Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yanmar 2GM20 beginnende olielekkage en verbruik

Yanmar 2GM20 beginnende olielekkage en verbruik 03 nov 2021 15:51 #1337249

Na een grondige refit van de motorruimte vorige winter, start en loopt de 2GM20 weer als een zonnetje.
vooral de verstuiverrevisie heeft m erg goed gedaan.

Maar nu..... sinds de laatste 2 jaar valt mij op dat hij een beetje olie begint te verbruiken. maar dit jaar heb ik ook daadwerkelijk olie bijgevuld tijdens het seizoen.... verbruik was nu ongeveer 1 liter dit seizoen.
Bij het geven van een dot gas was het meestal voornamelijk even een zwarte pluim, maar nu zit daar zeker ook een blauwe gloed doorheen.

Voor de duidelijkheid, het is een klein pluimpje, echt niet zo dat de hele boel blauw staat als ik langs kom :whistle:

Daarnaast hing er al jaren een druppie onder de motor, is immers toch ook ruim 25 jaar oud en ruim 4000 uur verder. Maar ook dat is ineens dit jaar meer geworden. drupje is inmiddels veranderd in een plasje.
Hierin verdenk ik zelf de seal van het asje waarmee je met de hand de motor kan aanslingeren en de carterpan-pakking.

mijn vragen zijn:
zijn er nog andere hele bekende lekkagepunten bij de 2GM20 die ik misschien over het hoofd zou zien?

en wat is de meest voorkomende reden van het olieverbruik bij een 2GM20 waarmee ik het onderzoek zou moeten starten?
(een soort stappenplannetje dus van makkelijk en quick fix tot worst case....)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 beginnende olielekkage en verbruik 03 nov 2021 16:48 #1337263

  • gURBe
  • gURBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 275
Ik kan je geen advies geven maar ik ga dit draadje wel volgen, wellicht levert het mij ook bruikbare info op. Heb zelf ook n 2GM20, maar dan een F.
Succes!

Burney
Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 beginnende olielekkage en verbruik 03 nov 2021 18:32 #1337285

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5886
Het olieverbruik. Op hoeveel draaiuren?
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 beginnende olielekkage en verbruik 03 nov 2021 19:20 #1337306

Ik heb een gloeiende hekel aan olie-plekjes onder de motor en zoek altijd net zo lang door tot ik het opgelost heb. Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar ik kwam er achter dat er wat olie langs de peilstok lekte :silly:
Nieuwe peilstok en het is over.

Als de seal van je krukas verlenging lekt, heb je volgens mij ook meestal wat olie op de V-snaar.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 beginnende olielekkage en verbruik 03 nov 2021 21:35 #1337335

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Olieverbruik kan optreden bij verglazing van cilinders door teveel op laag vemogen te draaien. Dan wordt de cilinder “gepolijsd” en pakt geen olie meer aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Yanmar 2GM20 beginnende olielekkage en verbruik 03 nov 2021 21:51 #1337339

HPV schreef :
Olieverbruik kan optreden bij verglazing van cilinders door teveel op laag vemogen te draaien. Dan wordt de cilinder “gepolijsd” en pakt geen olie meer aan.

Om deze reden vaar ik, na het opwarmen, het liefst op zo'n 2800 à 3000 toeren.
Laatst bewerkt: 03 nov 2021 21:51 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 beginnende olielekkage en verbruik 04 nov 2021 18:38 #1337560

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1123
pak een rol keukenpapier en maak de hele motor kurk droog, zet er een week lang een ontvochtiger in om nog meer te drogen. daarna starten en laten lopen totdat je olie zie zweten, dat zie je met een goede sterke bouw led lamp, verbruik van 1 l jaar is ok, motor wordt oud. lekken is wat anders, pakking!
Laatst bewerkt: 04 nov 2021 18:39 door Ber.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 beginnende olielekkage en verbruik 04 nov 2021 18:46 #1337563

HPV schreef :
Olieverbruik kan optreden bij verglazing van cilinders door teveel op laag vemogen te draaien. Dan wordt de cilinder “gepolijsd” en pakt geen olie meer aan.

:laugh: :laugh: ik moest erg lachen om deze post, de Accelerate en "lang op laag vermogen" die combi bestaat niet hoor. :whistle: gasss!

Ik snap je post wel, maar ik ben er vrij zeker van dat dat bij mij in ieder geval niet van toepassing is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 beginnende olielekkage en verbruik 04 nov 2021 18:49 #1337564

bertilbeumer schreef :
Ik heb een gloeiende hekel aan olie-plekjes onder de motor en zoek altijd net zo lang door tot ik het opgelost heb. Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar ik kwam er achter dat er wat olie langs de peilstok lekte :silly:
Nieuwe peilstok en het is over.

Als de seal van je krukas verlenging lekt, heb je volgens mij ook meestal wat olie op de V-snaar.

Op zich een goede tip, ik vind namelijk dat die peilstok wel erg gemakkelijk in en uit het blok "klikt"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 beginnende olielekkage en verbruik 05 nov 2021 21:13 #1337796

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Herkenbaar. Misschien ook maar eens vervangen dan, al lekt mijn torretje nog nauwelijks olie gelukkig.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 beginnende olielekkage en verbruik 07 nov 2021 16:35 #1338118

Ton Mitz schreef :
Het olieverbruik. Op hoeveel draaiuren?

Vandaag even gekeken. Dit jaar 150 motoruren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 beginnende olielekkage en verbruik 13 feb 2022 21:19 #1368550

Vandaag eens vervolg gegeven aan het onderzoek naar de olielekkage.

Voornamelijk aan de voorzijde zijn 2 seals die lekken. Omdat de motor natuurlijk een beetje achterover staat sijpelt het langs de carterpan naar achter en druppelt daar naar beneden. Dit maakte het zoeken wat lastig....

Voornamelijk het armpje van de gashendel lekt behoorlijk.
Maar ook de handstart as seal lekt.

Moet die hele voorkant eraf om deze seals te vervangen? Preventief wil ik dan ook meteen de krukasseal aan de voorzijde vervangen. Wat zou het partnumber zijn van deze seals?






Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 beginnende olielekkage en verbruik 03 mrt 2022 20:35 #1373260

Kleppen gesteld, uitlijning nog maar eens gecheckt maar bovenal de halve motor uit elkaar gehad om een paar verdachte lekkagepunten op te lossen.
Zo verdacht ik de krukas en de as voor de handstart/hoge druk brandstofpomp op olielekkage en het armpje van de gashendel.

Al met al een leerzame klus om de motor beter te leren kennen.

Het is namelijk een aardige operatie om deze 3 ringetjes te vervangen.
Zo moet de waterpomp, dynamo, krukaspoelie, hoge druk brandsofpomp, de gaskabel en stopkabel losgenomen worden. Daarna kan de distributiedeksel eraf zodat je de seals eruit kan halen. Na het losnemen van de gashendel veren kan het armpje uit de distributiedeksel getrokken worden waar nog een keerringetje in zit.

De bijkomstigheid is dat ook diverse pakkingen vervangen moeten worden omdat je die maar eenmalig kunt gebruiken.

Al met al (voor mijn doen) een aardige operatie, waarin vooral met de hogedruk pomp zorgvuldig gewerkt moet worden. Met het yanmar werkplaatshandboek is het overigens goed te doen allemaal.
De nieuwe onderdelen:



Neven onderdelen demonteren:
Als iemand een krukaspoelietrekker wil lenen.... ik heb er tegenwoordig eentje :whistle:


Distributiedeksel verwijderd:
Resterend pakkingmateriaal dient goed verwijderd te worden. Een zorgvuldig klusje, je wilt namelijk geen vuil tussen alle tandwielen krijgen.


Vergeet tijdens de vervanging niet gelijk de platgedrukte ringetjes van de oliekanalen te vervangen.


Om zeker te zijn van goede afdichtingen, smeer ik de nieuwe pakkingen nog met een beetje vloeibare pakking in.


Alles weer in elkaar, mooi ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om een aantal onderdelen opnieuw in yanmar kleur te spuiten.


Al die moeite voor een handje vol vervangen seals en ringetjes.... :silly: nu maar hopen dat dit echt helpt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 beginnende olielekkage en verbruik 03 mrt 2022 20:41 #1373263

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
best knap om dat te doen, hopen dat ie weer prima loopt zo.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 beginnende olielekkage en verbruik 03 mrt 2022 20:43 #1373264

Jij bent écht van alle markten thuis zeg! Is ie al goed warm geweest en blijven de lekkages weg?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 beginnende olielekkage en verbruik 03 mrt 2022 21:02 #1373266

Haha, dat weten we over een krappe maand..... boot staat nog op de kant, heb wel even gestart om te kijken of ie het überhaupt nog deed, (gelukkig wel) maar daarna toch maar snel uitgezet.
Was voornamelijk om te checken of ik de brandstofleidingen goed had ontluchten of de brandstofpomp weer goed gemonteerd was.

Gezien het praktisch vierkante ringetje wat uit het gashendeltje kwam en veel te soepel liep moet het met deze nieuwe onderdeeltjes een heel stuk beter zijn.

Ik verdenk ook nog een lichte lekkage van de carterpanpakking, alleen dat weet ik nog niet zeker, gezien ook de olie van de nu vervangen seals daar langs liep. Nu alle bovenliggende seals vervangen zijn (en dus niet meer mogen lekken) kunnen we zien of de carterpan droog blijft.

Wel is duidelijk aan de rubbertjes te merken dat het blok 25 jaar oud is. Alles wat ik vervang is stug en/of plat gedrukt. Er valt dus overduidelijk winst te behalen.

En van alle markten thuis, tsja..... een 2gm20 is gelukkig lekker simpel en ik lees me altijd goed in en bereid het werk goed voor. Daarna is het meestal gewoon een kwestie van beginnen.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 beginnende olielekkage en verbruik 03 mrt 2022 21:12 #1373268

“Men lijdt het meest van het lijden dat men…” klopt wel vaak denk ik, maar een dosis lef helpt wel. Onbewust onbekwaam zijn ook, maar dat ben je duidelijk niet.

Nog gekke dingen tegen gekomen, speciaal gereedschap dat je moest aanschaffen? Zaten hier nog bouten bij die op moment moesten, of is dit niet zo kritisch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 beginnende olielekkage en verbruik 03 mrt 2022 21:17 #1373271

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1336
Nachtvlinder schreef :
Nog gekke dingen tegen gekomen, speciaal gereedschap dat je moest aanschaffen?

Poelietrekker dus :)
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 beginnende olielekkage en verbruik 03 mrt 2022 21:42 #1373282

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Mooie klus weer, ondanks dat de GM's heerlijk 'simpele' motoren zijn en alles goed gedocumenteerd is, vergt het toch wel enige moed om dit soort dingen zelf te doen. Ondanks het servicemanual doe je het toch voor het eerst en is het soms nog best lastig om de plaatjes uit het manual te matchen met de werkelijke situatie, zo ervoer ik bij het reviseren van de verstuivers. Well done dus!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 beginnende olielekkage en verbruik 04 mrt 2022 10:02 #1373339

Nachtvlinder schreef :
Nog gekke dingen tegen gekomen, speciaal gereedschap dat je moest aanschaffen? Zaten hier nog bouten bij die op moment moesten, of is dit niet zo kritisch?

valt mee.
shims tussen brandstofpomp voor de juiste timing was ff spannend. de bestaande shims waren niet heel jofel meer dus ook vervangen.
met een micro diktemeter kon ik de juiste dikte achterhalen om te vervangen.

moeren brandstofpomp op 25nm vastzetten.

bouten distributiedeksel op 15nm.
let wel op welke bout waar, er worden 4 verschillende lengtes gebruikt.

krukaspoelietrekker was nodig om de poelie los te krijgen.

benodigd gereedschap is dus:
- dopsleutelset
- schroevendraaierset
- krukaspoelietrekker
- micro diktemeter
- segering-tang
- pakking schraper
- sealtrekker
- momentsleutel

en nog wat rand spul zoals:
- remmenreiniger/ontvetter
- doeken
- vloeibare pakking
- lamp
- klein spiegeltje
- yanmar kleur spuitbus
- schuurpapier / staalborsteltje

