Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat voor schroef?

Wat voor schroef? 18 apr 2022 14:52 #1384535

  • elooije
  • elooije's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Beste, ik hoopte op wat info over mijn schroef. Wat is dit voor schroef? en is deze geschikt voor mijn sloepje (5,5m), ook bij gebruik van een elektrische motor (dacht aan een directe aandrijving dus met een motor met niet al te veel toeren).
ik meen dat sommige schroeven geschikt zijn om bij lage toeren veel kracht (?) hebben, maar daardoor het te zwaar kan worden voor bepaalde electrische vermogens?
nou ja duidelijk dat ik de klok heb horen klinken maar de klepel nog niet heb gevonden...
dank voor het meedenken,
elwin
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 18 apr 2022 19:29 #1384602

Als je nou eerst een motor zoekt...
Dan kunnen we vertellen of het past.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 18 apr 2022 21:15 #1384629

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 603
Misschien diameter 400/pitch 290 mm?
Dat zou dan ca 16x11 inch moeten zijn..
Is ie ook 400 mm doorsnede?
Wat zit er nu voor motor/overbrenging in?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 19 apr 2022 05:54 #1384653

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
elooije schreef :
Beste, ik hoopte op wat info over mijn schroef. Wat is dit voor schroef? en is deze geschikt voor mijn sloepje (5,5m), ook bij gebruik van een elektrische motor (dacht aan een directe aandrijving dus met een motor met niet al te veel toeren).
ik meen dat sommige schroeven geschikt zijn om bij lage toeren veel kracht (?) hebben, maar daardoor het te zwaar kan worden voor bepaalde electrische vermogens?
nou ja duidelijk dat ik de klok heb horen klinken maar de klepel nog niet heb gevonden...
dank voor het meedenken,
elwin

Hi Elwin, dit is inderdaad een klepel en melk verhaal.

De schroef is de laatste overbrenging naar het water. Het is dan ook meteen de laatste die je dimensioneert, de maten van bepaalt.

Eerst zorg je dat je de motor en keerkoppeling indien aanwezig helder hebt, pas dan kijk je naar de schroef. Een vuistregel is wel dat alles wat je in de drijflijn verandert, een andere schroef vergt.

Zeg maar zoals je met je brommer vroeger, eerst zorgt dat het motortje goed loopt, en dan kijkt welke kettingwielen nodig zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 19 apr 2022 05:59 #1384657

Wat voor elektromotor heb je op het oog? Als je een 3-fasen-permanentemagneetmotor neemt, dan zit je vaak vast aan hoge toerentallen om het gewenste vermogen te halen. (En daar is deze schroef niet geschikt voor)
Neem je echter een zware seriegewonden-gelijkstroommotor dan kan het misschien wel. Aangezien een seriemotor flexibel is met toerental en koppel.
Bij zware belasting gaat die laatste gewoon langzamer draaien bij een hoger koppel. Alles binnen grenzen natuurlijk, maar die grenzen zijn wel veel ruimer dan bij PM-synchroonmotoren.
Bij een seriemotor zou je dus eventueel deze schroef kunnen gebruiken.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 19 apr 2022 06:12 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 19 apr 2022 06:21 #1384661

Snel sommetje:
5.5m: rompsnelheid 10 km/u = 2.8m/s
Spoed is 290mm
Dus per seconde zou het onbelaste toerental 2.8/.29 = 9.6 /s zijn
=575 toeren per minuut
Bij 25%-50% slip:
766-1150 toeren per minuut.
Dus da's een hele forse elektromotor met heel laag toerental.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 19 apr 2022 06:23 #1384662

Informeer eens bij Daniël Boekel van shipcraft.nl/ of ie nog van die grote seriemotoren heeft liggen... (Moeten misschien nog wel omgebouwd worden naar twee richtingen)
Zie ook hansfix.nl/electric/
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 28 apr 2022 16:22 #1387031

  • elooije
  • elooije's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
dank voor de berichten, ik heb even wat metingen gedaan vandaar mijn late reactie.

stationair (huidige motor) 340rpm / 3,5kmh
545rpm / onder de 6kmh
600rpm / rond 6,5kmh
845rpm bijna 9
975rpm ruim 9

Ik kom electro motoren (niet brushless) tegen die 7-8kw 1400rpm doen bij 48v. Is dat te overwegen? (ex vorkheftruck bijvoorbeeld).
ik zal veel rond de 600rpm varen (indien deze schroef behouden een goed idee is).
wil ook wel rustiger varen, en zal enkel bij remmen en even het IJ oversteken meer toeren nodig hebben.

wat zijn jullie gedachten over het in stand houden van deze schroef icm een betaalbare 2ehands elektromotor? mijn gedachte dus directe aandrijving (met stuwdruklager), want minder onderdelen is minder geld en geluid.
Laatst bewerkt: 28 apr 2022 16:24 door elooije.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 28 apr 2022 17:51 #1387055

elooije schreef :
dank voor de berichten, ik heb even wat metingen gedaan vandaar mijn late reactie.

stationair (huidige motor) 340rpm / 3,5kmh
545rpm / onder de 6kmh
600rpm / rond 6,5kmh
845rpm bijna 9
975rpm ruim 9

Ik kom electro motoren (niet brushless) tegen die 7-8kw 1400rpm doen bij 48v. Is dat te overwegen? (ex vorkheftruck bijvoorbeeld).
ik zal veel rond de 600rpm varen (indien deze schroef behouden een goed idee is).
wil ook wel rustiger varen, en zal enkel bij remmen en even het IJ oversteken meer toeren nodig hebben.

wat zijn jullie gedachten over het in stand houden van deze schroef icm een betaalbare 2ehands elektromotor? mijn gedachte dus directe aandrijving (met stuwdruklager), want minder onderdelen is minder geld en geluid.

Ja, dat is een prima optie, sailing uma is zo begonnen (electro beke) En ook ik zelf heb voor deze optie gekozen. Een oude hydrauliekmotor voor een heftruck. Heb de motor nog wel moeten aanpassen naar 2 richtingen, maar super ingewikkeld was dat niet.
Ik heb een 10kW bij 1250 motor. En hoe lichter de schroef, hoe makkelijker ie dat toerental haalt. Maar een seriemotor kan dus ook gerust wat langzamer.

Ook een stuwdruklager er tussen ja, want ik weet niet wat voor lagers er in de motor zitten.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 28 apr 2022 18:28 #1387059

  • elooije
  • elooije's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
ja ik heb sailing Uma ook gezien inderdaad.
is mijn schroef 'licht'?
is bij 600 toeren (dus 50% of minder) de efficiency van zo'n oude 'zware seriegewonden-gelijkstroommotor' echt veel minder dan van een brushless motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 28 apr 2022 18:46 #1387062

elooije schreef :
ja ik heb sailing Uma ook gezien inderdaad.
is mijn schroef 'licht'?
Nee, ik denk het niet.
is bij 600 toeren (dus 50% of minder) de efficiency van zo'n oude 'zware seriegewonden-gelijkstroommotor' echt veel minder dan van een brushless motor?

Valt wel mee dacht ik, ze zijn vooral lekker goedkoop. Kan je mooi wat extra accu kopen :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 28 apr 2022 18:48 #1387063

Is natuurlijk altijd even afwachten wat de combi doet, maar ik ben met de cijfertjes (zie mijn site) aardig tevreden.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 28 apr 2022 19:14 #1387071

  • elooije
  • elooije's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Nou wat een mooie site! precies wat ik zou willen (al ben ik niet zo technisch onderlegd).
dat helpt, ik zal ook eens met Daniel bellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 23 juli 2023 12:30 #1496528

  • elooije
  • elooije's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Hallo, ik blaas dit onderwerp weer nieuw leven in; heb inmiddels een tweedehands setje gekocht, maar moet nog wel wat aan gebeuren om passend te maken voor mijn situatie.

Zoals hierboven staan heb ik een oud zwaar stalen Sloepje in Amsterdam. Ik zou natuurlijk graag uitgaan van zo veel mogelijk bestaande elementen, maar snap ook dat het vervangen van het een of ander slim kan zijn.

dit zijn nu de elementen die er zijn;
geklonken stalen sloep, 1912?; 5,5 waarschijnlijk 1,5ton. vaart nu niet harder dan 11kmu. (hoeft ook niet perse).
schroef (volgens johan22) 400/pitch 290 mm, ca 16x11 inch kunnen zijn. er is nog veel ruimte, zie foto hierboven.
Ik vaar meestal zo'n 6,5 kmu dat is nu op de as 600rpm.

net een Monterey ME1003 gekocht, volgens hun site ontworpen om 3000rpm te doen met 72v, max 5000rpm, en "This ME1003 is a Brush-Type, Permanent Magnet DC motor with very high efficiency. Capable of 11.5 KW continuous and 20 KW for 30 seconds (at 72 VDC). For voltages from 12 to 72 VDC input and 200 amps continuous (400 amps for 30 seconds ). "

ik heb 8 accu's van 6v 330ah AGM

iets in mij zegt dat direct drive fijn is want minder weerstand, minder geluid (en goedkoper)
maar ik kan niet overzien wat dat voor de efficiency van de motor betekent als die maar zo langzaam draait.

daarnaast weet ik niet zo goed of ik naar 24 of 48 volt zal gaan.

Best een boel variabelen, hoe zal ik deze puzzle aanpakken?

dank en groet
elwin
Laatst bewerkt: 23 juli 2023 12:33 door elooije.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 23 juli 2023 21:40 #1496689

  • elooije
  • elooije's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
in aanvulling op bovenstaande, uit eerder onderzoek werd mij geadviseerd dat een 4kw motor wel voldoende zou zijn.
rompsnelheid 10,5 kmu en cruise 6,5.
dat is max rpm van zo'n 1000/1100? met deze schroef en 600 voor cruise snelheid. Als 4000 watt maximaal voldoende zou moeten zijn, kom ik dan weg met 24 v, en dus direct aangedreven op de as?
of zakt mijn motor efficiency op/onder cruisesnelheid enorm naar beneden (en hoe erg is dat bij lage snelheid, ik heb begrepen dan cruisesnelheid 30% van de energie is dan rompsnelheid? klopt het dan ongeveer dat 4000 wat nodig is voor rompsnelheid en dus maar zo'n 1200 watt voor cruisesnelheid?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 24 juli 2023 15:40 #1496857

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Om te weten of je uitkomt moet je weten hoeveel toeren per volt je motor draait. Mijn ervaring is dat direct drive vaak toch net niet efficient is. Ennwel om de volgende rede. Bij lagere voltages is het gebied waarin je motor max efficient is heel klein en met een behoorlijke curve. Hoe hoger het voltage hoe groter het efficiente gebied word. Althans bij dc pm motoren. Zonder overbrenging moet je de schroef afstemmen op je vaarsnelheid en weerstand van je romp. Bij hogere voltages is di minder critisch. En maak je het verlis vannde overbrenging goed door in eennefficient gebied te varen over een breder toeren bereik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 24 juli 2023 16:18 #1496872

  • elooije
  • elooije's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Dank FKZ,

dat is inderdaad precies waar ik bang voor ben, ik kan alleen uit de grafiek van de motor niet goed lezen hoe erg dat inefficiënte bereik van de motor wordt aangesproken... ik heb alleen deze grafiek van 48v, en ik vind het moeilijk te begrijpen.

de motor doet 48 omwentelingen per volt. met een beetje google en eigen metingen, kom ik op onderstaande tabel bij 24v.




de grafiek van de fabrikant is als bijlage toegevoegd dit is wat er bij staat;
Data taken with 48 VDC Power Supply, constant voltage.
X-Axis is Torque in Pound Inches. (1 Pound Inch equals 0.11 Nm)
Maximum speed is set by the motor control.
The speed is proportional to the applied voltage. For 24 VDC, the speed is 1⁄2. For 96 VDC, the speed is double.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 24 juli 2023 16:22 door elooije.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.310 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl