Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yanmar 1gm10 valt uit geen compressie meer

Yanmar 1gm10 valt uit geen compressie meer 19 juni 2022 14:34 #1400646

  • marcel T
  • marcel T's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Na 2 uur varen viel mijn yanmar stil ,en haast geen compressie meer met of zonder kleplichter draaide ie ev en hard. Ook met startpilot geen enkele reactie.Wat is meest voor hand liggend gescheurde kop,gebroken klepveer zuigerveer of andere enge zaken.Hij is niet warm gelopen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1gm10 valt uit geen compressie meer 19 juni 2022 14:41 #1400647

Je hebt de 3 belangrijkste oorzaken al genoemd.
Wordt blokje uitbouwen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1gm10 valt uit geen compressie meer 19 juni 2022 15:03 #1400655

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Controleer eerst de klepspeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1gm10 valt uit geen compressie meer 19 juni 2022 15:14 #1400658

Zeerover schreef :
Controleer eerst de klepspeling.


"met of zonder kleplichter draaide ie ev en hard" dan is klepspeling controleren al niet meer aan de orde
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1gm10 valt uit geen compressie meer 19 juni 2022 15:25 #1400660

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
De Optimaal schreef :
Zeerover schreef :
Controleer eerst de klepspeling.


"met of zonder kleplichter draaide ie ev en hard" dan is klepspeling controleren al niet meer aan de orde
Tenzij een van de stelbouten ingedraaid(borgmoer niet goed vastgezet) is waardoor een van de kleppen niet meer sluit.Dus kan klepspeling eerst even meten geen kwaad.
Laatst bewerkt: 19 juni 2022 15:35 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1gm10 valt uit geen compressie meer 19 juni 2022 15:35 #1400661

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Als de motor warm uitvalt en dan weinig compressie heeft is de klepspeling het eerste wat je kan controleren, de klepspeling kan te klein zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1gm10 valt uit geen compressie meer 19 juni 2022 21:14 #1400792

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Zoals gezegd, klepspeling eerst even controleren. Helaas heeft de 1GM nog al eens last van een gescheurde kop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1gm10 valt uit geen compressie meer 20 juni 2022 05:45 #1400820

Zeerover schreef :
Als de motor warm uitvalt en dan weinig compressie heeft is de klepspeling het eerste wat je kan controleren, de klepspeling kan te klein zijn.

een lopende motor waarbij de stelschroef van de klepspeling tegen de klepveerspanning inloopt......lijkt mij ver gezocht. wel dat de stelschroef losser loopt maar dan blijft de klep gesloten en heb je compressie.
Anyway klepspeling controleren is een kleine moeite hoewel ik dat in deze situatie dat nog steeds niet zinvol kan vinden maar dan kun je dat alvast afstrepen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1gm10 valt uit geen compressie meer 20 juni 2022 09:43 #1400901

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
De Optimaal schreef :
Zeerover schreef :
Als de motor warm uitvalt en dan weinig compressie heeft is de klepspeling het eerste wat je kan controleren, de klepspeling kan te klein zijn.

een lopende motor waarbij de stelschroef van de klepspeling tegen de klepveerspanning inloopt......lijkt mij ver gezocht. wel dat de stelschroef losser loopt maar dan blijft de klep gesloten en heb je compressie.
Anyway klepspeling controleren is een kleine moeite hoewel ik dat in deze situatie dat nog steeds niet zinvol kan vinden maar dan kun je dat alvast afstrepen
Met een draaiende moter staat de stelschroef langer los van klep dan dat hij tegen de veerdruk in drukt. Dus zou hij naar beneden kunnen draaien waardoor de klepspeling verdwijnt.
Laatst bewerkt: 20 juni 2022 11:03 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1gm10 valt uit geen compressie meer 20 juni 2022 11:32 #1400923

madoc schreef :
De Optimaal schreef :
Zeerover schreef :
Als de motor warm uitvalt en dan weinig compressie heeft is de klepspeling het eerste wat je kan controleren, de klepspeling kan te klein zijn.

een lopende motor waarbij de stelschroef van de klepspeling tegen de klepveerspanning inloopt......lijkt mij ver gezocht. wel dat de stelschroef losser loopt maar dan blijft de klep gesloten en heb je compressie.
Anyway klepspeling controleren is een kleine moeite hoewel ik dat in deze situatie dat nog steeds niet zinvol kan vinden maar dan kun je dat alvast afstrepen
Met een draaiende moter staat de stelschroef langer los van klep dan dat hij tegen de veerdruk in drukt. Dus zou hij naar beneden kunnen draaien waardoor de klepspeling verdwijnt.

Daar zit wat in maar ben het eigenlijk nooit tegengekomen. temeer omdat de borgschroef dan ook losser moet lopen. In iedergeval heb je wel gelijk dat het zou kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1gm10 valt uit geen compressie meer 20 juni 2022 11:41 #1400927

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
De Optimaal schreef :
madoc schreef :
De Optimaal schreef :
Zeerover schreef :
Als de motor warm uitvalt en dan weinig compressie heeft is de klepspeling het eerste wat je kan controleren, de klepspeling kan te klein zijn.

een lopende motor waarbij de stelschroef van de klepspeling tegen de klepveerspanning inloopt......lijkt mij ver gezocht. wel dat de stelschroef losser loopt maar dan blijft de klep gesloten en heb je compressie.
Anyway klepspeling controleren is een kleine moeite hoewel ik dat in deze situatie dat nog steeds niet zinvol kan vinden maar dan kun je dat alvast afstrepen
Met een draaiende moter staat de stelschroef langer los van klep dan dat hij tegen de veerdruk in drukt. Dus zou hij naar beneden kunnen draaien waardoor de klepspeling verdwijnt.

Daar zit wat in maar ben het eigenlijk nooit tegengekomen. temeer omdat de borgschroef dan ook losser moet lopen. In iedergeval heb je wel gelijk dat het zou kunnen.

Ik heb het ook nog nooit meegemaakt, daarom stelde ik ook dat de borgmoer evt. niet goed vast gezet is. Maar al met al zijn er in het machinisten beroep nu eenmaal zaken die je voor het eerst mee maakt. Al heb je het beroep meer dan 40 jaar uitgeoefend dan bestaan er ook nog veel problemen die je zelf niet meegemaakt hebt ;)
Ik ging trouwens vorige week ook de fout in met een opmerking over een uitlaatklep die niet meer te stellen was. Gelukkig werd ik daar door een terzake kundig iemand(Berghout-2) van op de hoogte gasteld ;)
Laatst bewerkt: 20 juni 2022 12:07 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1gm10 valt uit geen compressie meer 20 juni 2022 11:43 #1400928

verzameling leermomenten ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1gm10 valt uit geen compressie meer 20 juni 2022 11:49 #1400932

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
De Optimaal schreef :
verzameling leermomenten ;-)

Meer een kwestie van te snel reageren zonder goed na te denken. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1gm10 valt uit geen compressie meer 20 juni 2022 16:13 #1401022

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Als de klepspeling in orde is zal het corrosie zijn van de klepzitting, dan zal de kop eraf moeten en zal de kleppen moeten demonteren en opnieuw inslijpen (roderen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1gm10 valt uit geen compressie meer 20 juni 2022 19:09 #1401061

Ik heb nog nooit zo'n yanmarretje van binnen gezien.
Maar bij plotseling stoppen en dan geen compressie meer hebben, denk ik aan een gat in de zuiger (is ernstig), een scheur in een klepzitting (is ook ernstig), een gebroken klepsteel (dan moet de kop eraf), een gebroken klepveer (dâ's meestal makkelijk te verhelpen), een hangende klep door koolaanslag op de steel (soms te verhelpen met dunne olie, anders de kop eraf) of een klont vuil tussen klepschotel en -zitting (kan wegschieten, anders kop eraf).

Dat laatste is mij wel eens overkomen, bij een Samofa'tje brak een stukje metaalgaas af in het luchtfilter, en dat raakte klem tussen de inlaatklep. De kop moest eraf.

Kortom, zoeken maar!
Sterkte,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1gm10 valt uit geen compressie meer 21 juni 2022 09:27 #1401183

  • marcel T
  • marcel T's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Moet ik toch wel vinden zo te zien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1gm10 valt uit geen compressie meer 21 juni 2022 14:03 #1401235

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7820
Berghout-2 schreef :
Ik heb nog nooit zo'n yanmarretje van binnen gezien.
Maar bij plotseling stoppen en dan geen compressie meer hebben, denk ik aan een gat in de zuiger (is ernstig), een scheur in een klepzitting (is ook ernstig), een gebroken klepsteel (dan moet de kop eraf), een gebroken klepveer (dâ's meestal makkelijk te verhelpen), een hangende klep door koolaanslag op de steel (soms te verhelpen met dunne olie, anders de kop eraf) of een klont vuil tussen klepschotel en -zitting (kan wegschieten, anders kop eraf).

Dat laatste is mij wel eens overkomen, bij een Samofa'tje brak een stukje metaalgaas af in het luchtfilter, en dat raakte klem tussen de inlaatklep. De kop moest eraf.

Kortom, zoeken maar!
Sterkte,
Wim.

Dit is t wel ongeveer.

Ik zou de kop er af halen. Dan zie je wat er aan t handje is. Zonder dat ben je gewoon blind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.233 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl