Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo Penta MD7A S110 Saildrive schroef

Volvo Penta MD7A S110 Saildrive schroef 30 mei 2022 13:17 #1395447

  • Sail65
  • Sail65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Hallo allemaal,

2 weken geleden heb ik een zeilboot gekocht, Kievit 27, met een VP MD7A motor en een S110 Saildrive. De huidige schroef is erg aangetast en wil ik graag vervangen. Gelukkig zat er een reserveschroef bij alleen is deze een andere maat. Na wat zoekwerk ben ik er achter gekomen dat er een 14x9 of 15x9 linksdraaiende schroef op hoort te zitten en deze zit volgens mij ook gemonteerd. De nieuwe reserve schroef heeft echter de volgende maat; 15x13 links draaiend. Mijn vraag; kan ik deze monteren of wordt het geheel dan overbelast. Als het niet gaat heb ik dus een 15x13 schroef in de aanbieding en ben ik opzoek naar een 14x9 of 15x9 linksdraaiende schroef. :laugh:

Alvast bedankt voor het meedenken.

groetjes, Jos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A S110 Saildrive schroef 30 mei 2022 13:36 #1395454

hoi Jos,

een schroef heb ik helaas niet voor je en ik durf ook niet met zekerheid te zeggen of het uitmaakt bij deze keerkoppeling om continue in de achteruit stand te varen om vooruit te gaan. wel wil ik je zeggen dat er goed op gelet moet worden hoe je de schroef monteert. dat zat namelijk bij de zeilboot van mijn zoon ook verkeerd en daardoor gaat de schroef werken als anode. Als je gat zoeken naar afbeeldingen dan zie je een kunststof ring die tussen de moer en schroef moet. en niet achter de schroef zoals velen denken. de schroef is namelijk elektrisch geisoleerd van het tandhuis welke over de as schuift.

succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A S110 Saildrive schroef 30 mei 2022 13:58 #1395462

Een schroef wordt zelden elektrisch gescheiden van de as of wat dan ook, en op een S110 saildrive is dat ook niet zo. Om te zorgen dat je schroef niet als anode dient, moet je er juist een anode tegenaan monteren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A S110 Saildrive schroef 30 mei 2022 14:04 #1395465

Sail65 schreef :
Hallo allemaal,

2 weken geleden heb ik een zeilboot gekocht, Kievit 27, met een VP MD7A motor en een S110 Saildrive. De huidige schroef is erg aangetast en wil ik graag vervangen. Gelukkig zat er een reserveschroef bij alleen is deze een andere maat. Na wat zoekwerk ben ik er achter gekomen dat er een 14x9 of 15x9 linksdraaiende schroef op hoort te zitten en deze zit volgens mij ook gemonteerd. De nieuwe reserve schroef heeft echter de volgende maat; 15x13 links draaiend. Mijn vraag; kan ik deze monteren of wordt het geheel dan overbelast. Als het niet gaat heb ik dus een 15x13 schroef in de aanbieding en ben ik opzoek naar een 14x9 of 15x9 linksdraaiende schroef. :laugh:

Alvast bedankt voor het meedenken.

groetjes, Jos

15x13...qua diameter kan,..qua spoed is dat wel veel.
Ik heb hier een klapper 15x12 L liggen van de S110 en daar zat een MD7A achter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A S110 Saildrive schroef 30 mei 2022 14:19 #1395473

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1336
Een 15x13 is zeker weten te veel zwaar. In de buurt van 15x9 blijven is mijn advies.
De 15x12 van Optimaal zou ik ook nog te zwaar vinden.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Laatst bewerkt: 30 mei 2022 14:19 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A S110 Saildrive schroef 30 mei 2022 14:32 #1395479

daan1508 schreef :
Een 15x13 is zeker weten te veel zwaar. In de buurt van 15x9 blijven is mijn advies.
De 15x12 van Optimaal zou ik ook nog te zwaar vinden.

Denk dat je gelijk hebt Daan...onder mijn eigen boot zit een 16x12 klapper met een 23PK MD11C
Van orgine heeft deze MD11C met S110 Saildrive een 17x11 dus terug uit naar een 18 PK zou de 15x12 idd nog te zwaar zijn...

idd 15x9 zou denk ik beter zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A S110 Saildrive schroef 30 mei 2022 15:59 #1395505

  • Sail65
  • Sail65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Bedankt allen voor de informatie.
De 15x13 wordt het dus niet, mocht iemand zo'n schroef nodig hebben, ik heb m ongebruikt liggen en als iemand een 14x9 of 15x9 weet uit te halen dan hoor ik het graag.

Groetjes, Jos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A S110 Saildrive schroef 30 mei 2022 20:13 #1395586

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
Onjuist. Mits goed gemonteerd wordt de schroef wel degelijk galvanisch gescheiden van de saildrive. De hub heeft een galvanische scheiding van de as en als de juiste kunstof ringen (als ik me goed herinner maar eentje, bij de 110) gebruikt worden bij montage zul je zien dat de schroef geen elektrische verbinding maakt met de saildrive.
ReinierZeilt schreef :
Een schroef wordt zelden elektrisch gescheiden van de as of wat dan ook, en op een S110 saildrive is dat ook niet zo. Om te zorgen dat je schroef niet als anode dient, moet je er juist een anode tegenaan monteren
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.279 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl