Joop66 schreef :
Orange Sunset schreef :
Hmm. Over mogelijk verschil in draad had ik nog niet nagedacht. Grotere bahco ligt op de boot, saildrive thuis. Binnenkort maar eens samenbrengen en eruit draaien.
Maar wat voor materiaal is verstandig voor de aluminium saildrive? Gewoon een DZR messing versie?
Formeel natuurlijk kunststof of Aluminium.
Maar VP zelf draait er ook een (iets met) koperen kraantje in.
Dit is, denk ik wèl een plek voor ruim teflon tape. Als isolator.
De saildrive is natuurlijk van een zeewater bestendigere aluminium legering en niet puur aluminium. Maar een DZR versie is wellicht fijn voor die paar euro meer. Teflon ertussen zou dan van die ‘platte’ teflon tape zijn schat ik, normaal gebruik ik van die loctite teflon draad en die werkt super, maar zullen niet alle schroefdraad omwentelingen geisoleerd worden.
Misschien is dit ook niet zo’n probleem zoals YB opmerkt ivm de anodes. Maar snelheid van opvreten van de anodes is natuurlijk ook afhankelijk van het potentiaalverschil tussen de metalen.
Yellow Boat schreef :
Joop66 schreef :
[…]
Formeel natuurlijk kunststof of Aluminium.
Maar VP zelf draait er ook een (iets met) koperen kraantje in.
Dit is, denk ik wèl een plek voor ruim teflon tape. Als isolator.
Daarvoor heb je de anode beneden op je saildrive .Die moet immers ook het aluminium beschemen tegen je rvs as en bronzen schroef en die zijn nog wat edeler dan gewoon messing en ook DZR messing .
DZR verdient wel de vookeur omdat het in tegenstelling tot gewoon messing niet gevoelig is voor ontzinking als je veel op zout water vaart.
Aangeien ik trouwens nog nooit iets gelezen heb over een gezonken boot door een , door ontzinking afgebroken afsluiter van de saildrive vermoed ik dat de originele wel eens van rvs of brons zou kunnen zijn.
Ad
Ik vaar niet veel op zout momenteel, maar ik kan je wel vertellen dat een recentere afsluiter in onze boot op het moment wordt vervangen. De boot heeft 30 jaar op de Grevelingen gelegen. Er werden verschillende metalen door elkaar gebruikt en de huiddoorvoer is hierdoor opgevreten/ontzinkt whatever, iig bros geworden en in poging tot verwijderen door midden gebroken (zat stevig vast dus klap met de hamer en overgebroken). De slangtule na de afsluiter was van RVS leek het, of verchroomd messing? Die was ook bros en gebarsten. Afsluiter werkte nog wel, maar dus alles gaat preventief vervangen worden.
RVS lijkt de originele afsluiter niet, maar brons zou wel kunnen. Op de saildrive zit ook een enorme bronzen 3-blads klapschroef (zonder anode) en de (relatief kleine) anode op de saildrive gaat snel volgens de vorige eigenaar (2 jaar is echt de max).
CeesS schreef :
Deze tekst zag ik op een Engelse website, waar een alternatief voor de oorspronkelijke VP afsluiter wordt aangeboden. met tapse BSP draad. Dit suggereert dat de draad in het huis BSP is.
Please note, the non genuine parts are DZR BSPT (Taper thread) so therefore no gasket required, thread sealant is required.
In de nieuwere parts manuals voor de 120S staat nu als standaard een kogelkraan met een verloopnippel en slangtule :
De saildrive op het plaatje lijkt een S120D of later te zijn. Die heeft een andere bevestiging aan de achterkant en misschien ook andere draad. Maar heb je een link naar die site?