Kleppen gesteld, uitlijning nog maar eens gecheckt maar bovenal de halve motor uit elkaar gehad om een paar verdachte lekkagepunten op te lossen.
Zo verdacht ik de krukas en de as voor de handstart/hoge druk brandstofpomp op olielekkage en het armpje van de gashendel.
Al met al een leerzame klus om de motor beter te leren kennen.
Het is namelijk een aardige operatie om deze 3 ringetjes te vervangen.
Zo moet de waterpomp, dynamo, krukaspoelie, hoge druk brandsofpomp, de gaskabel en stopkabel losgenomen worden. Daarna kan de distributiedeksel eraf zodat je de seals eruit kan halen. Na het losnemen van de gashendel veren kan het armpje uit de distributiedeksel getrokken worden waar nog een keerringetje in zit.
De bijkomstigheid is dat ook diverse pakkingen vervangen moeten worden omdat je die maar eenmalig kunt gebruiken.
Al met al (voor mijn doen) een aardige operatie, waarin vooral met de hogedruk pomp zorgvuldig gewerkt moet worden. Met het yanmar werkplaatshandboek is het overigens goed te doen allemaal.
De nieuwe onderdelen:
Neven onderdelen demonteren:
Als iemand een krukaspoelietrekker wil lenen.... ik heb er tegenwoordig eentje
Distributiedeksel verwijderd:
Resterend pakkingmateriaal dient goed verwijderd te worden. Een zorgvuldig klusje, je wilt namelijk geen vuil tussen alle tandwielen krijgen.
Vergeet tijdens de vervanging niet gelijk de platgedrukte ringetjes van de oliekanalen te vervangen.
Om zeker te zijn van goede afdichtingen, smeer ik de nieuwe pakkingen nog met een beetje vloeibare pakking in.
Alles weer in elkaar, mooi ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om een aantal onderdelen opnieuw in yanmar kleur te spuiten.
Al die moeite voor een handje vol vervangen seals en ringetjes....
nu maar hopen dat dit echt helpt.