groom schreef :
Afgelopen jaar heeft de brommer er voor het eerst op gelopen. Nog steeds als een naaimachine. Zal in het voorjaar eens kijken of het wisselen van de brandstoffilters, net als in zijn GTL tijd, een nutteloze exercitie zal blijken te zijn.
Brandstoffilter. Daar noem je wat.
Toen ik terug was van m'n 4-weekse trip naar het noorden heb ik de laatste can GTL die nog in een bakskist stond, leeggeheveld in de tank. Maar ik vergat de tankdop er weer op te draaien. Pas twee weken later was weer op de boot en toen kwam ik daar pas achter.
Ik heb de regenval in die periode gecheckt. Er was het een en ander gevallen, maar niet heel veel. Toch achtte het uitgesloten dat er géén water in de tank was gekomen.
Ik heb gelukkig een tank met zo'n Vetus-appendage waarin alle aansluitingen verenigd zijn in één 'deksel' met een diameter van een kleine 20 cm. Dat heb ik verwijderd. De vulslang had een kleine 'zak' waar nog wat vloeistof in stond.
Ik herinnerde mezelf de 'tampon'-methode om water uit een dieseltank te verwijderen. Inderdaad: een tampo zwelt meteen op als je hem in water houdt en niet tot nauwelijks als je hem onderdompelt in pure diesel.
Om te beginnen bleek de 'zak' in de vulslang nauwelijks water te bevatten.
Maar op de bodem van de tank zag ik wel wat zwarte rommel. Geen echt slijm. Meer een soort schilfertjes.
Met een tampon op een stokjes over de bodem vegen leverde echter niks op. Geen enkele tampon nam serieus toe in volume.
Maar die zwarte schilfers moesten eruit, vond ik.
Ik heb de hele inhoud van de tank via een fijn filter overgepompt in cans, de schilfers van de boden geveegd met keukenpapier en vervolgens de inhoud van de cans, opnieuw via dat filter, weer terug in de tank gepompt.
Tenslotte heb ik het grof-filter (Delphi) vervangen. Dat had ik overigens sinds de installatie van een nieuwe, kleinere tank, nog nooit gedaan! Het zat er al zeker vier jaar op. denk ik.
Daarvoor zaten er op een te vervangen filter nog wel eens wat zwarte flinters.
Toen ik in dit geval de open kant van van het te vervangen filter bekeek, was dit brandschoon!
Go figure!
Afijn. Nieuw filter erop (zat in één keer goed (lekverij)). Ontluchten en starten. Motor tijdje laten lopen. Niks aan de hand.
Detail: tot twee jaar terug haalde ik m'n GTL langs de weg, bij Firezone in Moerdijk. Toen die overgingen op HVO, haalde ik het bij het bunkerstation in Dintelsas. In de afgelopen vakantie ook twee keer aan het water getankt, in respectievelijk Harlingen en Dokkumer Nieuwe Zeilen (Lunegat).
Zouden die zwarte schilfers toch uit tanks van leveranciers zijn gekomen?