@ilCigno, klopt, de servicemanual is best goed, maar ook oud.... veel zwart-wit foto's zijn meer zwart dan wit en daarmee is soms lastig te zien (lees: niet) wat ze nu bedoelen.
daarom vond ik vooral die brandstofpomp lastig, via een zijklepje wat je loshaalt van de distributiedeksel kun je met een hoekspiegeltje zien dat het armpje in een soort regulatornokje valt. het is heel belangrijk dat dit goed zit!
alleen had ik in het begin dus even geen idee wat ik nou precies moest zien door dat gat.
ook moet de regulator van de brandstofpomp zo in het ''midden'' geschoven zijn zodat de pomp er ook uit kan, anders blijft hij hangen achter dat pennetje. echt even een friemel klusje.

in elkaar is vervolgens een stuk gemakkelijker, als je het los in je hand hebt zie je immers wat ze bedoelde met die foto in de service manual :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 beginnende olielekkage en verbruik 04 mrt 2022 14:04 #1373383

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4146
Pffff, wat een klus. Maar wel heel goed gedaan, je kan je leven verspillen aan de herkomst van een lekkage, of gewoon alles aanpakken. Laat ook maar weer eens zien hoe belangrijk het werkplaatshandboek is.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 beginnende olielekkage en verbruik 04 mrt 2022 23:50 #1373518

Nachtvlinder schreef :
“Men lijdt het meest van het lijden dat men…” klopt wel vaak denk ik, maar een dosis lef helpt wel. Onbewust onbekwaam zijn ook, maar dat ben je duidelijk niet.

Nog gekke dingen tegen gekomen, speciaal gereedschap dat je moest aanschaffen? Zaten hier nog bouten bij die op moment moesten, of is dit niet zo kritisch?

Een beetje lef helpt zeker en als je dan in het achterhoofd houd dat je (bewust) onbekwaam bent en bij alles wat je doet drie keer kijkt en controleert aan de hand vh boek dan komt het meestal wel goed.
Uiteraard is een en ander aan gereedschap wel prettig en als dit er niet is dan moet je waarschijnlijk ook niet aan zo'n klus beginnen.

Altijd wel fijn dat je aan het einde van het verhaal weer een werkende motor hebt.
Dan mag je jezelf best een schouderklopje geven. of zes.
Laatst bewerkt: 04 mrt 2022 23:50 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 beginnende olielekkage en verbruik 05 mrt 2022 08:39 #1373556

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Ts zoekt het allemaal goed uit en doet zijn werk grondig en zorgvuldig. Zo moet het dus ook.
Er zijn ook meer dan genoeg sleutelaars die meer vernielen dan dat ze repareren.
Geen geduld, geen kennis, geen goed gereedschap en het moet allemaal voor een kwartje.
Die laatste club is wel in de meerderheid ben ik bang. Zo ziet het er makkelijk uit maar je moet ook discipline hebben om het goed te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 beginnende olielekkage en verbruik 05 mrt 2022 08:49 #1373561

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
Ja vooral een basis technische inzicht, met het juiste inzicht creeer je vanzelf dicipline.
al heb je er geen verstand van, en doe je het voor eerste keer.

M
techniek is techniek.. onbekend deel kost veel tijd dat is alles, inzicht verwerven, gestructureerd werken, gediciplineerd werken, en in mijn geval van elke stap een foto maken, dat werkt bij mij erg goed.

van totaal onbekend naar snel bekwaam op elk denkbaar technische gebied.
je moet er wel intresse in hebben om het te doen en het willen

A DICIPLINEholtere schreef :
Ts zoekt het allemaal goed uit en doet zijn werk grondig en zorgvuldig. Zo moet het dus ook.
Er zijn ook meer dan genoeg sleutelaars die meer vernielen dan dat ze repareren.
Geen geduld, geen kennis, geen goed gereedschap en het moet allemaal voor een kwartje.
Die laatste club is wel in de meerderheid ben ik bang. Zo ziet het er makkelijk uit maar je moet ook discipline hebben om het goed te doen.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2022 08:50 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.244 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl