Reed schreef :
Mijn advies en ik heb het twee keer eerder gedaan, waarvan een keer niet te serieus.
Ga voor de beste kwaliteit en het meest isolerende materiaal.
Tevens verwerk het serieus en nauwsluitend,
Anders is de kans groot dat elke eurocent die je er in investeer, zonde is van het geld wat geluidsisolatie betreft. Ziet er misschien dan wel weer netjes uit.
Goed geluid isoleren is niet eenvoudig.
Succes ermee.
Goed sluitend krijgen zal nog wel een uitdaging worden (haaks snijden/zagen). Om alles goed sluitend te krijgen is het waarschijnlijk verstandig om eerst mallen te maken en daarna de platen op maat te zagen buiten de boot op een fatsoenlijke werktafel.
Maar wat voor platen heb jij dan gebruikt die je kunt adviseren?
Nachtvlinder schreef :
Denk ook na hoe de motor haar verbrandingslucht straks aan gaat zuigen en deze lucht bij voorkeur langs de dynamo trekt. Labirnth of slang naar doorvoer weg van je oren?
Als ik het goed loopt de huidige aanzuiging via een rooster in de voet van de stuurstand. De stuurstand helemaal achteraan de motorruimte, zo’n 1,8m van de voorkant van de motor verwijderd en grofweg een metertje hoogteverschil. Lucht komt dus niet langs de dynamo. Maar dat is al zo en zal wel prima zijn gezien dit al 30 jaar lijkt te werken. Voor geluidsoverlast van aanzuiging maak ik me dus niet zo veel zorgen. De motorruimte is een geïsoleerde ‘tunnel’ van 1,8m.
Sailabout schreef :
Ik heb in mijn vorige en huidige schip een externe temperatuursensor (weergave op weerstation) in motorruimte gehangen, zo’n 20 /30 cm vrij van het motorblok. Op beide schepen was de temperatuur ongeveer tussen 60-65max graden. Beide hebben een mechanische aanzuiging die inslaat op rond de 30-4- graden.
Hmm. Dat is wel wat warm met mechanische afzuiging kwa gevoel. Maar dit is wel een punt waar ik nog niet over nagedacht had. De motorruimte heeft momenteel geen actieve afzuiging. De oude motorisolatie kan minder hitte isolerend zijn dan de nieuwe waardoor de ruimte warmer kan worden. Ik ga dit in het achterhoofd houden en ook een (tijdelijke) temperatuursensor plaatsen om te zien hoe warm het wordt tov omgevingstemperatuur.