gebruik ongeveer 200 € aan stroom (per maand). Dat loopt flink op, en is bij ons op de (verenigings) haven niet toegestaan. En het is nog maar de vraag of je overal aan boord de temperatuur boven nul houdt
Laatst bewerkt: 22 sept 2021 15:59 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gesloten koelsysteem Yanmar 1gm10 ? 22 sept 2021 13:22 #1327153

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Als je alleen je motor vorstvrij wil houden en die motor in een kist zit, kom je met een (kleiner) kacheltje in die kist, met thermostaat wel een heel stuk goedkoper uit. Thermostaat op 3 graden of zo en dat ding zal niet heel veel aan staan.
Maar dan be je wel afhankelijk van een stroom verbinding.

Kranen: trudesign nemen of een warmtelint oplossing. Maar in die laatste zit je ook weer met de afhankelijkheid van werkende stroomverbinding.
Laatst bewerkt: 22 sept 2021 13:24 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gesloten koelsysteem Yanmar 1gm10 ? 22 sept 2021 14:42 #1327186

In deze service manual van Yanmar staat beschreven wat je moet doen om de motor om te bouwen naar indirecte koeling.
www.manualslib.com/manual/7913...0.html?page=3#manual
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gesloten koelsysteem Yanmar 1gm10 ? 23 sept 2021 09:38 #1327397

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
bertilbeumer schreef :
In deze service manual van Yanmar staat beschreven wat je moet doen om de motor om te bouwen naar indirecte koeling.
www.manualslib.com/manual/7913...0.html?page=3#manual
Nee hoor, niet voor de 1GM10.
Wel voor de 2GM20 en 3GM30 want daar zijn ook indirect gekoelde versies van gemaakt. Voor de 1GM10 heeft er nooit een fabrieks-af indirect gekoelde versie bestaan en is dus ook niet in de handleiding beschreven. De warmtewisselaars van Yanmar passen niet. Je zult dus met aftermarket spullen aan de gang moeten als je dit wil (bowman, Martec etc) en dat omschrijft die handleiding niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gesloten koelsysteem Yanmar 1gm10 ? 23 sept 2021 09:45 #1327400

bertilbeumer schreef :
In deze service manual van Yanmar staat beschreven wat je moet doen om de motor om te bouwen naar indirecte koeling.
www.manualslib.com/manual/7913...0.html?page=3#manual

Bij indirecte koeleing loopt er nog steeds buitenboordwater door de boot... en dat moet je nog steeds vorstvrij houden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gesloten koelsysteem Yanmar 1gm10 ? 23 sept 2021 12:23 #1327435

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Klein245 schreef :
Hoi,
Ik heb een 1gm10 Yanmar motor aan boord met waterkoeling. 'S winters op de kant gooide ik antivries in motor en drukwaterleiding. Maar deze winter wil ik gewoon door blijven varen. Kan deze motor veranderd worden in een gesloten antivries/koeling systeem?
Zo ja, wat moet er dan aan gedaan worden ?

Ik heb diverse winters de boot vaarklaar in het water gelaten waarbij ik qua 'winterklaar maken', zoals het buitenwatercircuit (leidingen, pomp en warmtewisselaar) vullen met antivries, helemaal niks heb gedaan.

Ik wachtte steeds rustig af of er nog vorst kwam die risico op bevriezing van dat circuit gaf. Pas als de vorst ècht nachtenlang doorzet en de temperatuur ook overdag niet tot nauwelijks boven het vriespunt komt, wordt dat vullen met antivries urgent.

Zeker als de boot niet te ver van je woonplaats ligt, kun je bevriezing van vitale delen op die manier altijd voor zijn.

Om je hele koelcircuit te gaan verbouwen, alleen om helemaal nergens meer aan te hoeven denken ,vind ik eigenlijk nogal veel moeite.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gesloten koelsysteem Yanmar 1gm10 ? 23 sept 2021 13:11 #1327454

Precies. :)
Laatst bewerkt: 23 sept 2021 13:12 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gesloten koelsysteem Yanmar 1gm10 ? 26 sept 2021 18:48 #1328359

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Exact. Onze boot blijft ook vaak in het water. Ik weet wat ik moet doen om ‘m winterklaar te maken en zorg voor de juiste spullen op voorraad aan boord.
Op het moment dat ik besluit dat het nodig is om iets te doen rij ik naar de boot en heb alles liggen. 20 minuutjes later ben ik klaar.

In 2019 heb ik alle kranen vervangen voor Tru Design kranen van kunststof. Dat is wel een fijne aanpassing. Want kranen winterklaar maken is in mijn ogen ook een beetje een soort googeltruuk. Niet moeilijk, maar ook onzeker of het echt gelukt is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.258 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl