Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Alternatief voor VP Saildrive S120C afsluiter?

Alternatief voor VP Saildrive S120C afsluiter? 26 feb 2022 14:36 #1371994

Heeft iemand een idee als alternatief voor de standaard Volvo Penta afsluiter (onderdeelnr 851777) voor de S120C saildrive.

De dieseldokter heeft deze set te koop staan: www.dedieseldokter.nl/a-564236...apkraan/#description

Echter schijnt de Volvo Pente versie beter tegen vorst te kunnen, en gezien ik de boot om het jaar uit het water wil halen ben ik op zoek naar een alternatief dat ook wat beter tegen vorst kan. Boot ligt op niet stromend zoet, maar kraan moet ook goed tegen zout kunnen ivm toekomstplannen.

Iemand een idee?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatief voor VP Saildrive S120C afsluiter? 26 feb 2022 14:57 #1371999

Orange Sunset schreef :
Heeft iemand een idee als alternatief voor de standaard Volvo Penta afsluiter (onderdeelnr 851777) voor de S120C saildrive.

De dieseldokter heeft deze set te koop staan: www.dedieseldokter.nl/a-564236...apkraan/#description

Echter schijnt de Volvo Pente versie beter tegen vorst te kunnen, en gezien ik de boot om het jaar uit het water wil halen ben ik op zoek naar een alternatief dat ook wat beter tegen vorst kan. Boot ligt op niet stromend zoet, maar kraan moet ook goed tegen zout kunnen ivm toekomstplannen.

Iemand een idee?

Een kogelafsluiter is voor deze functie echt beter dan de originele van VP omdat hij een volle doorlaat heeft en dus veel minder weerstand en neiging tot verstoppen.
Tegen vorst kun je ook een kogelafsluietr prima beschermen door hem en het deel van de saildrive erna te vullen met een antvivries medium . Daarbij tijdens het vullen de kogelafsluiter half open zetten zodat ook de , in dicht en open stand afgesloten ruimte om de kogel met antivries gevuld wordt.
Ik gebuik daar trouwens i.p.v. antivries zelf al 20 jaar ( boot gaat ook maa eens per twee of drie jaar eruit) zonnebloemolie voor , wat ten eerste pas beneden -20 gaden stijf als boter wordt en bovendien niet uitzet zoals ijs maar juist krimpt bij lagere temperatur+en . Geen andere plantaadige olie gebruiken omdat die veel eerder stollen ( olijfolie bijv. stolt al bij -6 graden ) wat op zich niet zo erg is maar wel lastig om het weer weg te spoelen . Bovendien kan die olie nooit schadelijk voor het milieu zijn , ziy immers gewoon in de zaden van zonnebloemen . Daarnaast mengt het niet met water waardoor het niet langzaam verdunt wordt en zijn beschermende weking verliest .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatief voor VP Saildrive S120C afsluiter? 26 feb 2022 15:26 #1372004

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Let op: het kan maar zo zijn dat de schroefdraad in de saildrive Amerikaanse NPT draad is. Die is anders dan gasdraad die in Europa verkrijgbaar is.

Verlopen zijn lastig verkrijgbaar. Maar hier hebben ze die toch: FHT perslucht.

De kans op bevriezing van een saildrive is vrijwel nul: ding zit op 20-30cm diepte onder de romp. Aluminium geleidt warmte ontzettend goed. Dus de kraan heeft de temperatuur van t water er onder.

Wat was de laatste keer dat er 30cm ijs in je haven lag?

Precies.
Laatst bewerkt: 26 feb 2022 20:55 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatief voor VP Saildrive S120C afsluiter? 26 feb 2022 18:29 #1372045

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
Interessante vraag.
Ik heb dezelfde saildrive, VP 120S-D. De afsluiter sluit niet goed af. Langzaam komt er weer water omhoog in de slang. Niet handig als je daar antivries in doet, of slaolie. Sowieso niet handig als je een probleem hebt met de slangen. Een afsluiter moet afsluiten.

Ik wil een nieuwe monteren. Die van de dieseldokter lijkt me prima. "Draad aansluting 3/8 gasdraad", schrijft Fer er zelf bij (met spelfout).
Ik wil er graag een knietje in om de afsluiter "plat" langs de romp naar achteren te leggen, zo ligt de koelwaterslang nu ook mooi achter om saildrive en motor heen naar de koelwaterpomp aan de voorkant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatief voor VP Saildrive S120C afsluiter? 26 feb 2022 21:10 #1372074

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
KoertRM schreef :
Interessante vraag.
Ik heb dezelfde saildrive, VP 120S-D. De afsluiter sluit niet goed af. Langzaam komt er weer water omhoog in de slang. Niet handig als je daar antivries in doet, of slaolie. Sowieso niet handig als je een probleem hebt met de slangen. Een afsluiter moet afsluiten.

Ik wil een nieuwe monteren. Die van de dieseldokter lijkt me prima. "Draad aansluting 3/8 gasdraad", schrijft Fer er zelf bij (met spelfout).
Ik wil er graag een knietje in om de afsluiter "plat" langs de romp naar achteren te leggen, zo ligt de koelwaterslang nu ook mooi achter om saildrive en motor heen naar de koelwaterpomp aan de voorkant.

Voor al dit soort frutsels: FHT perslucht.

Raar dat Fer daar 3/8"Gas bij zet. Ik zag t ook. Op de 110S van mij was t toch echt NPT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatief voor VP Saildrive S120C afsluiter? 27 feb 2022 13:41 #1372184

Ik heb die afsluiter op de vorige boot ook vervangen. Dat zal ook een 110S zijn geweest. Ik heb er eerst een knietje in geschroefd en daar een afsluiter op. Ik kan me niet herinneren dat ik er iets heel speciaals voor gekocht had… :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatief voor VP Saildrive S120C afsluiter? 27 feb 2022 18:18 #1372260

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
ReinierZeilt schreef :
Ik heb die afsluiter op de vorige boot ook vervangen. Dat zal ook een 110S zijn geweest. Ik heb er eerst een knietje in geschroefd en daar een afsluiter op. Ik kan me niet herinneren dat ik er iets heel speciaals voor gekocht had… :dry:

Het past ook...... bijna.



Dit scheelt zo weinig dat je daar pas na 2 gangen achter komt. En dan voelt het aan alsof je de conus al raakt maar dat is dus niet zo.

De test: Houdt de buitendraad van het kraantje wat je er uit haalt tegen de koppeling die je er in wilt draaien: alle gangen moeten inelkaar vallen. Als hij na 18 gangen haasje over doet, is t niet ok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatief voor VP Saildrive S120C afsluiter? 27 feb 2022 19:13 #1372268

Hij draaide er gewoon in, de draad paste er echt wel in. Ik zei alleen dat ik me niet kan herinneren dat het een speciale knie was, die ik erin heb gedraaid. Wie weet heeft iemand er wel een keer andere draad in getapt…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatief voor VP Saildrive S120C afsluiter? 27 feb 2022 19:32 #1372273

Hmm. Over mogelijk verschil in draad had ik nog niet nagedacht. Grotere bahco ligt op de boot, saildrive thuis. Binnenkort maar eens samenbrengen en eruit draaien.

Maar wat voor materiaal is verstandig voor de aluminium saildrive? Gewoon een DZR messing versie?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatief voor VP Saildrive S120C afsluiter? 28 feb 2022 07:32 #1372315

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Orange Sunset schreef :
Hmm. Over mogelijk verschil in draad had ik nog niet nagedacht. Grotere bahco ligt op de boot, saildrive thuis. Binnenkort maar eens samenbrengen en eruit draaien.

Maar wat voor materiaal is verstandig voor de aluminium saildrive? Gewoon een DZR messing versie?

Formeel natuurlijk kunststof of Aluminium.

Maar VP zelf draait er ook een (iets met) koperen kraantje in.

Dit is, denk ik wèl een plek voor ruim teflon tape. Als isolator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatief voor VP Saildrive S120C afsluiter? 28 feb 2022 08:05 #1372319

Joop66 schreef :
Orange Sunset schreef :
Hmm. Over mogelijk verschil in draad had ik nog niet nagedacht. Grotere bahco ligt op de boot, saildrive thuis. Binnenkort maar eens samenbrengen en eruit draaien.

Maar wat voor materiaal is verstandig voor de aluminium saildrive? Gewoon een DZR messing versie?

Formeel natuurlijk kunststof of Aluminium.

Maar VP zelf draait er ook een (iets met) koperen kraantje in.

Dit is, denk ik wèl een plek voor ruim teflon tape. Als isolator.

Daarvoor heb je de anode beneden op je saildrive .Die moet immers ook het aluminium beschemen tegen je rvs as en bronzen schroef en die zijn nog wat edeler dan gewoon messing en ook DZR messing .
DZR verdient wel de vookeur omdat het in tegenstelling tot gewoon messing niet gevoelig is voor ontzinking als je veel op zout water vaart.
Aangeien ik trouwens nog nooit iets gelezen heb over een gezonken boot door een , door ontzinking afgebroken afsluiter van de saildrive vermoed ik dat de originele wel eens van rvs of brons zou kunnen zijn.
Ad
Laatst bewerkt: 28 feb 2022 08:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatief voor VP Saildrive S120C afsluiter? 28 feb 2022 09:32 #1372345

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Deze tekst zag ik op een Engelse website, waar een alternatief voor de oorspronkelijke VP afsluiter wordt aangeboden. met tapse BSP draad. Dit suggereert dat de draad in het huis BSP is.

Please note, the non genuine parts are DZR BSPT (Taper thread) so therefore no gasket required, thread sealant is required.

In de nieuwere parts manuals voor de 120S staat nu als standaard een kogelkraan met een verloopnippel en slangtule :




Laatst bewerkt: 28 feb 2022 09:33 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatief voor VP Saildrive S120C afsluiter? 28 feb 2022 10:50 #1372356

Joop66 schreef :
Orange Sunset schreef :
Hmm. Over mogelijk verschil in draad had ik nog niet nagedacht. Grotere bahco ligt op de boot, saildrive thuis. Binnenkort maar eens samenbrengen en eruit draaien.

Maar wat voor materiaal is verstandig voor de aluminium saildrive? Gewoon een DZR messing versie?

Formeel natuurlijk kunststof of Aluminium.

Maar VP zelf draait er ook een (iets met) koperen kraantje in.

Dit is, denk ik wèl een plek voor ruim teflon tape. Als isolator.

De saildrive is natuurlijk van een zeewater bestendigere aluminium legering en niet puur aluminium. Maar een DZR versie is wellicht fijn voor die paar euro meer. Teflon ertussen zou dan van die ‘platte’ teflon tape zijn schat ik, normaal gebruik ik van die loctite teflon draad en die werkt super, maar zullen niet alle schroefdraad omwentelingen geisoleerd worden.

Misschien is dit ook niet zo’n probleem zoals YB opmerkt ivm de anodes. Maar snelheid van opvreten van de anodes is natuurlijk ook afhankelijk van het potentiaalverschil tussen de metalen.
Yellow Boat schreef :
Joop66 schreef :
[…]

Formeel natuurlijk kunststof of Aluminium.

Maar VP zelf draait er ook een (iets met) koperen kraantje in.

Dit is, denk ik wèl een plek voor ruim teflon tape. Als isolator.

Daarvoor heb je de anode beneden op je saildrive .Die moet immers ook het aluminium beschemen tegen je rvs as en bronzen schroef en die zijn nog wat edeler dan gewoon messing en ook DZR messing .
DZR verdient wel de vookeur omdat het in tegenstelling tot gewoon messing niet gevoelig is voor ontzinking als je veel op zout water vaart.
Aangeien ik trouwens nog nooit iets gelezen heb over een gezonken boot door een , door ontzinking afgebroken afsluiter van de saildrive vermoed ik dat de originele wel eens van rvs of brons zou kunnen zijn.
Ad

Ik vaar niet veel op zout momenteel, maar ik kan je wel vertellen dat een recentere afsluiter in onze boot op het moment wordt vervangen. De boot heeft 30 jaar op de Grevelingen gelegen. Er werden verschillende metalen door elkaar gebruikt en de huiddoorvoer is hierdoor opgevreten/ontzinkt whatever, iig bros geworden en in poging tot verwijderen door midden gebroken (zat stevig vast dus klap met de hamer en overgebroken). De slangtule na de afsluiter was van RVS leek het, of verchroomd messing? Die was ook bros en gebarsten. Afsluiter werkte nog wel, maar dus alles gaat preventief vervangen worden.

RVS lijkt de originele afsluiter niet, maar brons zou wel kunnen. Op de saildrive zit ook een enorme bronzen 3-blads klapschroef (zonder anode) en de (relatief kleine) anode op de saildrive gaat snel volgens de vorige eigenaar (2 jaar is echt de max).
CeesS schreef :
Deze tekst zag ik op een Engelse website, waar een alternatief voor de oorspronkelijke VP afsluiter wordt aangeboden. met tapse BSP draad. Dit suggereert dat de draad in het huis BSP is.

Please note, the non genuine parts are DZR BSPT (Taper thread) so therefore no gasket required, thread sealant is required.

In de nieuwere parts manuals voor de 120S staat nu als standaard een kogelkraan met een verloopnippel en slangtule :





De saildrive op het plaatje lijkt een S120D of later te zijn. Die heeft een andere bevestiging aan de achterkant en misschien ook andere draad. Maar heb je een link naar die site?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 28 feb 2022 10:50 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatief voor VP Saildrive S120C afsluiter? 03 mrt 2022 10:20 #1373140

Heb de mijne 2j geleden vervangen.
Gekocht bij www.yachtboatparts.com/volvo-p...stainless-7204-p.asp
Was wel voor de Brexit natuurlijk
Gr Marc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatief voor VP Saildrive S120C afsluiter? 03 mrt 2022 15:29 #1373210

Marc Ichau schreef :
Heb de mijne 2j geleden vervangen.
Gekocht bij www.yachtboatparts.com/volvo-p...stainless-7204-p.asp
Was wel voor de Brexit natuurlijk
Gr Marc

Lijkt momenteel geen probleem meer i.t.t. vlak na de Brexit , kennelijk wel €21 voor BTW en invoer.
Ik vermoed alleen dat ze daar niet BTW vij exporteren en dat je dus ook de VAT betaalt.
Ad
Laatst bewerkt: 03 mrt 2022 15:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatief voor VP Saildrive S120C afsluiter? 05 mrt 2022 23:07 #1373718

Uiteindelijk toch maar gekozen voor de standaard VP versie, maar wel een aderlating zeg. Ach als deze weer 30 jaar meegaat is het prima.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.280 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl