Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 27 @12:00AM
ZF Zomermeeting 2022
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Een handige oplossing voor een lastig probleem??

Een handige oplossing voor een lastig probleem?? 06 juni 2022 12:00 #1397465

Gisteren de brandstoffilters van de MD2020 in onze Dufour 30 Classic vervangen. Ze bleken -gelukkig- brandschoon. Eentje op het blok, en eentje in de bakskist, zo`n CAV-filter. zie foto. Wat dit niet lukte was het ontluchten van het CAV-filter, het eerste filter. Het lukt mij met geen mogelijkheid om dit filter om brandstof in dit filter te krijgen, laat staan te ontluchten met het het hendeltje aan het brandstofpompje aan het blok, ook niet na het draaien van de krukas zodat hij maximaal slag heeft.Ik heb dit eerder vaker gedaan, met succes, maar dit keer niet dus.
Na lang tobben heb ik zo`n balgje geplaatst zoals bij buitenboordmotoren tussen losse tank en buitenboordmotor in de slang is gemonteerd. Binnen vijf minuten had ik de boel ontlucht zonder enig probleem. Mijn korte vraag is: zijn er ook nadelen aan deze praktische oplossing? Het enig dat ik kan bedenken is dat het balgje wel tegen (tweetakt)benzine kan maar niet tegen diesel.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 06 juni 2022 12:15 door jwvanwijngaarden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een handige oplossing voor een lastig probleem?? 06 juni 2022 12:37 #1397480

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 479
De vorige eigenaar van onze vorige boot had die ook gemonteerd en het heeft jaren voldaan.
Maar ik heb wel eens gelezen dat t niet de beste oplossing is. Waarom weet ik niet meer. Maar er zullen best nog wel reacties komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een handige oplossing voor een lastig probleem?? 06 juni 2022 12:44 #1397481

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 22621
Dat balgje is inderdaad de simpelste werkende oplossing. Naar mijn idee is de oplossende kracht van benzine groter dan die van diesel, dus ik verwacht niet dat het rubber van het balgje geen diesel kan weerstaan.

Als je het niet vertrouwt kun je overigens ook een echt opvoerpompje plaatsen, liefst met een bypass.

www.filterservice-twente.nl/wi...5f303acd06559a411fe5

Deze zijn speciaal bedoeld voor gebruik in combinatie met dieselmotoren.
Laatst bewerkt: 06 juni 2022 12:45 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een handige oplossing voor een lastig probleem?? 06 juni 2022 12:57 #1397484

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9744
gewoon rubber en diesel is zover ik weet, op termijn geen goede combi
daarom zijn dieselpakkingen van nitril rubber...
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een handige oplossing voor een lastig probleem?? 06 juni 2022 13:24 #1397494

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5973
Zon rubber balgje gaat in ieder geval met GTL prima, gebruik het al jaren om de filterballon leeg te trekken van bezinksel zonder dat ik de halve achterkajuit moet ontruimen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een handige oplossing voor een lastig probleem?? 06 juni 2022 13:49 #1397497

  • EosD34
  • EosD34's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
Dehler 34 JV
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een handige oplossing voor een lastig probleem?? 06 juni 2022 17:48 #1397553

  • Happinez
  • Happinez's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Heb het zelfde probleem gehad als OP beschrijft. Bij mij was het een Yanmar 3GM30 en na onderzoek bleek een van de klepjes in het opvoerpompje op de motor niet helemaal te sluiten. Blijkbaar nog net wel voldoende om een ontluchtte en draaiende motor van brandstof te voorzien, maar niet om een hele leiding/filter vol te zuigen en te ontluchten. Na vervanging van dit opvoerpompje ging het vullen en ontluchten van het filter weer als een tierelier met het handeltje op de opvoerpomp.
Zou daar dus ook even naar kijken, want een rubber balg ertussen zijn weer 3 extra SPOF's in je systeem. (Single Point of Failure) en wellicht zie je een ander (toekomstig) probleem over het hoofd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een handige oplossing voor een lastig probleem?? 06 juni 2022 19:34 #1397591

Laatst bewerkt: 06 juni 2022 19:35 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een handige oplossing voor een lastig probleem?? 06 juni 2022 20:23 #1397604

Bij onze huidige en vorige boot heb ik een balgje in de aanvoerleiding naar het eerste filter geplaatst. Bij de vorige boot een normaal BBM balgje, maar nu kwam ik een dieselvariant tegen bij AB-Marine en heb ik die genomen.

Ik ga er van uit dat de opvoerpomp op het blok hier tegen kan. Op de site van de Dieseldokter kun je zien hoe zo’n pompje werkt. Schematisch gezien zou dit zo’n balgje gewoon veilig te gebruiken moeten zijn zonder de opvoerpomp te beschadigen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 06 juni 2022 20:25 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een handige oplossing voor een lastig probleem?? 07 juni 2022 07:01 #1397659

Heren, dank voor alle reacties. Deze alle overziend denk ik dat ik een handige oplossing heb gevonden zonder veel nadelen. Ik begrijp dat deze oplossing vaker is toegepast, en dat dat ook elders goed werkt. Goed te lezen dat het zeker met GTL goed moet gaan, ik gebruik uitsluitend dat spul. Voor wat betreft de "single points of failure": als de verbindingen netjes zijn gemonteerd is dat voor mij geen probleem. Ik vaar meer gerust met deze single points of failure dan met de gedachte: "Eigenlijk had ik die filters vorig jaar al moeten vervangen, maar dat schoof ik voor me uit omdat het een ongemakkelijk klusje is". Dat dacht ik begin van dit seizoen, en dat voelt ongemakkelijk. Afgelopen zaterdag werden tijdens mijn geploeter in de bakskist door de KNRM twee zeiljachten de Compagnieshaven binnengesleept met zeer waarschijnlijk verstopte brandstoffilters.... Nogmaals dank voor alle reacties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een handige oplossing voor een lastig probleem?? 07 juni 2022 08:09 #1397673

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 323
Happinez schreef :
Heb het zelfde probleem gehad als OP beschrijft. Bij mij was het een Yanmar 3GM30 en na onderzoek bleek een van de klepjes in het opvoerpompje op de motor niet helemaal te sluiten. Blijkbaar nog net wel voldoende om een ontluchtte en draaiende motor van brandstof te voorzien, maar niet om een hele leiding/filter vol te zuigen en te ontluchten. Na vervanging van dit opvoerpompje ging het vullen en ontluchten van het filter weer als een tierelier met het handeltje op de opvoerpomp.
Zou daar dus ook even naar kijken, want een rubber balg ertussen zijn weer 3 extra SPOF's in je systeem. (Single Point of Failure) en wellicht zie je een ander (toekomstig) probleem over het hoofd.
Deze tip zou ik ook geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een handige oplossing voor een lastig probleem?? 07 juni 2022 08:21 #1397682

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 22621
Het probleem van het opvoerpompje op de motor bij het ontluchten is dat het na het (Delphi-)filter komt. Het Delphi-filter houdt lucht vast boven in het filterhuis. Er zit wel een ontluchtingsnippel op het filterhuis, maar de lucht krijg je er alleen uit met een pompje vóór het filter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een handige oplossing voor een lastig probleem?? 07 juni 2022 08:28 #1397687

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 22621
Orange Sunset schreef :
Ik ga er van uit dat de opvoerpomp op het blok hier tegen kan. Op de site van de Dieseldokter kun je zien hoe zo’n pompje werkt. Schematisch gezien zou dit zo’n balgje gewoon veilig te gebruiken moeten zijn zonder de opvoerpomp te beschadigen.

Had iemand hier het over kans op beschadiging van de opvoerpomp,dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een handige oplossing voor een lastig probleem?? 09 juni 2022 21:59 #1398330

Wadloper schreef :
Orange Sunset schreef :
Ik ga er van uit dat de opvoerpomp op het blok hier tegen kan. Op de site van de Dieseldokter kun je zien hoe zo’n pompje werkt. Schematisch gezien zou dit zo’n balgje gewoon veilig te gebruiken moeten zijn zonder de opvoerpomp te beschadigen.

Had iemand hier het over kans op beschadiging van de opvoerpomp,dan?

Ohw, sorry, moet dat dan expliciet gevraagd worden? :S

TS vraagt of er nadelen zijn. Gevoeligste onderdeel schat ik de opvoerpomp en als je de opvoerpomp met de balg zou kunnen beschadigen dan zou dat kwalificeren als een nadeel. Echter gezien het ontwerp van een opvoerpomp lijkt het mij niet waarschijnlijk.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Een handige oplossing voor een lastig probleem?? 09 juni 2022 22:17 #1398333

Wadloper schreef :
Het probleem van het opvoerpompje op de motor bij het ontluchten is dat het na het (Delphi-)filter komt. Het Delphi-filter houdt lucht vast boven in het filterhuis. Er zit wel een ontluchtingsnippel op het filterhuis, maar de lucht krijg je er alleen uit met een pompje vóór het filter.


Klopt! Bij de omgekeerde filterhuis versie van de Dieseldokter is dat met een ontluchtingsnippel op de uitvoer geen probleem meer. Het verder ontluchten op de motor is bij een groffilter vervanging dan niet meer nodig. Het groffilter is in één keer ontlucht.
Motor starten en klaar!

Laatst bewerkt: 10 juni 2022 06:38 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.270 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl