Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 2e aansluiting toevoer op dieseltank: das handig!

2e aansluiting toevoer op dieseltank: das handig! 26 juni 2022 17:30 #1402505

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Gister onderweg hield ineens de motor er mee op. Drie onregelmatige slagen en klaar: silence . Na een dik uur foutloos draaien. Eerst even naar een goed plekje gezeild om voor anker te gaan en daar onderzoekje gestart.
Nu had ik enkele weken geleden de tank nog geïnspecteerd voor zo ver dat ging. Redelijk goede inkijkje gehad na demontage van de tankmetergever. Het borrelglaasje van het groffilter ook schoon. Paar keer geprobeerd te herstarten en een een keer wat langer om lucht er uit te starten. Ook geen soelaas. Beetje pruttelen, maar niks.

Reserve filter er bij gepakt, boeltje los, beetje vacuum, brandschoon filter……….
Dan nu toch maar naar de tank. Aanvoerslang los, reserve slang op de tule: blazen. Pot en pot dicht. Nog eens en nog eens. Geen milliliter lucht de tank in kunnen persen. Hmmmmm. Ik heb ook een aansluiting voor de dieselkachel, zou dat werken?
Maarrrrr, er zit nog een kraan op de tank. Slang daar op gezet, blazen en ja hoor. Ik hoor de diesel bubbelen. Tank 2/3e leeg en toch bubbelen. Dat betekent dat deze tweede aansluiting redelijk diep in de tank steekt……..Jerrycan met 10 ltr er bij gegoten, ontluchten: starten en lopen :) :)

Effe test draaien, als een zonnetje. Dan toch maar gegokt en eerst onder de brug door (wat voor ons een dingetje is ivm het strijken van de mast). Daarna bij Muiderzand naar binnen om te tanken. Helemaal vol, dan weet ik maar zeker dat ik minstens de getankte hoeveelheid diesel kan varen op de motor. Met de wegvallende wind nog best wat uurtjes op de motor gevaren.

Handig hoor, zo’n tweede aansluiting. Had er nooit bij stilgestaan, tot nu dus.

Waarschijnlijk is de verstopping veroorzaakt door restantjes vloeibare pakking na het herplaatsen van de tankgever. Deze week de eerste aansluiting maar eens losschroeven en weer een blik in de tank werpen.
Laatst bewerkt: 26 juni 2022 17:30 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e aansluiting toevoer op dieseltank: das handig! 26 juni 2022 18:18 #1402519

Dat is vervelend! Mooi dat het verder geen grote problemen heeft opgeleverd.

Waarom zou je voor je tankgever een vloeibare pakking gebruiken? Zat er geen normale pakking bij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e aansluiting toevoer op dieseltank: das handig! 26 juni 2022 18:47 #1402535

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Och, het was ook wel weer een ervaring in zelfredzaamheid. Das goed gelukt en gelijk het groffilter gewisseld. Stond nog op de todo, al bleek het geheel niet vervuild.

Er zat geen pakking meer bij en ik heb er zelf eentje gemaakt uit pakkingpapier. Maar omdat het om de dieseltank gaat die onder ons bed zit weggewerkt wil ik het wel graag echt goed dicht hebben zodat na een wild ritje we niet in de dieselstank zitten. De oude pakking was zacht geworden rubber en zweette een beetje. Vandaar....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e aansluiting toevoer op dieseltank: das handig! 26 juni 2022 20:01 #1402565

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Goed opgelost, met logische stappen.

Het zou kunnen dat er op de tip van de aanzuigbuis in de tank een klein filterkorfje zit. Die zijn berucht dat ze vroeger of later verstoppen. De prut die eigelijk door het groffilter zou moeten worden afgevangen blijft in dat korfje hangen. Dat gaat lang goed en je ziet of merkt daar dus niks van, totdat…
Mocht iemand zo’n korfje tegenkomen, direct verwijderen!

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 26 juni 2022 20:07 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e aansluiting toevoer op dieseltank: das handig! 26 juni 2022 20:11 #1402570

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Ik heb precies hetzelfde gehad. Bij mij was het een slijmerige draad bacteriën. Van de winter een tweede aansluiting gemaakt met eigen filter.

Kan ter plekke switchen en zonder te ontluchten meteen verder. Al zeilend eventueel het eerste filter wisselen of doorblazen. Daarmee prut uit de tank vissen (heb al een groot mangat).

Wanneer het schikt dat stukje ontluchten en ik heb er twee functionele aanvoerpunten beschikbaar. Ideaal...

Hoewel ik verwacht (/hoop?) dat het mij niet zou snel meer gebeurt. Heb ook een drukmeter voor de brandstofpomp geplaatst. Dan zie je als het filter vuiler wordt...
Laatst bewerkt: 26 juni 2022 20:13 door RickVis2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e aansluiting toevoer op dieseltank: das handig! 30 juni 2022 16:53 #1403794

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Vandaag de boel los gehaald. Helaas geen groter gat om ook in de tank te kunnen kijken, maar de verstopping kwam zo goed als helemaal mee omhoog. Inderdaad restanten van de vloeibare pakking. De tank zit nu ramvol, dus even gelaten voor wat het is. Ga morgen de dubbele aansluiting afmaken met een T stuk tussen de twee aansluitingen zodat ik snel kan wisselen van de ene naar de andere. Volgende stap is mangat er in maken, want dit is niks zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e aansluiting toevoer op dieseltank: das handig! 08 juli 2022 10:36 #1405920

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Tank nu verwijderd uit de boot om makkelijker te kunnen werken en spoelen. Voorzover ik nu kan zien, weinig vervuiling, maar nog wel 1 propje van het een of ander. Afgelopen woensdag na de wedstrijd weer problemen, dus nu besloten een Inspectiedeksel te plaatsen. Dan kan ik er altijd goed bij. Eigenlijk zouden het er 2 moeten zijn ivm het slingerschot. Eerst maar eens 1tje plaatsen. Die komt in het deel waar ik de minste (geen) zicht heb tenzij uit de boot en op zijn kant via de vulopening.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e aansluiting toevoer op dieseltank: das handig! 08 juli 2022 11:02 #1405923

  • Wadrover
  • Wadrover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Hoi Koko,

Toevallig heb ik ook net een inspectie deksel geplaatst, bevalt goed en was ook echt nodig ;)
Groet Wadrover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e aansluiting toevoer op dieseltank: das handig! 08 juli 2022 12:12 #1405932

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Zo te zien is die goed dicht in deze stand.... :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e aansluiting toevoer op dieseltank: das handig! 08 juli 2022 12:16 #1405934

Wadrover schreef :
Hoi Koko,

Toevallig heb ik ook net een inspectie deksel geplaatst, bevalt goed en was ook echt nodig ;)
Groet Wadrover

Wat voor deksel/mangat heb je gebruikt?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e aansluiting toevoer op dieseltank: das handig! 08 juli 2022 12:19 #1405936

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Vetus ILT120 zo te zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e aansluiting toevoer op dieseltank: das handig! 08 juli 2022 12:22 #1405938

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Nu die tank er toch uit is kun je er een aftappunt/bezinkputje aan de onderkant in laten lassen als daar ruimte voor is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e aansluiting toevoer op dieseltank: das handig! 08 juli 2022 12:57 #1405953

Philip schreef :
Vetus ILT120 zo te zien.

Bedankt Philip! Valt ook nog mee in prijs tegenover RVS varianten terwijl die ook geschikt is voor RVS tanks!

Weer wat voor op de todo lijst :laugh:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e aansluiting toevoer op dieseltank: das handig! 08 juli 2022 13:55 #1405975

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
holtere schreef :
Nu die tank er toch uit is kun je er een aftappunt/bezinkputje aan de onderkant in laten lassen als daar ruimte voor is.

Helaas is daar geen ruimte voor. Maar zo kom ik er ook. Ik kan er goed bij van bovenaf. Ga er van uit dat het weer voor een hele tijd goed is hoor. Ik tank altijd langs de weg, niet langs het water. Na leegzuigen via de tankaansluiting bovenop zat er nog maar bar weinig diesel in de tank. Dus ik kan hem goed leeg krijgen als dat nodig is.

Ik heb ook een Vetus ILT120 gekocht. Ga zo zagen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e aansluiting toevoer op dieseltank: das handig! 08 juli 2022 14:07 #1405982

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
5 jaar geleden heb ik wat snot uit de tank gehaald en een goed Separ filter gemonteerd. Ik kan nu precies zien of er iets blijft hangen voor het filter. Sindsdien nog twee keer in het voorjaar de diesel gepolijst met een los pompje en filter.
We tanken overal waar het kan en doen daar niet moeilijk over. We gebruiken geen gif rommel, alleen maar wat in de gaten houden. Overwinteren net met wat er in de tank zit tussen kwart en driekwart vol.
De tank is nu altijd schoon en geen probleem met filters die ik rustig twee jaar laat zitten.
Dieselgate is een behoorlijk opgeklopt verhaal m.i. Als je de boot regelmatig gebruikt en af en toe inspecteert is er niets aan de hand mits je natuurlijk start met een enigszins schoon systeem en een fatsoenlijke installatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e aansluiting toevoer op dieseltank: das handig! 08 juli 2022 15:50 #1406003

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Dat is tot nog toe ook mijn ervaring hoor, alleen tank ik dan nog steeds langs de weg.
De vorige boot/tank ook op die manier behandelt en nooit rommel in het filter.
Nu een verstopping ws door pakkingkitachtigiets. Diesel die uit de tank kwam was ook schoon m.i. Ga die wel door een filter terugpompen, better safe then sorry.
Maar daarna zonder zorgen weer verder. Toch een fijn vooruitzicht.

Gat zit er in en tank weer schoon. Nu laten drogen en afmonteren. Morgen terug de boot in plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e aansluiting toevoer op dieseltank: das handig! 12 juli 2022 07:00 #1406639

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Nou, dat terug in de boot plaatsen was het probleem niet. Dat ging behoorlijk vlotjes en nu zo aangelegd dat het omschakelen van aanvoer 1 naar aanvoer 2 een kwestie is van twee kraantjes op het goed bereikbare groffilter/waterscheider. Twee kraantjes op de tank staan standaard open, maar wel geplaatst om de tank helemaal te kunnen afsluiten mocht dat een keer handig zijn.

Dus met goed vertrouwen de boel ontlucht en gestart. Dat ging prima en om alle lucht er uit en vertrouwen er in te krijgen de motor een poos laten draaien en na een kwartiertje weer even stationair: terug in toeren, hikken, bokken, weer oppakken, hikken en afslaan.
Das idioot. Alles brandschoon, diesel gefilterd weer terug de tank in, alle kranen open, glas groffilter brandschoon.......Laatste optie is het fijnfilter. Ik verwacht daar niks van (als in: brandschoon) maar toch vervangen. Inderdaad: brandschoon. Allerlaatste optie dan maar: het opvoerpompje. Toen ik de boot kocht zat er een reserve pompje bij, dus die geplaatst. Het oude pompje trekt wel een vacuum, maar houd dat niet vast. Alleen als ik beide openingen dicht hou behoud hij het vacuum. Het membraam is dus niet stuk, maar wel de klepjes. Als ik het pompje later openmaak blijkt dat ook. Membraam heel, klepjes zien er schoon uit, maar lekken ietsje.

Reserve pompje komt beter door de test dus die geplaatst. Starten, lopen, stationair........hik, bok hikkk, silence.......Hmmm, pompje in al die jaren op het schap misschien toch vervuild geraakt. En dat een week voor de vakantie.........
De manual er bij gepakt voor het onderdeelnr van de pomp en hopen dat hij leverbaar is. Daar lees ik dat het opvoerpompje max 30cm hoogte verschil kan overbruggen. Zit je daarboven dan moet een electrisch opvoerpompje geplaatst.......Hmmmmm, dan zit het pompje op de grens van zijn specs.......
Dus gebeld met Fer, de Dieseldokter. Samen lopen we de storing en de mogelijke oplossingen door en komen toch weer uit bij het opvoerpompje. Zo'n pompje kan wel iets meer hebben en verklaart ws waarom het tot nu wel gewerkt heeft maar dat slijtage en vuil nu toch het pompje over de rand hebben gedrukt.
Bij Fer electrisch pompje opgehaald en nog even provisorisch geplaatst. Na een uur nog steeds muziek. Het lijkt ook of de motor beter loopt dan voor al dit gedoe. Beter oppakken uit stationair en iets rustiger draaien.
Vanavond maar een flink rondje over het meer varen voor de laatste test en nu netjes monteren.
Fingers crossed voor de vakantie.

Maar wat een gedoe toch dat de ene storing altijd een tweede storing triggert. Zoektocht viel nu wel mee gelukkig, maar grrrrr. Wat een gedoe....
Laatst bewerkt: 12 juli 2022 07:01 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e aansluiting toevoer op dieseltank: das handig! 12 juli 2022 07:24 #1406647

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Nu weer een beetje vertrouwen krijgen dat alles het blijft doen en dan lekker varen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e aansluiting toevoer op dieseltank: das handig! 12 juli 2022 12:53 #1406743

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1384
klinkt me bekend in de oren jouw boot is mij wel bekend.
Eerder hebben we regelmatig gezocht naar de oorzaak waarom de motor soms stopte.
Steeds vonden we iets wat de oorzaak zou kunnen zijn. (vuil in de tank, vuil in de aanvoerleiding, stukje pakking enz) en dachten het gevonden te hebben.
Overigens was dit ook een bekend voorkomend probleempje bij Beta Marine.
De motor kon uren probleemloos draaien om wanneer er even gas terug werd gegeven, er mee te stoppen.
En soms gebeurde het helemaal en niet en een keer in de vakantie of onderweg.
Conclusie was toen om de tank goed vol houden en dat heeft altijd goed gewerkt.
Maar nu je het heb opgelost met een opvoerpompje, slim en nog beter natuurlijk.
Veel plezier ermee en fijne vaart/vakantie.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e aansluiting toevoer op dieseltank: das handig! 12 juli 2022 17:34 #1406807

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Dat is goed om te weten Reed.
Het heeft zich niet meer voorgedaan sinds we eigenaar zijn, tot nu dus. Ik hoop echt dat dit het is. Wij hebben best veel en soms zomaar een uurtje of 6 gemotord. Ook op Waddenzee over het wantij. Blij dat het nu gebeurt is, niet toen of tijdens deze vakantie (plannen voor Noordzee).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e aansluiting toevoer op dieseltank: das handig! 21 juli 2022 22:22 #1409166

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ondertussen liggen we in Blankenberge en hebben er toch best wat motoruurtjes op zitten. Geen klap verkeerd meer gehoord. Dus dat is heel fijn.

Het plaatsen van het electrisch pompje heeft me nog wel even bezig gehouden. Ik wist niet dat zo’n pompje heel gebruikelijk is en vaak al vanaf nieuw geplaatst wordt en gewoon gespecificeerd wordt in bepaalde omstandigheden. Weer wat geleerd dus.
Het is nu allemaal dubbel uitgevoerd. Ik had namelijk al dubbele aanvoerleidingen aan gelegd naar het scheidingsfilter, dus hoefde er alleen een extra pompje en filtertje tussen te drukken. Voor die paar tientjes mijn gemoedsrust hersteld en redundancy ingebouwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e aansluiting toevoer op dieseltank: das handig! 06 sept 2022 20:23 #1421154

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Dit verhaal kreeg toch nog een staartje.

Ik heb de pompjes bij de tank geplaatst en verderop zat het Delphi filter/waterscheider. In de oude situatie zat het opvoerpompje op de motor en dus NA het filter en in de nieuwe situatie zit het pompje dus voor het filter. Dat is een tijdje goed gegaan, maar uiteindelijk dus toch niet. Door de overdruk is het filter toch gaan lekken. Klein beetje, maar ik rook het toch.

Nu het filter dus verplaatst en weer voor de pompjes geplaatst. In mijn situatie wel jammer, want ik kon er heel goed bij en nu lastiger. Maar goed het is niet anders.
Les: het opvoerpompje komt NA het scheidingsfilter :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.300 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl