Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verstuivervraagje diesel experts..

Verstuivervraagje diesel experts.. 09 jan 2022 11:41 #1357585

Hallo,

Allereerst allemaal de beste wensen nog voor 2022, beetje laat, sorry.

ZOals in mijn andere draadje te lezen is heb ik een BetaMarine BM482, die niet meer wilde starten en een compleet verbrande uitlaatklep had, de kop was niet meer te redden.

De motor is gebasseerd op de BM842 en ipv voor 2500 euro exclusief BTW een Kubota kop te kopen heb ik bij een online shop een aftermarket part gekocht voor de Z842.

Inspectie gedaan om de twee koppen te vergelijken en alles leek op het eerste gezicht hetzelfde. Gisteren de kop gemonteerd maar toen kwam ik dit probleem tegen met de vertuivers:

In de originele kop zit een soort stalen hoedje in het verstuivergat geperst waar de verstuiver in past:




Op bovenstaande foto zie je het hoedje liggen, volgens de workshop manual heet dit een 'heat shield'




Deze foto laat het hoedje zien in het verstuivergat.

Nu, de nieuwe kop heeft zelfde diameter gat voor het schroefdraad en de verstuiver past er prima in, alleen het hoedje past niet omdat het onderste gat kleiner is:

Hier foto's van het gat in oude kop vs nieuwe kop:







Vreemd want verder is de kop echt in alle opzichten hetzelfde, elke andere aansluiting past etc.

Goed, ik dacht: er zal wel een reden voor zijn dus ik probeer het gewoon, en heb de vertuiver gewoon in het gat gedraaid. Echter bij ronddraaien van de motor (heb nog niet gestart of zo) zie ik diesel nevel tussen de verstuiver en het schoefdraad uitgeperst worden, deze verstuiver lekt dus langs het schoefdraad, dus ik vermoed dat hij zonder die heat shield niet diep genoeg komt om op de koperen persring af te sluiten. Ik heb ook compressie gemeten door het gat van de gloeistift en die komt niet hoger dan 10 bar, te weinig dus.

De foto's laten de originel verstuivers zien maar ik heb ook nieuwe verstuivers, die zijn exact hetzelfde verder.

Mijn vraag: Wat is de functie van die heat shield (de naam doet wel iets vermoeden natuurlijk..), kan het kwaad om die eruit te laten? Ik zou natuurlijk gewoon 2 koperen ringen erin kunnen zetten..? Dan zal hij wel sluiten maar kan dat?

OF: weet iemand waarom die tweede kop een ander gat zou hebben, is er iets veranderd, zijn er misschien andere heat shields te krijgen of zo?

Het probleem is dat zowel Betamarine als Kubota niet echt willen helpen omdat ik natuurlijk een niet origineel onderdeel kocht, begrijpelijk, maar ik vond 2500 ex. een beetje erover.. :-).

Met groet, Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuivervraagje diesel experts.. 09 jan 2022 12:13 #1357591

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Brandplaatjes die warmte afvoeren naar de kop en tevens afdichten.
Je moet nieuwe brandplaatjes monteren want ze vervormen en als het contact met de kop niet goed is kan het zaakje ter plekke te heet worden en je verstuiver verbranden.
Dit zijn twee uit mijn auto:
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 09 jan 2022 12:27 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuivervraagje diesel experts.. 09 jan 2022 12:17 #1357592

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8659
Wat Gijper zegt.
Hebben ze in de aftermarket geen passende onderdelen?
Anders opmeten en in auto-onderdelenwinkel op zoek gaan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuivervraagje diesel experts.. 09 jan 2022 13:10 #1357602

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1061
Er zijn 2 mogelijkheden, passende brandplaatjes vinden of de kop laten aanpassen om de Béta brandplaatjes te kunnen monteren.
Een goed revisie bedrijf kan waarschijnlijk beide voor je organiseren.

Misschien kan forrrumlid de Optimaal ook wel een oplossing bieden, ik ken hem niet maar wat ik van zijn hand heb gezien is van hoge kwaliteit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuivervraagje diesel experts.. 09 jan 2022 13:22 #1357612

Bedankt mannen, zal eerst eens bij de aftermarket dealer vragen maar ik verwacht daar niet te veel van, hij wist niet al te veel van dit blok.

Vraagje, (niet om eigenwijs te zijn, maar gewoon nieuwsgierig): als die brandplaatsen zijn om warmte afvoer naar de kop te verzorgen: wat is er dan mis met gewoon een koperen ring? geeft toch ook prima warmte contact?

groet, Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuivervraagje diesel experts.. 09 jan 2022 13:32 #1357621

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1061
Die draai je kapot tijdens de montage, je draait de verstuiver in de schroefdraad als deze de koperen ring raakt en er staat nogal wat druk op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuivervraagje diesel experts.. 10 jan 2022 02:08 #1357780

Makkie schreef :
Er zijn 2 mogelijkheden, passende brandplaatjes vinden of de kop laten aanpassen om de Béta brandplaatjes te kunnen monteren.
Een goed revisie bedrijf kan waarschijnlijk beide voor je organiseren.

Misschien kan forrrumlid de Optimaal ook wel een oplossing bieden, ik ken hem niet maar wat ik van zijn hand heb gezien is van hoge kwaliteit.

Dankje "Makkie" :blush: ik zou dan zowel de oude als de nieuwe kop en verstuivers willen zien om te meten. " zo te zien" is in deze een risico volle benadering.
Uiteraard valt dit geheel passend te maken.
Bij interesse zie ik van de vrager wel een pb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuivervraagje diesel experts.. 13 jan 2022 22:06 #1359264

Hi,

Even een update, na overleg met De Optimaal (bedankt!) en meerdere tips om bij CF in Krabbendijke langs te gaan (vlak bij Wemeldinge) heb ik dat vandaag maar gedaan, beide koppen daar achter gelaten, het gat voor de verstuiver in de nieuwe kop bleek niet alleen kleiner, maar ook veel dieper, dat passend maken is dus niet simpel.

Het goede nieuws is dat ze, in tegenstelling tot de andere firma waar ik eerst was, wel dachten dat de kop nog te redden is. Ze gaan proberen er nieuwe zetels in te persen en de kop te vlakken.

Bedankt voor alle adviezen!

Overigens waren ze daar 100% overtuigd dat dit probleem is ontstaan door water in de kop. (gunstig voor mij want dan zou de verzekering betalen, maar ik betwijfel of de expert van EOC hetzelfde advies gaat geven, anyway, bijzaak, eerst moet de boel weer lopen. Als de oude kop gemaakt kan worden zullen de kosten ook meevallen iig).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl