Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: coaten van watergekoeld uitlaatspruitstuk

coaten van watergekoeld uitlaatspruitstuk 01 apr 2022 15:21 #1380624

Beste zeilers, en motorkenners ;-),

Ik heb vorig jaar een nieuw watergekoeld uitlaatspruitstuk laten maken. Niet normaal duur, maar ook mooi stukje vakwerk. Omdat ie zo duur was (1100 euro!) ging ik er vanuit dat ie van rvs was. Ik had dit nog nagevraagd bij bedrijf via wie ik het heb laten maken (zij hebben het ook weer uitbesteed), maar ze communiceren echt vreselijk, kreeg daar geen antwoord op, dus heb ik 'm maar gewoon ingebouwd. Nu na 1 seizoen: flinke roest! En dus wil ik 'm alsnog coaten, maar mijn vraag is met welke coating (hittebestendig bv, en tot welke temperatuur?).

Om jullie een idee te geven hoe dramatisch dat bedrijf communiceert: Bij de vraag aan ze welke coating ik het beste kon gebruiken kreeg ik als antwoord dat ik 'm 'iedere kleur kon geven'!! Ik heb het idee dat ze het eigenlijk zelf niet weten, en geen zin hebben om het uit te zoeken/met andere bedrijf te bespreken voor dat ene particuliertje waar ze toch al niet veel aan verdienen. En dus moet tig keer heen en weer mailen om antwoord te krijgen op redelijk eenvoudige vragen, en bellen ook erg moeizaam als eens flinke discussie gehad aan de telefoon en geen zin meer in. Dus... daarom de vraag op dit forum, in de hoop op een goed antwoord: hebben jullie advies/tips waarmee je een stalen uitlaatspruitstuk het beste kunt coaten? Of kun je m beter insmeren met een soort vet ofzo, want ik zie ook veel afbeeldingen van ingebouwde spruitstukken die helemaal geen coating hebben, maar dat zal dan rvs zijn ws.

Nou goed, wie heeft goede raad?

Veel dank vast en vriendelijke groet,

Paul

ps. ik heb het bedrijf dat het stuk daadwerkelijk gemaakt heeft parallel ook een bericht gestuurd, maar ook die heb ik nog nooit 'aan de lijn' gekregen, dus verwacht ik ook niet zoveel van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coaten van watergekoeld uitlaatspruitstuk 01 apr 2022 15:40 #1380632

Gewoon een hittebestendige verf? Die kunnen vaak 750-800 graden aan. Dat zal toch wel genoeg zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coaten van watergekoeld uitlaatspruitstuk 01 apr 2022 15:47 #1380637

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
Voor dat geld zou die van titanium moeten zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:coaten van watergekoeld uitlaatspruitstuk 01 apr 2022 16:03 #1380647

  • Ferox
  • Ferox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Heb je al nagevraagd van welk materiaal ze dat spruitstuk precies gemaakt hebben? Als er zeewater door de koelmantel gaat, zullen zowel staal als roestvaststaal corrosie gaan vertonen.

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
voorheen: Pioner 8, Piaf Deriveur, Top-klasse, Oceaan 22, Bries, Optima 101
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:coaten van watergekoeld uitlaatspruitstuk 01 apr 2022 17:09 #1380676

Ik zou 'm gewoon met een staalborstel afborstelen en in de kachelzwart van de action spuiten. Een ander alternatief kan zincspray zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:coaten van watergekoeld uitlaatspruitstuk 01 apr 2022 18:03 #1380695

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Ik had de mijne een keer in hittebestendige hammerite gezet en dat ging aardig goed. Maar eigenlijk overbodig want watergekoeld...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:coaten van watergekoeld uitlaatspruitstuk 01 apr 2022 18:38 #1380711

Ik heb een enkelwandige koolstofstalen uitlaatinjectie “bocht”

Was ook roestig. Tijdje geleden gedemonteerd, geinspecteerd (binnenkant), goed bevonden, en daarna ontroest met Rustyco en vervolgens in zilver hoge temperatuurbestendige Hammerite gespoten.

Zit nog niet zo lang gemonteerd, maar vooralsnog gaat het goed..

Voor:




Na: (gereed om in te bouwen..)


Laatst bewerkt: 01 apr 2022 18:44 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coaten van watergekoeld uitlaatspruitstuk 01 apr 2022 18:54 #1380716

Ik heb onlangs onze uitlaatbocht gespoten met hittebestendige motorverf van MoTip. Die krijg je bij de gewone autohandel.

Maar €1000,-? Tjee wat een prijs. Ik heb een nieuwe originele Volvo Penta 2003 versie gekocht voor €332,- wat ook de normale adviesprijs is. Deze is dan wel van gietijzer.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coaten van watergekoeld uitlaatspruitstuk 01 apr 2022 20:38 #1380749

@O.S.: Het gaat hier wel over een speciaal gemaakt onderdeel, niet iets waarvan een hele batch wordt gemaakt (gegoten zelfs). Dat is ook totaal niet te vergelijken.
Neemt niet weg dat €1000 wel een boel geld is.

@TS: Heb je een foto? Ik ben wel benieuwd, je geeft aan dat het een stukje vakwerk is. Zo bijzonder is zo’n ding toch niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coaten van watergekoeld uitlaatspruitstuk 02 apr 2022 07:10 #1380810

Hoi,

Dank voor jullie reactie's:
Mijn eerste idee was ook om 'm in hittebestendige lak te zetten, echter werd mij dat afgeraden door verfspecialist omdat het spruitstuk ws niet heet genoeg wordt om dit type verf goed 'in te branden', dan hecht de verf niet goed en/of blijft te zacht.

Wellicht dat gewoon kachelpoets of zinkspray inderdaad goed genoeg is, of een andere metaallak die wel flinke warmte kan hebben. Daarvoor ga ik vanmiddag eerst eens meten hoe heet zo'n ding nu eigenlijk wordt :-)

Betreft de kosten van dat spruitstuk, ik, en ook tussenbedrijf, schrokken daar destijds best van (eerder gaven ze rond de 700 euro aan). Maar ik heb wel geleerd dat je met dit soort maatwerk al snel flink aan de beurt bent, ze weten ook wel dat er maar weinig bedrijven zijn dit dit kunnen maken, en dat een gemiddelde particulier het zelf niet kan (ik in ieder geval niet). Dus rekenen ze flink, tel daarbij op dat alles in de watersport duurder is dan gemiddeld en tel uit je verlies :-( Maar toch: als er iemand is met andere prijs-ervaringen hou ik mij aanbevolen, als ik ook nog eens flink benadeeld ben door dat bedrijf ga ik er misschien toch nog een staartje aan geven.

Bijgevoegd een foto van de oude doorgeroeste.. besef mij dat ik van de nieuwe geen foto heb gemaakt, alleen één van net ingebouwd voor mn schoonvader, maar daar zie je niet zoveel op (wel bijgevoegd). Zal nog even eentje maken kan als ik m eruit heb gehaald.

Tot zover, vriendelijke groet!

Paul
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coaten van watergekoeld uitlaatspruitstuk 02 apr 2022 08:56 #1380848

dat zei ik ook haha, werd mij niet in dank afgenomen :-(Makkie schreef :
Voor dat geld zou die van titanium moeten zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coaten van watergekoeld uitlaatspruitstuk 02 apr 2022 11:00 #1380908

Nou moet ik toch eerlijk zeggen dat ik de prijs wel wat beter snap nu ik een fotootje van het ding heb gezien… :huh:
Er zit toch wel aardig wat laswerk in, en ik neem aan dat de flenzen die op het blok gebout worden na lassen ook nog allemaal in 1 opspanning gevlakt zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coaten van watergekoeld uitlaatspruitstuk 02 apr 2022 11:01 #1380909

ppproductions schreef :
dat zei ik ook haha, werd mij niet in dank afgenomen :-(Makkie schreef :
Voor dat geld zou die van titanium moeten zijn.

Weleens titanium gelast? Da’s niet voor de hobbyist ofzo… :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coaten van watergekoeld uitlaatspruitstuk 02 apr 2022 11:11 #1380910

ReinierZeilt schreef :
ppproductions schreef :
dat zei ik ook haha, werd mij niet in dank afgenomen :-(Makkie schreef :
Voor dat geld zou die van titanium moeten zijn.

Weleens titanium gelast? Da’s niet voor de hobbyist ofzo… :blink:

Haha, nou, kan wel met een tig apparaatje. Maar daarna alle lassen goed borstelen (om de inwerking van de zuurstof/vervuiling in het smeltbad te verbergen ;) ).
Wij hebben op het werk weleens titanium warmtewisselaars gelast, maar dan mag je wel eerst een cleanroom (tent) bouwen. Om dat goed te lassen heb je heeeeel zuiver argon nodig, speciale lassloffen, en heel netjes werken...

On topic: dit is inderdaad niet zomaar een uitlaatspruitstuk. Dit is een watergekoeld manifold (combi met headertank).

Das inderdaad aardig wat laswerk. En na het lassen moet de manifold op een freesbank nabewerkt worden (de flenzen, om ze allemaal netjes in lijn te vlakken).

Dat gaat best in de uren en dus papieren lopen...

Wat voor merk motor is het eigenlijk?

Manifold wordt ook niet warmer dan 90 graden (zit koelvloeistof in), behalve bij de flenzen aan het motorblok misschien.

Verder met hitte bestendige verf kan wel, maar ik verwarm het onderdeel daarna met een instelbare verffohn tot 150 graden ofzo.
Dat zou ik trouwens niet doen nu hij al gemonteerd is (iets met uitzetting enzo) Dan gewoon een zinkprimer als primer (2 lagen ofzo) , en met de verf van je motorblok daarna paar laagjes overeen spuiten.
Laatst bewerkt: 02 apr 2022 11:12 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coaten van watergekoeld uitlaatspruitstuk 02 apr 2022 11:23 #1380916

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
ReinierZeilt schreef :
ppproductions schreef :
dat zei ik ook haha, werd mij niet in dank afgenomen :-(Makkie schreef :
Voor dat geld zou die van titanium moeten zijn.

Weleens titanium gelast? Da’s niet voor de hobbyist ofzo… :blink:

Jawel hoor, bij gebrek aan een couveuse met backing gas gelast.
Lukte boven verwachting goed, moet er wel bijzetten dat t om een tijdelijke oplossing ging aan een uitlaat van n racemotor. Hoefde maar 30,minuten heel te blijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coaten van watergekoeld uitlaatspruitstuk 02 apr 2022 11:50 #1380918

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
ppproductions schreef :
Hoi,

Dank voor jullie reactie's:
Mijn eerste idee was ook om 'm in hittebestendige lak te zetten, echter werd mij dat afgeraden door verfspecialist omdat het spruitstuk ws niet heet genoeg wordt om dit type verf goed 'in te branden', dan hecht de verf niet goed en/of blijft te zacht.

Wellicht dat gewoon kachelpoets of zinkspray inderdaad goed genoeg is, of een andere metaallak die wel flinke warmte kan hebben. Daarvoor ga ik vanmiddag eerst eens meten hoe heet zo'n ding nu eigenlijk wordt :-)

Betreft de kosten van dat spruitstuk, ik, en ook tussenbedrijf, schrokken daar destijds best van (eerder gaven ze rond de 700 euro aan). Maar ik heb wel geleerd dat je met dit soort maatwerk al snel flink aan de beurt bent, ze weten ook wel dat er maar weinig bedrijven zijn dit dit kunnen maken, en dat een gemiddelde particulier het zelf niet kan (ik in ieder geval niet). Dus rekenen ze flink, tel daarbij op dat alles in de watersport duurder is dan gemiddeld en tel uit je verlies :-( Maar toch: als er iemand is met andere prijs-ervaringen hou ik mij aanbevolen, als ik ook nog eens flink benadeeld ben door dat bedrijf ga ik er misschien toch nog een staartje aan geven.

Bijgevoegd een foto van de oude doorgeroeste.. besef mij dat ik van de nieuwe geen foto heb gemaakt, alleen één van net ingebouwd voor mn schoonvader, maar daar zie je niet zoveel op (wel bijgevoegd). Zal nog even eentje maken kan als ik m eruit heb gehaald.

Tot zover, vriendelijke groet!

Paul
prijs is reëel. Het gaat om het hele spruitstuk en niet,zoals men dacht,om een watergekoelde uitlaatbocht. Die zij wel een stukje goedkoper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coaten van watergekoeld uitlaatspruitstuk 02 apr 2022 12:56 #1380929

Hoi,

Dus dit is meer dan een watergekoeld uitlaatspruitstuk? Interessant...
Het gaat overigens om een VW Industriemotor uit '87 (1500cc/35pk), loopt erg mooi en heeft mij nog nooit in de steek gelaten, geen rook niks, starten lopen... dus ben er zuinig op ;-)

Inmiddels even temperatuur gemeten, en inderdaad wordt het huis niet heter dan 90 graden, en dat is echt op zn heetst bij het motorblok.... de rest blijft gewoon bijna zo koud als het buitenwater... valt mij erg mee, had ik niet verwacht. Het is overigens wel koud vandaag en koud buitenwater, dus zullen op warme zomerse dag nog wel wat graden bijkomen, maar mag niet veel uitmaken.

Ik denk dat ik gewoon voor motorblok-verf ga, kan tot 110 graden, met piek van 150 (motip). Hoeft niet verhit te worden, en kan (moet) zonder primer.

Dank voor alle reacties!
Groet,

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coaten van watergekoeld uitlaatspruitstuk 02 apr 2022 12:59 #1380931

Daarom vind ik het een mooi stukje vakwerk ;-)
En qua uren begrijp ik het ook wel... maar 1100 euro blijft een smak geld.ReinierZeilt schreef :
Nou moet ik toch eerlijk zeggen dat ik de prijs wel wat beter snap nu ik een fotootje van het ding heb gezien… :huh:
Er zit toch wel aardig wat laswerk in, en ik neem aan dat de flenzen die op het blok gebout worden na lassen ook nog allemaal in 1 opspanning gevlakt zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coaten van watergekoeld uitlaatspruitstuk 02 apr 2022 14:05 #1380951

Het blijft inderdaad wel een hoop geld!

Hopelijk heb je er dan nu ook weer lang plezier van B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coaten van watergekoeld uitlaatspruitstuk 02 apr 2022 14:10 #1380953

veel (op de motor) varen, dan worden de kosten per mijl steeds lager.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coaten van watergekoeld uitlaatspruitstuk 02 apr 2022 15:30 #1380963

ja, ik ga extra veel moteren dit jaar! oh nee, diesel is ook niet te betalen :-) ... :-(

fijn seizoen!
paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coaten van watergekoeld uitlaatspruitstuk 02 apr 2022 16:16 #1380972

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
Als die hitte bestendige verf ook niet werkt, gaat dat niet makkelijk worden. Zink heeft een smeltpunt van rond de 400C. Daar zit een uitlaat zo aan, zeker voordat het koelwater er bij komt. Het stuk waar keolwater in zit, kun je overwegen te behandelen met radiotorlak. Die doet t tot 80 graden of zo.

En de echt hete stukken met de juist hitte bestednige verf.

Maar.

On a more cheerful note: Een uitlaat roest van binnenuit door. Op het punt waar t water geinjecteerd wordt. En daar doe je echt helemaal niks aan, behalve nog dikker materiaal. Ook RVS is geen eeuwige oplossing.
Laatst bewerkt: 02 apr 2022 16:16 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coaten van watergekoeld uitlaatspruitstuk 16 apr 2022 11:06 #1384174

In de motorblok-coating...
zet je zonnebril maar op ;-)
groet,
Paul
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coaten van watergekoeld uitlaatspruitstuk 24 apr 2022 07:32 #1385858

Netjes hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coaten van watergekoeld uitlaatspruitstuk 24 apr 2022 07:44 #1385865

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2326
Mooi stukje vakwerk.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.336 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl