Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 27 @12:00AM
ZF Zomermeeting 2022
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: En toen was de bilge zwart

En toen was de bilge zwart 17 juni 2022 12:30 #1400181

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 764
Onderweg terug vanuit denemarken op het kielerkanaal lag er wat water in de bilge. Dat was de seal van de waterpomp. Eens in de 3 jaar of zo gebeurt dat. De waterpomp komt met wat krachttermen vrij eenvoudig van de motor en een nieuwe seal zit er (door clouds, ik kriig die dingen er nooit in) zo in.
Aan het eind van het kanaal dreef er een een drupje olie in dat water in de bilge en nu haal ik er zo’n 20cc uit. Het leek veel meer maar in de doorzichtige jerrycan waar ik het bilge water in op heb gevangen is het maar een dun laagje.
De bilge pomp een stuk hoger gehangen zodat er hoe dan ook geen oliehoudend water wordt weggepompt en op zoek naar het lek.
Het olie niveau blijft boven het minimum en is dat altijd gebleven, het lijk of tussen min en max er uit wordt gegooid en het daarna stabiel blijft. Oliedruk blijft al die tijd normaal en daalt dus niet. Olie aan de peilstok is gewoon zwart en knettert niet bij een vlammetje eronder. Het zal dus niet de 2e seal van de waterpomp zijn die is gaan lekken en water bij de olie gooit.
Veel meer mijlen dan normaal op de motor gemaakt en nu gewone diesel getankt ipv de gtl en hvo100 normaal. Dat kan hiermee niets van doen hebben lijkt me.
Het lekt , zo blijkt, vanaf de oliedruksensor af en toe een drupje. Alleen als de motor draait. De sensor is niet/nooit los geweest en zit muurvast in de bukh dv24 uit 2000 met indirecte koeling en schroefas.
Het zou evt van daarboven kunnen komen, dat kan ik niet zien omdat ik met mijn arm langs het vliegwiel moet om een fotootje te nemen. Ik zie met stilstaande motor niets, geen scheurtje in het blok of iets anders schokkends.
Als de olie sensor zelf lek is dan zou die toch ook geen normale druk moeten geven toch?

Wat zou het nog meer kunnen zijn?

Ik lig nu bij Stavoren aan het anker en laat de boot komende week in Stavoren of Lemmet liggen. Monteurs zullen het nu wel reuze druk hebben. Iemand een goede tip voor een monteur/werf in die regio die ik daar naar zou kunnen laten kijken?
Laatst bewerkt: 17 juni 2022 12:32 door Ekke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En toen was de bilge zwart 17 juni 2022 15:21 #1400216

Oliedruk sensor kan lekken en toch een reële druk doorgeven.
Succes met zoeken, kan knap lastig zijn omdat een olienevel soms neerslaat op een andere plek dan de lekkage. Dus kijk ook naar onderdelen in de buurt. Afplakken met tape geeft soms duidelijkheid.
Ik kan twijfelen, dus ik kan denken, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En toen was de bilge zwart 17 juni 2022 15:26 #1400218

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21214
Op verdachte plaatsten een paar velletjes WC papier plaatsten/frommelen. dan zie snel waar het weg komt.
Wel eerst schoonmaken.... ;)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En toen was de bilge zwart 17 juni 2022 15:34 #1400221

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1737
Ekke schreef :
hvo100 normaal. Dat kan hiermee niets van doen hebben lijkt me.
Het lekt , zo blijkt, vanaf de oliedruksensor af en toe een drupje.
Wat zou het nog meer kunnen zijn?
Als je lang gemotort hebt is een drupje al gauw 20 ml. Maar dat is op je peilstok haast niet af te lezen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En toen was de bilge zwart 17 juni 2022 16:25 #1400239

Ekke schreef :
De bilge pomp een stuk hoger gehangen zodat er hoe dan ook geen oliehoudend water wordt weggepompt en op zoek naar het lek.

Ehhh , bedoel je niet lager? Olie is , net als diesel , een stuk lichter dan water ( bijna 25%) en drijft dus bovenop het bilgewater . Als je dus de pomp hoger hangt krijg je juist eerder olie .
Het beste is de pomp zo laag mogelijk hangen maar ook dan komt er olie mee als het water "op" is . Misschien daarom de niveauschakelaar wat hoger hangen en niet de pomp.
Gaat natuurlijk niet als de schakelaar in de pomp geintegreerd zit.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En toen was de bilge zwart 17 juni 2022 16:27 #1400240

madoc schreef :
Ekke schreef :
hvo100 normaal. Dat kan hiermee niets van doen hebben lijkt me.
Het lekt , zo blijkt, vanaf de oliedruksensor af en toe een drupje.
Wat zou het nog meer kunnen zijn?
Als je lang gemotort hebt is een drupje al gauw 20 ml. Maar dat is op je peilstok haast niet af te lezen

Een druppel water is vrij exact 0,05 ml . Olie is uiteraard visceuzer en daarom zal een druppel olie ongeveer 0,1-0,15 ml zijn.
Dus even tellen en je weet hoeveel er ongeveer lekt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En toen was de bilge zwart 18 juni 2022 11:03 #1400398

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 764
Vandaag de motor ontvet, oliefilter losgehaald en weer vastgezet, inderdaad in die volgorde, dus weer ontvet en de wc papiertjes met tape vastgezet, ze waaien weg door de luchtstroom van de dynamo.
(Die doet t weer prima, de storing met de af en toe niet werkende toerenteller lag aan een boutje waarop de toerenteller draad zat die intern in de dynamo los zat, dat was zo gefixed vorige maand)
Met koude motor lekt er niets.
Ook na achoonmaken zie en voel ik niets. Er zit ook geen aftapplug boven oid.
Vanavond naar Lemmer maar even de motor warmdraaien en zien of tape en papier nog hangt en evt zwart is.
Met de oliefilterklem raak ik als ik niet uit kijk wel de olie sensor, dus ik vermoed dat ik die dit voorjaar geraakt heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En toen was de bilge zwart 18 juni 2022 14:17 #1400418

kleine tip: leg een luier onder de motor als dat kan, waar de drup valt natuurlijk. scheelt dat vervelende verspreiden over het oppervlak in de bilge. Beetje zeep in het water kan ook maar dat geeft weer een beetje andere prut die dan aan de randen komt te zitten, ook niet ideaal.

met papier de diverse plaatsen isoleren is soms een geduldwerk maar zal zich lonen, succes met vinden!
--
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En toen was de bilge zwart 29 juni 2022 14:22 #1403477

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 764
Vandaag zijn de waterpomp seals gerepareerd door Clouds in Lopik (fijn bedrijf) en heb ik een nieuwe oliedruksensor opgehaald. Het lek zat in de sensor. Ik heb er zo blijkt twee, een T stukje waarop een grote sensor zit met 2 ‘polen’ die naar de oliedrukmeter gaat en een met 1 aansluiting die naar het lampje gaat.
De olie ook maar even gewisseld, zwart, geen vervuiling. Mooie gelegenheid om de motor te poetsen, was eigenlijk nauwelijks vies.

De bilge stond vol water en olie. Met een doorzichtige jerrycan een ‘olie afscheider’ gemaakt, na en tijdje rust kan ik water en schoonmaakmiddel onderaan aftappen, de laag olie houd ik over. Ik ben nog wel even aan het schoonmaken want de olie heeft zich fijn onder de vloer verspreid. Beide kan ik bij de gemeente kwijt.
Straks nog even draadeindjes zagen voor het waterpompdeksel en die er in lijmen en een vleugelmoertje erop; de boutjes komen elk jaar wat losser vast en raken dol
Van de week de boel weer monteren.
Intussen ruikt de boot lekker fris naar allesreiniger met munt, nogal erg fris eigenlijk.
Dit weekend weer varen met een droge frisse bilge en een motor zonder lekjes.
Dank voor de tips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En toen was de bilge zwart 29 juni 2022 16:14 #1403511

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16315
Fijn dat het opgelost is. Dit soort zaken kan je knap chagrijnig van worden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.233 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl