Hallo,
Allereerst allemaal de beste wensen nog voor 2022, beetje laat, sorry.
ZOals in mijn andere draadje te lezen is heb ik een BetaMarine BM482, die niet meer wilde starten en een compleet verbrande uitlaatklep had, de kop was niet meer te redden.
De motor is gebasseerd op de BM842 en ipv voor 2500 euro exclusief BTW een Kubota kop te kopen heb ik bij een online shop een aftermarket part gekocht voor de Z842.
Inspectie gedaan om de twee koppen te vergelijken en alles leek op het eerste gezicht hetzelfde. Gisteren de kop gemonteerd maar toen kwam ik dit probleem tegen met de vertuivers:
In de originele kop zit een soort stalen hoedje in het verstuivergat geperst waar de verstuiver in past:
Op bovenstaande foto zie je het hoedje liggen, volgens de workshop manual heet dit een 'heat shield'
Deze foto laat het hoedje zien in het verstuivergat.
Nu, de nieuwe kop heeft zelfde diameter gat voor het schroefdraad en de verstuiver past er prima in, alleen het hoedje past niet omdat het onderste gat kleiner is:
Hier foto's van het gat in oude kop vs nieuwe kop:
Vreemd want verder is de kop echt in alle opzichten hetzelfde, elke andere aansluiting past etc.
Goed, ik dacht: er zal wel een reden voor zijn dus ik probeer het gewoon, en heb de vertuiver gewoon in het gat gedraaid. Echter bij ronddraaien van de motor (heb nog niet gestart of zo) zie ik diesel nevel tussen de verstuiver en het schoefdraad uitgeperst worden, deze verstuiver lekt dus langs het schoefdraad, dus ik vermoed dat hij zonder die heat shield niet diep genoeg komt om op de koperen persring af te sluiten. Ik heb ook compressie gemeten door het gat van de gloeistift en die komt niet hoger dan 10 bar, te weinig dus.
De foto's laten de originel verstuivers zien maar ik heb ook nieuwe verstuivers, die zijn exact hetzelfde verder.
Mijn vraag: Wat is de functie van die heat shield (de naam doet wel iets vermoeden natuurlijk..), kan het kwaad om die eruit te laten? Ik zou natuurlijk gewoon 2 koperen ringen erin kunnen zetten..? Dan zal hij wel sluiten maar kan dat?
OF: weet iemand waarom die tweede kop een ander gat zou hebben, is er iets veranderd, zijn er misschien andere heat shields te krijgen of zo?
Het probleem is dat zowel Betamarine als Kubota niet echt willen helpen omdat ik natuurlijk een niet origineel onderdeel kocht, begrijpelijk, maar ik vond 2500 ex. een beetje erover..
.
Met groet, Bas