Gijper schreef :
Als ik ook wat mag zeggen; de homokineten in mijn auto kan ik axiaal uit elkaar trekken. Dat moet ook wel want bij het in- en uitveren van de auto verandert de aandrijfas van lengte.
Me dunkt dat de homokineten in een boot ook zo werken dus heb je met die dingen wat speling in de lengte.
Ik kan me niet voorstellen dat die rubberen koppeling dat ook heeft, of veel minder.
Johan22 schreef :
de uitlijning gaat wel goedkomen.
Succes!
Dat klopt. Axiaal kunnen de dubbele homokineten ook wat opvangen qua lengte. Daarom heb je ook echt een stuwdruklager nodig bij één homokinetische verbinding.
Die Farymann van mij danste alle kanten op (zeker stationair), maar geen probleem voor de homokineet, die paste zich prima aan...
Centaflex rubberen koppeling moet ook stuwdruk opvangen, dus die heeft axiaal inderdaad geen speling...
Maar het inschakelen, dat ging echt met een klap, dat klonk gewoon niet goed...
Maar misschien als je een motor hebt met een betere demperplaat is het geen probleem...
Mooi principe wel, zo’n homokineet...