Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Isolatie motorruimte

Isolatie motorruimte 06 mrt 2022 10:08 #1373776

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
Reed schreef :
Mijn advies en ik heb het twee keer eerder gedaan, waarvan een keer niet te serieus.
Ga voor de beste kwaliteit en het meest isolerende materiaal.
Tevens verwerk het serieus en nauwsluitend,
Anders is de kans groot dat elke eurocent die je er in investeer, zonde is van het geld wat geluidsisolatie betreft. Ziet er misschien dan wel weer netjes uit.
Goed geluid isoleren is niet eenvoudig.
Succes ermee.

Wat Reed zegt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isolatie motorruimte 06 mrt 2022 10:22 #1373780

Denk ook na hoe de motor haar verbrandingslucht straks aan gaat zuigen en deze lucht bij voorkeur langs de dynamo trekt. Labirnth of slang naar doorvoer weg van je oren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isolatie motorruimte 06 mrt 2022 12:29 #1373818

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Ik heb in mijn vorige en huidige schip een externe temperatuursensor (weergave op weerstation) in motorruimte gehangen, zo’n 20 /30 cm vrij van het motorblok. Op beide schepen was de temperatuur ongeveer tussen 60-65max graden. Beide hebben een mechanische aanzuiging die inslaat op rond de 30-4- graden.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isolatie motorruimte 06 mrt 2022 14:12 #1373849

Het wordt dus 60-65 graden met ventilatie aan? Weet je ook hoeveel dat scheelt zonder ventilatie?

Uit interesse: zuig je dan warme lucht weg uit de motorruimte, of blaas je er juist koude lucht in?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isolatie motorruimte 06 mrt 2022 17:31 #1373896

Reed schreef :
Mijn advies en ik heb het twee keer eerder gedaan, waarvan een keer niet te serieus.
Ga voor de beste kwaliteit en het meest isolerende materiaal.
Tevens verwerk het serieus en nauwsluitend,
Anders is de kans groot dat elke eurocent die je er in investeer, zonde is van het geld wat geluidsisolatie betreft. Ziet er misschien dan wel weer netjes uit.
Goed geluid isoleren is niet eenvoudig.
Succes ermee.

Goed sluitend krijgen zal nog wel een uitdaging worden (haaks snijden/zagen). Om alles goed sluitend te krijgen is het waarschijnlijk verstandig om eerst mallen te maken en daarna de platen op maat te zagen buiten de boot op een fatsoenlijke werktafel.

Maar wat voor platen heb jij dan gebruikt die je kunt adviseren?
Nachtvlinder schreef :
Denk ook na hoe de motor haar verbrandingslucht straks aan gaat zuigen en deze lucht bij voorkeur langs de dynamo trekt. Labirnth of slang naar doorvoer weg van je oren?
Als ik het goed loopt de huidige aanzuiging via een rooster in de voet van de stuurstand. De stuurstand helemaal achteraan de motorruimte, zo’n 1,8m van de voorkant van de motor verwijderd en grofweg een metertje hoogteverschil. Lucht komt dus niet langs de dynamo. Maar dat is al zo en zal wel prima zijn gezien dit al 30 jaar lijkt te werken. Voor geluidsoverlast van aanzuiging maak ik me dus niet zo veel zorgen. De motorruimte is een geïsoleerde ‘tunnel’ van 1,8m.
Sailabout schreef :
Ik heb in mijn vorige en huidige schip een externe temperatuursensor (weergave op weerstation) in motorruimte gehangen, zo’n 20 /30 cm vrij van het motorblok. Op beide schepen was de temperatuur ongeveer tussen 60-65max graden. Beide hebben een mechanische aanzuiging die inslaat op rond de 30-4- graden.

Hmm. Dat is wel wat warm met mechanische afzuiging kwa gevoel. Maar dit is wel een punt waar ik nog niet over nagedacht had. De motorruimte heeft momenteel geen actieve afzuiging. De oude motorisolatie kan minder hitte isolerend zijn dan de nieuwe waardoor de ruimte warmer kan worden. Ik ga dit in het achterhoofd houden en ook een (tijdelijke) temperatuursensor plaatsen om te zien hoe warm het wordt tov omgevingstemperatuur.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isolatie motorruimte 06 mrt 2022 17:50 #1373899

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Orange Sunset schreef :
Sailabout schreef :
Ik heb in mijn vorige en huidige schip een externe temperatuursensor (weergave op weerstation) in motorruimte gehangen, zo’n 20 /30 cm vrij van het motorblok. Op beide schepen was de temperatuur ongeveer tussen 60-65max graden. Beide hebben een mechanische aanzuiging die inslaat op rond de 30-4- graden.

Hmm. Dat is wel wat warm met mechanische afzuiging kwa gevoel. Maar dit is wel een punt waar ik nog niet over nagedacht had. De motorruimte heeft momenteel geen actieve afzuiging. De oude motorisolatie kan minder hitte isolerend zijn dan de nieuwe waardoor de ruimte warmer kan worden. Ik ga dit in het achterhoofd houden en ook een (tijdelijke) temperatuursensor plaatsen om te zien hoe warm het wordt tov omgevingstemperatuur.

Excuus, ik moet wat duidelijker zijn … dat waren maximumtemperaturen in de zomer :). Normaal gesproken ligt de temperatuur zo rond de 55-58 graden, maar dat kan ook alles te maken hebben met hoe dicht de sensor bij de motor zelf hangt - het gaat mij erom dat ik een oplopende temperatuur kan zien.

@Reinier: ik weet het eerlijk gezegd niet - ik dacht dat hij koele lucht zuigt?
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isolatie motorruimte 07 mrt 2022 14:58 #1374119

Ik zit er over te denken om zelf ook mechanische ventilatie aan te leggen in de motorruimte, en had dan bedacht dat het m.i. het beste zou zijn om warme lucht af te zuigen. Dan creëer je (hoe weinig dan ook!) onderdruk in de motorruimte en zuig je dus ‘ergens’ schone lucht vandaan. Andersom, dan creëer je overdruk en ga je dus die warme (misschien ook enigszins stinkende) lucht dus juist mogelijk door een kiertje ofzo ergens uit de motorruimte je boot inblazen.

Maar misschien denk ik er te moeilijk over en maakt het eigenlijk niet uit B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isolatie motorruimte 07 mrt 2022 15:28 #1374134

ReinierZeilt schreef :
Ik zit er over te denken om zelf ook mechanische ventilatie aan te leggen in de motorruimte, en had dan bedacht dat het m.i. het beste zou zijn om warme lucht af te zuigen. Dan creëer je (hoe weinig dan ook!) onderdruk in de motorruimte en zuig je dus ‘ergens’ schone lucht vandaan. Andersom, dan creëer je overdruk en ga je dus die warme (misschien ook enigszins stinkende) lucht dus juist mogelijk door een kiertje ofzo ergens uit de motorruimte je boot inblazen.

Maar misschien denk ik er te moeilijk over en maakt het eigenlijk niet uit B)

Volgens mij denk je er prima over na. Op onze onze vorige boot (een Delanta 80), zat een mechanische afzuiging die netjes de lucht naar buiten zuigt. Dat was een behoorlijke ventilator. Motor zoog aan vanuit de kajuit en lucht werd net achter de motor naar buiten gezogen. Dus de motor kan zijn verse lucht pakken wat deze wil en de rest gaat naar buiten.

De motorruimte in blazen is lastig gezien je zoals je al aangeeft, niet weet waar de lucht heen gaat. Dat komt uit ieder kiertje en eventuele stank wordt actief verspreid.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isolatie motorruimte 07 mrt 2022 17:10 #1374149

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 999
Recytex wellicht een idee ?
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Laatst bewerkt: 07 mrt 2022 17:12 door Toekomst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isolatie motorruimte 07 mrt 2022 17:12 #1374151

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1400
Maar wat meet je dan? De straling warmte op voorwerpen of de lucht temperatuur?
Ik denk het eerste en kan me niet voorstellen dat de lucht zo warm wordt.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isolatie motorruimte 07 mrt 2022 18:22 #1374159

Joop66 schreef :
Calidris schreef :

á 1,2Kg/m2 en slechts 18mm dik.
In principe al veel veiliger dan de schuimrubber varianten met een plastic deklaagje.

Precies. Dat bedoel ik. De platen van Auerhaan die voor dreun bedoeld zijn, zijn 5kg/m2.

En ja dat maakt uit.
De Merfocom platen die Knar aanraadde zijn zelfs 10kg/m2. Die heb ik ook in mijn boot zitten. Je kunt niet horen of de motor loopt. Hoeveel verschil het maakt weet ik niet want deze platen zitten er vanaf het begin afaan in. Nu dus ruim 13 jaar, ik zie nog geen sporen van olie of water absorbtie. Als men mij vraagt wat voor isolatie schuim te gebruiken voor motor kamers dan adviseer ik altijd deze platen.

Overigens loont het meer om een luchtdichte motorkast/machinekamer te maken en iedere vorm van contact geluid zoveel mogelijk te verwijderen of te verminderen. Dit doet meer als goede isolatie.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 07 mrt 2022 18:23 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isolatie motorruimte 07 mrt 2022 22:16 #1374223

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Als je lucht gaat afzuigen uit de motorruimte met een ventilator moet de motor, die zelf ook veel lucht afzuigt gaan concurreren met de ventilator. Dat gaat, weliswaar beperkt, ten koste van het motorrendement. Actief afzuigen is in de meeste gevallen ook helemaal niet nodig, de motor zelf zorgt al voor een flinke doorstroming van lucht. De motorruimte wordt daarom ook niet echt heel warm. Zeker niet warmer dan het blok zelf. Mijn indirect gekoelde Yanmar wordt pakweg 80-85oC en de temperatuur in de motorruimte blijft beperkt tot rond de 50oC.

Ik had het eens gemeten omdat ik een lichtje in de motorruimte wilde maken. Er worden hiervoor hele dure hittebestendige lampjes aangeboden. Nuttig als je aan bepaalde richtlijnen moet voldoen, maar ik heb na mijn meting gewoon een LED-stripje gemonteerd. Werkt zonder problemen, warmte in de motorruimte is gewoon geen issue.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 07 mrt 2022 22:18 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isolatie motorruimte 08 mrt 2022 02:40 #1374226

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 961
Orange Sunset schreef :
Sydeliefde schreef :Ik heb bij onze vorige boot deze gebruikt:

www.dekkerwatersport.nl/p/isol...0x60cm-1-plaat/1483/

Van de sponsor.
Komt al meer in de buurt, maar huidige isolaties was 20mm dik. Ik ben vergeten te meten hoeveel speling er rondom de motor was (die is er nu uit), maar ik twijfel ten zeerste of ik er 12mm meer kwijt kan. Aan BB kant zeker niet (dan krijg ik de oliepeilstok er niet meer uit).

Dus eigenlijk was ik vrij verrast met die 17mm suggestie van Calidris.

Ik zoek nog even verder… 

Om die reden geeft de vorige eigenaar van onze boot een (geluids-geisoleerd) vierkantje uit de omkisting met isolatieplaat gezaagd. Een soort (mooi afgewerkt) inspectieluikje dat vastzit met één schroef en precies in en uit de isolatie schuift. Ik controleer 't oliepeil door de luikje te openen vanaf de hondekooi.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isolatie motorruimte 28 mrt 2022 12:09 #1379405

Een update van mijn kant. Intussen heb ik gekozen voor de isolatieplaten van SVB. Die zijn wat minder prijzig en verkrijgbaar in 12mm en 32mm dikte en hebben een bitumen plaat.

De voorkant van de motorruimte inclusief trap en volledige ‘plafond’ zijn inmiddels opnieuw geisoleerd, nu de rest nog.

Door gebruik te maken van een 12mm plaat ziet het paneel aan de kant van de oliepeilstok er nu zo uit:



Hiermee heb ik als het goed is meer ruimte voor de oliepeilstok dan met de oude isolatie.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 28 mrt 2022 12:11 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.254 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl